Sida 9 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 okt 2018 15:49
av mati
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 okt 2018 19:02
av Bjelke
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.
Ja i det läget blir ju 50kW-stolpen backup utifall 150-varianten är upptagen/trasig (om man nu har en bil för
högre effekt som sagt).

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 okt 2018 17:04
av Henrik Torphammar
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.
inom 2-3år?????

Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 okt 2018 17:35
av vigge50
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.
inom 2-3år?????

Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.
I Pace
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 okt 2018 17:44
av Henrik Torphammar
vigge50 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
Tvärtom. Man vinner väldigt mycket. Både tid och säkerhet.
inom 2-3år?????

Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Det verkar som att de lägger ett stråk för norrbaggarna. Det borde ju rimligen dyka upp några stycken utmed E6:an snart.
Det kommer nog ta tid innan det blir 150kW laddare där det idag inte finns 50kW. Som det ser ut idag och närtid, säg 2-3år så vinner man ju väldigt lite på att det kommer ett nätverk till på samma platser där det redan finns 50kW.
Fast Ionity bygger sina laddare inte av humanitära skäl. De vill tjäna pengar. Om de sätter ett gäng 150kW-laddare bredvid en ensam slö 50-kilowattare med krånglig betallösning så kommer folk naturligtvis välja Ionitys laddare, framförallt om de har en bil som kan utnyttja effekten. Och det är ju meningen att dessa bilar blir fler nu.
150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.
I Pace
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron
Möjligtvis Audi etron av de du nämnde, den vet jag inget om. Niro och Kona studsar till på 70kW en liten stund verkar det som.

Inga 150kW på långa vägar iaf.



VW ID? tveksamt va?

Model 3?? Kanske, i så fall får jag äta upp det jag skrivit.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 okt 2018 18:15
av vigge50
Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.


150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.
I Pace
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron
Möjligtvis Audi etron av de du nämnde, den vet jag inget om. Niro och Kona studsar till på 70kW en liten stund verkar det som.

Inga 150kW på långa vägar iaf.



VW ID? tveksamt va?

Model 3?? Kanske, i så fall får jag äta upp det jag skrivit.
Nu får du inte fullt 50 kW på en 50 kW laddare så även om Niro och Kona inte får 70 kW så får den ändå 40% mer effekt på en 150 kW laddare jämfört med en 50 kW laddare. Är 40% kortare laddtider strunt samma?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 okt 2018 18:43
av Verdi
I-Pace 100 kW
Mercedes EQC 110 kW
Audi e-tron 150 kW
Porsche Taycan 150 kW+

Sen ska väl BMW släppa en iX3 också.

Undrar när mer folkliga märken som Opel, Volvo, Ford, Volkswagen osv kommer med sina stora elbilar?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 okt 2018 19:39
av Pontus
vigge50 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Nämn en enda bil som kan ta 150kW som finns inom 3år.


150kW där du ändå får typ samma som 50kW kan ge fast med högre pris? Notera att jag talar om 2-3år, ser inga bilar på lut som kan ladda med mer än 70kW i den horisonten. Det ser snarare tvärt om ut att bilarna får mindre batterier, går längre och förblir kring 50kW laddeffekt.
I Pace
Kona EV
Kia Niro
Audi eTron
Möjligtvis Audi etron av de du nämnde, den vet jag inget om. Niro och Kona studsar till på 70kW en liten stund verkar det som.

Inga 150kW på långa vägar iaf.



VW ID? tveksamt va?

Model 3?? Kanske, i så fall får jag äta upp det jag skrivit.
Nu får du inte fullt 50 kW på en 50 kW laddare så även om Niro och Kona inte får 70 kW så får den ändå 40% mer effekt på en 150 kW laddare jämfört med en 50 kW laddare. Är 40% kortare laddtider strunt samma?
Nu ska jag bråka lite.
50 kW ger 50 kWh på 60 min laddning.
70 kW ger 50 kWh på 43 min laddning.
Dvs. 28% kortare tid inte 40%.
Det är enkelt att inse om man tar ett extremt exempel: öka laddeffekten med 300% då kommer inte tiden kortas med 300%.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 okt 2018 19:50
av Henrik Torphammar
Verdi skrev:
I-Pace 100 kW
Mercedes EQC 110 kW
Audi e-tron 150 kW
Porsche Taycan 150 kW+

Sen ska väl BMW släppa en iX3 också.

Undrar när mer folkliga märken som Opel, Volvo, Ford, Volkswagen osv kommer med sina stora elbilar?
Är det inte enkelt att titta på Björns video där iPace stannar vid 80?
vigge50 skrev:
Nu får du inte fullt 50 kW på en 50 kW laddare så även om Niro och Kona inte får 70 kW så får den ändå 40% mer effekt på en 150 kW laddare jämfört med en 50 kW laddare. Är 40% kortare laddtider strunt samma?
Någonstans går ju gränsen menar jag. Ionity har varit tydliga med en hög prisbild. 50kW laddarna konkurrerar med varandra på en lägre prisbild. En 50 som ger tja 48kW eller en 150 som ger the.... max 70kW om du har tur. Lidl som har en gratis 50kW eller Ionity som "kostar som bensin" för kanske 20% snabbare?

Pontus skrev:
Nu ska jag bråka lite.
50 kW ger 50 kWh på 60 min laddning.
70 kW ger 50 kWh på 43 min laddning.
Dvs. 28% kortare tid inte 40%.
Det är enkelt att inse om man tar ett extremt exempel: öka laddeffekten med 300% då kommer inte tiden kortas med 300%.
Dessutom trottlar dom ju ner ganska tidigt till 60kW osv.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 okt 2018 20:23
av vigge50
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
I-Pace 100 kW
Mercedes EQC 110 kW
Audi e-tron 150 kW
Porsche Taycan 150 kW+

Sen ska väl BMW släppa en iX3 också.

Undrar när mer folkliga märken som Opel, Volvo, Ford, Volkswagen osv kommer med sina stora elbilar?
Är det inte enkelt att titta på Björns video där iPace stannar vid 80?
vigge50 skrev:
Nu får du inte fullt 50 kW på en 50 kW laddare så även om Niro och Kona inte får 70 kW så får den ändå 40% mer effekt på en 150 kW laddare jämfört med en 50 kW laddare. Är 40% kortare laddtider strunt samma?
Någonstans går ju gränsen menar jag. Ionity har varit tydliga med en hög prisbild. 50kW laddarna konkurrerar med varandra på en lägre prisbild. En 50 som ger tja 48kW eller en 150 som ger the.... max 70kW om du har tur. Lidl som har en gratis 50kW eller Ionity som "kostar som bensin" för kanske 20% snabbare?

Pontus skrev:
Nu ska jag bråka lite.
50 kW ger 50 kWh på 60 min laddning.
70 kW ger 50 kWh på 43 min laddning.
Dvs. 28% kortare tid inte 40%.
Det är enkelt att inse om man tar ett extremt exempel: öka laddeffekten med 300% då kommer inte tiden kortas med 300%.
Dessutom trottlar dom ju ner ganska tidigt till 60kW osv.
Och hur många gånger har det inte skrivits i tråden om I Pace att det är en tillfällig begränsning ska tas bort?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 okt 2018 20:41
av Zalman3
Audi e-tron ska ju kunna ladda med 150kW upp till 80%.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 okt 2018 06:26
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:
Audi e-tron ska ju kunna ladda med 150kW upp till 80%.
We shall se... Sen lär kanske inte just Audi e-tron vara den bilen det strösslas med heller inom mina 2-3år i tidsram.

Laddar e-tron till 80% med 150kW på en 150kW ionityladdare så äter jag också upp det jag skrivit!
vigge50 skrev:
Och hur många gånger har det inte skrivits i tråden om I Pace att det är en tillfällig begränsning ska tas bort?
Kanske till Leaf60 kommer?! Jag tror det behövs nya celler, dom som finns idag är inte bra nog.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 okt 2018 14:38
av mati
13 live, 23 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 okt 2018 20:47
av Leo
Har för mig att jag läst att de siktar på att e-Tron ska kunna ladda 120kW. Dvs man vill inte pressa för mycket då man nu ger sig in på ”nytt område”

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 okt 2018 21:02
av mati
Leo skrev:
Har för mig att jag läst att de siktar på att e-Tron ska kunna ladda 120kW. Dvs man vill inte pressa för mycket då man nu ger sig in på ”nytt område”
Det har jag aldrig hört talas om. Jag såg precis en presentation nånstans där de lovade att den laddar med minst 140kW upp till 80%.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 okt 2018 21:03
av Bjelke
Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 okt 2018 21:13
av Leo
Ska kolla lite var jag möjligtvis kan ha sett det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 okt 2018 08:11
av chaffis75
Bjelke skrev:
Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
Nu kan jag inte bara låta bli...
Och Tesla har alltid testat allt klart innan de lanserar en bil :D :ugeek:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 okt 2018 09:19
av Bjelke
chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
Nu kan jag inte bara låta bli...
Och Tesla har alltid testat allt klart innan de lanserar en bil :D :ugeek:
:lol: Näe Tesla är inte precis marknadens största och bästa föredöme när det kommer till sånt, men att Audi inte hunnit testa hur batterierna tål att laddas beror ju
mest på tidsbrist, hade dom börjat tidigare så hade kunderna inte ens hört talas om någon osäkerhet kring laddningen som trots allt är något nästan alla vill veta.
Om Audi hade testat fram en bra laddnivå och sedan förbättrat det lite grand (efter presentationen) så hade det inte blivit en big deal liksom.
Dilemmat är väl att batterier utvecklas fortfarande ganska mycket och man vill ju ha så ny och bra teknik som möjligt, dvs spika designen så sent som möjligt...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 okt 2018 09:31
av chaffis75
Bjelke skrev:
chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
Nu kan jag inte bara låta bli...
Och Tesla har alltid testat allt klart innan de lanserar en bil :D :ugeek:
:lol: Näe Tesla är inte precis marknadens största och bästa föredöme när det kommer till sånt, men att Audi inte hunnit testa hur batterierna tål att laddas beror ju
mest på tidsbrist, hade dom börjat tidigare så hade kunderna inte ens hört talas om någon osäkerhet kring laddningen som trots allt är något nästan alla vill veta.
Om Audi hade testat fram en bra laddnivå och sedan förbättrat det lite grand (efter presentationen) så hade det inte blivit en big deal liksom.
Dilemmat är väl att batterier utvecklas fortfarande ganska mycket och man vill ju ha så ny och bra teknik som möjligt, dvs spika designen så sent som möjligt...
Ska väl inte såga dig helt (men kunde ju inte låta bli som sagt) för jag tycker liknande dig att just batteriet är ju väldigt viktigt att man har kontroll på. Som bilägare vill man verkligen inte att detta ska gå sönder i förtid. Tesla har ju fördelen att de nu varit på marknaden så länge och har denna vägen byggt på sig väldigt mycket kunskap om batterier, här har andra tillverkare en lång resa... Man ska dock inte glömma att tex VW har ju sin e-golf så de står ju inte helt utan kunskap och erfarenhet men den är självklart mycket mer begränsad.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 okt 2018 15:08
av mati
13 live, 24 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 okt 2018 21:50
av mati
14 live, 23 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 okt 2018 22:08
av Kraftverksdoktorn
Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 okt 2018 23:03
av Simon
Kraftverksdoktorn skrev:
Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 okt 2018 09:02
av mati
Simon skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.
Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.