Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 okt 2018 20:41
Audi e-tron ska ju kunna ladda med 150kW upp till 80%.
We shall se... Sen lär kanske inte just Audi e-tron vara den bilen det strösslas med heller inom mina 2-3år i tidsram.Zalman3 skrev:Audi e-tron ska ju kunna ladda med 150kW upp till 80%.
Kanske till Leaf60 kommer?! Jag tror det behövs nya celler, dom som finns idag är inte bra nog.vigge50 skrev:Och hur många gånger har det inte skrivits i tråden om I Pace att det är en tillfällig begränsning ska tas bort?
Det har jag aldrig hört talas om. Jag såg precis en presentation nånstans där de lovade att den laddar med minst 140kW upp till 80%.Leo skrev:Har för mig att jag läst att de siktar på att e-Tron ska kunna ladda 120kW. Dvs man vill inte pressa för mycket då man nu ger sig in på ”nytt område”
Nu kan jag inte bara låta bli...Bjelke skrev:Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
Näe Tesla är inte precis marknadens största och bästa föredöme när det kommer till sånt, men att Audi inte hunnit testa hur batterierna tål att laddas beror juchaffis75 skrev:Nu kan jag inte bara låta bli...Bjelke skrev:Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
Och Tesla har alltid testat allt klart innan de lanserar en bil
Ska väl inte såga dig helt (men kunde ju inte låta bli som sagt) för jag tycker liknande dig att just batteriet är ju väldigt viktigt att man har kontroll på. Som bilägare vill man verkligen inte att detta ska gå sönder i förtid. Tesla har ju fördelen att de nu varit på marknaden så länge och har denna vägen byggt på sig väldigt mycket kunskap om batterier, här har andra tillverkare en lång resa... Man ska dock inte glömma att tex VW har ju sin e-golf så de står ju inte helt utan kunskap och erfarenhet men den är självklart mycket mer begränsad.Bjelke skrev:Näe Tesla är inte precis marknadens största och bästa föredöme när det kommer till sånt, men att Audi inte hunnit testa hur batterierna tål att laddas beror juchaffis75 skrev:Nu kan jag inte bara låta bli...Bjelke skrev:Om Audi inte hade varit så jä...la sega och dragit ut på hela processen så hade dom enkelt hunnit
testa allt sånt här innan bilen börjat säljas och haft full koll på hur den kan/bör/ska laddas, eller
åtminstone haft tillräcklig koll för att den här situationen inte skulle uppstått.
Nu måste dom stressa och det ger fel signaler...
Och Tesla har alltid testat allt klart innan de lanserar en bil
mest på tidsbrist, hade dom börjat tidigare så hade kunderna inte ens hört talas om någon osäkerhet kring laddningen som trots allt är något nästan alla vill veta.
Om Audi hade testat fram en bra laddnivå och sedan förbättrat det lite grand (efter presentationen) så hade det inte blivit en big deal liksom.
Dilemmat är väl att batterier utvecklas fortfarande ganska mycket och man vill ju ha så ny och bra teknik som möjligt, dvs spika designen så sent som möjligt...
Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.Kraftverksdoktorn skrev:Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.Simon skrev:Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.Kraftverksdoktorn skrev:Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Det kommer fler. Fastned & REWE Pilot DCmati skrev:Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.Simon skrev:Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.Kraftverksdoktorn skrev:Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
De väntar på tjälen så byggandet blir en utmaning.Lophornis skrev:Fortfarande ingen varken bygg eller live i Sverige. När vaknar det här då?
Vem f-n vill åka till ett köpcenter och ladda när man är på långtur? Finns risk att lokalt boende laddar alldeles för länge på dessa också. Vem orkar gå ut efter 45 minuter och flytta bilen?TeslaTissel skrev:Det kommer fler. Fastned & REWE Pilot DCmati skrev:Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.Simon skrev:Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.Kraftverksdoktorn skrev:Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Detta är extra intressant koncept då man istället nu tänker sig anläggningar vid snabbköp och köpcenters.
Alltså flytta destinationsladdningen till platser där bilägarna rör sig naturligt.
”The companies will use the pilot locations to gauge the interest of shoppers in charging at supermarket locations. On paper, dropping the EV off at a charging station while shopping for 30-45 minutes makes loads of sense, but the real test is with real people out in the field. For REWE, it is hoping that the new Fastned DC fast charging stations will prove to be a differentiator that will pull in customers to its locations and to stay for just a bit longer”.
Länk: https://cleantechnica.com/2018/10/09/fa ... frankfurt/
Kanske känsligt ämne detta men säger som Kraftverksdoktorn, missförstår mig inte nu.Kraftverksdoktorn skrev:Missförstå mig inte nu men...
Tesla: 1375 live, 23 building, 74 permit. Det verkar som att Tesla drar ifrån lite sen sista kollen.
Sen jag skaffade min MS har Tesla byggt ca 0,65 laddplatser om dan, imponerande. Det är roligt att nån annan kommer igång också men det är stor skillnad länge än.