Bensin- och dieselpriset

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av chaffis75 »

zyax skrev:
chaffis75 skrev:
ok ja då förstår jag... de förklarar ju varför de kan ha så höga begagnat priser på leasing bilar för när den kommer till Norge så behöver de helt enkelt aldrig lägga på momsen vilket de måste göra om den ska säljas till en privat person i Sverige. Lite tråkigt... och lika tråkigt att våra skattepengar faktiskt göra mer nytta utomlands. Ja vi borde på något sätt utforma bidraget så bilen stannar i Sverige, å andra sidan hade säkert leasing avgiften på vår Leaf varit mycket högre och så hade vi kanske inte ens haft den dessa två år...
Men man får väl se hur intressant denna leaf är i Norge, de är ju ett litet batteri på 24kWh och då finns ju många andra bilar att välja på med större batteri så kanske om vi har tur så är priset på dessa bilar lite mer pressat så att vi kan köpa loss den till en rimlig summa.
Det är struntsamma om det är ett litet batteri, en andrabil som ska gå 2x2mil om dagen behövs även i Norge...
Skriver du detta bara för att göra mig glad ;) Låt mig ha lite hopp kvar åtminstone :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av Walker »

Ric skrev:
Lek med tanken att omställningen går oväntat snabbt och batteribilen står för andelen 70 procent av nyförsäljningen år 2030. Under tiden har staten vant sig med att plocka ut någon tiokrona per mil i bränsleskatt, bilskatt och moms. Är det troligt att staten inte kommer kompensera sig för bortfallet och skatta batteribilarna med liknande summa? Så skadeglädjen kan vara tillfällig.
Visst. Men är det någon som på fullaste allvar tror att det kommer att bli billigare och billigare att köra fossilt?
Även om elbilar kommer att beskattas kommer med all säkerhet inte avgasbilarna att slippa undan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av Svenssons »

Walker skrev:
Ric skrev:
Lek med tanken att omställningen går oväntat snabbt och batteribilen står för andelen 70 procent av nyförsäljningen år 2030. Under tiden har staten vant sig med att plocka ut någon tiokrona per mil i bränsleskatt, bilskatt och moms. Är det troligt att staten inte kommer kompensera sig för bortfallet och skatta batteribilarna med liknande summa? Så skadeglädjen kan vara tillfällig.
Visst. Men är det någon som på fullaste allvar tror att det kommer att bli billigare och billigare att köra fossilt?
Även om elbilar kommer att beskattas kommer med all säkerhet inte avgasbilarna att slippa undan.
Skatterna på avgasbilar lär ju inte försvinna även ifall skatterna på el och elbilar stiger. Dessutom lär andrahandsvärdet sjunka snabbare på en avgasbil än en elbil.

Jag har en tjock-TV, gratis för den som hämtar den!
Jag har några hårddiskar på några GB, vem vill ha?
Jag har en vanlig 35mm kamera, osäker om den funkar och hur man framkallar filmen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av Smutt »

Jag tror vi är mycket mer känsliga i vårt bilval än vad som går att förstå av ekonomiska kalkyler osv

Har personligen en elbil och en fosil känner mig miljömedveten och modern när jag kör elbilen och som att jag mördar astmatiker och bidrar till att apor gasas när jag kör fosilen visst vi ligger förre här på forumet men dom känslorna sprider sig bland vanliga mäniskor också
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av Zalman3 »

Ric skrev:
Lek med tanken att omställningen går oväntat snabbt och batteribilen står för andelen 70 procent av nyförsäljningen år 2030. Under tiden har staten vant sig med att plocka ut någon tiokrona per mil i bränsleskatt, bilskatt och moms. Är det troligt att staten inte kommer kompensera sig för bortfallet och skatta batteribilarna med liknande summa? Så skadeglädjen kan vara tillfällig.
Givetvis vill staten ha in sina skattepengar även om alla kör en elbil.
Ett förslag är att alla fordon ska ha en Gps-puck.
Och en massa vägtullar.
Gissningsvis så kommer det att kosta ca 4kr milen i vägslitageavgift.
Då får även utländska lastbilar betala för att köra i Sverige.
Fossilbilarna får betala 2ggr, dels vid macken, dels km-avgift.
Därför kommer även gamla fossilbilar snabbt fasas ut.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av Mojje »

Smutt skrev:
Jag tror vi är mycket mer känsliga i vårt bilval än vad som går att förstå av ekonomiska kalkyler osv

Har personligen en elbil och en fosil känner mig miljömedveten och modern när jag kör elbilen och som att jag mördar astmatiker och bidrar till att apor gasas när jag kör fosilen visst vi ligger förre här på forumet men dom känslorna sprider sig bland vanliga mäniskor också
Precis så känner jag också I3 går jämt, det som är så trist är att det inte finns någon riktigt stor bil typ MB V-klass eller VW transporter med 30mils riktig räckvidd och snabbladdning då hade jag köpt direkt eftersom att Nissan Evalia är för liten och inte avsedd för 3k mil per år på landsväg. Inte lätt när man har fler stora hundar än två.
Jag har mätt och mätt men det blir svårt med MX om man ska följa lagar och regler och behålla teslas garantier som det verkar...
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av vigge50 »

Kombinationen av svag krona jämfört med dollarn, stigande priser på olja och även allt dyrare HVO gör att dieselpriset nu stigit över 17 kr/litern. Då bensin inte har så stor andel förnyelsebart så har den inte stigit i samma utsträckning senaste tiden.

https://teknikensvarld.se/dieselpriset- ... 17-kronor/
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av mickeisol »

https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 95e96.html

Diesel (miljöklass 2) har 2,95 energiskatt per liter och 3,29 koldioxidskatt. om man räknar 10kwh/liter diesel så blir energiskatten ≈30öre /kwh
Elen har en energiskatt på 33,1 öre, det vill säga att det är högre energiskatt på el.

Så med den logiken ska inte elbilar betala koldioxidskatt eftersom dom inte släpper ut koldioxid, samt att energiskatten är ungefär lika som för diesel.

Ifall elbilar skall betala mera för att dom är energieffektivare, då bör det införas en straffskatt på LED lampor också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av LarsL »

Om bilarna ska betala vägarna, vilket är rimligt, så blir det en kostnad på 5000kr/år. Förmodligen fördelat så att tyngre fordon betalar mer och lättare mindre.
Skriv svar