Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Svenssons » 09 sep 2019 20:32

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...

I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.

Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.


Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.

Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.

De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 8597
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Swede1 » 09 sep 2019 20:38

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...

I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.

Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.


Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.

Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.

De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.


8 kW per kWh? Ja låter absurt. Men man köper ju en tjänst som nån påtalade? Då kan det tydligen frikopplas från produktionskostnaden. 2-3 kr / kWh tycker jag är lagom på snabbladdare.
Swede1
 
Inlägg: 584
Blev medlem: 01 apr 2016 14:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Svenssons » 09 sep 2019 20:48

Swede1 skrev:8 kW per kWh? Ja låter absurt. Men man köper ju en tjänst som nån påtalade? Då kan det tydligen frikopplas från produktionskostnaden. 2-3 kr / kWh tycker jag är lagom på snabbladdare.

Vad kostar en halvliter vatten på Pressbyrån? Där blir ju literpriset ca 40:- men vattnet kostar ju mindre än 2 öre hemma och då ingår avloppshanteringen till det. Toabesöket på stan kan ju kosta ytterligare en 5:-...

Att tro att elen från snabbladdare på stan ska kosta ungefär det samma som elen hemma är ju att bedra sig själv.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 8597
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav elbilist Jerker » 09 sep 2019 20:49

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...

I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.

Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.


Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.

Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.

De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.


Vt inte hur avtalet ser ut idag, men när det här konceptet lanserades av Clever så hade de ett tak för hur många kWh man fick ladda/år till den fasta kostnaden. De såg genast risken att få Taxiföretag som skulle ladda alldeles för mycket och få affärsmodellen att haverera. Det stod inte i nån reklam om att det fanns ett tak, men om man frågade dem så berättade de hur många kWh som ingick i "att ladda hur mycket som helst för en fast kostnad". Minns inte nu, men tror att det var 5000 kWh/år och då kostade abonnemanget 600/mån.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 6533
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare bat » 09 sep 2019 21:50

Finns definitivt ett tak. Annars kommer folk snabbt gå ihop och dela laddkort med varandra.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
 
Inlägg: 579
Blev medlem: 05 sep 2015 19:08
Referralkod: gustav6151

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare 2xA » 09 sep 2019 22:11

Bee kostar 400 kr/månad med fritt antal kWh.
Det är ett mycket bra alternativ för oss som inte har och kommer inte få hemmaladdning (dvs om jag inte flyttar till någon annan bostadsrättförening).
Har en I3 och en M3. I3an har jag kört 7500 mil med och under 2 år. Dvs kostnad för laddning 9600 kr för 7500 mil. Dvs 1,28 kr/mil.
Räknar jag även in kostnaden för en laddbox (som de flesta köper) så är det billigare med Bee för mig än även om jag kunde ladda hemma.
Kräver dock lite planering, tyvärr finns det dem som använder Bee laddstationer som boendeparkering vilket är riktigt irriterande. :evil:
Model 3 LR AWD vit, BMW I3.
Användarvisningsbild
2xA
Teslaägare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 jul 2016 23:22
Referralkod: anders2425

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare RagWal » 09 sep 2019 22:29

2xA skrev:Bee kostar 400 kr/månad med fritt antal kWh.
Det är ett mycket bra alternativ för oss som inte har och kommer inte få hemmaladdning (dvs om jag inte flyttar till någon annan bostadsrättförening).
Har en I3 och en M3. I3an har jag kört 7500 mil med och under 2 år. Dvs kostnad för laddning 9600 kr för 7500 mil. Dvs 1,28 kr/mil.
Räknar jag även in kostnaden för en laddbox (som de flesta köper) så är det billigare med Bee för mig än även om jag kunde ladda hemma.
Kräver dock lite planering, tyvärr finns det dem som använder Bee laddstationer som boendeparkering vilket är riktigt irriterande. :evil:


Dig måste de torska pengar på. Gissar att de kommer sätta P för det så kör på medan dù kan!
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav joel80 » 09 sep 2019 23:26

Jag laddar ca 100kWh per månad på Bee och har 99kr-abonnemanget. Då laddar jag för 2.50kr/kWh istället för 5kr.
Utan abonnemang hade det kostat ca 500kr. Med blir det 349kr/mån och alltså ca 3.50kr/kwh. Jag snittar runt 1.6-1.8kWh/mil på långresorna så kostnaden per mil för den laddningen blir runt 6kr.
Men sen laddar jag ca 200kWh hemma och ytterligare 50-100kWh på destinationsladdare som oftast är gratis. Så totala milkostnaden för "bränsle" blir under 2kr/mil. :)
**********************************************************************
Driving - Nissan Leaf2 40kwh
Vlog Electric Swede: https://www.youtube.com/ElectricSwede
joel80
 
Inlägg: 2317
Blev medlem: 03 aug 2015 23:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Bjelke » 10 sep 2019 05:54

RagWal skrev:
2xA skrev:Bee kostar 400 kr/månad med fritt antal kWh.
Det är ett mycket bra alternativ för oss som inte har och kommer inte få hemmaladdning (dvs om jag inte flyttar till någon annan bostadsrättförening).
Har en I3 och en M3. I3an har jag kört 7500 mil med och under 2 år. Dvs kostnad för laddning 9600 kr för 7500 mil. Dvs 1,28 kr/mil.
Räknar jag även in kostnaden för en laddbox (som de flesta köper) så är det billigare med Bee för mig än även om jag kunde ladda hemma.
Kräver dock lite planering, tyvärr finns det dem som använder Bee laddstationer som boendeparkering vilket är riktigt irriterande. :evil:


Dig måste de torska pengar på. Gissar att de kommer sätta P för det så kör på medan dù kan!

Liknande här, kör ca 17 mil per dag och laddar på BEE:s laddare nästan till 100% under veckorna och hemma på helgerna, så jag landar på under 1:-/mil eller
under 0,5:-/kWh. Löjligt billigt. Dock så laddar jag nästan uteslutande på typ2-uttaget (för att inte blockera snabbladdar-delen för "behövande")
För mig skulle även det gamla priset på 600:-/månad vara billigt (om det vore utan tak som det är nu).
Sedan bor vi oftast på Scandic och laddar lite där också eftersom BEE har stolpar på dom flesta av deras parkeringar :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 11513
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare taliz » 11 sep 2019 11:38

Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Elmil och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.