Skriver du detta bara för att göra mig glad Låt mig ha lite hopp kvar åtminstonezyax skrev:Det är struntsamma om det är ett litet batteri, en andrabil som ska gå 2x2mil om dagen behövs även i Norge...chaffis75 skrev:ok ja då förstår jag... de förklarar ju varför de kan ha så höga begagnat priser på leasing bilar för när den kommer till Norge så behöver de helt enkelt aldrig lägga på momsen vilket de måste göra om den ska säljas till en privat person i Sverige. Lite tråkigt... och lika tråkigt att våra skattepengar faktiskt göra mer nytta utomlands. Ja vi borde på något sätt utforma bidraget så bilen stannar i Sverige, å andra sidan hade säkert leasing avgiften på vår Leaf varit mycket högre och så hade vi kanske inte ens haft den dessa två år...
Men man får väl se hur intressant denna leaf är i Norge, de är ju ett litet batteri på 24kWh och då finns ju många andra bilar att välja på med större batteri så kanske om vi har tur så är priset på dessa bilar lite mer pressat så att vi kan köpa loss den till en rimlig summa.
Bensin- och dieselpriset
Moderator: Redaktion
Re: Bensin- och dieselpriset
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Bensin- och dieselpriset
Visst. Men är det någon som på fullaste allvar tror att det kommer att bli billigare och billigare att köra fossilt?Ric skrev:Lek med tanken att omställningen går oväntat snabbt och batteribilen står för andelen 70 procent av nyförsäljningen år 2030. Under tiden har staten vant sig med att plocka ut någon tiokrona per mil i bränsleskatt, bilskatt och moms. Är det troligt att staten inte kommer kompensera sig för bortfallet och skatta batteribilarna med liknande summa? Så skadeglädjen kan vara tillfällig.
Även om elbilar kommer att beskattas kommer med all säkerhet inte avgasbilarna att slippa undan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Bensin- och dieselpriset
Skatterna på avgasbilar lär ju inte försvinna även ifall skatterna på el och elbilar stiger. Dessutom lär andrahandsvärdet sjunka snabbare på en avgasbil än en elbil.Walker skrev:Visst. Men är det någon som på fullaste allvar tror att det kommer att bli billigare och billigare att köra fossilt?Ric skrev:Lek med tanken att omställningen går oväntat snabbt och batteribilen står för andelen 70 procent av nyförsäljningen år 2030. Under tiden har staten vant sig med att plocka ut någon tiokrona per mil i bränsleskatt, bilskatt och moms. Är det troligt att staten inte kommer kompensera sig för bortfallet och skatta batteribilarna med liknande summa? Så skadeglädjen kan vara tillfällig.
Även om elbilar kommer att beskattas kommer med all säkerhet inte avgasbilarna att slippa undan.
Jag har en tjock-TV, gratis för den som hämtar den!
Jag har några hårddiskar på några GB, vem vill ha?
Jag har en vanlig 35mm kamera, osäker om den funkar och hur man framkallar filmen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Bensin- och dieselpriset
Jag tror vi är mycket mer känsliga i vårt bilval än vad som går att förstå av ekonomiska kalkyler osv
Har personligen en elbil och en fosil känner mig miljömedveten och modern när jag kör elbilen och som att jag mördar astmatiker och bidrar till att apor gasas när jag kör fosilen visst vi ligger förre här på forumet men dom känslorna sprider sig bland vanliga mäniskor också
Har personligen en elbil och en fosil känner mig miljömedveten och modern när jag kör elbilen och som att jag mördar astmatiker och bidrar till att apor gasas när jag kör fosilen visst vi ligger förre här på forumet men dom känslorna sprider sig bland vanliga mäniskor också
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Bensin- och dieselpriset
Givetvis vill staten ha in sina skattepengar även om alla kör en elbil.Ric skrev:Lek med tanken att omställningen går oväntat snabbt och batteribilen står för andelen 70 procent av nyförsäljningen år 2030. Under tiden har staten vant sig med att plocka ut någon tiokrona per mil i bränsleskatt, bilskatt och moms. Är det troligt att staten inte kommer kompensera sig för bortfallet och skatta batteribilarna med liknande summa? Så skadeglädjen kan vara tillfällig.
Ett förslag är att alla fordon ska ha en Gps-puck.
Och en massa vägtullar.
Gissningsvis så kommer det att kosta ca 4kr milen i vägslitageavgift.
Då får även utländska lastbilar betala för att köra i Sverige.
Fossilbilarna får betala 2ggr, dels vid macken, dels km-avgift.
Därför kommer även gamla fossilbilar snabbt fasas ut.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Bensin- och dieselpriset
Precis så känner jag också I3 går jämt, det som är så trist är att det inte finns någon riktigt stor bil typ MB V-klass eller VW transporter med 30mils riktig räckvidd och snabbladdning då hade jag köpt direkt eftersom att Nissan Evalia är för liten och inte avsedd för 3k mil per år på landsväg. Inte lätt när man har fler stora hundar än två.Smutt skrev:Jag tror vi är mycket mer känsliga i vårt bilval än vad som går att förstå av ekonomiska kalkyler osv
Har personligen en elbil och en fosil känner mig miljömedveten och modern när jag kör elbilen och som att jag mördar astmatiker och bidrar till att apor gasas när jag kör fosilen visst vi ligger förre här på forumet men dom känslorna sprider sig bland vanliga mäniskor också
Jag har mätt och mätt men det blir svårt med MX om man ska följa lagar och regler och behålla teslas garantier som det verkar...
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Re: Bensin- och dieselpriset
Kombinationen av svag krona jämfört med dollarn, stigande priser på olja och även allt dyrare HVO gör att dieselpriset nu stigit över 17 kr/litern. Då bensin inte har så stor andel förnyelsebart så har den inte stigit i samma utsträckning senaste tiden.
https://teknikensvarld.se/dieselpriset- ... 17-kronor/
https://teknikensvarld.se/dieselpriset- ... 17-kronor/
Re: Bensin- och dieselpriset
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 95e96.html
Diesel (miljöklass 2) har 2,95 energiskatt per liter och 3,29 koldioxidskatt. om man räknar 10kwh/liter diesel så blir energiskatten ≈30öre /kwh
Elen har en energiskatt på 33,1 öre, det vill säga att det är högre energiskatt på el.
Så med den logiken ska inte elbilar betala koldioxidskatt eftersom dom inte släpper ut koldioxid, samt att energiskatten är ungefär lika som för diesel.
Ifall elbilar skall betala mera för att dom är energieffektivare, då bör det införas en straffskatt på LED lampor också.
Diesel (miljöklass 2) har 2,95 energiskatt per liter och 3,29 koldioxidskatt. om man räknar 10kwh/liter diesel så blir energiskatten ≈30öre /kwh
Elen har en energiskatt på 33,1 öre, det vill säga att det är högre energiskatt på el.
Så med den logiken ska inte elbilar betala koldioxidskatt eftersom dom inte släpper ut koldioxid, samt att energiskatten är ungefär lika som för diesel.
Ifall elbilar skall betala mera för att dom är energieffektivare, då bör det införas en straffskatt på LED lampor också.
Re: Bensin- och dieselpriset
Om bilarna ska betala vägarna, vilket är rimligt, så blir det en kostnad på 5000kr/år. Förmodligen fördelat så att tyngre fordon betalar mer och lättare mindre.