Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Geni87 »

12man skrev:
Säljs fler bilar totalt, frågan är väl om det är leveransproblem med bev och phev, i Tyskland utgör hybriden 10% av BMW 3serien och 3% av 5serien
Hybrider är 3.2% av alla märken/modeller, men har ökat 64% q1 17->18 men ändå bara 28281 enheter på en total marknad av 878611 st
Jag tippar på att köerna och leveranstiderna för PHEV:s och BEV:s kommer minska rätt rejält i Europa när LG får igång sin batterifabrik i Polen...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Walker »

Geni87 skrev:
12man skrev:
Säljs fler bilar totalt, frågan är väl om det är leveransproblem med bev och phev, i Tyskland utgör hybriden 10% av BMW 3serien och 3% av 5serien
Hybrider är 3.2% av alla märken/modeller, men har ökat 64% q1 17->18 men ändå bara 28281 enheter på en total marknad av 878611 st
Jag tippar på att köerna och leveranstiderna för PHEV:s och BEV:s kommer minska rätt rejält i Europa när LG får igång sin batterifabrik i Polen...
Det är mycket som kommer hända ”när”. Frågan jag ställer mig är ”när” är. 2020? (Det mantra som många fossiltillverkare ständigt upprepar)
Sedan är det ju tyvärr en sak när en produkt lanseras och när den blir tillgänglig för en större grupp konsumenter. Jag måste ju t.ex. vänta till v39 innan de ens tillverkar min bil - som är en hyfsat vanlig kärra i allt utom drivlinan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Geni87 »

Walker skrev:
Geni87 skrev:
12man skrev:
Säljs fler bilar totalt, frågan är väl om det är leveransproblem med bev och phev, i Tyskland utgör hybriden 10% av BMW 3serien och 3% av 5serien
Hybrider är 3.2% av alla märken/modeller, men har ökat 64% q1 17->18 men ändå bara 28281 enheter på en total marknad av 878611 st
Jag tippar på att köerna och leveranstiderna för PHEV:s och BEV:s kommer minska rätt rejält i Europa när LG får igång sin batterifabrik i Polen...
Det är mycket som kommer hända ”när”. Frågan jag ställer mig är ”när” är. 2020? (Det mantra som många fossiltillverkare ständigt upprepar)
Sedan är det ju tyvärr en sak när en produkt lanseras och när den blir tillgänglig för en större grupp konsumenter. Jag måste ju t.ex. vänta till v39 innan de ens tillverkar min bil - som är en hyfsat vanlig kärra i allt utom drivlinan.
LG:s fabrik i Wroclaw drar igång i slutet av detta år. LG är dominerande som batterileverantör för bilar med HV-batterier i Europa i dagsläget, det är uppenbart att det lätt blir en flaskhals när batterierna då produceras i redan "fulla" fabriker på andra sidan jorden. Biltillverkarna har underskattat efterfrågan på både PHEV:s och BEV:s, vilket gör att de ursprungliga sourcingplanerna för dessa komponenter nu måste förhandlas om med avseende på volymer och pris. Det är mycket även hos Tesla som kommer hända "när". Hur stora ambitioner man än har så tar vissa grejer tid att få på plats, speciellt när det handlar om stora industriella satsningar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:

LG:s fabrik i Wroclaw drar igång i slutet av detta år. LG är dominerande som batterileverantör för bilar med HV-batterier i Europa i dagsläget, det är uppenbart att det lätt blir en flaskhals när batterierna då produceras i redan "fulla" fabriker på andra sidan jorden. Biltillverkarna har underskattat efterfrågan på både PHEV:s och BEV:s, vilket gör att de ursprungliga sourcingplanerna för dessa komponenter nu måste förhandlas om med avseende på volymer och pris. Det är mycket även hos Tesla som kommer hända "när". Hur stora ambitioner man än har så tar vissa grejer tid att få på plats, speciellt när det handlar om stora industriella satsningar.
Det är just detta som är problemet. Varför har de underskattat efterfrågan? Den konspiratoriske skulle kanske säga att det beror på att de trodde på sina egna lögner och att de trodde de kunda mota Olle i grind.

Oavsett så visar det sig nu i alla fall att både kunderna finns och lagkraven kräver det så det gäller att de jobbar snabbt. Den stora elbilsrevolutionen har startat och jag skulle inte bli förvånad om de bilmodeller som presenteras under 2019-2020 till absolut majoritet är elbilar eller laddhybrider. Antalet nya bensin eller dieselbilar kommer nog främst vara inom olika nischer så som arbetsfordon, sportbilar eller lågbudgetbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:

LG:s fabrik i Wroclaw drar igång i slutet av detta år. LG är dominerande som batterileverantör för bilar med HV-batterier i Europa i dagsläget, det är uppenbart att det lätt blir en flaskhals när batterierna då produceras i redan "fulla" fabriker på andra sidan jorden. Biltillverkarna har underskattat efterfrågan på både PHEV:s och BEV:s, vilket gör att de ursprungliga sourcingplanerna för dessa komponenter nu måste förhandlas om med avseende på volymer och pris. Det är mycket även hos Tesla som kommer hända "när". Hur stora ambitioner man än har så tar vissa grejer tid att få på plats, speciellt när det handlar om stora industriella satsningar.
Det är just detta som är problemet. Varför har de underskattat efterfrågan? Den konspiratoriske skulle kanske säga att det beror på att de trodde på sina egna lögner och att de trodde de kunda mota Olle i grind.

Oavsett så visar det sig nu i alla fall att både kunderna finns och lagkraven kräver det så det gäller att de jobbar snabbt. Den stora elbilsrevolutionen har startat och jag skulle inte bli förvånad om de bilmodeller som presenteras under 2019-2020 till absolut majoritet är elbilar eller laddhybrider. Antalet nya bensin eller dieselbilar kommer nog främst vara inom olika nischer så som arbetsfordon, sportbilar eller lågbudgetbilar.
Som alltid när man uppskattar något finns en överhängande risk att den uppskattningen är fel, speciellt när det gäller marknadsefterfrågan. Nu har de ju dock insett att efterfrågan är högre, och leverantörer som LG, Samsung med flera bygger nu batterifabriker i Europa - med största sannolikhet pga ökad efterfrågan från biltillverkarna på befintliga PHEV:s, och för att kunna förse nya och kommande BEV:ar med batterier (I-Pace, E-tron etc etc). Allt behöver inte vara så konspiratoriskt. :)

Japp, jag håller med dig om det du säger i ditt sista stycke.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Walker »

Tyvärr så tror jag att saker tar längre tid än man tror. VW klagar redan idag på långa led-tider. Innan man hunnit bygga en hel fabrik för batteritillverkning, nya monteringslinjer för nya plattformar och modeller, knutit upp nya underleverantörer och allt detta ska börja fungera för att spotta ut tiotusentals nya bilar till förväntansfulla kunder - så har det gått många dagar. Om man dessutom tvekar på att dra igång eftersom det handlar om mycket pengar som tar lång tid att få igen, så tror jag återigen att 2020 är lite väl optimistiskt att hoppas på några enorma serier av elbilar.
Hoppas jag har fel.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Laban »

Walker skrev:
Om man dessutom tvekar på att dra igång eftersom det handlar om mycket pengar som tar lång tid att få igen, så tror jag återigen att 2020 är lite väl optimistiskt att hoppas på några enorma serier av elbilar.
Hoppas jag har fel.
Jag är väl också lite skeptisk tyvärr och det beror främst på priset, dvs saknaden av just pris på många av de kommande elbilarna. Priset ger efterfrågan vilket ger produktionsmål.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Walker skrev:
Om man dessutom tvekar på att dra igång eftersom det handlar om mycket pengar som tar lång tid att få igen, så tror jag återigen att 2020 är lite väl optimistiskt att hoppas på några enorma serier av elbilar.
Hoppas jag har fel.
Jag är väl också lite skeptisk tyvärr och det beror främst på priset, dvs saknaden av just pris på många av de kommande elbilarna. Priset ger efterfrågan vilket ger produktionsmål.
Jo så är det ju. Det är väl därför både Jaguar och Audi har förhandsbokningar på I-pace och E-tron, trots att de knappast behöver pengarna.

Å andra sidan kanske det är bättre med inget pris alls för tidigt, jämfört med ett lockpris som inte blir realistiskt förrän långt efter produktionsstart...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Geni87 »

Om det håller vad de lovar får man väl ändå säga att det är något positivt. Vi kommer inte få en omställning till 100% elbilar redan imorgon av en mängd olika skäl, inte minst för att produktionskapaciteten långt ifrån finns på plats. Rent krasst kommer det säljas en hel del dieselbilar under några år framöver, även om andelen kommer minska - så ju renare de som säljs är ju bättre.

Sen kommer jag personligen aldrig köpa en diesel- eller bensinbil igen men det är en annan femma (eventuellt en PHEV beroende på utbudet av BEV:ar om 1,5 år, men då kommer den köras på el 90% av körsträckan).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av LarsL »

Diesel och alla typer av ICE bilar kommer till slut att förbjudas inne i städer. Det går nämligen alltid att fuska! Gör inte tillverkarna det så gör ägarna det själva. Det går att spara bränsle och hästkrafter på att fuska och då kommer folk göra det, helt enkelt.

När fler och fler kör elbil som inte stinker så kommer de inte acceptera att andra får förpesta luften. Till slut är det en majoritet som vill ha ren luft och då kommer förbuden direkt. Särskilt om enkla bra alternativ finns.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Å andra sidan kanske det är bättre med inget pris alls för tidigt, jämfört med ett lockpris som inte blir realistiskt förrän långt efter produktionsstart...
Å andra sidan hamnar man då i en situation där konkurrenterna "bestämmer" priset och kunderna tar smällen. e-Golf 400k, I.D Neo enligt rykten 300k, som även det är dyrt för en bil med begränsad räckvidd och Polo klass utvändigt sett.
LarsL skrev:
Diesel och alla typer av ICE bilar kommer till slut att förbjudas inne i städer. Det går nämligen alltid att fuska! Gör inte tillverkarna det så gör ägarna det själva. Det går att spara bränsle och hästkrafter på att fuska och då kommer folk göra det, helt enkelt.
Antar att du tänker på ex partikelfilter som helt enkelt tas bort. Detta mäts inte på besiktningen och sparar precis som du säger bränsle + ger mer hk. Känner till såna lösningar i min närhet, Volvo XC 70..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Diesel och alla typer av ICE bilar kommer till slut att förbjudas inne i städer. Det går nämligen alltid att fuska! Gör inte tillverkarna det så gör ägarna det själva. Det går att spara bränsle och hästkrafter på att fuska och då kommer folk göra det, helt enkelt.

När fler och fler kör elbil som inte stinker så kommer de inte acceptera att andra får förpesta luften. Till slut är det en majoritet som vill ha ren luft och då kommer förbuden direkt. Särskilt om enkla bra alternativ finns.
Jag tror du har en väldigt bra poäng här. Även om vi säger vi får rätt på biltillverkarna så de håller vad de lovar så kommer både den ena och den andra att fiska genom att stänga av system så man slipper adblue eller slipper partikelfilter eller någon annan sensor som är ett måste. Redan idag hör jag många som har felkoder på sin diesel men man nollar bara felkoder innan man kör in till besiktningen och oftast så kommer inte felkoden tillbaka förrän efter du åter har lämnat besiktningen. Ja folk är väldigt uppfinningsrika vad de gäller att fuska så de kommer vara nästan omöjligt att komma åt de.
Elbilar däremot blir ju svårt att fuska med, ja kanske med skatter och körsträckor och sådant men utsläppen är ju noll och jag vet inte hur man skulle modifiera den så de släpper ut avgaser, ja de skulle vara att bygga om den till en PHEV :D

Ja framtiden är helt klart elbilar, hoppas bara framtiden är nära för oss alla och inte bara för de som har råd med en Tesla idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av e5m1r »

chaffis75 skrev:
LarsL skrev:
Diesel och alla typer av ICE bilar kommer till slut att förbjudas inne i städer. Det går nämligen alltid att fuska! Gör inte tillverkarna det så gör ägarna det själva. Det går att spara bränsle och hästkrafter på att fuska och då kommer folk göra det, helt enkelt.

När fler och fler kör elbil som inte stinker så kommer de inte acceptera att andra får förpesta luften. Till slut är det en majoritet som vill ha ren luft och då kommer förbuden direkt. Särskilt om enkla bra alternativ finns.
Jag tror du har en väldigt bra poäng här. Även om vi säger vi får rätt på biltillverkarna så de håller vad de lovar så kommer både den ena och den andra att fiska genom att stänga av system så man slipper adblue eller slipper partikelfilter eller någon annan sensor som är ett måste. Redan idag hör jag många som har felkoder på sin diesel men man nollar bara felkoder innan man kör in till besiktningen och oftast så kommer inte felkoden tillbaka förrän efter du åter har lämnat besiktningen. Ja folk är väldigt uppfinningsrika vad de gäller att fuska så de kommer vara nästan omöjligt att komma åt de.
Elbilar däremot blir ju svårt att fuska med, ja kanske med skatter och körsträckor och sådant men utsläppen är ju noll och jag vet inte hur man skulle modifiera den så de släpper ut avgaser, ja de skulle vara att bygga om den till en PHEV :D

Ja framtiden är helt klart elbilar, hoppas bara framtiden är nära för oss alla och inte bara för de som har råd med en Tesla idag.
Man kan ladda den med el producerad av ånga som i sin tur produceras av kol som i sin tur utvinns i nåt mongo land med bararbete
Är det inte så alla laddar sina elbilar ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Å andra sidan kanske det är bättre med inget pris alls för tidigt, jämfört med ett lockpris som inte blir realistiskt förrän långt efter produktionsstart...
Å andra sidan hamnar man då i en situation där konkurrenterna "bestämmer" priset och kunderna tar smällen. e-Golf 400k, I.D Neo enligt rykten 300k, som även det är dyrt för en bil med begränsad räckvidd och Polo klass utvändigt sett.
Jo, fast kunderna blir ju även "lidande" om en bil presenteras med ett visst (lågt) pris som gör att kunder förhandsbokar bilen. Om det sen visar sig att detta pris inte blir möjligt förrän långt efter produktionsstart.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar