Bensin- och dieselpriset

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Precis. Det finns ju en annan verklighet för många där ute. Långt från den i stunder arroganta Teslabubblan.
Förvisso. Det är många som inte har råd med en ny (el-)bil. Så är det naturligtvis. Och förhoppningsvis är det fler som har råd när supermiljöbilsbonusen kommer.
Men det finns många i min omgivning som har precis införskaffat nya fossilbilar, lite snabbt innan 1 juli slår till. Feta Volvosar och SUV:ar som används huvudsakligen för jobbpendling och för att åka till ica med. Eller alla de som kör omkring i nya gigantiska Dodge RAM (som troligen går på rå skifferolja). Det finns många sådana här omkring av nångon anledning.
Dessa människor tycker jag absolut inte synd om. Då känner jag bara att bensin är fortfarande alldeles för billigt. Och jag skrattar högt (och gråter samtidigt) när jag ser en sådan bil stående vid macken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av Ric »

Lek med tanken att omställningen går oväntat snabbt och batteribilen står för andelen 70 procent av nyförsäljningen år 2030. Under tiden har staten vant sig med att plocka ut någon tiokrona per mil i bränsleskatt, bilskatt och moms. Är det troligt att staten inte kommer kompensera sig för bortfallet och skatta batteribilarna med liknande summa? Så skadeglädjen kan vara tillfällig.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av OfarligTesla »

Ric skrev:
Lek med tanken att omställningen går oväntat snabbt och batteribilen står för andelen 70 procent av nyförsäljningen år 2030. Under tiden har staten vant sig med att plocka ut någon tiokrona per mil i bränsleskatt, bilskatt och moms. Är det troligt att staten inte kommer kompensera sig för bortfallet och skatta batteribilarna med liknande summa? Så skadeglädjen kan vara tillfällig.
Själv önskar jag vi får faktiska vägskatter på vägarna speciellt kring städerna, så kanske vi får se trafiken minska. Biltullarna har ju haft rätt marginell effekt tyvärr så det kanske krävs något mer.
Verdi

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av Verdi »

Ric skrev:
Lek med tanken att omställningen går oväntat snabbt och batteribilen står för andelen 70 procent av nyförsäljningen år 2030. Under tiden har staten vant sig med att plocka ut någon tiokrona per mil i bränsleskatt, bilskatt och moms. Är det troligt att staten inte kommer kompensera sig för bortfallet och skatta batteribilarna med liknande summa? Så skadeglädjen kan vara tillfällig.

Är ju en massa budgetar mellan nu och 2030. Inkomsterna från trafik- och koldioxidskatter som kan härröras till bensin- och diesel är typ 3,6% av det offentligas totala skatteinkomster. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... per-skatt/

I det inräknas även intäkter från lastbilar, bussar, traktorer, båtar, mopeder, skotrar, skördetröskor, dieselgeneratorer osv osv. Säg att personbilar står för 2/3 av det där, dvs 2,4%. Om nybilsförsäljningen når 70% så är väl fortfarande andelen elbilar totalt sett under 50%. Kanske 40%? Då hamnar vi på 1% av de totala skatteintäkterna som staten går miste om.

Det kan inte vara särskilt svårt att ta höjd kontinuerligt för detta. Är ju småpotatis i sammanhanget.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av mati »

Ric skrev:
Lek med tanken att omställningen går oväntat snabbt och batteribilen står för andelen 70 procent av nyförsäljningen år 2030. Under tiden har staten vant sig med att plocka ut någon tiokrona per mil i bränsleskatt, bilskatt och moms. Är det troligt att staten inte kommer kompensera sig för bortfallet och skatta batteribilarna med liknande summa? Så skadeglädjen kan vara tillfällig.
Det kommer att hända såklart. Det är en av fördelarna med att vara först. Vi får njuta av de unika fördelarna som elbilsägandet än så länge innebär. Bilskatten är försumbar, elen är billig, eller rentav gratis. Man kan ladda med egen solel hemma eller rentav gratis vid kommunala laddstolpar. Man får inte sällan VIP-parkeringsplatser nära centrum som oftast inte är upptagna, osv osv.
Om några år när alla vill ha elbilar kommer alla dessa fördelar vara ett minne blott. Då blir det dyra avgifter på egenproducerad el. Bilarna kommer att belastas med någon form av kilometerskatt. Laddstoplarna i stan kommer att vara upptagna och svindyra att använda. Det är klart att staten vill tjäna pengar på oss.
När jag tänker efter vill jag egentligen inte att folk skaffar elbilar. Fortsätt som vanligt. Köp dieslar. Då varar det roliga lite längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
zyax skrev:
Verdi skrev:

Precis. Det finns ju en annan verklighet för många där ute. Långt från den i stunder arroganta Teslabubblan.
Ja, verkligen. Tänk om det funnits fler begagnade Leafs, Zoes, E-golfar och liknande då hade fler vanligt fått köpa in sig i elbilsvärlden (idag är de ganska dyra begagnade pga tillgång och efterfrågan).
Eftersom våra subventioner bara gäller nya bilar så exporteras många.

http://elbilsnytt.se/begagnade-miljobil ... -utlandet/

Känns ju lite knasigt att vi i praktiken exporterar våra skattepengar samtidigt. Man kan säga mycket om våra politiker men smarta är de inte.
Någon som kan förklara hur detta fungera i Norge? Jag förstår inte hur man subventionera begagnade bilar, kan man då sälja den fram och tillbaka mellan mig och min bror några gånger så är de snart gratis :lol:
Obs seriös fråga, jag skulle vilja veta hur systemet fungerar.

Sedan är de väldigt trist att de är så. vi har ett år kvar på vår Leaf och så som alla pratar så känns de som att man inte kommer kunna köpa loss den men jag ska kolla upp de såklart när de närmar sig.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av Generalbogge »

Ric skrev:
Lek med tanken att omställningen går oväntat snabbt och batteribilen står för andelen 70 procent av nyförsäljningen år 2030. Under tiden har staten vant sig med att plocka ut någon tiokrona per mil i bränsleskatt, bilskatt och moms. Är det troligt att staten inte kommer kompensera sig för bortfallet och skatta batteribilarna med liknande summa? Så skadeglädjen kan vara tillfällig.
Jag tror inte att vi är skadeglada bara för att det inte drabbar oss. Det är klart att staten kommer att hitta nya finurliga vägar att få in vad de kommer förlora på bortfallet av bensinskatter. Personligen har jag nog inga större problem med det heller. Kan vi ställa om till fossilfritt, så är det värt det. Och i den framtid som du talar om, så behövs förhoppningsvis inte subventioner för fossilfritt, i samma utsträckning.

Jag tror också att många som har skaffat elbil, även har räknat på driftskostnaden, och det är nog därför vi blir lite extra till oss när bensinpriset stiger. Det bekräftar nämligen då våra förutsägelser att bensinpriser kommer att stiga, vilket i sin tur gör att våra kalkyler för att räkna hem den dyra investering som det varit att gå över till eldrift, ser bättre ut.

Det är nog där jag känner störst "glädje". Att "vad-var-det-jag-sa" uppfylls. Jag hade inte varit helt nöjd med mig själv, om bensinpriset t.ex sjunkit drastiskt istället. Inte ur ett ekonomiskt perspektiv i alla fall. Ur många andra perspektiv finns det nog däremot inget som kan få mig att ångra min omställning.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av zyax »

chaffis75 skrev:
Verdi skrev:
zyax skrev:
Verdi skrev:

Precis. Det finns ju en annan verklighet för många där ute. Långt från den i stunder arroganta Teslabubblan.
Ja, verkligen. Tänk om det funnits fler begagnade Leafs, Zoes, E-golfar och liknande då hade fler vanligt fått köpa in sig i elbilsvärlden (idag är de ganska dyra begagnade pga tillgång och efterfrågan).
Eftersom våra subventioner bara gäller nya bilar så exporteras många.

http://elbilsnytt.se/begagnade-miljobil ... -utlandet/

Känns ju lite knasigt att vi i praktiken exporterar våra skattepengar samtidigt. Man kan säga mycket om våra politiker men smarta är de inte.
Någon som kan förklara hur detta fungera i Norge? Jag förstår inte hur man subventionera begagnade bilar, kan man då sälja den fram och tillbaka mellan mig och min bror några gånger så är de snart gratis :lol:
Obs seriös fråga, jag skulle vilja veta hur systemet fungerar.

Sedan är de väldigt trist att de är så. vi har ett år kvar på vår Leaf och så som alla pratar så känns de som att man inte kommer kunna köpa loss den men jag ska kolla upp de såklart när de närmar sig.
I Norge har de ingen straffimportskatt på elbilar som på andra bilar och så slopad moms. Det bästa av system eftersom ingen i ledet efter detta kan missbruka då det inte är något bidrag man får utan en slopad skatt. Exporter från Norge går inte heller att fuska med eftersom de har byggt rätt system. I Sverige får man bonus vilket är en rent bidrag. Bättre hade givet varit samma system som i Norge, med kontentan att företag inte kan utnyttja det då, vilket kanske ändå inte påverkar eftersom de redan har förmånssänkning för miljöbilar.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av chaffis75 »

zyax skrev:
chaffis75 skrev:
Verdi skrev:
zyax skrev:
Verdi skrev:

Precis. Det finns ju en annan verklighet för många där ute. Långt från den i stunder arroganta Teslabubblan.
Ja, verkligen. Tänk om det funnits fler begagnade Leafs, Zoes, E-golfar och liknande då hade fler vanligt fått köpa in sig i elbilsvärlden (idag är de ganska dyra begagnade pga tillgång och efterfrågan).
Eftersom våra subventioner bara gäller nya bilar så exporteras många.

http://elbilsnytt.se/begagnade-miljobil ... -utlandet/

Känns ju lite knasigt att vi i praktiken exporterar våra skattepengar samtidigt. Man kan säga mycket om våra politiker men smarta är de inte.
Någon som kan förklara hur detta fungera i Norge? Jag förstår inte hur man subventionera begagnade bilar, kan man då sälja den fram och tillbaka mellan mig och min bror några gånger så är de snart gratis :lol:
Obs seriös fråga, jag skulle vilja veta hur systemet fungerar.

Sedan är de väldigt trist att de är så. vi har ett år kvar på vår Leaf och så som alla pratar så känns de som att man inte kommer kunna köpa loss den men jag ska kolla upp de såklart när de närmar sig.
I Norge har de ingen straffimportskatt på elbilar som på andra bilar och så slopad moms. Det bästa av system eftersom ingen i ledet efter detta kan missbruka då det inte är något bidrag man får utan en slopad skatt. Exporter från Norge går inte heller att fuska med eftersom de har byggt rätt system. I Sverige får man bonus vilket är en rent bidrag. Bättre hade givet varit samma system som i Norge, med kontentan att företag inte kan utnyttja det då, vilket kanske ändå inte påverkar eftersom de redan har förmånssänkning för miljöbilar.
ok ja då förstår jag... de förklarar ju varför de kan ha så höga begagnat priser på leasing bilar för när den kommer till Norge så behöver de helt enkelt aldrig lägga på momsen vilket de måste göra om den ska säljas till en privat person i Sverige. Lite tråkigt... och lika tråkigt att våra skattepengar faktiskt göra mer nytta utomlands. Ja vi borde på något sätt utforma bidraget så bilen stannar i Sverige, å andra sidan hade säkert leasing avgiften på vår Leaf varit mycket högre och så hade vi kanske inte ens haft den dessa två år...
Men man får väl se hur intressant denna leaf är i Norge, de är ju ett litet batteri på 24kWh och då finns ju många andra bilar att välja på med större batteri så kanske om vi har tur så är priset på dessa bilar lite mer pressat så att vi kan köpa loss den till en rimlig summa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av zyax »

chaffis75 skrev:
ok ja då förstår jag... de förklarar ju varför de kan ha så höga begagnat priser på leasing bilar för när den kommer till Norge så behöver de helt enkelt aldrig lägga på momsen vilket de måste göra om den ska säljas till en privat person i Sverige. Lite tråkigt... och lika tråkigt att våra skattepengar faktiskt göra mer nytta utomlands. Ja vi borde på något sätt utforma bidraget så bilen stannar i Sverige, å andra sidan hade säkert leasing avgiften på vår Leaf varit mycket högre och så hade vi kanske inte ens haft den dessa två år...
Men man får väl se hur intressant denna leaf är i Norge, de är ju ett litet batteri på 24kWh och då finns ju många andra bilar att välja på med större batteri så kanske om vi har tur så är priset på dessa bilar lite mer pressat så att vi kan köpa loss den till en rimlig summa.
Det är struntsamma om det är ett litet batteri, en andrabil som ska gå 2x2mil om dagen behövs även i Norge...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av chaffis75 »

zyax skrev:
chaffis75 skrev:
ok ja då förstår jag... de förklarar ju varför de kan ha så höga begagnat priser på leasing bilar för när den kommer till Norge så behöver de helt enkelt aldrig lägga på momsen vilket de måste göra om den ska säljas till en privat person i Sverige. Lite tråkigt... och lika tråkigt att våra skattepengar faktiskt göra mer nytta utomlands. Ja vi borde på något sätt utforma bidraget så bilen stannar i Sverige, å andra sidan hade säkert leasing avgiften på vår Leaf varit mycket högre och så hade vi kanske inte ens haft den dessa två år...
Men man får väl se hur intressant denna leaf är i Norge, de är ju ett litet batteri på 24kWh och då finns ju många andra bilar att välja på med större batteri så kanske om vi har tur så är priset på dessa bilar lite mer pressat så att vi kan köpa loss den till en rimlig summa.
Det är struntsamma om det är ett litet batteri, en andrabil som ska gå 2x2mil om dagen behövs även i Norge...
Skriver du detta bara för att göra mig glad ;) Låt mig ha lite hopp kvar åtminstone :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av Walker »

Ric skrev:
Lek med tanken att omställningen går oväntat snabbt och batteribilen står för andelen 70 procent av nyförsäljningen år 2030. Under tiden har staten vant sig med att plocka ut någon tiokrona per mil i bränsleskatt, bilskatt och moms. Är det troligt att staten inte kommer kompensera sig för bortfallet och skatta batteribilarna med liknande summa? Så skadeglädjen kan vara tillfällig.
Visst. Men är det någon som på fullaste allvar tror att det kommer att bli billigare och billigare att köra fossilt?
Även om elbilar kommer att beskattas kommer med all säkerhet inte avgasbilarna att slippa undan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av Svenssons »

Walker skrev:
Ric skrev:
Lek med tanken att omställningen går oväntat snabbt och batteribilen står för andelen 70 procent av nyförsäljningen år 2030. Under tiden har staten vant sig med att plocka ut någon tiokrona per mil i bränsleskatt, bilskatt och moms. Är det troligt att staten inte kommer kompensera sig för bortfallet och skatta batteribilarna med liknande summa? Så skadeglädjen kan vara tillfällig.
Visst. Men är det någon som på fullaste allvar tror att det kommer att bli billigare och billigare att köra fossilt?
Även om elbilar kommer att beskattas kommer med all säkerhet inte avgasbilarna att slippa undan.
Skatterna på avgasbilar lär ju inte försvinna även ifall skatterna på el och elbilar stiger. Dessutom lär andrahandsvärdet sjunka snabbare på en avgasbil än en elbil.

Jag har en tjock-TV, gratis för den som hämtar den!
Jag har några hårddiskar på några GB, vem vill ha?
Jag har en vanlig 35mm kamera, osäker om den funkar och hur man framkallar filmen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av Smutt »

Jag tror vi är mycket mer känsliga i vårt bilval än vad som går att förstå av ekonomiska kalkyler osv

Har personligen en elbil och en fosil känner mig miljömedveten och modern när jag kör elbilen och som att jag mördar astmatiker och bidrar till att apor gasas när jag kör fosilen visst vi ligger förre här på forumet men dom känslorna sprider sig bland vanliga mäniskor också
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av Zalman3 »

Ric skrev:
Lek med tanken att omställningen går oväntat snabbt och batteribilen står för andelen 70 procent av nyförsäljningen år 2030. Under tiden har staten vant sig med att plocka ut någon tiokrona per mil i bränsleskatt, bilskatt och moms. Är det troligt att staten inte kommer kompensera sig för bortfallet och skatta batteribilarna med liknande summa? Så skadeglädjen kan vara tillfällig.
Givetvis vill staten ha in sina skattepengar även om alla kör en elbil.
Ett förslag är att alla fordon ska ha en Gps-puck.
Och en massa vägtullar.
Gissningsvis så kommer det att kosta ca 4kr milen i vägslitageavgift.
Då får även utländska lastbilar betala för att köra i Sverige.
Fossilbilarna får betala 2ggr, dels vid macken, dels km-avgift.
Därför kommer även gamla fossilbilar snabbt fasas ut.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av Mojje »

Smutt skrev:
Jag tror vi är mycket mer känsliga i vårt bilval än vad som går att förstå av ekonomiska kalkyler osv

Har personligen en elbil och en fosil känner mig miljömedveten och modern när jag kör elbilen och som att jag mördar astmatiker och bidrar till att apor gasas när jag kör fosilen visst vi ligger förre här på forumet men dom känslorna sprider sig bland vanliga mäniskor också
Precis så känner jag också I3 går jämt, det som är så trist är att det inte finns någon riktigt stor bil typ MB V-klass eller VW transporter med 30mils riktig räckvidd och snabbladdning då hade jag köpt direkt eftersom att Nissan Evalia är för liten och inte avsedd för 3k mil per år på landsväg. Inte lätt när man har fler stora hundar än två.
Jag har mätt och mätt men det blir svårt med MX om man ska följa lagar och regler och behålla teslas garantier som det verkar...
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av vigge50 »

Kombinationen av svag krona jämfört med dollarn, stigande priser på olja och även allt dyrare HVO gör att dieselpriset nu stigit över 17 kr/litern. Då bensin inte har så stor andel förnyelsebart så har den inte stigit i samma utsträckning senaste tiden.

https://teknikensvarld.se/dieselpriset- ... 17-kronor/
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av mickeisol »

https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 95e96.html

Diesel (miljöklass 2) har 2,95 energiskatt per liter och 3,29 koldioxidskatt. om man räknar 10kwh/liter diesel så blir energiskatten ≈30öre /kwh
Elen har en energiskatt på 33,1 öre, det vill säga att det är högre energiskatt på el.

Så med den logiken ska inte elbilar betala koldioxidskatt eftersom dom inte släpper ut koldioxid, samt att energiskatten är ungefär lika som för diesel.

Ifall elbilar skall betala mera för att dom är energieffektivare, då bör det införas en straffskatt på LED lampor också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensin- och dieselpriset

Inlägg av LarsL »

Om bilarna ska betala vägarna, vilket är rimligt, så blir det en kostnad på 5000kr/år. Förmodligen fördelat så att tyngre fordon betalar mer och lättare mindre.
Skriv svar