Sida 56 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 21:32
av Svenssons
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.
Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.
Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.

De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 21:38
av Swede1
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.
Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.
Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.

De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.
8 kW per kWh? Ja låter absurt. Men man köper ju en tjänst som nån påtalade? Då kan det tydligen frikopplas från produktionskostnaden. 2-3 kr / kWh tycker jag är lagom på snabbladdare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 21:48
av Svenssons
Swede1 skrev:
8 kW per kWh? Ja låter absurt. Men man köper ju en tjänst som nån påtalade? Då kan det tydligen frikopplas från produktionskostnaden. 2-3 kr / kWh tycker jag är lagom på snabbladdare.
Vad kostar en halvliter vatten på Pressbyrån? Där blir ju literpriset ca 40:- men vattnet kostar ju mindre än 2 öre hemma och då ingår avloppshanteringen till det. Toabesöket på stan kan ju kosta ytterligare en 5:-...

Att tro att elen från snabbladdare på stan ska kosta ungefär det samma som elen hemma är ju att bedra sig själv.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 21:49
av Jerker
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.
Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.
Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.

De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.
Vt inte hur avtalet ser ut idag, men när det här konceptet lanserades av Clever så hade de ett tak för hur många kWh man fick ladda/år till den fasta kostnaden. De såg genast risken att få Taxiföretag som skulle ladda alldeles för mycket och få affärsmodellen att haverera. Det stod inte i nån reklam om att det fanns ett tak, men om man frågade dem så berättade de hur många kWh som ingick i "att ladda hur mycket som helst för en fast kostnad". Minns inte nu, men tror att det var 5000 kWh/år och då kostade abonnemanget 600/mån.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 22:50
av bat
Finns definitivt ett tak. Annars kommer folk snabbt gå ihop och dela laddkort med varandra.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 23:11
av 2xA
Bee kostar 400 kr/månad med fritt antal kWh.
Det är ett mycket bra alternativ för oss som inte har och kommer inte få hemmaladdning (dvs om jag inte flyttar till någon annan bostadsrättförening).
Har en I3 och en M3. I3an har jag kört 7500 mil med och under 2 år. Dvs kostnad för laddning 9600 kr för 7500 mil. Dvs 1,28 kr/mil.
Räknar jag även in kostnaden för en laddbox (som de flesta köper) så är det billigare med Bee för mig än även om jag kunde ladda hemma.
Kräver dock lite planering, tyvärr finns det dem som använder Bee laddstationer som boendeparkering vilket är riktigt irriterande. :evil:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 sep 2019 23:29
av RagWal
2xA skrev:
Bee kostar 400 kr/månad med fritt antal kWh.
Det är ett mycket bra alternativ för oss som inte har och kommer inte få hemmaladdning (dvs om jag inte flyttar till någon annan bostadsrättförening).
Har en I3 och en M3. I3an har jag kört 7500 mil med och under 2 år. Dvs kostnad för laddning 9600 kr för 7500 mil. Dvs 1,28 kr/mil.
Räknar jag även in kostnaden för en laddbox (som de flesta köper) så är det billigare med Bee för mig än även om jag kunde ladda hemma.
Kräver dock lite planering, tyvärr finns det dem som använder Bee laddstationer som boendeparkering vilket är riktigt irriterande. :evil:
Dig måste de torska pengar på. Gissar att de kommer sätta P för det så kör på medan dù kan!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 sep 2019 00:26
av joel80
Jag laddar ca 100kWh per månad på Bee och har 99kr-abonnemanget. Då laddar jag för 2.50kr/kWh istället för 5kr.
Utan abonnemang hade det kostat ca 500kr. Med blir det 349kr/mån och alltså ca 3.50kr/kwh. Jag snittar runt 1.6-1.8kWh/mil på långresorna så kostnaden per mil för den laddningen blir runt 6kr.
Men sen laddar jag ca 200kWh hemma och ytterligare 50-100kWh på destinationsladdare som oftast är gratis. Så totala milkostnaden för "bränsle" blir under 2kr/mil. :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 sep 2019 06:54
av Bjelke
RagWal skrev:
2xA skrev:
Bee kostar 400 kr/månad med fritt antal kWh.
Det är ett mycket bra alternativ för oss som inte har och kommer inte få hemmaladdning (dvs om jag inte flyttar till någon annan bostadsrättförening).
Har en I3 och en M3. I3an har jag kört 7500 mil med och under 2 år. Dvs kostnad för laddning 9600 kr för 7500 mil. Dvs 1,28 kr/mil.
Räknar jag även in kostnaden för en laddbox (som de flesta köper) så är det billigare med Bee för mig än även om jag kunde ladda hemma.
Kräver dock lite planering, tyvärr finns det dem som använder Bee laddstationer som boendeparkering vilket är riktigt irriterande. :evil:
Dig måste de torska pengar på. Gissar att de kommer sätta P för det så kör på medan dù kan!
Liknande här, kör ca 17 mil per dag och laddar på BEE:s laddare nästan till 100% under veckorna och hemma på helgerna, så jag landar på under 1:-/mil eller
under 0,5:-/kWh. Löjligt billigt. Dock så laddar jag nästan uteslutande på typ2-uttaget (för att inte blockera snabbladdar-delen för "behövande")
För mig skulle även det gamla priset på 600:-/månad vara billigt (om det vore utan tak som det är nu).
Sedan bor vi oftast på Scandic och laddar lite där också eftersom BEE har stolpar på dom flesta av deras parkeringar :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 12:38
av taliz
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 13:03
av Verdi
taliz skrev:
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?

Den utskällda EQC börjar få lite upprättelse. Här kommer en bild från TeslaBjörns räckviddstest. (90 km/h GPS-fart).

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 13:33
av Ulfie2
Verdi skrev:
taliz skrev:
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?

Den utskällda EQC börjar få lite upprättelse. Här kommer en bild från TeslaBjörns räckviddstest. (90 km/h GPS-fart).
Jag tycker den verkar som en riktigt trevlig bil!
Som sagt, att kunna starta laddning från bilen är ju helt klart ett steg i rätt riktning för icke-teslor!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 17:47
av macky
Verkade tyvärr inte lika snål i hans 1000km test. Färddatorn resetade mitt i men ca 3 kw/mil genom Sverige på E6:an.

Ser för övrigt att Örebro nu till slut öppnat. En långkörare den.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 17:56
av mati
taliz skrev:
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Kom igår :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 17:59
av frippan
Örebro skall vara igång nu

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 18:19
av macky
mati skrev:
taliz skrev:
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Kom igår :)
Kan man alltså äntligen få upp ionity i navigatorn? Så bra!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 18:26
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Kom igår :)
Kan man likt mercan se live hur många som är lediga samt starta laddning? Riktigt bra isf.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 19:14
av mati
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Kom igår :)
Kan man likt mercan se live hur många som är lediga samt starta laddning? Riktigt bra isf.
Starta laddning vet jag inte. Har inte provat. Gissningvis är den funktionen fortfarande inte färdig, men den ska ju komma säger de. (Ungefär som min dragkrok då)
Ledig-status kunde man faktiskt se redan innan uppdateringen, åtminstone för vissa laddare, trots att de inte togs med i navigatorns beräkning. Men man kunde ju navigera dit manuellt och då såg man antalet lediga platser. Funkade dock inte i Sverige. Jag har faktiskt inte kollat om det fungerar nu för alla ionity-stationer.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 19:50
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Kom igår :)
Kan man likt mercan se live hur många som är lediga samt starta laddning? Riktigt bra isf.
Starta laddning vet jag inte. Har inte provat. Gissningvis är den funktionen fortfarande inte färdig, men den ska ju komma säger de. (Ungefär som min dragkrok då)
Ledig-status kunde man faktiskt se redan innan uppdateringen, åtminstone för vissa laddare, trots att de inte togs med i navigatorns beräkning. Men man kunde ju navigera dit manuellt och då såg man antalet lediga platser. Funkade dock inte i Sverige. Jag har faktiskt inte kollat om det fungerar nu för alla ionity-stationer.
Ok, så nu kan man åtminstone se stationerna? Det är ju en bra början.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 20:50
av Jerker
Efter att ha anslutit sig till Ionity säger Kia och Hyundai att de kommer att ha 800V-system i sina bilar från 2021.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kia-o ... r-snabbare

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 21:23
av mati
taliz skrev:
Ok, så nu kan man åtminstone se stationerna? Det är ju en bra början.
Ja, det kan man. Och bilen föreslår dem vid navigering. Jag har bara kollat lite snabbt, jag bryr mig egentligen inte så mycket eftersom jag ändå alltid laddar hemma. Det jag har sett är att den föreslår Ionity-laddare, men även andra, långsammare laddare. Nu gissar jag bara, men det känns lite som att den egentligen inte tar hänsyn till laddarens effekt för ruttplaneringen. Det har den inte gjort förut i alla fall, då föreslog den utan att blinka att man skulle slöladda med AC, trots att det fanns DC-laddare i närheten. Den som har kodat detta vet helt klart inte hur en elbil fungerar. Jag får testa igen och mata in några destinationer i navigatorn och se om resultatet blir rimligt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 21:29
av Verdi
Jerker skrev:
Efter att ha anslutit sig till Ionity säger Kia och Hyundai att de kommer att ha 800V-system i sina bilar från 2021.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kia-o ... r-snabbare
Riskerar Tesla att hamna på efterkälken i och med att de inte verkar satsa på 800V?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 21:52
av Tellus
frippan skrev:
Örebro skall vara igång nu
Är det gratis nu i början?

Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 22:04
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Ok, så nu kan man åtminstone se stationerna? Det är ju en bra början.
Ja, det kan man. Och bilen föreslår dem vid navigering. Jag har bara kollat lite snabbt, jag bryr mig egentligen inte så mycket eftersom jag ändå alltid laddar hemma. Det jag har sett är att den föreslår Ionity-laddare, men även andra, långsammare laddare. Nu gissar jag bara, men det känns lite som att den egentligen inte tar hänsyn till laddarens effekt för ruttplaneringen. Det har den inte gjort förut i alla fall, då föreslog den utan att blinka att man skulle slöladda med AC, trots att det fanns DC-laddare i närheten. Den som har kodat detta vet helt klart inte hur en elbil fungerar. Jag får testa igen och mata in några destinationer i navigatorn och se om resultatet blir rimligt.
Hmm ja det är ju faktiskt en bra poäng, navigatorn bör inte bara ta hänsyn till att det finns laddare utan även dess effekt. Annars blir det ju lite pannkaka på långfärd.
Undra om någon gör det idag?
(Well, finns ju abetterrouteplanner som tur är, blinkcoln kanske snart kan sälja in den till biltillverkarna...) Bild

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2019 06:49
av mati
taliz skrev:
(Well, finns ju abetterrouteplanner som tur är, blinkcoln kanske snart kan sälja in den till biltillverkarna...) Bild
Det är ju den man använder. Och när vi åkte mer till Tyskland i somras knappade jag in alla Ionity-laddare utmed sträckan som etappmål i navigatorn. Då räknar bilen ut hur mycket laddning som finns kvar vid varje etappmål. Det viset ser man lätt om man har marginal för att hoppa över en eller flera laddare. Det funkar faktiskt riktigt bra. Man behöver inte mer.