Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 okt 2018 21:20
11 live, 20 building
Ja, det tar fart. De tror ju att det blir tresiffrigt vid årsskiftet. Fortsätter de i den takten kan det faktiskt vara realistiskt.Bjelke skrev:Bara enstaka dagar mellan varje som tas i drift nu ju
Bilar som t.ex. Jaguar I-Pace, Hyundai Kona EV, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback och kanske även av intresse för Model 3 menar du?HelectriC skrev:Den här tråden är ju den viktigaste för alla som funderar på långdistanselbilar utanför Tesla. Många beslut hänger ihop med hur fort och i vilken omfattning Ionity växer.
Hur menar du?Svenssons skrev:Bilar som t.ex. Jaguar I-Pace, Hyundai Kona EV, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback och kanske även av intresse för Model 3 menar du?HelectriC skrev:Den här tråden är ju den viktigaste för alla som funderar på långdistanselbilar utanför Tesla. Många beslut hänger ihop med hur fort och i vilken omfattning Ionity växer.
Jag vet var man kan se kompletta listan på elbilar som går att beställa eller ställa sig på kö för!
Jag tänkte på en mycket närmare källa.... Jag glömde dock nämna eGolfen...TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:Jag tänkte på en mycket närmare källa.... Jag glömde dock nämna eGolfen...TeslaTissel skrev:
sant...Svenssons skrev:Bilar som t.ex. Jaguar I-Pace, Hyundai Kona EV, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback och kanske även av intresse för Model 3 menar du?HelectriC skrev:Den här tråden är ju den viktigaste för alla som funderar på långdistanselbilar utanför Tesla. Många beslut hänger ihop med hur fort och i vilken omfattning Ionity växer.
Jag vet var man kan se kompletta listan på elbilar som går att beställa eller ställa sig på kö för!
mati skrev:12 live, 24 building
Japp. Den sista som kom typ 8 minuter efter den näst sista poppade upp i norra Danmark. Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.Verdi skrev:mati skrev:12 live, 24 building
Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
https://ionity.eu/en/where-and-how.htmlmati skrev:Japp. Den sista som kom typ 8 minuter efter den näst sista poppade upp i norra Danmark. Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.Verdi skrev:mati skrev:12 live, 24 building
Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
FörstasidanVerdi skrev:https://ionity.eu/en/where-and-how.htmlmati skrev:Japp. Den sista som kom typ 8 minuter efter den näst sista poppade upp i norra Danmark. Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.Verdi skrev:mati skrev:12 live, 24 building
Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
Får det till 10 live, 21 building enligt kartan. Eller finns det en annan lista?
När man zoomar in så ser man att vissa stationer är två pluppar. En på varje sida motorvägen.Verdi skrev:https://ionity.eu/en/where-and-how.htmlmati skrev:Japp. Den sista som kom typ 8 minuter efter den näst sista poppade upp i norra Danmark. Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.Verdi skrev:mati skrev:12 live, 24 building
Går nog undan. Undrar när de börjar bygga den första i Sverige?
Får det till 10 live, 21 building enligt kartan. Eller finns det en annan lista?
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Ja i det läget blir ju 50kW-stolpen backup utifall 150-varianten är upptagen/trasig (om man nu har en bil förmati skrev:Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
inom 2-3år?????Verdi skrev:Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.mati skrev:Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
I PaceHenrik Torphammar skrev:inom 2-3år?????Verdi skrev:Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.mati skrev:Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Möjligtvis Audi etron av de du nämnde, den vet jag inget om. Niro och Kona studsar till på 70kW en liten stund verkar det som.vigge50 skrev:I PaceHenrik Torphammar skrev:inom 2-3år?????Verdi skrev:Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.mati skrev:Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.Henrik Torphammar skrev:Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron