Sida 10 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 okt 2018 15:08
av mati
13 live, 24 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 okt 2018 21:50
av mati
14 live, 23 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 okt 2018 22:08
av Kraftverksdoktorn
Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 okt 2018 23:03
av Simon
Kraftverksdoktorn skrev:
Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 okt 2018 09:02
av mati
Simon skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.
Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 okt 2018 09:57
av Lophornis
Screenshot_20181013-095631.png
Fortfarande ingen varken bygg eller live i Sverige. När vaknar det här då?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 okt 2018 10:37
av TeslaTissel
mati skrev:
Simon skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.
Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.
Det kommer fler. Fastned & REWE Pilot DC
Detta är extra intressant koncept då man istället nu tänker sig anläggningar vid snabbköp och köpcenters.
Alltså flytta destinationsladdningen till platser där bilägarna rör sig naturligt.

”The companies will use the pilot locations to gauge the interest of shoppers in charging at supermarket locations. On paper, dropping the EV off at a charging station while shopping for 30-45 minutes makes loads of sense, but the real test is with real people out in the field. For REWE, it is hoping that the new Fastned DC fast charging stations will prove to be a differentiator that will pull in customers to its locations and to stay for just a bit longer”.

Länk: https://cleantechnica.com/2018/10/09/fa ... frankfurt/

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 okt 2018 11:50
av Ric
Lophornis skrev:
Screenshot_20181013-095631.png
Fortfarande ingen varken bygg eller live i Sverige. När vaknar det här då?
De väntar på tjälen så byggandet blir en utmaning.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 okt 2018 11:55
av LarsL
Hoppas att ”de” fattar skillnaden mellan destination och snabbladdare.
En snabbladdare ska ligga nära vägen och vara enkel att ta sig till. Det får gärna finnas mat och sysselsättning för en 30 - 40 minuters laddning, sedan ska bilen flyttas.
En destinationsladdare är ett landställe där aktiviteten är prioriterad och man får laddning på köpet. Här är det alltså helt okej att lämna bilen så länge aktiviteten pågår tex shopping. Destinationsladdaren ska ligga vid destinationen och behöver inte finnas vid vägen.
Att blanda ihop dessa som tex i Torp gör att bilar står för länge vid laddarna och skapar kaos.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 okt 2018 12:12
av Verdi
TeslaTissel skrev:
mati skrev:
Simon skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Tesla: 1373 live, 22 building, 71 permit.
Fast Tesla tjuvstartade ju. De började bygga innan elbilsrevolutionen kommit igång.
Jag tycker framförallt att det är roligt att se att det nu faktiskt öppnas nya Ionity-stationer med bara några dagars mellanrum. Jag struntar i det sammanhanget fullkomligt i att Tesla har betydligt fler Superchargers. Det är ointressant för det vet vi ju. Det viktiga är att andra har kommit igång och tar efter Tesla. Ju fler desto bättre.
Det kommer fler. Fastned & REWE Pilot DC
Detta är extra intressant koncept då man istället nu tänker sig anläggningar vid snabbköp och köpcenters.
Alltså flytta destinationsladdningen till platser där bilägarna rör sig naturligt.

”The companies will use the pilot locations to gauge the interest of shoppers in charging at supermarket locations. On paper, dropping the EV off at a charging station while shopping for 30-45 minutes makes loads of sense, but the real test is with real people out in the field. For REWE, it is hoping that the new Fastned DC fast charging stations will prove to be a differentiator that will pull in customers to its locations and to stay for just a bit longer”.

Länk: https://cleantechnica.com/2018/10/09/fa ... frankfurt/
Vem f-n vill åka till ett köpcenter och ladda när man är på långtur? Finns risk att lokalt boende laddar alldeles för länge på dessa också. Vem orkar gå ut efter 45 minuter och flytta bilen?

Möjligtvis bra för de som saknar möjlighet att ladda hemma.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 okt 2018 10:08
av helix
Apropå var första stationerna kommer i Sverige så läste jag följande på Circle K's hemsida:

"HPC-nätverket kommer successivt att rullas ut på Circle K:s nätverk. Vår ambition i Sverige är att starta igång 1 laddningsstation redan 2017 och resterande under 2018 och 2019. De första stationerna i Sverige kommer att vara Circle K Strömstad E6 och Circle K Vintrie (Malmö)"


https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340918 ... elbil.html

Det är en gammal pressrelease, men intressant att veta var första Ionity-stationerna i Sverige kan komma att poppa upp snart. De verkar ligga lite efter i tidplanen då planen var att öppna en station redan under 2017, vilket uppenbarligen inte inträffade.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 okt 2018 11:03
av lobbin
Kör sällan förbi Circle K vid Vintrie, men vi behöv kan jag absolut svänga förbi och se hur det ser ut :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 okt 2018 19:20
av mati
14 live, 24 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 okt 2018 23:46
av Kraftverksdoktorn
Missförstå mig inte nu men...

Tesla: 1375 live, 23 building, 74 permit. Det verkar som att Tesla drar ifrån lite sen sista kollen.

Sen jag skaffade min MS har Tesla byggt ca 0,65 laddplatser om dan, imponerande. Det är roligt att nån annan kommer igång också men det är stor skillnad länge än.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 07:10
av chaffis75
Kraftverksdoktorn skrev:
Missförstå mig inte nu men...

Tesla: 1375 live, 23 building, 74 permit. Det verkar som att Tesla drar ifrån lite sen sista kollen.

Sen jag skaffade min MS har Tesla byggt ca 0,65 laddplatser om dan, imponerande. Det är roligt att nån annan kommer igång också men det är stor skillnad länge än.
Kanske känsligt ämne detta men säger som Kraftverksdoktorn, missförstår mig inte nu.
Om man ska jämföra Teslas laddnätverk med Ionity så tycker jag man bara ska ta siffrorna för Europa då de bara är Europa som Ionity idag planerar att bygga ut. så...

Tesla: 426 live, 6 bygger och 12 med tillstånd.

Så ja Tesla är långt förre men väldigt kul att de faktiskt händer saker med Ionity med tanke på hur alla har tvivlat. Sen känner jag mig personligen tveksam till om de klarar den takt de sagt men kommer de ens nära så skulle jag ändå säga att de är en bra bedrift.

Någon kanske ska öppna en vadslagning om hur många öppna Ionity laddplatser de finns sista juni nästa år... Ja personligen inte en aning om hur många, jag är inte mycket för spel men jag tror (eller hoppas) att de då är hyfsat användbart för en "väst" Europa semester eller vad tror ni?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 07:33
av mati
chaffis75 skrev:
Någon kanske ska öppna en vadslagning om hur många öppna Ionity laddplatser de finns sista juni nästa år... Ja personligen inte en aning om hur många, jag är inte mycket för spel men jag tror (eller hoppas) att de då är hyfsat användbart för en "väst" Europa semester eller vad tror ni?
De verkar ju än så länge hålla sig till södra delen. Det är kanske ren slump, ingen aning. Jag hoppas också att det är hyfsat många till nästa sommar.
Jag fattar ärligt talat inte varför det ska vara ett känsligt ämne? Varför är det känsligt att det kommer upp fler snabbladdare? Är det ett problem att det är CCS och att det inte står Tesla på dem? Hade det varit mindre känsligt om Tesla hade kunnat ladda där?
För mig är det bara glädjande. Jag blir jätteglad för varje supercharger som byggs. Ett ställe till att ladda på liksom. Men jag är minst lika glad för varje supersnabb CCS-laddare som dyker upp. Det är nämligen ett tecken på att nånting håller på att ske.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 09:18
av Kraftverksdoktorn
Det är inte alls känsligt, det är väldigt positivt med alla nya laddare och alla biltillverkare som fattar vart det är på väg. Bättre sent än aldrig.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 09:40
av Laban
chaffis75 skrev:
Så ja Tesla är långt förre men väldigt kul att de faktiskt händer saker med Ionity med tanke på hur alla har tvivlat. Sen känner jag mig personligen tveksam till om de klarar den takt de sagt men kommer de ens nära så skulle jag ändå säga att de är en bra bedrift.
Vad skulle vara faktorn som gör att de inte klarar den utlovade takten ? Det är stora företag vi pratar om, nog kan de söka x antal bygglov samtidigt. Pengar bör heller inte vara något problem.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 09:55
av chaffis75
Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Så ja Tesla är långt förre men väldigt kul att de faktiskt händer saker med Ionity med tanke på hur alla har tvivlat. Sen känner jag mig personligen tveksam till om de klarar den takt de sagt men kommer de ens nära så skulle jag ändå säga att de är en bra bedrift.
Vad skulle vara faktorn som gör att de inte klarar den utlovade takten ? Det är stora företag vi pratar om, nog kan de söka x antal bygglov samtidigt. Pengar bör heller inte vara något problem.
Håller med och jag tror inte på några stora förseningar men däremot kommer säkert en viss andel stöta på problem med bygglov, strömmatning eller andra praktiska problem. De är denna typ av problem som jag skulle tro skapar försenar helt enkelt då de inte får bygga dem men även att vissa laddare kommer förbruka mer av deras tid och att de då helt enkelt får en följd effekt på kommande laddare i deras tidplan eftersom de inte har tid att planera dem när de räknade med de.
Men som jag också skrev i mitt inlägg, jag tror att de redan till sommaren kommer vara ett hyfsat bra nät av laddare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 17:58
av mati
14 live, 26 building

första i Sverige
grattis Jämtland

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 18:51
av Bjelke
Jämtland!? :)
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 19:19
av Svenssons
Frågan är om Ionitys laddare är en delmängd av Porsches 700 eller om det är ytterligare 700 laddare. Börjar bli intressant nu!

Porsche Looks To Cross Tesla’s Supercharging Moat With 700 New DC Fast Chargers
https://cleantechnica.com/2018/10/16/po ... echnica%29

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 19:34
av becker
Bjelke skrev:
Jämtland!? :)
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Enligt: https://ionity.eu

Ytterån

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 20:16
av Generalbogge
"Bara" 12 öppna enligt kartan, men 14 enligt deras egna räknare. Undrar vilken siffra som stämmer. Men kul att det trillar på. Med denna takten bör man ju kunna göra en Ionity-roadtrip till syd/väst-europa till sommaren.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 20:25
av Verdi
Bjelke skrev:
Jämtland!? :)
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!