Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av mati »

Jag tror snarare att suget efter elbilar kommer att öka mer än tillgången. Om 2-3 år kommer det vara betydligt fler som har upptäckt elbilens fördelar, men nya elbilar är fortfarande dyra, medan begagnade elbilar är få.
Jag har satt restvärdet för e-Golfen på 40% efter 3 år. Jag tror inte att det blir lägre än så. Och är det lägre så kan jag köpa ut den med privata pengar och får en jäkligt billig bil istället. :)
För att vara ärlig så är jag mer bekymrad över Teslans restvärde. Det är ett betydligt större frågetecken. Kommer folk att köpa en begagnad Model S för en halv mille när de kan få en helt ny (modern) elbil för samma peng?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Jag tror snarare att suget efter elbilar kommer att öka mer än tillgången. Om 2-3 år kommer det vara betydligt fler som har upptäckt elbilens fördelar, men nya elbilar är fortfarande dyra, medan begagnade elbilar är få.
Jag har satt restvärdet för e-Golfen på 40% efter 3 år. Jag tror inte att det blir lägre än så. Och är det lägre så kan jag köpa ut den med privata pengar och får en jäkligt billig bil istället. :)
För att vara ärlig så är jag mer bekymrad över Teslans restvärde. Det är ett betydligt större frågetecken. Kommer folk att köpa en begagnad Model S för en halv mille när de kan få en helt ny (modern) elbil för samma peng?
Tror inte Teslan kommer falla så mycket i pris.
Även om det kommer konkurrenter.
Visst skulle jag kunna köpa en Hyundai Kona med lång räckvidd för en billig peng och köra med den.
Problemet är bara att det dröjer minst 2 år innan det finns ett utbyggt nät av CCS 150kW laddare.
Dagens 50kW laddare funkar inte för mig som kör 5000 mil i jobbet per år.
Och även om 2 år, så laddar jag gratis med Teslan,
vad kostar det att snabbladda med CCS?
Porsche har ju surrat om att det inte skulle vara billigare än att tanka bensin, att snabbladda.

Så om 2-3 år så kanske Tesla tar bort gratis laddning
och det kostar 1,90kr per kWh, så blir det nog en Tesla 3,
om 150kW snabbladdning kostar 4-5kr per kWh på en CCS laddare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Jag tror snarare att suget efter elbilar kommer att öka mer än tillgången. Om 2-3 år kommer det vara betydligt fler som har upptäckt elbilens fördelar, men nya elbilar är fortfarande dyra, medan begagnade elbilar är få.
Jag har satt restvärdet för e-Golfen på 40% efter 3 år. Jag tror inte att det blir lägre än så. Och är det lägre så kan jag köpa ut den med privata pengar och får en jäkligt billig bil istället. :)
För att vara ärlig så är jag mer bekymrad över Teslans restvärde. Det är ett betydligt större frågetecken. Kommer folk att köpa en begagnad Model S för en halv mille när de kan få en helt ny (modern) elbil för samma peng?
40% rest efter 3 år?
Min dinosauriediesel har ett rest på 60% efter 3 år (jo, det är sant. Gav 270” för 3 år sedan, bytte in den för 160” när jag kritade på för eGolfen)
Teslor som säljs nu ligger också på 60-70% rest. Och eftersom en 8 mån gammal eGolf med 500 mil på mätaren går för 10-20” mer än en helt ny - så tror jag inte du behöver oroa dig för restvärdet mati.
Enligt någon av biltidningarna tappar en vanlig fossilkärra i snitt 50% på 5 år.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av danni »

Walker skrev:
mati skrev:
Jag tror snarare att suget efter elbilar kommer att öka mer än tillgången. Om 2-3 år kommer det vara betydligt fler som har upptäckt elbilens fördelar, men nya elbilar är fortfarande dyra, medan begagnade elbilar är få.
Jag har satt restvärdet för e-Golfen på 40% efter 3 år. Jag tror inte att det blir lägre än så. Och är det lägre så kan jag köpa ut den med privata pengar och får en jäkligt billig bil istället. :)
För att vara ärlig så är jag mer bekymrad över Teslans restvärde. Det är ett betydligt större frågetecken. Kommer folk att köpa en begagnad Model S för en halv mille när de kan få en helt ny (modern) elbil för samma peng?
40% rest efter 3 år?
Min dinosauriediesel har ett rest på 60% efter 3 år (jo, det är sant. Gav 270” för 3 år sedan, bytte in den för 160” när jag kritade på för eGolfen)
Teslor som säljs nu ligger också på 60-70% rest. Och eftersom en 8 mån gammal eGolf med 500 mil på mätaren går för 10-20” mer än en helt ny - så tror jag inte du behöver oroa dig för restvärdet mati.
Enligt någon av biltidningarna tappar en vanlig fossilkärra i snitt 50% på 5 år.
50% efter 5 år? Det låter helt osannolikt. Ingen av mina fossilbilar har varit ens i närheten av det. Den senaste rena fossilbilen jag hade gick på KVD för 70% av nypriset efter tio månader och 1200 mil (samma procentuella tapp som min Model S hade på 2,5 år och 5500 mil). Bensinaren jag hade före det fick jag ca 55% för efter två år och 4000 mil, och det tyckte jag var ett bra pris då. Då har det varit ganska normala kombibilar i en lite högre prisklass, runt halvmiljonen. Vad ska man köpa för bil för att få ut 50% efter fem år?

Teslornas restvärde har ju hittills stått sig extremt bra. Men det är svårt att säga hur väl det kommer gälla när man istället kan få en helt ny Model 3 för mindre pengar än en begagnad S.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av zyax »

danni skrev:
Walker skrev:
mati skrev:
Jag tror snarare att suget efter elbilar kommer att öka mer än tillgången. Om 2-3 år kommer det vara betydligt fler som har upptäckt elbilens fördelar, men nya elbilar är fortfarande dyra, medan begagnade elbilar är få.
Jag har satt restvärdet för e-Golfen på 40% efter 3 år. Jag tror inte att det blir lägre än så. Och är det lägre så kan jag köpa ut den med privata pengar och får en jäkligt billig bil istället. :)
För att vara ärlig så är jag mer bekymrad över Teslans restvärde. Det är ett betydligt större frågetecken. Kommer folk att köpa en begagnad Model S för en halv mille när de kan få en helt ny (modern) elbil för samma peng?
40% rest efter 3 år?
Min dinosauriediesel har ett rest på 60% efter 3 år (jo, det är sant. Gav 270” för 3 år sedan, bytte in den för 160” när jag kritade på för eGolfen)
Teslor som säljs nu ligger också på 60-70% rest. Och eftersom en 8 mån gammal eGolf med 500 mil på mätaren går för 10-20” mer än en helt ny - så tror jag inte du behöver oroa dig för restvärdet mati.
Enligt någon av biltidningarna tappar en vanlig fossilkärra i snitt 50% på 5 år.
50% efter 5 år? Det låter helt osannolikt. Ingen av mina fossilbilar har varit ens i närheten av det. Den senaste rena fossilbilen jag hade gick på KVD för 70% av nypriset efter tio månader och 1200 mil (samma procentuella tapp som min Model S hade på 2,5 år och 5500 mil). Bensinaren jag hade före det fick jag ca 55% för efter två år och 4000 mil, och det tyckte jag var ett bra pris då. Då har det varit ganska normala kombibilar i en lite högre prisklass, runt halvmiljonen. Vad ska man köpa för bil för att få ut 50% efter fem år?

Teslornas restvärde har ju hittills stått sig extremt bra. Men det är svårt att säga hur väl det kommer gälla när man istället kan få en helt ny Model 3 för mindre pengar än en begagnad S.
De mest vanliga fossilkärrorna har 50% av värdet efter 5 år. En fossilkärra för 500k i nypris är inte lika vanlig som de han hänvisar till men de är väl så att vissa inte ens räknar på pöbelns bilar ;)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av danni »

Det var väl därför jag frågade vad för bilar som håller värdet så bra. De fossilbilar jag tog som exempel var inte direkt några unika modeller - det var en Audi A6 och en VW Passat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Walker skrev:
mati skrev:
Jag tror snarare att suget efter elbilar kommer att öka mer än tillgången. Om 2-3 år kommer det vara betydligt fler som har upptäckt elbilens fördelar, men nya elbilar är fortfarande dyra, medan begagnade elbilar är få.
Jag har satt restvärdet för e-Golfen på 40% efter 3 år. Jag tror inte att det blir lägre än så. Och är det lägre så kan jag köpa ut den med privata pengar och får en jäkligt billig bil istället. :)
För att vara ärlig så är jag mer bekymrad över Teslans restvärde. Det är ett betydligt större frågetecken. Kommer folk att köpa en begagnad Model S för en halv mille när de kan få en helt ny (modern) elbil för samma peng?
40% rest efter 3 år?
Min dinosauriediesel har ett rest på 60% efter 3 år (jo, det är sant. Gav 270” för 3 år sedan, bytte in den för 160” när jag kritade på för eGolfen)
Teslor som säljs nu ligger också på 60-70% rest. Och eftersom en 8 mån gammal eGolf med 500 mil på mätaren går för 10-20” mer än en helt ny - så tror jag inte du behöver oroa dig för restvärdet mati.
Enligt någon av biltidningarna tappar en vanlig fossilkärra i snitt 50% på 5 år.
50% efter 5 år? Det låter helt osannolikt. Ingen av mina fossilbilar har varit ens i närheten av det. Den senaste rena fossilbilen jag hade gick på KVD för 70% av nypriset efter tio månader och 1200 mil (samma procentuella tapp som min Model S hade på 2,5 år och 5500 mil). Bensinaren jag hade före det fick jag ca 55% för efter två år och 4000 mil, och det tyckte jag var ett bra pris då. Då har det varit ganska normala kombibilar i en lite högre prisklass, runt halvmiljonen. Vad ska man köpa för bil för att få ut 50% efter fem år?

Teslornas restvärde har ju hittills stått sig extremt bra. Men det är svårt att säga hur väl det kommer gälla när man istället kan få en helt ny Model 3 för mindre pengar än en begagnad S.

BMW M135i. Nu har de ändå börjat sjunka lite mer men här är ett ex. https://www.blocket.se/alvsborg/BMW_M13 ... ?ca=10&w=3 Snart 4 år gammal och har snart rullat 6000 mil och den ligger ute för 309'. En helt ny M140i med bra utrustning får man för max 450' efter rabatt. Det är 69% av nypriset efter 4 år alltså och då har den nya bilen en ny motor med mer effekt osv... Möjligt att man kan pruta men knappast så mycket att det blir under 50% av nypriset.

Jag sålde min Volvo XC70 efter 2 år för 75% av nypriset. Dock köpte jag en Classic som var sjukt prisvärd ny.

Så visst finns det bilar som håller bra i pris. Men givetvis jämför man med det pris man betalt, inte vad som står i listan. Det priset är sjukt högt. Och så får man acceptera att om man byter in bilen så får man ca 10% sämre restvärde än om man orkar sälja själv.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av danni »

Visst går det gräva fram enstaka exempel, särskilt bland lite ovanligare bilar. Går du ett steg längre kan du ju ta BMW 1M Coupé som exempel, de exemplaren som finns är väl värda 80-90% av nypris nu såhär en massa år senare. Men att genomsnittet för alla bilar skulle vara 50% efter fem år köper jag inte för en sekund.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Visst går det gräva fram enstaka exempel, särskilt bland lite ovanligare bilar. Går du ett steg längre kan du ju ta BMW 1M Coupé som exempel, de exemplaren som finns är väl värda 80-90% av nypris nu såhär en massa år senare. Men att genomsnittet för alla bilar skulle vara 50% efter fem år köper jag inte för en sekund.

Nej, absolut inte. Då krävs det något extra. 5 år är en lång tid.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av mati »

Walker skrev:
40% rest efter 3 år?
Min dinosauriediesel har ett rest på 60% efter 3 år (jo, det är sant. Gav 270” för 3 år sedan, bytte in den för 160” när jag kritade på för eGolfen)
...
Restvärdet är avsikligt satt ganska lågt. För det första så kommer bilen ha rullat väldigt många mil efter 3 år, för det andra tycker jag att man ska sätta ett så lågt restvärde som möjligt vid företagsleasing, dvs betala högsta möjliga månadshyra som man bara har råd med. Det är väl det bästa man kan göra. Antingen så får man en rejäl slant tillbaka eller så köper man bilen privat efter leasingen. Tycker jag iaf.
Och det är inte e-Golfens restvärde som bekymrar mig. Det är Teslan.
Angående restvärde för bensinbilar så fick vi 65% för vår Mazda CX3 när vi bytte in den mot e-Golfen. Bilen var då drygt 2 år och hade gått över 5000 mil. Jag tyckte att det var ett kanonpris som jag inte hade räknat med överhuvudtaget. Men jag har tidigare bytt in volvodieslar som tappat 55% efter bara två år. Volvos värde varar inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av joel80 »

mati skrev:
Men jag har tidigare bytt in volvodieslar som tappat 55% efter bara två år. Volvos värde varar inte.
Vet inte det ja.. Jag sålde min V70 D3 för 168k efter tre år och 8700 mil. Nypris med vinterdäck låg på 310k.
Fick alltså ut nästan 55% efter 3 år och så pass många mil. Tyckte det var helt okej.

Nu tror jag elbilar kommer hålla värdet än bättre ett tag då efterfrågan är högre än tillgången.. Kolla bara på ökningen av begagnade el och hybrider som försvinner utomlands! Norrmännen suger till sig rätt mycket nu, även på beg-marknaden.
När väl leveranserna kommer ner i tid samtidigt som priserna på nya elbilar sjunkit och batterierna är lite större kan det nog komma en liten dipp på de elbilar med små batterier. Men det känns som att det ligger en bit fram, och är inte helt säkert att det går precis så heller...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar