Sida 130 av 133

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 08 jul 2019 14:24
av Hertsh
Zalman3 skrev:Min syster som är en "Svensson elbilist" som oftast laddar hemma.
Säger att det är ointressant vad det kostar att snabbladda de 2-3 ggr per år hon behöver det.


Synd att din syster med flera utnyttjas på detta sätt. Oseriöst.

Javisst man kan alltid säga att man bör sätta sig in i allting, men jag tycker inte det ska behövas för den oinvigde. Man bör kunna lita på att inte bli lurad av stora välkända aktörer som Audi, men men... Man lär så länge man lever och dieselgate kanske borde fått en att förstå att vissa ska man inte lita på.

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 08 jul 2019 14:32
av OfarligTesla
Fast det är ju sant att det spelar inte så stor roll för de flesta vad det kostar att snabbladda. Det intressanta är ju att man alltid kan snabbladda när man behöver på resande fot, de flesta mil laddas ju hemma eller i andra långsamladdare så då blir det ju billigare.

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 08 jul 2019 14:36
av Remuz
OfarligTesla skrev:Fast det är ju sant att det spelar inte så stor roll för de flesta vad det kostar att snabbladda. Det intressanta är ju att man alltid kan snabbladda när man behöver på resande fot, de flesta mil laddas ju hemma eller i andra långsamladdare så då blir det ju billigare.


Exakt. Jag har mer än en gång glatt betalt 5kr/kWh för snabbladdning. Jag tror ändå jag har laddat för mindre än 500kr på 3000mil nu...

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 08 jul 2019 16:04
av mati
Remuz skrev:
OfarligTesla skrev:Fast det är ju sant att det spelar inte så stor roll för de flesta vad det kostar att snabbladda. Det intressanta är ju att man alltid kan snabbladda när man behöver på resande fot, de flesta mil laddas ju hemma eller i andra långsamladdare så då blir det ju billigare.


Exakt. Jag har mer än en gång glatt betalt 5kr/kWh för snabbladdning. Jag tror ändå jag har laddat för mindre än 500kr på 3000mil nu...

Jag snabbladdar extremt sällan. Jag svälter inte ihjäl när snabbladdning kostar skjortan. Det handlar inte om många hundralappar om året för mig. Det handlar om nåt helt annat. Prisspannet för snabbladdning i Sverige är sisådär 1000%. Om jag laddar hos Fortum i Kristinehamn och använder Plugsurfing-brickan kostar det ca 50 kronor att ladda 0-80%. Om jag laddar med ovannämnda e-tron charging service hos Bee i Karlstad kostar det 540kr,, eller 340kr med Bee-kortet. Och då tar det dessutom 3 ggr så lång tid. Det är ofattbart.
Det är helt enkelt inte okej att den som inte är insatt kanske betalar ett extremt ockerpris. Så är det ju inte med bensin. Dessutom inser folk inte att det ändå är billigt att ha elbil eftersom det mesta av laddningen sker hemma. Det är många som frågar mig vad det kostar att ladda när man ska åka på semester. Dumt när man måste börja meningen med "det kan kosta mycket mer än att tanka diesel, men..." för då har de redan slutat lyssna. Dessutom kan inte alla ladda hemma.

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 08 jul 2019 17:17
av iAkita
mati skrev:
iAkita skrev:
mati skrev:Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?


Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.

Om det är ett rykte vet jag inte. Här är ett utdrag från prislistan för e-tron charging service. Ganska tydligt tycker jag. Att det är betydligt billigare att betala direkt med Clever/Bee-kortet är uppenbart. Men det är precis det jag försökte säga med mitt inlägg ovan.
charging_service.PNG


Jag misstolkade det som du klagade på på Bee's priser när det istället var Audis orimliga påslag du reagerade på. Sorry, my bad. Fortums tjänst Plugsurfing's påslag är ännu värre, förutom på deras egna laddare där det blir billigare än när man använder deras egna laddbricka. Men jag ser det inte som jätteproblematiskt att man måste vara prismedveten och ha med sig några olika appar/laddbrickor, iallfall inte värre än när jag var ung och körde omkring med en massa olika kort för att spara några öre liter på bensin, beroende på var jag tankade.

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 08 jul 2019 17:20
av Jerker
Det är mycket inom "elbilssfären" som är rena vilda västern och så kommer det att vara i några år till innan allt "sätter sig". Det gäller såväl utrustning och funktionalitet hos elbilar som kringutrustning och laddfrågor. Kanske kommer det en EU-lagstiftning kring roamingavgifter för laddning på samma sätt som för mobiltelefoni, vem vet? (om 20 år...)

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 08 jul 2019 18:01
av mati
iAkita skrev:... Men jag ser det inte som jätteproblematiskt att man måste vara prismedveten och ha med sig några olika appar/laddbrickor, iallfall inte värre än när jag var ung och körde omkring med en massa olika kort för att spara några öre liter på bensin, beroende på var jag tankade.

Visst ska man vara prismedveten. Men i vilket annat område kan prisomedvetenhet så lätt leda till att man betalar mångdubbelt för mycket? Det finns säkert sådana exempel, men en så vardaglig sak som.att fylla på "bränsle" ska inte kräva att man i praktiken är nörd och hänger på ett elbilsforum. Som du säger, man har kanske olika tankkort för att spara några öre på bensin. Men om man råkar ha fel kort är det just det, några öre. Inte hundratals kronor. Och framförallt är det inte så att det kostar 50kr litern hos ena macken, och 50 öre på macken precis bredvid. Men precis så är det ju i fallet med snabbladdarna ibland.
Jag förde ett samtal med en Audi-säljare häromdagen. Han frågade mig desperat vad han ska svara när kunderna frågar hur man betalar för laddning. Från Audi centralt har de fått order att de inte ska säga nånting alls. Kunderna ska ta reda på det själv. Det tyckte han var galet, och det tycker jag också. Det är på tok för komplicerat för att man ska kräva att gemene man ska hålla koll på allt detta. Jag betraktar mig som ganska insatt, men jag tycker det är jobbigt med alla olika priser och betalmodeller. Vad ska en icke-nörd säga då?

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 13 jul 2019 16:42
av tor-ake
Åkte ut och provade Ionity i Enköping, men det funkade inte alls med Model 3 SR+ i alla fall (två försök utan framgång):
IMG_20190712_210459.jpg


Som tur var gick det ju prima att ladda på SuC 700m norrut. :-)

Men det hade varit intressant att se hastigheten på SR+ på Ionity, har inte sett någon som provat det?

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 13 jul 2019 16:56
av Bjelke
Störigt att den säger "Car needs service"...

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 13 jul 2019 19:12
av pinussen
tor-ake skrev:Åkte ut och provade Ionity i Enköping, men det funkade inte alls med Model 3 SR+ i alla fall (två försök utan framgång):
IMG_20190712_210459.jpg


Som tur var gick det ju prima att ladda på SuC 700m norrut. :-)

Men det hade varit intressant att se hastigheten på SR+ på Ionity, har inte sett någon som provat det?
Den är cappad till 100 kW på SR+

Skickat från min moto x4 via Tapatalk