Regeringens inkompetens

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Regeringens inkompetens

Inlägg av Zalman3 »

Jag som leasear min bil vill veta 3 år i förväg vad som gäller så jag kan göra ett bra bilval.

Staten själv kan inte ens 3 månader framåt säga vad som gäller.
Konsekvensen blir nu att det är problem att köpa in nya bilar eftersom nya miljöbilsregler börjar gälla 1 juli. Vad dessa regler innebär vet dock ingen.

"Om mindre än två månader slutar miljökraven vid offentlig upphandling av bilar att gälla. Inom regeringen är man inte överens om nya regler och samtidigt växer frustrationen på landets myndigheter.
- Det är förvånande att regeringen, som tagit drastiska beslut om vilka bilar alla andra ska köpa, inte kan tala om för de egna myndigheterna vilka regler som ska gälla, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson."
https://www.tjanstebilsfakta.se/frustra ... ingsregler
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av Zalman3 »

Som jag förstått det så kräver MP att statens bilar ska klara miljözon 3, efter 1 juli,
det är nollutsläppsbilar, i praktiken el och vätgasbilar.

För det blir skandal om staten köper in bilar som inte klarar miljözon 3
och får därmed inte köras i vissa områden.

Detta blir intressant att följa!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av Swede1 »

Allt är miljöpartiets fel! Allt!
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av bat »

Hmm.. Hade Volvo haft en miljözon 3 bil hade de nog inte våndats lika mycket...
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av lator »

Swede1 skrev:
Allt är miljöpartiets fel! Allt!
Jag tappade kaffekoppen på väg till kontoret... :( F*n ta Miljöpartiet! :lol: :? :cry: :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av Alfred »

Vad beror detta urskiljningslösa hat mot MP på? Alla partier går att kritisera, exempelvis som OP gör sakligt här ovan. Men som vanligt på det här forumet kommer sedan en kör om att allt dåligt är MP:s fel och allt som är bra är någon annans förtjänst. Man kan tycka vad man vill om regeringen, men det har skett en hel del viktiga beslut för omställningen under den här mandatperioden. Kontinuerlig höjning av bensinskatten är politiskt sett väldigt modigt, kommer över tid påskynda övergång till eldrift väsentligt och hade absolut inte skett utan MP. Jag sätter värde på att notera när partier jag normalt inte röstar på fattar vettiga beslut eller ställningstaganden. Är ni förmögna till samma sak?

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/s ... matfragan/
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av Jerker »

+1 till Alfred. MP:s närvaro i regeringen har faktiskt resulterar i en hel del bra miljöbeslut. Har sett en lista över vilka förslag MP fått igenom (kan inte leta upp den just nu) och det var imponerande. Betydligt mer än Centern fick igenom under 8 år i Alliansen.

Det MP har straffats för är flyktingpolitiken och försäljningen av kolkraften i Tyskland (man lovade att lägga ner den). Men de har inte alls fått nån kredd för det de lyckats med.

Sen rymmer MP också en del tokveganer och andra suspekta element som i sin iver att skydda djur och värna vargar mest lyckas med att försätta småbrukare i konkurs, men den diskussionen har ju inget med elbilar att göra…
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av rockard »

Jerker skrev:
+1 till Alfred. MP:s närvaro i regeringen har faktiskt resulterar i en hel del bra miljöbeslut. Har sett en lista över vilka förslag MP fått igenom (kan inte leta upp den just nu) och det var imponerande. Betydligt mer än Centern fick igenom under 8 år i Alliansen.

Det MP har straffats för är flyktingpolitiken och försäljningen av kolkraften i Tyskland (man lovade att lägga ner den). Men de har inte alls fått nån kredd för det de lyckats med.

Sen rymmer MP också en del tokveganer och andra suspekta element som i sin iver att skydda djur och värna vargar mest lyckas med att försätta småbrukare i konkurs, men den diskussionen har ju inget med elbilar att göra…
Kan det vara denna lista du tänker på? https://mediebruset.nu/2017/05/23/spelt ... demokrati/
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av Jerker »

Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av Johnalm »

-1 till Alfred, Miljöpartiet är inget miljöparti värt namnet. Dessvärre är inte heller något annat parti i riksdagen något miljöparti. Med den politik som bedrivs i regering och riksdag är det inget av partierna som uppfyller det senaste "globala" klimatavtalet. Att sedan stå i diverse debatter och slå sig för bröstet med att Sverige är ett föregångsland blir bara patetiskt.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av pubbe »

Johnalm skrev:
-1 till Alfred, Miljöpartiet är inget miljöparti värt namnet. Dessvärre är inte heller något annat parti i riksdagen något miljöparti. Med den politik som bedrivs i regering och riksdag är det inget av partierna som uppfyller det senaste "globala" klimatavtalet. Att sedan stå i diverse debatter och slå sig för bröstet med att Sverige är ett föregångsland blir bara patetiskt.
Jag funderar på att byta ut andrabilen till en elbil istället för bensin, hade inte gjort det utan bidraget på 60 000.
Jag ska nu i dagarna lägga en beställning på en eldriven christianiabike och ersätta många kortare bilturer med den, hade inte gjort det utan bidraget på elcyklar.

Bortsett från precis allt annat, och då menar jag allt annat, så har miljöpartiet gjort en del bra för omställningen från fossildrivna fordon till eldrivna. Elcykeln är ju i många fall ett alternativ till bil. Resten av deras politik kan diskuteras i andra forum.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av zyax »

pubbe skrev:
Johnalm skrev:
-1 till Alfred, Miljöpartiet är inget miljöparti värt namnet. Dessvärre är inte heller något annat parti i riksdagen något miljöparti. Med den politik som bedrivs i regering och riksdag är det inget av partierna som uppfyller det senaste "globala" klimatavtalet. Att sedan stå i diverse debatter och slå sig för bröstet med att Sverige är ett föregångsland blir bara patetiskt.
Jag funderar på att byta ut andrabilen till en elbil istället för bensin, hade inte gjort det utan bidraget på 60 000.
Jag ska nu i dagarna lägga en beställning på en eldriven christianiabike och ersätta många kortare bilturer med den, hade inte gjort det utan bidraget på elcyklar.

Bortsett från precis allt annat, och då menar jag allt annat, så har miljöpartiet gjort en del bra för omställningen från fossildrivna fordon till eldrivna. Elcykeln är ju i många fall ett alternativ till bil. Resten av deras politik kan diskuteras i andra forum.
Elcyklar och annat liknande förstår jag inte varför folk inte kan köpa utan bidrag. Bidraget innebär att vissa som skulle cyklat med vanlig cykel nu köper elcykel. Om det får fler att gå över från bil till elcykel är det bra.
Jag har själv elmoped och solceller och räknar med statligt stöd, men det bidrag som finns idag på 30% är väl högt, det borde varit 20% eller kvittad moms för privatpersoner eftersom det redan är en god investering med solceller som det är. När man väl tar bort stödet så får man problem för branschen som bygger om taken, därför bör stödet vara mindre. Men jag nyttjar det och är glad för det förstås.
Stödet för att köpa bil borde vara som i Norge, att få 60k i bonus är helt fel, bättre att plocka bort momsen och straffa de andra istället, det får en bättre effekt samtidigt som bilarna inte försvinner utomlands.

Sedan måste man inse att bidrag är i grunden fel, de behövs ett kortare tag i början precis som med elbilarna nu (fast det borde vara större nu när skillnaden är stor) och solcellsstödet, men ska hållas på en lagom nivå och trappas ner efter hand. Bort med sånt som inte får effekt alls också som flygskatt och annat, satsa alla investerade pengar där att försöka förmå EU att gemensamt införa startavgifter från alla Europeiska flygplatser baserat på bränsle. Eller något annat som verkligen ger effekt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av Alfred »

Så om du tycker alla partier misslyckas i miljöfrågan så är rätt väg att gå att skylla allt på MP och skrika att allt är deras fel och att alla miljöpartister är dumma i huvudet? Tolkar det så eftersom du tycker -1 om vad jag sa. Det går att ha en mer nyanserad inställning att allt är antingen bra eller anus.

För mig handlar inte det här om huruvida man ska rösta på MP eller inte. Jag efterfrågar bara något högre nivå och en bättre respekt för saklighet än vad som gavs exempel på här ovan eftersom jag börjat tröttna på att det är den här stämningen varje gång något går att associera med MP. Jag är väldigt mycket för saklig kritik mot alla partier, inklusive MP.

Men folk här verkar ta för givet att alla på forumet hatar MP och miljöpartister och att det här är rätt plats för att gotta oss i det tillsammans. Det främjar inte ett bra debattklimat. Hur kul är det för en miljöpartist att då diskutera här? Och om vi inte kan diskutera med dem, hur ska vi få dem att förbättra sin politik?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av ovelundkvist »

+1!
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av ermase »

Tack Alfred för att du står på dig!
Du räddade min dag... det kanske finns hopp ändå om att vårt Tesla forum inte ska sjunka till samma låga nivå som kommentarsfälten på nätet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av LarsL »

Jag tycker det är fantastiskt att 4% av svenskarna kan tänka sig rösta på virrpannorna. Vad de behöver göra är att analysera verkligheten... eller vad var det Romson sa.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av OlleBack »

Miljöpartiet har lyckats med något fantastiskt och att säga att dom inte är ett miljöparti är att visa sin okunskap. Dom är inte i egen majoritet och hela minoritetsregeringen är en av de svagaste vi haft.

Dom har bland annat lyckats få igenom en lag som kräver att all lagstiftning görs med klimatet i åtanke, en rätt bra grej för miljön.

Här har du en okej lista:

https://globalportalen.org/artiklar/nyh ... opolitiken
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av ovelundkvist »

+1
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av ermase »

LarsL skrev:
Jag tycker det är fantastiskt att 4% av svenskarna kan tänka sig rösta på virrpannorna. Vad de behöver göra är att analysera verkligheten... eller vad var det Romson sa.
Nej LarsL
Det som är skrämmande är att SD nu är det största partiet bland svenska män. Ett parti som inte har någon miljöpolitik överhuvudtaget.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... -och-miljo
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av Johnalm »

Okej, jag kanske raljerade något. Men i huvudsak är MP inget fantastiskt miljöparti. Med tanke på att de (teoretiskt sett) haft möjlighet att påverka alla regeringsbeslut via hot om allt möjligt den senaste mandatperioden (dessutom utan motstånd efter DÖ) så hade iallafall jag större förhoppningar på den miljöpolitik som bedrivits. Miljöpartiet borde byta namn till tågpartiet, allt löser sig om vi bygger höghastighetsjärnväg över hela landet.

Så, det var väl ett hyfsat sakligt inlägg? :D
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av rockard »

Johnalm skrev:
Så, det var väl ett hyfsat sakligt inlägg? :D
... som fullständigt ignorerar de som kommit med länkar som pekar på de ganska imponerande förändringar de varit med och genomdrivit. Jag har sett sakligare.

Med det menar jag alltså att det i tråden hävdats att MP inte gör något för miljön. Det har mötts av listor på saker de gjort och en ståndpunkt att de förtjänar erkännande för det. Då är min synpunkt att ett sakligt uppföjande inlägg bör bemöta de inläggen, inte upprepa en ståndpunkt som framfördes innan utan att lyfta något nytt och konkret. Att raljera över höghastighetståg räknas enligt min mening inte till nytt och konkret.

EDIT: Jag har en förmåga att låta surare i text än jag avser att göra. Jag läser igen och ser att jag än en gång låter ganska bitsk, så jag får be om ursäkt. Innehållet står jag för, men inte tonen. Hoppas ni förstår.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av Herr X »

pubbe skrev:
Jag funderar på att byta ut andrabilen till en elbil istället för bensin, hade inte gjort det utan bidraget på 60 000.
Jag ska nu i dagarna lägga en beställning på en eldriven christianiabike och ersätta många kortare bilturer med den, hade inte gjort det utan bidraget på elcyklar.

Bortsett från precis allt annat, och då menar jag allt annat, så har miljöpartiet gjort en del bra för omställningen från fossildrivna fordon till eldrivna. Elcykeln är ju i många fall ett alternativ till bil. Resten av deras politik kan diskuteras i andra forum.
Jag bor i Norge och här vimlar det av elbilar, både som första och andrabil. Regeringen, som består av två högerpartier, driver vidare den progressiva miljöpolitik som man har en blocköverskridande överenskommelse om (ingen moms på elbilar, ingen vägtulll och massor av annan lull-lull). Numera höjer man på ögonbrynen om någon köper en ny bil som inte är en el- eller hybridbil.

Bara för att sätta den svenska ”världsbästa” politiken i perspektiv.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av OlleBack »

Herr X skrev:
pubbe skrev:
Jag funderar på att byta ut andrabilen till en elbil istället för bensin, hade inte gjort det utan bidraget på 60 000.
Jag ska nu i dagarna lägga en beställning på en eldriven christianiabike och ersätta många kortare bilturer med den, hade inte gjort det utan bidraget på elcyklar.

Bortsett från precis allt annat, och då menar jag allt annat, så har miljöpartiet gjort en del bra för omställningen från fossildrivna fordon till eldrivna. Elcykeln är ju i många fall ett alternativ till bil. Resten av deras politik kan diskuteras i andra forum.
Jag bor i Norge och här vimlar det av elbilar, både som första och andrabil. Regeringen, som består av två högerpartier, driver vidare den progressiva miljöpolitik som man har en blocköverskridande överenskommelse om (ingen moms på elbilar, ingen vägtulll och massor av annan lull-lull). Numera höjer man på ögonbrynen om någon köper en ny bil som inte är en el- eller hybridbil.

Bara för att sätta den svenska ”världsbästa” politiken i perspektiv.
Va. Elbilar är ju inte miljövänliga. Dom måste ju köra typ minst 14 varv runt jorden innan de tjänar in framställningen som gjorts av uppeldade barnsoldater och sen måste man byta batteri typ innan man ens kört till jobbet, tro mig min son har en flexitracksbana och jag byter batterier flera gånger i veckan och dom återvinns ju inte heller, jag bara slänger dom i skogen så hur ska det funka när folk slänger stora batteripack?? Va? Nä tacka vet jag diesel som raffineras och skeppas helt utan energiåtgång. Och vad spelar det för roll om jag ändå ska tanka den full med tysk brunkål 300% värre än diesel och så sen luktar bensin mycket godare än el också. El luktar ju typ ingenting och JAG har då inte fått cancer eller astma så det är bara hittepå att man blir sjuk av avgaser. El-allergi däremot, det är allvarliga grejjer!!

För att inte tala om priset. Tar ju säkert 3 år att tjäna in mellanskillnaden mot en fossilbil. 3 år!! Vet du hur långt det är? Jag kan knappt vänta 3 minuter.

Och dragkrok. Visa mig EN vettig elbil med dragkrok, okej, visa mig TVÅ vettiga elbilar med dragkrok. Jag _måste_ nämligen köra min husvagn dagligen jävligt långt utan att stanna och kan inte för mitt liv tänka mig hyra en husbil eller annan dragbil.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av ellerstrom »

Haha! :lol:
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Regeringens inkompetens

Inlägg av Herr X »

OlleBack skrev:
El-allergi däremot, det är allvarliga grejjer!!
Ditt påhopp på Miljöpartister är långt utanför hedervärda gränser. Alla vet väl att el-allergi är hittepå. Chemtrails däremot...

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar