Regeringens inkompetens

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av ermase »

Ok Swede1
Är det så här du menar?
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av joel80 »

ermase skrev:
Ok Swede1
Är det så här du menar?
Tror mer man ska föra fram deras bästa genier!

:roll:


Men det är ju trevligt att många av partiets vänner i allafall värnar om gamla traditioner:

:P :P
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av Zalman3 »

14 dagar kvar till 1 juli och ännu finns inga direktiv på var gränsen går för miljöbilar i juli!

Klantigt skött om du frågar mig.
Oavsett var gränsen går för miljöbil, så måste man ha regler, annars blir det ohanterligt!



Osäkerhet kring de klimatbästa bilarna
AV ANDERS ÖDAHL · 2018-06-14

Just nu är det tuffare än vanligt att vara offentlig upphandlare av bilar. Det skriver Ronny Svensson, VD på Ynnor AB, i en analys som även publiceras på Aktuell Hållbarhet Ekotransport.

Upphandlarna är pressade från två håll. Dels vet de inte vilka bilar man får köpa, dels har modellutbudet på nybilsmarknaden begränsats.
Myndigheter måste följa de statliga upphandlingsreglerna för fordon och transporter, och många andra organisationer och företag använder sig av samma regelverk när de köper bilar.
Detta regelverk blir ogiltigt den 1 juli, eftersom det lutar sig mot förordningen om miljöbilar som då försvinner (och med den den femåriga skattefriheten för miljöbilar) i samband med att det nya systemet för fordonsbeskattning börjar gälla, bonus malus.
Därför vet man inte längre vilka bilar man får köpa.
Regeringen är medveten om problemet och Transportstyrelsen, som fick uppdraget att utreda frågan, kom redan i slutet av mars med tre olika förslag till upphandlingskriterier. Ett som godkänner bara de klimatsmartaste bilarna, ett som godkänner alla bilar som inte straffbeskattas i det nya systemet och ett som liknar dagens miljöbilskriterier.
Sedan dess har det gått ett par månader och nu är det bara veckor kvar tills de nuvarande upphandlingskriterierna slutar gälla. Trots det har regeringen inte kunnat enas och besluta om nytt regelverk.
Frustrationen på landets myndigheter är inte att undra på. Samtidigt har leveranstiden för vissa nya bilar förlängts till upp emot ett år. Andra bilar går inte att beställa alls. Elbilar och laddhybrider verkar vara extra utsatta, trots att införandet av bonus malus-systemet förutspåtts bli laddbilarnas stora genombrott.
Det begränsade utbudet beror främst på att alla nya bilar som säljs i Europa från den 1 september måste genomgå ett nytt, hårdare utsläppstest, WLTP, som ger högre koldioxidutsläpp. Trots att biltillverkarna känt till de nya reglerna i flera år, har testkapaciteten visat sig vara något av en flaskhals. Fortfarande väntar hundratals bilmodeller på att godkännas.
Flera biltillverkare, främst tyska, bland annat Volkswagen, verkar tagna på sängen och har flaggat för att man inte kommer hinna testa alla sina bilar innan 1 september. Vissa bilmärken har till och med begränsat utbudet av modeller och drivlinor. Här riskerar mindre serier, som laddhybrider och gasbilar, att hamna sist i kön.
Leveranstiden för Sveriges bäst säljande laddhybrid, VW Passat GTE, är i dagsläget upp emot ett år. Väntetiden för en laddbar Hyundai Ioniq är mellan sex och tio månader, och åtta månader för Volvo XC60 som laddhybrid. Andra laddmodeller går inte ens att beställa. Exempelvis Audi A3 och Q7, Mercedes laddhybrider och VW Golf GTE.
https://www.tjanstebilsfakta.se/osakerh ... ta-bilarna
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar