Sida 11 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 18:51
av Bjelke
Jämtland!? :)
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 19:19
av Svenssons
Frågan är om Ionitys laddare är en delmängd av Porsches 700 eller om det är ytterligare 700 laddare. Börjar bli intressant nu!

Porsche Looks To Cross Tesla’s Supercharging Moat With 700 New DC Fast Chargers
https://cleantechnica.com/2018/10/16/po ... echnica%29

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 19:34
av becker
Bjelke skrev:
Jämtland!? :)
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Enligt: https://ionity.eu

Ytterån

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 20:16
av Generalbogge
"Bara" 12 öppna enligt kartan, men 14 enligt deras egna räknare. Undrar vilken siffra som stämmer. Men kul att det trillar på. Med denna takten bör man ju kunna göra en Ionity-roadtrip till syd/väst-europa till sommaren.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 20:25
av Verdi
Bjelke skrev:
Jämtland!? :)
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 20:27
av Verdi
Generalbogge skrev:
"Bara" 12 öppna enligt kartan, men 14 enligt deras egna räknare. Undrar vilken siffra som stämmer. Men kul att det trillar på. Med denna takten bör man ju kunna göra en Ionity-roadtrip till syd/väst-europa till sommaren.
Vissa ligger på skilda sidor av motorvägen och räknas då som två olika.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 20:33
av Generalbogge
Verdi skrev:
Generalbogge skrev:
"Bara" 12 öppna enligt kartan, men 14 enligt deras egna räknare. Undrar vilken siffra som stämmer. Men kul att det trillar på. Med denna takten bör man ju kunna göra en Ionity-roadtrip till syd/väst-europa till sommaren.
Vissa ligger på skilda sidor av motorvägen och räknas då som två olika.
Tack. Man får zooma in rejält, för att se att det är två olika.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 21:16
av Bjelke
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Jämtland!? :)
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!
:lol: ja tydligen...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 21:27
av TeslaTissel
Svenssons skrev:
Frågan är om Ionitys laddare är en delmängd av Porsches 700 eller om det är ytterligare 700 laddare. Börjar bli intressant nu!

Porsche Looks To Cross Tesla’s Supercharging Moat With 700 New DC Fast Chargers
https://cleantechnica.com/2018/10/16/po ... echnica%29
Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.

I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.

Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 21:37
av HelectriC
TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
Frågan är om Ionitys laddare är en delmängd av Porsches 700 eller om det är ytterligare 700 laddare. Börjar bli intressant nu!

Porsche Looks To Cross Tesla’s Supercharging Moat With 700 New DC Fast Chargers
https://cleantechnica.com/2018/10/16/po ... echnica%29
Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.

I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.

Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).
Känns ju halvkul att behöva åka till ÅF för att ladda :?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 21:37
av Jilldris
Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Jämtland!? :)
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!
:lol: ja tydligen...
Kul. Spelar VM i Åre 2019 med Audi som en av huvudsponsorerna in tro? :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 21:50
av TeslaTissel
HelectriC skrev:
TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
Frågan är om Ionitys laddare är en delmängd av Porsches 700 eller om det är ytterligare 700 laddare. Börjar bli intressant nu!

Porsche Looks To Cross Tesla’s Supercharging Moat With 700 New DC Fast Chargers
https://cleantechnica.com/2018/10/16/po ... echnica%29
Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.

I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.

Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).
Känns ju halvkul att behöva åka till ÅF för att ladda :?
Porsche har ett stort nätverk av entusiaster. För dem är det mer prio var Porsches återförsäljare ligger.
Aktiviteter och arrangemang kring bilarna och bilsporten görs i varje fall i ganska stor omfattning här i Sverige.

Men visst är det smartare ha dem längs de stora vägarna. Men där har ju TESLA pinkat in reviret redan. :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 21:53
av Svenssons
TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
Frågan är om Ionitys laddare är en delmängd av Porsches 700 eller om det är ytterligare 700 laddare. Börjar bli intressant nu!

Porsche Looks To Cross Tesla’s Supercharging Moat With 700 New DC Fast Chargers
https://cleantechnica.com/2018/10/16/po ... echnica%29
Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.

I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.

Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).
400 är ju antalet Ionity-laddare som är planerade i Europa och som Porsche är med i. Kan det vara så att dessa 400 är synonymt med Ionitys laddare så är det inte lika roligt. Hade varit roligare med ytterligare 400 laddare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 21:54
av mati
Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Jämtland!? :)
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!
:lol: ja tydligen...
Om jag får killgissa börjar de i norr för att de är rädda för tjälen. Det sa ju deras pressmänniska att det är ett problem som kan fördröja utbyggnaden.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 21:58
av Verdi
Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
Frågan är om Ionitys laddare är en delmängd av Porsches 700 eller om det är ytterligare 700 laddare. Börjar bli intressant nu!

Porsche Looks To Cross Tesla’s Supercharging Moat With 700 New DC Fast Chargers
https://cleantechnica.com/2018/10/16/po ... echnica%29
Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.

I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.

Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).
400 är ju antalet Ionity-laddare som är planerade i Europa och som Porsche är med i. Kan det vara så att dessa 400 är synonymt med Ionitys laddare så är det inte lika roligt. Hade varit roligare med ytterligare 400 laddare.
400st 350kW laddare! 8-)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 okt 2018 22:14
av TeslaTissel
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
Frågan är om Ionitys laddare är en delmängd av Porsches 700 eller om det är ytterligare 700 laddare. Börjar bli intressant nu!

Porsche Looks To Cross Tesla’s Supercharging Moat With 700 New DC Fast Chargers
https://cleantechnica.com/2018/10/16/po ... echnica%29
Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.

I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.

Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).
400 är ju antalet Ionity-laddare som är planerade i Europa och som Porsche är med i. Kan det vara så att dessa 400 är synonymt med Ionitys laddare så är det inte lika roligt. Hade varit roligare med ytterligare 400 laddare.
400st 350kW laddare! 8-)
Då verkar pusselbitarna falla på plats?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 okt 2018 06:22
av Bjelke
Jilldris skrev:
Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Jämtland!? :)
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!
:lol: ja tydligen...
Kul. Spelar VM i Åre 2019 med Audi som en av huvudsponsorerna in tro? :)
Ja jäklar det har du rätt i!
Snacka om rätt tänkt isf, rulla dit med nya elbilen och få en massa publicitet, både kring hur smidigt det funkar med elbil men också just det faktum att det är
lååååångt uppe i norr (med "somligas" mått så är det ju ungefär som nordpolen)...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 okt 2018 06:28
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Jämtland!? :)
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!
:lol: ja tydligen...
Om jag får killgissa börjar de i norr för att de är rädda för tjälen. Det sa ju deras pressmänniska att det är ett problem som kan fördröja utbyggnaden.
Förutom det där med VM nästa år så tror jag att dom (för en gångs skull) tänker mest på kunderna, det är ju i norr som det är sämst utbyggt (även för Tesla).
Det funkar ju redan idag (nåja skapligt iaf) att ta sig ungefär dit upp med "alla" elbilar så varför börja med att konkurrera med Clever mfl liksom, och där uppe
blir dom ju lite mer ensamma om marknaden, dom gör det ju för att tjäna pengar liksom... (så egentligen tänker dom kanske inte på kunderna så mycket som
man vill tro men skit samma, bra är det iaf)
Det här kan ju dessutom pressa Tesla att öka takten lite i norr :)

Det här gynnar alltså ALLA elbilsägare, en konkurrens som vi eftersökt flera år nu :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 okt 2018 07:40
av Svenssons
Ionity är ju knappast ensamma i Jämtland. Det är väl ett landskap med relativt många snabbladdare med både Tesla och andra aktörer på plats. Hade det varit Gällivare hade det varit en annan sak. Tror att det snarare har att göra med VM eller liknande.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 okt 2018 07:54
av Leo
”Green Highway. Som knöt ihop Sundsvall med Norge var väl en av de första ”el-korridorerna/vägarna” i Sverige. Så i det avseendet kan man nog anse Jämtland som tidiga på elektrifiering. Långt innan Clever och de andra av dagens aktörer började i Sverige osv.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 okt 2018 08:49
av Verdi
Det har inte med VM att göra. Det har med det faktum att bland det första en e-tron kund frågar antagligen är "Kan man åka till Åre med den?"

Det är ju ingen slump att även Tesla snabbt byggde SuC så att man skulle kunna åka smidigt till Åre.

Bild

Illustration till hur viktigt Åre är för övre medelklass-stockholmaren som är målgruppen för EQC, e-tron, Taycan... :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 okt 2018 09:28
av TeslaTissel
Verdi skrev:
Det har inte med VM att göra. Det har med det faktum att bland det första en e-tron kund frågar antagligen är "Kan man åka till Åre med den?"

Det är ju ingen slump att även Tesla snabbt byggde SuC så att man skulle kunna åka smidigt till Åre.

Bild

Illustration till hur viktigt Åre är för övre medelklass-stockholmaren som är målgruppen för EQC, e-tron, Taycan... :lol:
Haha, snarare utmärkt översikt karta för dagens fossilbilister och deras relativt korta räckvidd.

Bensinstationerna blir allt färre ovan Dalälven.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 okt 2018 13:02
av lator
Leo skrev:
”Green Highway. Som knöt ihop Sundsvall med Norge var väl en av de första ”el-korridorerna/vägarna” i Sverige. Så i det avseendet kan man nog anse Jämtland som tidiga på elektrifiering. Långt innan Clever och de andra av dagens aktörer började i Sverige osv.
Som boende i Jämtland så kan jag bekräfta att det börjades tidigt här, tyvärr så avtog planerna på Green Highway ganska snart och det är än idag svårt att ta sig mellan Östersund och Sundsvall med en lite äldre elbil med kortare räckvidd. Fortum har fått anslag för att sätta upp snabbladdare i bl.a Bräcke men ännu har jag inte sett någon spade i marken... Gäller även Strömsund efter E45 som verkligen är en svart "fläck" på laddarkartan.
Jämtkraft som är en stark aktör här köpte in sig i Clever och det har fungerat ganska bra men inga nya stationer har kommit till och priserna är fortfarande i högsta laget om man inte har månadskort. I övrigt så ska BTEA ha all beröm för sin enorma satsning på snabbladdning som dessutom fortfarande är gratis. Hoppas att det hinner dyka upp ett bra system innan de tar beslut om debitering...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 okt 2018 13:37
av TeslaTissel
Jag/vi i VUEF uppmärksammande deras satsning på att informera invånarna i Region Jämtland Härjedalen.
Här ett utdrag av det... Och det finns ett intressant video-klipp i inlägget också

Region Jämtland Härjedalen satsar. På solceller, laddbara bilar och 200 laddstationer

Region Jämtland Härjedalen har länge haft höga ambitioner och arbetar hårt för att få ut information till invånarna så att de kan ställa om sina egna klimatval för en förnybar framtid.

Möjligen skulle man önska också att incitamenten för att skaffa el-fordon även kan passa de medborgare som inte har möjlighet idag att köpa elbil. Trots den extra peng man får -60.000 kr så ligger ribban för högt. – Min kommentar.

http://vuef.se/region-jamtland-harjedal ... stationer/
Skärmavbild 2018-10-17 kl. 13.35.59.png

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 okt 2018 19:50
av mati
14 live, 27 building