Sida 57 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 21:23
av mati
taliz skrev:
Ok, så nu kan man åtminstone se stationerna? Det är ju en bra början.
Ja, det kan man. Och bilen föreslår dem vid navigering. Jag har bara kollat lite snabbt, jag bryr mig egentligen inte så mycket eftersom jag ändå alltid laddar hemma. Det jag har sett är att den föreslår Ionity-laddare, men även andra, långsammare laddare. Nu gissar jag bara, men det känns lite som att den egentligen inte tar hänsyn till laddarens effekt för ruttplaneringen. Det har den inte gjort förut i alla fall, då föreslog den utan att blinka att man skulle slöladda med AC, trots att det fanns DC-laddare i närheten. Den som har kodat detta vet helt klart inte hur en elbil fungerar. Jag får testa igen och mata in några destinationer i navigatorn och se om resultatet blir rimligt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 21:29
av Verdi
Jerker skrev:
Efter att ha anslutit sig till Ionity säger Kia och Hyundai att de kommer att ha 800V-system i sina bilar från 2021.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kia-o ... r-snabbare
Riskerar Tesla att hamna på efterkälken i och med att de inte verkar satsa på 800V?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 21:52
av Tellus
frippan skrev:
Örebro skall vara igång nu
Är det gratis nu i början?

Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2019 22:04
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Ok, så nu kan man åtminstone se stationerna? Det är ju en bra början.
Ja, det kan man. Och bilen föreslår dem vid navigering. Jag har bara kollat lite snabbt, jag bryr mig egentligen inte så mycket eftersom jag ändå alltid laddar hemma. Det jag har sett är att den föreslår Ionity-laddare, men även andra, långsammare laddare. Nu gissar jag bara, men det känns lite som att den egentligen inte tar hänsyn till laddarens effekt för ruttplaneringen. Det har den inte gjort förut i alla fall, då föreslog den utan att blinka att man skulle slöladda med AC, trots att det fanns DC-laddare i närheten. Den som har kodat detta vet helt klart inte hur en elbil fungerar. Jag får testa igen och mata in några destinationer i navigatorn och se om resultatet blir rimligt.
Hmm ja det är ju faktiskt en bra poäng, navigatorn bör inte bara ta hänsyn till att det finns laddare utan även dess effekt. Annars blir det ju lite pannkaka på långfärd.
Undra om någon gör det idag?
(Well, finns ju abetterrouteplanner som tur är, blinkcoln kanske snart kan sälja in den till biltillverkarna...) Bild

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2019 06:49
av mati
taliz skrev:
(Well, finns ju abetterrouteplanner som tur är, blinkcoln kanske snart kan sälja in den till biltillverkarna...) Bild
Det är ju den man använder. Och när vi åkte mer till Tyskland i somras knappade jag in alla Ionity-laddare utmed sträckan som etappmål i navigatorn. Då räknar bilen ut hur mycket laddning som finns kvar vid varje etappmål. Det viset ser man lätt om man har marginal för att hoppa över en eller flera laddare. Det funkar faktiskt riktigt bra. Man behöver inte mer.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2019 07:44
av Jerker
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Efter att ha anslutit sig till Ionity säger Kia och Hyundai att de kommer att ha 800V-system i sina bilar från 2021.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kia-o ... r-snabbare
Riskerar Tesla att hamna på efterkälken i och med att de inte verkar satsa på 800V?
Jag tror nog att Tesla tittar på nya batterilösningar utan berätta det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2019 07:55
av Haglund
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Efter att ha anslutit sig till Ionity säger Kia och Hyundai att de kommer att ha 800V-system i sina bilar från 2021.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kia-o ... r-snabbare
Riskerar Tesla att hamna på efterkälken i och med att de inte verkar satsa på 800V?
Knappast i och med att de redan idag kan ladda med 3,3C (250 kW i ett 75 kWh batteri) med 400-voltsteknik. Porsche tillåter 2,8C (270 kW i ett 95 kWh batteri) med 800-voltsteknik. Enda fördelen som just nu är realiserad är väl att du kan ha tunnare (läs lättare) kablar i bilen eftersom huvudfördelen, värmeutveckling vid laddning, verkar vara tveksam i alla fall än så länge. Möjligtvis är värmeutvecklingen i motorerna vid hård och upprepad acceleration och regenerering en fördel dock, men det verkar ju Tesla ha ett svar på i och med Plaid Mode, vad nu det innebär.

Tillägg: Och trots 800-voltstekniken med lättare kabelpiska så väger Taycan mer än en Model S, så det verkar inte som att de realiserat den biten heller...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 sep 2019 23:04
av Wunderbaum
Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 sep 2019 23:22
av iAkita
Wunderbaum skrev:
Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 sep 2019 01:39
av Lophornis
iAkita skrev:
Wunderbaum skrev:
Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.
Plugsurfing funkar fint för mig. Tror även newmotion ska funka.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 sep 2019 21:36
av Wunderbaum
Lophornis skrev:
iAkita skrev:
Wunderbaum skrev:
Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.
Plugsurfing funkar fint för mig. Tror även newmotion ska funka.
Tack, har beställt Plugsurfing tag nu.
Tillkommer det nått när man använder Plugsurfings tag, eller är det 80 kr/session även då?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 sep 2019 21:38
av beef
Wunderbaum skrev:
Lophornis skrev:
iAkita skrev:
Wunderbaum skrev:
Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.
Plugsurfing funkar fint för mig. Tror även newmotion ska funka.
Tack, har beställt Plugsurfing tag nu.
Tillkommer det nått när man använder Plugsurfings tag, eller är det 80 kr/session även då?
80+8kr, dvs ca 10% och totalt 88kr.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 sep 2019 21:48
av mati
Wunderbaum skrev:
Lophornis skrev:
iAkita skrev:
Wunderbaum skrev:
Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.
Plugsurfing funkar fint för mig. Tror även newmotion ska funka.
Tack, har beställt Plugsurfing tag nu.
Tillkommer det nått när man använder Plugsurfings tag, eller är det 80 kr/session även då?
Jag har hittills betalat 70kr i Sverige, 100kr i Danmark och 80kr:ish i Tyskland. Inte helt uppenbart hur de räknar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 sep 2019 21:50
av Lophornis
Screenshot_20190916-214901.png
beef skrev:
Wunderbaum skrev:
Lophornis skrev:
iAkita skrev:
Wunderbaum skrev:
Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.
Plugsurfing funkar fint för mig. Tror även newmotion ska funka.
Tack, har beställt Plugsurfing tag nu.
Tillkommer det nått när man använder Plugsurfings tag, eller är det 80 kr/session även då?
80+8kr, dvs ca 10% och totalt 88kr.
Jag har betalt 70,40kr per gång.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2019 09:57
av macky
Sundsvall har börjat byggas. Färdig lagom till skidsäsongen kanske...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2019 12:21
av Nilp
Kul!
För mig som ska köra söderifrån mot Sälen är det ett viss utmaning i att Värmland verkar vara en laddfri zon. Efter Karlstad finns det inte mycket vettigt.

Hoppas på Circle K kommer loss då dom börjat bygga egna snabbladdare och inte bara samarbete med Ionity. Har skickat en fråga till deras kundtjänst. Då Sälenfjällen är ett populärt resmål och de flesta kommer dit med bil så kan jag tycka att Circle K Lindvallen borde vara självklar för snabbladdare.

Får nog köra via Norge annars.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2019 16:11
av yps
Trevligt att den är söder om Sundsvall, då slipper man passera bron om man ska till Åre.
Någon som har koll om det finns någon mat i närheten av denna Circle K ?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2019 18:41
av Daven
yps skrev:
Trevligt att den är söder om Sundsvall, då slipper man passera bron om man ska till Åre.
Någon som har koll om det finns någon mat i närheten av denna Circle K ?
Har inte Circle K mat :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2019 20:17
av Bjelke
macky skrev:
Sundsvall har börjat byggas. Färdig lagom till skidsäsongen kanske...
Var det inte rätt länge sedan det brann? :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 sep 2019 20:33
av [JM]
Nilp skrev:
Kul!
För mig som ska köra söderifrån mot Sälen är det ett viss utmaning i att Värmland verkar vara en laddfri zon. Efter Karlstad finns det inte mycket vettigt.

Hoppas på Circle K kommer loss då dom börjat bygga egna snabbladdare och inte bara samarbete med Ionity. Har skickat en fråga till deras kundtjänst. Då Sälenfjällen är ett populärt resmål och de flesta kommer dit med bil så kan jag tycka att Circle K Lindvallen borde vara självklar för snabbladdare.

Får nog köra via Norge annars.
Grums, Sunne, Malung och Sälen har en 50kW ChaDeMo + CCS vardera så nog borde det gå att komma fram.
En stolpe på varje ställe är iofs ganska magert.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 sep 2019 13:33
av frippan
Nu är det dags att börja bygga en i Oskarshamn enligt hemsidan.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 sep 2019 17:44
av macky
frippan skrev:
Nu är det dags att börja bygga en i Oskarshamn enligt hemsidan.
Kul, då kan man tänka att det blir en i Söderköping och en i Karlskrona så får man väl säga att E22 är täckt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 sep 2019 17:53
av Svenssons
frippan skrev:
Nu är det dags att börja bygga en i Oskarshamn enligt hemsidan.
Det känns lite som Ionity tänker på Tesla-ägarna när de bygger laddstolparna i Småland.

Oskarshamn ligger ganska precis mitt mellan SuC Kalmar och SuC Edsbruk/Tindered.
Värnamo ligger hyfsat mitt mellan SuC Ödeshög och SuC Markaryd samt mitt mellan SuC Kalmar och SuC Kungälv.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 okt 2019 09:07
av Kronberg
Är det här en ledtråd till vad ionitys rörliga priser kommer att bli?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 okt 2019 10:47
av EnTraktor
macky skrev:
frippan skrev:
Nu är det dags att börja bygga en i Oskarshamn enligt hemsidan.
Kul, då kan man tänka att det blir en i Söderköping och en i Karlskrona så får man väl säga att E22 är täckt.
Har sett en artikel i nån lokaltidning i sommras att Ionity sökt bygglov i Karlskrona.