Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare mati » 11 okt 2018 15:08

13 live, 24 building
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare mati » 12 okt 2018 21:50

14 live, 23 building
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Kraftverksdoktorn » 12 okt 2018 22:08

Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Simon » 12 okt 2018 23:03

Kraftverksdoktorn skrev:Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.

Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
 
Inlägg: 394
Blev medlem: 16 dec 2014 22:45

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare mati » 13 okt 2018 09:02

Simon skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.

Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.

Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Lophornis » 13 okt 2018 09:57

Screenshot_20181013-095631.png
Fortfarande ingen varken bygg eller live i Sverige. När vaknar det här då?
Lophornis
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav TeslaTissel » 13 okt 2018 10:37

mati skrev:
Simon skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.

Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.

Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.


Det kommer fler. Fastned & REWE Pilot DC
Detta är extra intressant koncept då man istället nu tänker sig anläggningar vid snabbköp och köpcenters.
Alltså flytta destinationsladdningen till platser där bilägarna rör sig naturligt.

”The companies will use the pilot locations to gauge the interest of shoppers in charging at supermarket locations. On paper, dropping the EV off at a charging station while shopping for 30-45 minutes makes loads of sense, but the real test is with real people out in the field. For REWE, it is hoping that the new Fastned DC fast charging stations will prove to be a differentiator that will pull in customers to its locations and to stay for just a bit longer”.

Länk: https://cleantechnica.com/2018/10/09/fastned-rewe-pilot-dc-fast-charging-at-supermarkets-in-frankfurt/
TeslaTissel
 
Inlägg: 790
Blev medlem: 10 mar 2016 23:04
Ort: Mälardalen etc

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Ric » 13 okt 2018 11:50

Lophornis skrev:
Screenshot_20181013-095631.png
Fortfarande ingen varken bygg eller live i Sverige. När vaknar det här då?

De väntar på tjälen så byggandet blir en utmaning.
Ric
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 06 jan 2017 10:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav LarsL » 13 okt 2018 11:55

Hoppas att ”de” fattar skillnaden mellan destination och snabbladdare.
En snabbladdare ska ligga nära vägen och vara enkel att ta sig till. Det får gärna finnas mat och sysselsättning för en 30 - 40 minuters laddning, sedan ska bilen flyttas.
En destinationsladdare är ett landställe där aktiviteten är prioriterad och man får laddning på köpet. Här är det alltså helt okej att lämna bilen så länge aktiviteten pågår tex shopping. Destinationsladdaren ska ligga vid destinationen och behöver inte finnas vid vägen.
Att blanda ihop dessa som tex i Torp gör att bilar står för länge vid laddarna och skapar kaos.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Verdi » 13 okt 2018 12:12

TeslaTissel skrev:
mati skrev:
Simon skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.

Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.

Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.


Det kommer fler. Fastned & REWE Pilot DC
Detta är extra intressant koncept då man istället nu tänker sig anläggningar vid snabbköp och köpcenters.
Alltså flytta destinationsladdningen till platser där bilägarna rör sig naturligt.

”The companies will use the pilot locations to gauge the interest of shoppers in charging at supermarket locations. On paper, dropping the EV off at a charging station while shopping for 30-45 minutes makes loads of sense, but the real test is with real people out in the field. For REWE, it is hoping that the new Fastned DC fast charging stations will prove to be a differentiator that will pull in customers to its locations and to stay for just a bit longer”.

Länk: https://cleantechnica.com/2018/10/09/fastned-rewe-pilot-dc-fast-charging-at-supermarkets-in-frankfurt/


Vem f-n vill åka till ett köpcenter och ladda när man är på långtur? Finns risk att lokalt boende laddar alldeles för länge på dessa också. Vem orkar gå ut efter 45 minuter och flytta bilen?

Möjligtvis bra för de som saknar möjlighet att ladda hemma.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 3497
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster