Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av Zalman3 »

De flesta vet att det blir en rejäl skattehöjning den 1 juli enligt nya bonus/malus. Men inte lika många vet att det även blir en rejäl skattehöjning 1 september,
då nya sätt att mäta utsläpp genomförs.

Skattehöjningar
1 juli
Bonus/Malus enligt NEDC

1 september
NEDC corr

1 januari 2020
WLTP

"Från och med senast 1 september i år ska koldioxidutsläppen från alla nya bilar mätas med den hårdare körcykeln WLTP. Sedan ska fordons- och förmånsskatten baseras på ett omräknat värde, NEDC korr, som ska vara jämförbart med utsläppsvärdena från befintliga bilar. I praktiken blir de omräknade utsläppsvärdena dock 10-20 procent högre."
https://www.tjanstebilsfakta.se/dalig-b ... lskatterna
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
joel80
elbilist
Inlägg: 3068
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av joel80 »

Gäller väl bara nya bilar? Eller?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av Zalman3 »

joel80 skrev:
Gäller väl bara nya bilar? Eller?
Gäller bara nya bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av Zalman3 »

Nu börjar en snabb utfasning av fossilbilar eftersom brytpunkten är nådd, Nissan lägger ner Pulsar.

DN har räknat ut att det inte finns en fossilbil i deras kakyl som är billigare att köra per mil än en laddbar.
Och än större fördel blir det 1 september då fossilbilarna får ännu högre skatt.


Nissan säger att deras Leaf har konkurrerat ut deras fossil-Pulsar som är i Golf-storlek.
Det registrerades bara 1 diesel Nissan Pulsar under mars 2018.
Under samma tid registrerades 250 Nissan Leaf.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
joel80
elbilist
Inlägg: 3068
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av joel80 »

Hur snabb utfasningen blir, i allafall till en början nu, verkar mer bero på hur snabbt biltillverkarna lyckas ställa om! Just nu är det ju låååååånga köer på alla mer eller mindre vettiga elbilar, och även laddhybrider har mycket längre leveranstid än motsvarande diesel/bensinbil.

Tyvärr har ju många varit lite försiktiga och sena på bollen och inte fattat hur snabbt det här kommer/kommit att ändrats.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av Walker »

joel80 skrev:
Hur snabb utfasningen blir, i allafall till en början nu, verkar mer bero på hur snabbt biltillverkarna lyckas ställa om! Just nu är det ju låååååånga köer på alla mer eller mindre vettiga elbilar, och även laddhybrider har mycket längre leveranstid än motsvarande diesel/bensinbil.

Tyvärr har ju många varit lite försiktiga och sena på bollen och inte fattat hur snabbt det här kommer/kommit att ändrats.
Precis det jag predikat i ett år nu. Golf GTE är stoppad för beställning eftersom det är längre än 12 mån leverans. eGolfen är det minst 6 mån levtid. Nu ikväll gick en eGolf på KVD för 359600.- (med bonuspremien betalar jag 347” för en flång ny i höst som är bättre utrusrad) allt snack om lågt andrahandsvärde är - just bara snack.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av Elbilisten »

359.600 gick den för. Vinterhjul ingick. Endast 491 mil, men ändå en begagnad bil. Man brukar ju skoja om hur mycket en ny bil tappar i värde när man tar plasten av sätena. Och lika mycket till när man vrider nyckeln första gången. Men det verkar inte gälla för elbilar. Om batteriindustrin hann med skulle omställningen kanske gå lika snabbt som från tjock-TV till platt-TV.

EDIT:
Såg att du justerade i din kommentar samtidigt som jag skrev. Jag är för långsam för detta forum...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av taliz »

Walker skrev:
joel80 skrev:
Hur snabb utfasningen blir, i allafall till en början nu, verkar mer bero på hur snabbt biltillverkarna lyckas ställa om! Just nu är det ju låååååånga köer på alla mer eller mindre vettiga elbilar, och även laddhybrider har mycket längre leveranstid än motsvarande diesel/bensinbil.

Tyvärr har ju många varit lite försiktiga och sena på bollen och inte fattat hur snabbt det här kommer/kommit att ändrats.
Precis det jag predikat i ett år nu. Golf GTE är stoppad för beställning eftersom det är längre än 12 mån leverans. eGolfen är det minst 6 mån levtid. Nu ikväll gick en eGolf på KVD för 359600.- (med bonuspremien betalar jag 347” för en flång ny i höst som är bättre utrusrad) allt snack om lågt andrahandsvärde är - just bara snack.
Finns ju inte så mycket att välja på i nuläget. Men om 2-3 år när det mesta har åtminstone 60kwh, då är nog inte en egolf med 35kwh värd så mkt... (antagligen mer än motsvarande bensin/diesel dock).

Min gissning är att just 60-70kwh kommer bli normen för svenssonbilen. Den nivån som krävs för att folk skall våga ha en som enda bil.


Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Finns ju inte så mycket att välja på i nuläget. Men om 2-3 år när det mesta har åtminstone 60kwh, då är nog inte en egolf med 35kwh värd så mkt... (antagligen mer än motsvarande bensin/diesel dock).
Jodå, de bilarna kommer också att ha bra andrahandsvärde. Det är många som inte vill eller kan köpa nytt och de kommer att hålla uppe värdet på de små elbilarna.
Sen ska man också veta att de små elbilarna funkar bättre nu än vad de gjorde för 3 år sedan eftersom snabbladdarnätverket är så mycket bättre idag. På samma sätt kommer de funka ännu bättre om 3 år framåt.
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av becker »

Walker skrev:
... Nu ikväll gick en eGolf på KVD för 359600.- ...
Och helt plötsligt kändes min bil inte lika dyr längre... Jag köpte en demokörd eGolf, nästan fullt utrustad, 601 mil, för ungefär dom pengarna...
eGolf -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av mati »

Jag tror snarare att suget efter elbilar kommer att öka mer än tillgången. Om 2-3 år kommer det vara betydligt fler som har upptäckt elbilens fördelar, men nya elbilar är fortfarande dyra, medan begagnade elbilar är få.
Jag har satt restvärdet för e-Golfen på 40% efter 3 år. Jag tror inte att det blir lägre än så. Och är det lägre så kan jag köpa ut den med privata pengar och får en jäkligt billig bil istället. :)
För att vara ärlig så är jag mer bekymrad över Teslans restvärde. Det är ett betydligt större frågetecken. Kommer folk att köpa en begagnad Model S för en halv mille när de kan få en helt ny (modern) elbil för samma peng?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Jag tror snarare att suget efter elbilar kommer att öka mer än tillgången. Om 2-3 år kommer det vara betydligt fler som har upptäckt elbilens fördelar, men nya elbilar är fortfarande dyra, medan begagnade elbilar är få.
Jag har satt restvärdet för e-Golfen på 40% efter 3 år. Jag tror inte att det blir lägre än så. Och är det lägre så kan jag köpa ut den med privata pengar och får en jäkligt billig bil istället. :)
För att vara ärlig så är jag mer bekymrad över Teslans restvärde. Det är ett betydligt större frågetecken. Kommer folk att köpa en begagnad Model S för en halv mille när de kan få en helt ny (modern) elbil för samma peng?
Tror inte Teslan kommer falla så mycket i pris.
Även om det kommer konkurrenter.
Visst skulle jag kunna köpa en Hyundai Kona med lång räckvidd för en billig peng och köra med den.
Problemet är bara att det dröjer minst 2 år innan det finns ett utbyggt nät av CCS 150kW laddare.
Dagens 50kW laddare funkar inte för mig som kör 5000 mil i jobbet per år.
Och även om 2 år, så laddar jag gratis med Teslan,
vad kostar det att snabbladda med CCS?
Porsche har ju surrat om att det inte skulle vara billigare än att tanka bensin, att snabbladda.

Så om 2-3 år så kanske Tesla tar bort gratis laddning
och det kostar 1,90kr per kWh, så blir det nog en Tesla 3,
om 150kW snabbladdning kostar 4-5kr per kWh på en CCS laddare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Jag tror snarare att suget efter elbilar kommer att öka mer än tillgången. Om 2-3 år kommer det vara betydligt fler som har upptäckt elbilens fördelar, men nya elbilar är fortfarande dyra, medan begagnade elbilar är få.
Jag har satt restvärdet för e-Golfen på 40% efter 3 år. Jag tror inte att det blir lägre än så. Och är det lägre så kan jag köpa ut den med privata pengar och får en jäkligt billig bil istället. :)
För att vara ärlig så är jag mer bekymrad över Teslans restvärde. Det är ett betydligt större frågetecken. Kommer folk att köpa en begagnad Model S för en halv mille när de kan få en helt ny (modern) elbil för samma peng?
40% rest efter 3 år?
Min dinosauriediesel har ett rest på 60% efter 3 år (jo, det är sant. Gav 270” för 3 år sedan, bytte in den för 160” när jag kritade på för eGolfen)
Teslor som säljs nu ligger också på 60-70% rest. Och eftersom en 8 mån gammal eGolf med 500 mil på mätaren går för 10-20” mer än en helt ny - så tror jag inte du behöver oroa dig för restvärdet mati.
Enligt någon av biltidningarna tappar en vanlig fossilkärra i snitt 50% på 5 år.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av danni »

Walker skrev:
mati skrev:
Jag tror snarare att suget efter elbilar kommer att öka mer än tillgången. Om 2-3 år kommer det vara betydligt fler som har upptäckt elbilens fördelar, men nya elbilar är fortfarande dyra, medan begagnade elbilar är få.
Jag har satt restvärdet för e-Golfen på 40% efter 3 år. Jag tror inte att det blir lägre än så. Och är det lägre så kan jag köpa ut den med privata pengar och får en jäkligt billig bil istället. :)
För att vara ärlig så är jag mer bekymrad över Teslans restvärde. Det är ett betydligt större frågetecken. Kommer folk att köpa en begagnad Model S för en halv mille när de kan få en helt ny (modern) elbil för samma peng?
40% rest efter 3 år?
Min dinosauriediesel har ett rest på 60% efter 3 år (jo, det är sant. Gav 270” för 3 år sedan, bytte in den för 160” när jag kritade på för eGolfen)
Teslor som säljs nu ligger också på 60-70% rest. Och eftersom en 8 mån gammal eGolf med 500 mil på mätaren går för 10-20” mer än en helt ny - så tror jag inte du behöver oroa dig för restvärdet mati.
Enligt någon av biltidningarna tappar en vanlig fossilkärra i snitt 50% på 5 år.
50% efter 5 år? Det låter helt osannolikt. Ingen av mina fossilbilar har varit ens i närheten av det. Den senaste rena fossilbilen jag hade gick på KVD för 70% av nypriset efter tio månader och 1200 mil (samma procentuella tapp som min Model S hade på 2,5 år och 5500 mil). Bensinaren jag hade före det fick jag ca 55% för efter två år och 4000 mil, och det tyckte jag var ett bra pris då. Då har det varit ganska normala kombibilar i en lite högre prisklass, runt halvmiljonen. Vad ska man köpa för bil för att få ut 50% efter fem år?

Teslornas restvärde har ju hittills stått sig extremt bra. Men det är svårt att säga hur väl det kommer gälla när man istället kan få en helt ny Model 3 för mindre pengar än en begagnad S.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av zyax »

danni skrev:
Walker skrev:
mati skrev:
Jag tror snarare att suget efter elbilar kommer att öka mer än tillgången. Om 2-3 år kommer det vara betydligt fler som har upptäckt elbilens fördelar, men nya elbilar är fortfarande dyra, medan begagnade elbilar är få.
Jag har satt restvärdet för e-Golfen på 40% efter 3 år. Jag tror inte att det blir lägre än så. Och är det lägre så kan jag köpa ut den med privata pengar och får en jäkligt billig bil istället. :)
För att vara ärlig så är jag mer bekymrad över Teslans restvärde. Det är ett betydligt större frågetecken. Kommer folk att köpa en begagnad Model S för en halv mille när de kan få en helt ny (modern) elbil för samma peng?
40% rest efter 3 år?
Min dinosauriediesel har ett rest på 60% efter 3 år (jo, det är sant. Gav 270” för 3 år sedan, bytte in den för 160” när jag kritade på för eGolfen)
Teslor som säljs nu ligger också på 60-70% rest. Och eftersom en 8 mån gammal eGolf med 500 mil på mätaren går för 10-20” mer än en helt ny - så tror jag inte du behöver oroa dig för restvärdet mati.
Enligt någon av biltidningarna tappar en vanlig fossilkärra i snitt 50% på 5 år.
50% efter 5 år? Det låter helt osannolikt. Ingen av mina fossilbilar har varit ens i närheten av det. Den senaste rena fossilbilen jag hade gick på KVD för 70% av nypriset efter tio månader och 1200 mil (samma procentuella tapp som min Model S hade på 2,5 år och 5500 mil). Bensinaren jag hade före det fick jag ca 55% för efter två år och 4000 mil, och det tyckte jag var ett bra pris då. Då har det varit ganska normala kombibilar i en lite högre prisklass, runt halvmiljonen. Vad ska man köpa för bil för att få ut 50% efter fem år?

Teslornas restvärde har ju hittills stått sig extremt bra. Men det är svårt att säga hur väl det kommer gälla när man istället kan få en helt ny Model 3 för mindre pengar än en begagnad S.
De mest vanliga fossilkärrorna har 50% av värdet efter 5 år. En fossilkärra för 500k i nypris är inte lika vanlig som de han hänvisar till men de är väl så att vissa inte ens räknar på pöbelns bilar ;)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av danni »

Det var väl därför jag frågade vad för bilar som håller värdet så bra. De fossilbilar jag tog som exempel var inte direkt några unika modeller - det var en Audi A6 och en VW Passat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Walker skrev:
mati skrev:
Jag tror snarare att suget efter elbilar kommer att öka mer än tillgången. Om 2-3 år kommer det vara betydligt fler som har upptäckt elbilens fördelar, men nya elbilar är fortfarande dyra, medan begagnade elbilar är få.
Jag har satt restvärdet för e-Golfen på 40% efter 3 år. Jag tror inte att det blir lägre än så. Och är det lägre så kan jag köpa ut den med privata pengar och får en jäkligt billig bil istället. :)
För att vara ärlig så är jag mer bekymrad över Teslans restvärde. Det är ett betydligt större frågetecken. Kommer folk att köpa en begagnad Model S för en halv mille när de kan få en helt ny (modern) elbil för samma peng?
40% rest efter 3 år?
Min dinosauriediesel har ett rest på 60% efter 3 år (jo, det är sant. Gav 270” för 3 år sedan, bytte in den för 160” när jag kritade på för eGolfen)
Teslor som säljs nu ligger också på 60-70% rest. Och eftersom en 8 mån gammal eGolf med 500 mil på mätaren går för 10-20” mer än en helt ny - så tror jag inte du behöver oroa dig för restvärdet mati.
Enligt någon av biltidningarna tappar en vanlig fossilkärra i snitt 50% på 5 år.
50% efter 5 år? Det låter helt osannolikt. Ingen av mina fossilbilar har varit ens i närheten av det. Den senaste rena fossilbilen jag hade gick på KVD för 70% av nypriset efter tio månader och 1200 mil (samma procentuella tapp som min Model S hade på 2,5 år och 5500 mil). Bensinaren jag hade före det fick jag ca 55% för efter två år och 4000 mil, och det tyckte jag var ett bra pris då. Då har det varit ganska normala kombibilar i en lite högre prisklass, runt halvmiljonen. Vad ska man köpa för bil för att få ut 50% efter fem år?

Teslornas restvärde har ju hittills stått sig extremt bra. Men det är svårt att säga hur väl det kommer gälla när man istället kan få en helt ny Model 3 för mindre pengar än en begagnad S.

BMW M135i. Nu har de ändå börjat sjunka lite mer men här är ett ex. https://www.blocket.se/alvsborg/BMW_M13 ... ?ca=10&w=3 Snart 4 år gammal och har snart rullat 6000 mil och den ligger ute för 309'. En helt ny M140i med bra utrustning får man för max 450' efter rabatt. Det är 69% av nypriset efter 4 år alltså och då har den nya bilen en ny motor med mer effekt osv... Möjligt att man kan pruta men knappast så mycket att det blir under 50% av nypriset.

Jag sålde min Volvo XC70 efter 2 år för 75% av nypriset. Dock köpte jag en Classic som var sjukt prisvärd ny.

Så visst finns det bilar som håller bra i pris. Men givetvis jämför man med det pris man betalt, inte vad som står i listan. Det priset är sjukt högt. Och så får man acceptera att om man byter in bilen så får man ca 10% sämre restvärde än om man orkar sälja själv.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av danni »

Visst går det gräva fram enstaka exempel, särskilt bland lite ovanligare bilar. Går du ett steg längre kan du ju ta BMW 1M Coupé som exempel, de exemplaren som finns är väl värda 80-90% av nypris nu såhär en massa år senare. Men att genomsnittet för alla bilar skulle vara 50% efter fem år köper jag inte för en sekund.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Visst går det gräva fram enstaka exempel, särskilt bland lite ovanligare bilar. Går du ett steg längre kan du ju ta BMW 1M Coupé som exempel, de exemplaren som finns är väl värda 80-90% av nypris nu såhär en massa år senare. Men att genomsnittet för alla bilar skulle vara 50% efter fem år köper jag inte för en sekund.

Nej, absolut inte. Då krävs det något extra. 5 år är en lång tid.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av mati »

Walker skrev:
40% rest efter 3 år?
Min dinosauriediesel har ett rest på 60% efter 3 år (jo, det är sant. Gav 270” för 3 år sedan, bytte in den för 160” när jag kritade på för eGolfen)
...
Restvärdet är avsikligt satt ganska lågt. För det första så kommer bilen ha rullat väldigt många mil efter 3 år, för det andra tycker jag att man ska sätta ett så lågt restvärde som möjligt vid företagsleasing, dvs betala högsta möjliga månadshyra som man bara har råd med. Det är väl det bästa man kan göra. Antingen så får man en rejäl slant tillbaka eller så köper man bilen privat efter leasingen. Tycker jag iaf.
Och det är inte e-Golfens restvärde som bekymrar mig. Det är Teslan.
Angående restvärde för bensinbilar så fick vi 65% för vår Mazda CX3 när vi bytte in den mot e-Golfen. Bilen var då drygt 2 år och hade gått över 5000 mil. Jag tyckte att det var ett kanonpris som jag inte hade räknat med överhuvudtaget. Men jag har tidigare bytt in volvodieslar som tappat 55% efter bara två år. Volvos värde varar inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3068
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Rejäl bilskattehöjning 1 september.

Inlägg av joel80 »

mati skrev:
Men jag har tidigare bytt in volvodieslar som tappat 55% efter bara två år. Volvos värde varar inte.
Vet inte det ja.. Jag sålde min V70 D3 för 168k efter tre år och 8700 mil. Nypris med vinterdäck låg på 310k.
Fick alltså ut nästan 55% efter 3 år och så pass många mil. Tyckte det var helt okej.

Nu tror jag elbilar kommer hålla värdet än bättre ett tag då efterfrågan är högre än tillgången.. Kolla bara på ökningen av begagnade el och hybrider som försvinner utomlands! Norrmännen suger till sig rätt mycket nu, även på beg-marknaden.
När väl leveranserna kommer ner i tid samtidigt som priserna på nya elbilar sjunkit och batterierna är lite större kan det nog komma en liten dipp på de elbilar med små batterier. Men det känns som att det ligger en bit fram, och är inte helt säkert att det går precis så heller...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar