Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 jul 2019 14:08
80kr/laddning är ju bara ett introduktions erbjudande, ungefär som gratis Supercharging var en gång i tiden.
exakt, det låter inte hållbart i längden att ha ett lägre pris än tesla. Men tills de ökar priset så är läget som det är. snabbare och betydligt billigare.LarsL skrev:80kr/laddning är ju bara ett introduktions erbjudande, ungefär som gratis Supercharging var en gång i tiden.
Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.mati skrev:Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Tror att man betalar 8kr om man laddar med Plugshare brickan på Bee laddare eller något såntiAkita skrev:Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.mati skrev:Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Om det är ett rykte vet jag inte. Här är ett utdrag från prislistan för e-tron charging service. Ganska tydligt tycker jag. Att det är betydligt billigare att betala direkt med Clever/Bee-kortet är uppenbart. Men det är precis det jag försökte säga med mitt inlägg ovan.iAkita skrev:Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.mati skrev:Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Ännu ett skäl att köra Tesla.Jerker skrev:Det är alltså fråga om en slags roamingavgift. Snudd på ocker.
Det är klart att det är ocker. Det motsvarar ett dieselpris runt 30kr/liter för en vanlig dieselbil som drar runt en halvliter.Jerker skrev:Det är alltså fråga om en slags roamingavgift. Snudd på ocker.
Tack och lov är man ju inte tvungen att betala detta. Annars hade jag faktiskt hållit med. Men jag har aldrig aktiverat e-tron charging service, och jag har aldrig förstått varför någon skulle göra det.Zalman3 skrev:Ännu ett skäl att köra Tesla.
Synd att din syster med flera utnyttjas på detta sätt. Oseriöst.Zalman3 skrev:Min syster som är en "Svensson elbilist" som oftast laddar hemma.
Säger att det är ointressant vad det kostar att snabbladda de 2-3 ggr per år hon behöver det.
Exakt. Jag har mer än en gång glatt betalt 5kr/kWh för snabbladdning. Jag tror ändå jag har laddat för mindre än 500kr på 3000mil nu...OfarligTesla skrev:Fast det är ju sant att det spelar inte så stor roll för de flesta vad det kostar att snabbladda. Det intressanta är ju att man alltid kan snabbladda när man behöver på resande fot, de flesta mil laddas ju hemma eller i andra långsamladdare så då blir det ju billigare.
Jag snabbladdar extremt sällan. Jag svälter inte ihjäl när snabbladdning kostar skjortan. Det handlar inte om många hundralappar om året för mig. Det handlar om nåt helt annat. Prisspannet för snabbladdning i Sverige är sisådär 1000%. Om jag laddar hos Fortum i Kristinehamn och använder Plugsurfing-brickan kostar det ca 50 kronor att ladda 0-80%. Om jag laddar med ovannämnda e-tron charging service hos Bee i Karlstad kostar det 540kr,, eller 340kr med Bee-kortet. Och då tar det dessutom 3 ggr så lång tid. Det är ofattbart.Remuz skrev:Exakt. Jag har mer än en gång glatt betalt 5kr/kWh för snabbladdning. Jag tror ändå jag har laddat för mindre än 500kr på 3000mil nu...OfarligTesla skrev:Fast det är ju sant att det spelar inte så stor roll för de flesta vad det kostar att snabbladda. Det intressanta är ju att man alltid kan snabbladda när man behöver på resande fot, de flesta mil laddas ju hemma eller i andra långsamladdare så då blir det ju billigare.
Jag misstolkade det som du klagade på på Bee's priser när det istället var Audis orimliga påslag du reagerade på. Sorry, my bad. Fortums tjänst Plugsurfing's påslag är ännu värre, förutom på deras egna laddare där det blir billigare än när man använder deras egna laddbricka. Men jag ser det inte som jätteproblematiskt att man måste vara prismedveten och ha med sig några olika appar/laddbrickor, iallfall inte värre än när jag var ung och körde omkring med en massa olika kort för att spara några öre liter på bensin, beroende på var jag tankade.mati skrev:Om det är ett rykte vet jag inte. Här är ett utdrag från prislistan för e-tron charging service. Ganska tydligt tycker jag. Att det är betydligt billigare att betala direkt med Clever/Bee-kortet är uppenbart. Men det är precis det jag försökte säga med mitt inlägg ovan.iAkita skrev:Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.mati skrev:Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Visst ska man vara prismedveten. Men i vilket annat område kan prisomedvetenhet så lätt leda till att man betalar mångdubbelt för mycket? Det finns säkert sådana exempel, men en så vardaglig sak som.att fylla på "bränsle" ska inte kräva att man i praktiken är nörd och hänger på ett elbilsforum. Som du säger, man har kanske olika tankkort för att spara några öre på bensin. Men om man råkar ha fel kort är det just det, några öre. Inte hundratals kronor. Och framförallt är det inte så att det kostar 50kr litern hos ena macken, och 50 öre på macken precis bredvid. Men precis så är det ju i fallet med snabbladdarna ibland.iAkita skrev:... Men jag ser det inte som jätteproblematiskt att man måste vara prismedveten och ha med sig några olika appar/laddbrickor, iallfall inte värre än när jag var ung och körde omkring med en massa olika kort för att spara några öre liter på bensin, beroende på var jag tankade.
Den är cappad till 100 kW på SR+tor-ake skrev:Åkte ut och provade Ionity i Enköping, men det funkade inte alls med Model 3 SR+ i alla fall (två försök utan framgång):Som tur var gick det ju prima att ladda på SuC 700m norrut.
Men det hade varit intressant att se hastigheten på SR+ på Ionity, har inte sett någon som provat det?
Tack för bilden och uppdateringen!e5m1r skrev:Värnamo vid CircleK korsning RV27 E4
Bara stolpar som saknas nu
De se inte har fri SuC kommer nog skippa Lagan