Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare mati » 08 okt 2018 15:49

Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.


Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.

Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Bjelke » 08 okt 2018 19:02

mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.


Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.

Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.

Ja i det läget blir ju 50kW-stolpen backup utifall 150-varianten är upptagen/trasig (om man nu har en bil för
högre effekt som sagt).
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 9529
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Henrik Torphammar » 09 okt 2018 17:04

Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.


Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.


Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.


inom 2-3år?????

Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.

mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.


Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.

Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.


150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav vigge50 » 09 okt 2018 17:35

Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.


Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.


Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.


inom 2-3år?????

Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.

mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.


Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.

Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.


150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.

I Pace
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron
vigge50
 
Inlägg: 5053
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Höllviken

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Henrik Torphammar » 09 okt 2018 17:44

vigge50 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.


Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.


Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.


inom 2-3år?????

Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.

mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.


Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.

Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.


150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.

I Pace
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron


Möjligtvis Audi etron av de du nämnde, den vet jag inget om. Niro och Kona studsar till på 70kW en liten stund verkar det som.

Inga 150kW på långa vägar iaf.

https://youtu.be/0YAwTSpt4pk?t=672

VW ID? tveksamt va?

Model 3?? Kanske, i så fall får jag äta upp det jag skrivit.
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav vigge50 » 09 okt 2018 18:15

Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:
Henrik Torphammar skrev:Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.


150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.

I Pace
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron


Möjligtvis Audi etron av de du nämnde, den vet jag inget om. Niro och Kona studsar till på 70kW en liten stund verkar det som.

Inga 150kW på långa vägar iaf.

https://youtu.be/0YAwTSpt4pk?t=672

VW ID? tveksamt va?

Model 3?? Kanske, i så fall får jag äta upp det jag skrivit.

Nu får du inte fullt 50 kW på en 50 kW laddare så även om Niro och Kona inte får 70 kW så får den ändå 40% mer effekt på en 150 kW laddare jämfört med en 50 kW laddare. Är 40% kortare laddtider strunt samma?
vigge50
 
Inlägg: 5053
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Höllviken

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Verdi » 09 okt 2018 18:43

I-Pace 100 kW
Mercedes EQC 110 kW
Audi e-tron 150 kW
Porsche Taycan 150 kW+

Sen ska väl BMW släppa en iX3 också.

Undrar när mer folkliga märken som Opel, Volvo, Ford, Volkswagen osv kommer med sina stora elbilar?
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 3497
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Pontus » 09 okt 2018 19:39

vigge50 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:
Henrik Torphammar skrev:Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.


150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.

I Pace
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron


Möjligtvis Audi etron av de du nämnde, den vet jag inget om. Niro och Kona studsar till på 70kW en liten stund verkar det som.

Inga 150kW på långa vägar iaf.

https://youtu.be/0YAwTSpt4pk?t=672

VW ID? tveksamt va?

Model 3?? Kanske, i så fall får jag äta upp det jag skrivit.

Nu får du inte fullt 50 kW på en 50 kW laddare så även om Niro och Kona inte får 70 kW så får den ändå 40% mer effekt på en 150 kW laddare jämfört med en 50 kW laddare. Är 40% kortare laddtider strunt samma?

Nu ska jag bråka lite.
50 kW ger 50 kWh på 60 min laddning.
70 kW ger 50 kWh på 43 min laddning.
Dvs. 28% kortare tid inte 40%.
Det är enkelt att inse om man tar ett extremt exempel: öka laddeffekten med 300% då kommer inte tiden kortas med 300%.
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. För rabatt på model S o X kan ni använda http://ts.la/pontus4068
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
 
Inlägg: 4907
Blev medlem: 26 nov 2014 06:42
Ort: Greensboro, NC

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Henrik Torphammar » 09 okt 2018 19:50

Verdi skrev:I-Pace 100 kW
Mercedes EQC 110 kW
Audi e-tron 150 kW
Porsche Taycan 150 kW+

Sen ska väl BMW släppa en iX3 också.

Undrar när mer folkliga märken som Opel, Volvo, Ford, Volkswagen osv kommer med sina stora elbilar?


Är det inte enkelt att titta på Björns video där iPace stannar vid 80?

vigge50 skrev:Nu får du inte fullt 50 kW på en 50 kW laddare så även om Niro och Kona inte får 70 kW så får den ändå 40% mer effekt på en 150 kW laddare jämfört med en 50 kW laddare. Är 40% kortare laddtider strunt samma?


Någonstans går ju gränsen menar jag. Ionity har varit tydliga med en hög prisbild. 50kW laddarna konkurrerar med varandra på en lägre prisbild. En 50 som ger tja 48kW eller en 150 som ger the.... max 70kW om du har tur. Lidl som har en gratis 50kW eller Ionity som "kostar som bensin" för kanske 20% snabbare?


Pontus skrev:Nu ska jag bråka lite.
50 kW ger 50 kWh på 60 min laddning.
70 kW ger 50 kWh på 43 min laddning.
Dvs. 28% kortare tid inte 40%.
Det är enkelt att inse om man tar ett extremt exempel: öka laddeffekten med 300% då kommer inte tiden kortas med 300%.


Dessutom trottlar dom ju ner ganska tidigt till 60kW osv.
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav vigge50 » 09 okt 2018 20:23

Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:I-Pace 100 kW
Mercedes EQC 110 kW
Audi e-tron 150 kW
Porsche Taycan 150 kW+

Sen ska väl BMW släppa en iX3 också.

Undrar när mer folkliga märken som Opel, Volvo, Ford, Volkswagen osv kommer med sina stora elbilar?


Är det inte enkelt att titta på Björns video där iPace stannar vid 80?

vigge50 skrev:Nu får du inte fullt 50 kW på en 50 kW laddare så även om Niro och Kona inte får 70 kW så får den ändå 40% mer effekt på en 150 kW laddare jämfört med en 50 kW laddare. Är 40% kortare laddtider strunt samma?


Någonstans går ju gränsen menar jag. Ionity har varit tydliga med en hög prisbild. 50kW laddarna konkurrerar med varandra på en lägre prisbild. En 50 som ger tja 48kW eller en 150 som ger the.... max 70kW om du har tur. Lidl som har en gratis 50kW eller Ionity som "kostar som bensin" för kanske 20% snabbare?


Pontus skrev:Nu ska jag bråka lite.
50 kW ger 50 kWh på 60 min laddning.
70 kW ger 50 kWh på 43 min laddning.
Dvs. 28% kortare tid inte 40%.
Det är enkelt att inse om man tar ett extremt exempel: öka laddeffekten med 300% då kommer inte tiden kortas med 300%.


Dessutom trottlar dom ju ner ganska tidigt till 60kW osv.

Och hur många gånger har det inte skrivits i tråden om I Pace att det är en tillfällig begränsning ska tas bort?
vigge50
 
Inlägg: 5053
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Höllviken

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster