Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav elbilist bonath » 06 jul 2019 17:11

Varför stödjer Ionity ett Tesla rekordförsök???
Beställt Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar den 12 april 2019 men körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
elbilist
 
Inlägg: 1051
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad
Referralkod: svante59135

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Bjelke » 06 jul 2019 17:21

Svenssons skrev:Nu följde jag inte TeslaBjörn men hur snabbt kunde han ladda? Det borde väl gå i upp till 200 kW om bilen har senaste firmware och laddaren stödjer laddhastigheten.

Jag kollade inte så noga men typ 200kW kom dom upp i :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 11450
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare bylund » 06 jul 2019 17:26

bonath skrev:Varför stödjer Ionity ett Tesla rekordförsök???

För att de får bra publicitet, rimligen. Det lär vara bra reklam för dem att leverera laddningen till ett världsrekord. Det visar ju att de för närvarande levererar snabbare laddning än vad Tesla gör.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 8050
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Svenssons » 06 jul 2019 17:38

bylund skrev:
bonath skrev:Varför stödjer Ionity ett Tesla rekordförsök???

För att de får bra publicitet, rimligen. Det lär vara bra reklam för dem att leverera laddningen till ett världsrekord. Det visar ju att de för närvarande levererar snabbare laddning än vad Tesla gör.

Det plus att de flesta elbilar som kan ladda vid stationerna är Teslas. Finns inte så många andra sålda elbilar med CCS som kan ladda snabbare än 50 kW.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 8362
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare HerrNilsson » 06 jul 2019 20:28

Måste berätta en smått uppseendeväckande Ionity-anekdot jag upplevde så här på lördagkvällen.

Åkte till Ionityn här i Enköping som nyligen öppnat med vår e-Golf för att testladda lite. (Japp med småbarn hemma så är en sån liten trip med lite egentid en toppen-lördagkväll för en annan... :? ).

När jag kommer dit så möts jag av två(!) Nissan Leaf som precis backat in på varsin plats. En gammel-Leaf och en nya generationen.

Killen i nya Leafen ser att jag pluggar in och börjar ladda, och frågar direkt om man behöver nån app eller så?
Nja, du behöver en annan bil, svarar jag. Vi konstaterar att han bara har Chademo och typ2 "under huven".
Han säger att Nissan-handlaren sagt att han minsann kan ladda på alla snabbladdarstationer med denna bilen. Han hade kräm kvar så han åkte vidare, lite trumpen.

Vid gammel-Leafen står en kvinna med sina tonårsbarn och är lika brydd.
Jag går framt till dom. Jag förklarar även där att det bara är CCS på dessa laddare, inte Chademo. Hon är lite skärrad då hon har i princip 0 kvar i räckvidd.
Hon har fått ut personal från Circle-K till laddaren för att få hjälp. Personalen pratar i mobilen med "nån som kan detta" för att se ifall dom har nån "kopplings-sladd" att ha mellan laddaren och deras Leaf, men det verkar inte finnas någon sådan.

Jag tipsar om Bee-laddaren som finns vid Dinners 250m bort (vid SuC:en). Hon är tveksam till att det går men jag menar att det brukar finnas lite marginal även när man ser ut att vara i princip tom. Circle-K-personalen rycker ändå på axlarna åt detta så hon har inte så mkt val. Dom ger sig av.

Jag laddar några kWh och åker sedan bort till Dinners. Dom står där och laddar. Hon tackar för hjälpen och jag tipsar om att köpa en bil med CCS-kontakt nästa gång de byter bil :)

Var inte detta rätt knasigt ändå?
Dessa två var ändå elbilsförare, men båda åker till laddare som inte har rätt kabel för deras bilar. En till och med med typ tomt batteri. Varför kollar man inte sånt? Vet man inte att det finns olika laddstandarder?
Kunskapsspridningen behöver nog fortgå på bred front, inte bara för fossilbilister utan för alla som inte är early adopters och nu köper elbil.
Mvh
Nilsson


Model X 90D - AP2 - White on white

Tidigare ägare av Model S P85D Ludicrous - AP1 - Midnight silver
Model 3 reserverad 31/3 2016 - nu är det bara att fundera och konfigurera...
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
 
Inlägg: 369
Blev medlem: 29 apr 2015 08:52
Ort: Enköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare taliz » 06 jul 2019 22:47

Det kommer bara bli mer och mer sånt närmaste åren. Hittills har det ju mest varit allmänt teknikintresserade som skaffar elbil. Ju fler ”vanligt folk” som skaffar elbil desto mer förvirring kommer uppstå.
Varje dag är det hundratals människor som tankar diesel i sin bensinbil och vice versa.
Att inte hitta rätt plug är ju, konsekvensmässigt, en struntsak i jämförelse med det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 2005
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare PhR34k » 07 jul 2019 05:23

Behöver man en adapter för att ladda en Model X i tex Enköping där det bara är CCS?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 21 okt 2017 06:10

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare selfish » 07 jul 2019 06:23

PhR34k skrev:Behöver man en adapter för att ladda en Model X i tex Enköping där det bara är CCS?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Ja precis. Adapter och ombyggnad av laddport om du inte har en flongny X. Fixas hos Teslas SC.
Förr S85 | Nu X P90D | P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav elbilist mati » 07 jul 2019 06:53

HerrNilsson skrev:...
Var inte detta rätt knasigt ändå?
Dessa två var ändå elbilsförare, men båda åker till laddare som inte har rätt kabel för deras bilar. En till och med med typ tomt batteri. Varför kollar man inte sånt? Vet man inte att det finns olika laddstandarder?
Kunskapsspridningen behöver nog fortgå på bred front, inte bara för fossilbilister utan för alla som inte är early adopters och nu köper elbil.

Jag fick beskåda exakt samma situation häromdagen. Vi åkte förbi vår VAG-åf, som har en snabbladdare på parkeringen. Laddaren är publik, men enbart utrustad med två CCS och två typ-2, men ingen Chademo. Det stod en Leaf där, och en tjej som försökte trycka in CCS-handsken i Chademo-kontakten i bilen. Det gick väl sådär halvbra. Närmsta publika Chademo-laddare är flera mil bort. Jag antar att det var kris. Jag stannade och tänkte upplysa henne, men då insåg hon att det inte funkade och åkte därifrån.
Jag skulle tro att det kommer att bli allt vanligare att framförallt Leaf-ägare försöker "tanka fel". Chademo-kompatibla laddare är ju inte det som byggs så mycket av, samtidigt som Leaf är en ganska populär elbil.

Angående early adopters kan jag berätta följande. Samma dag satt jag alltså hos min åf och väntade på min säljare som var på lunch. Då kom ett äldre par som gick fram till en annan säljare. "Hej, vi vill köpa en elbil, en liten", sa de. De hade garanterat inte koll på laddstandarder eller hur en elbil funkar. De ville bara köpa en bil. Jag fick nästan myror i rumpan och kände ett aktut behov av att springa fram och ge stackarna en liten föreläsning om elbilar, men jag lyckades hålla mig. Fast det var jobbigt. :lol:
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist
 
Inlägg: 8903
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Gretsch » 07 jul 2019 07:23

Är det inte snart dax att elbilstillverkarna och elleverantörerna samsas att ha en och samma " ladduttag " så slipper det bli sån förvirring bland elbils förarna, plus att skippa alla dessa brickor och kort och ha ett gemensamt betalsätt .
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 20 okt 2015 08:56
Ort: Varberg
Referralkod: johann2198

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Challe76a och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.