Vattentät IP44 uttag?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Vattentät IP44 uttag?

Inlägg av mgorgis »

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-in ... 000018411/ nr 44473

Någon som använt detta 3-fas uttag från Biltema utomhus? det är IP44 klassat men det ser inte ut att kunna skydda mot regn, enligt IP klassificering
https://glamox.com/se/ip-klasser
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vattentät IP44 uttag?

Inlägg av LarsL »

Har inte exakt det uttaget men det ser ut som ett vanligt CEE-uttag som sitter på alla ladugårdar, typ. Om du inte monterar det uppochner så borde det funka.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vattentät IP44 uttag?

Inlägg av Svenssons »

Har ett par själv, de är ju inte vattentäta men det ska de inte heller vara. Vädertäta är de dock och de är ju till för att sättas utomhus men som sagt var skall man inte sätta de upp och ner och sedan är det viktigt att kabeln in är skyddad också så att vattnet inte rinner in där.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vattentät IP44 uttag?

Inlägg av mgorgis »

Så ser den ut, men det kommer ändå in vatten om det regnar och jag hoppas att det då rinner igenom isf
IMG_4580.JPG
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Vattentät IP44 uttag?

Inlägg av bonath »

Jag gjorde ett "väderskydd" över trefas-kontakten. Fungerar bra.
Trefas_1.jpeg
Trefas_2.jpeg
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vattentät IP44 uttag?

Inlägg av mgorgis »

Ser bra ut! har själv funderat på en sån faktiskt
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Vattentät IP44 uttag?

Inlägg av Tjell »

Jag tror det faktiskt SKA vara ett tak över ett utomhus monterat CEE 3-fasuttag. Jag har själv kvar att göra just det - även om uttaget kanske klarar regn och snö så blir det ju praktiskt krångel när snö blir till is.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar