Tänk om...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Tänk om...

Inlägg av olza »

Nu när de traditionella biltillverkarna börjar släppa elbilar med vettig räckvidd och CCS snabbladding (100+ kW) så är det egentligen bara en sak som saknas för att elbilen ska slå igenom på riktigt: ett utbyggt snabbladdarnätverk. Detta håller nu långsamt på att byggas ut via bl.a. biltillverkarnas egna snabbladdarnät Ionity, vilket gör att biltillverkarna i någon mån har kontroll över situationen, dvs att de flesta väntar med bytet till el-drivet.

Men tänk om en annan aktör, i hemligt mitt framför ögonen på oss, byggde ett snabbladdarnätverk över hela Europa. Och en dag annonserade: Varsågoda, nu kan ni Audi-, WV-, Mercedes-, Volvo-elbilsägare snabbladda över hela Europa, för bara 3-4 kr/milen! Vad skulle hända då?

Ja, tänk om...
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tänk om...

Inlägg av Svenssons »

Clever finns i alla fall i Danmark, Sverige och Tyskland.

Fortum eller Charge & Drive finns i Sverige, Norge, Finland, Island, Storbritannien, Spanien, Bulgarien, Polen och Nederländerna

Innogy-nätverket finns i Tyskland, Danmark, Luxemburg, Schweiz, Österike, Tjeckien och Ungern.

Greenway finns i Slovakien och Polen.

Tror alla dessa och fler håller på att försöka täcka upp och positionera sig för att ha bra laddnätverk. Vissa verkar sätta upp snabbladdare lite på måfå och andra med mer strategisk planering likt Greenway. Ingen gör det dock i hemlighet eftersom de vill kunna få in lite pengar, marknadsföring och erfarenhet direkt och det tar tid att bygga upp stationerna.

PlugShares karta över enbart snabbladdare i Europa:
SnabbladdarePlugshare.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Tänk om...

Inlägg av olza »

50 kW räknas inte. Hur många 150 kW CCS-laddare finns det?

Sedan var det den lilla detaljen med kostnaden att snabbladda, vilket gör det misstänkt praktiskt för den bilhandlare som egentligen inte vill sälja en elbil. Bilförsäljaren:
Här har vi dieselvarianten för X kr, och hör borta har vi elvarianten med 50 mils räckvidd, kanske 25 på vintern. Elbilen kostar dubbelt så mycket, och att snabbladda den kostar bara något mer per mil än vad dieseln till dieselbilen kostar. vilken vill du ha?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Tänk om...

Inlägg av olza »

Men egentligen funderar jag på om Elon spelar schack, och planerar nästa drag: schack matt!
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Tänk om...

Inlägg av Delta »

Svenssons skrev:
Clever finns i alla fall i Danmark, Sverige och Tyskland.

Fortum eller Charge & Drive finns i Sverige, Norge, Finland, Island, Storbritannien, Spanien, Bulgarien, Polen och Nederländerna

Innogy-nätverket finns i Tyskland, Danmark, Luxemburg, Schweiz, Österike, Tjeckien och Ungern.

Greenway finns i Slovakien och Polen.

Tror alla dessa och fler håller på att försöka täcka upp och positionera sig för att ha bra laddnätverk. Vissa verkar sätta upp snabbladdare lite på måfå och andra med mer strategisk planering likt Greenway. Ingen gör det dock i hemlighet eftersom de vill kunna få in lite pengar, marknadsföring och erfarenhet direkt och det tar tid att bygga upp stationerna.

PlugShares karta över enbart snabbladdare i Europa:
SnabbladdarePlugshare.png
Imponerande karta. Hur vet man var de ligger exakt och hur vet man att de fungerar overhuvudtaget. Är alla tillgängliga 24/7 och hur betalar man? Med andra ord: Går det att lita på att man får ladda när man hittat fram till stationen klockan 2 på natten med tomt batteri? Teslas superchargers fungerar alltid. :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tänk om...

Inlägg av Jerker »

olza skrev:
50 kW räknas inte. Hur många 150 kW CCS-laddare finns det?
Clever har för länge sedan börjat bygga 150 kW-laddstationer:

http://www.elbilen.org/eon-och-clever-b ... w-natverk/
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tänk om...

Inlägg av TiborBlomhall »

Jo Tesla har ett ess i rockärmen. De skulle kunna släppa tex en Supercharger-CCS adapter.

De har ju försökt gå direkt på bilföretagen och få dem intresserade, men de andra bolagen skulle hellre såga av sig högerhanden med en rostig såg än låta sina bilar ladda på en laddare det står "Tesla" på.

Fast...

Om Tesla skulle släppa sina Superchargers till alla skulle de få problem i EU. Enligt lag i EU måste alla publika snabbladdare erbjuda CCS laddning. De kan erbjuda annat också, tex CHAdeMO, men CCS är ett måste. Tesla har hittills sluppit undan den lagen för deras laddare är ju inte publika. Skulle vem som helst kunna få ladda där måste de montera CCS laddare. Och då är det lika bra skruva upp sådana bredvid Supercharger stolparna.

Så lite av ett moment 22. Tesla har laddnätverk, de har tillgång till massor med el på varje ställe - men ska de öppna upp sina laddare för alla måste de montera nya laddstolpar på varje ställe. Adapter går inte.

Jag säger inte att det inte går. Tesla kanske kommer göra så. Men nån överraskning över en natt går nog inte.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tänk om...

Inlägg av joel80 »

Om jag inte missuppfattat lagen så räcker det inte ens med att Tesla sätter upp CCS-laddare. Dom måste bygga om sina nuvarande laddare så att de stödjer CCS. Alltså alla laddare måste ha CCS.. Inte bara alla laddställen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tänk om...

Inlägg av TiborBlomhall »

Lagen säger minst ett CCS ladduttag per laddningsstation.

Å andra sidan skriver de:
laddningsstation: ett gränssnitt där ett elfordon i taget kan laddas eller där ett batteri på ett elfordon i taget kan bytas
ut.

Jag tror det är en gråzon som nån domstol får ta prejudikat kring. Men lagens anda går ut på att har du elbil med CCS kontakt ska du vara säker på att hitta laddmöjlighet vart du än kommer, dvs geografiska ställen. Dvs en CCS per station (normala tolkningen av vad en station är) skulle räcka.

EU ville egentligen införa alla laddstolpar i hela EU skulle bara få ha Typ2 resp CCS. Det var Nissan som lobbyat in omskrivningen till minst CCS men annat också tillåtet. Pga omskrivningen blev vissa delar svårtolkade.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 94&from=EN
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tänk om...

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
olza skrev:
50 kW räknas inte. Hur många 150 kW CCS-laddare finns det?
Clever har för länge sedan börjat bygga 150 kW-laddstationer:

http://www.elbilen.org/eon-och-clever-b ... w-natverk/
Gör det de nu eller planerar de? Jag har tidigare läst artiklar om att Clever skulle börja bygga 150 kW laddare under 2017 men har inte hittat någon info om att de faktiskt har börjat bygga dessa än.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tänk om...

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Jerker skrev:
olza skrev:
50 kW räknas inte. Hur många 150 kW CCS-laddare finns det?
Clever har för länge sedan börjat bygga 150 kW-laddstationer:

http://www.elbilen.org/eon-och-clever-b ... w-natverk/
Gör det de nu eller planerar de? Jag har tidigare läst artiklar om att Clever skulle börja bygga 150 kW laddare under 2017 men har inte hittat någon info om att de faktiskt har börjat bygga dessa än.
Det börjar tydligen i sommar:
https://clever.nu/framtidens-laddstation-ar-har/
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Tänk om...

Inlägg av OlleBack »

Saknas enligt mig en sista komponent för att elbilar ska kunna slå på bred front. Långsamtladdning på alla parkeringar i städer.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tänk om...

Inlägg av Svenssons »

Delta skrev:

Imponerande karta. Hur vet man var de ligger exakt och hur vet man att de fungerar overhuvudtaget. Är alla tillgängliga 24/7 och hur betalar man? Med andra ord: Går det att lita på att man får ladda när man hittat fram till stationen klockan 2 på natten med tomt batteri? Teslas superchargers fungerar alltid. :)
Det är bara att gå in på PlugShare för att se exakt var de ligger och hur tillförlitliga de är visar sig nog på betyget de får. Det går att filtrera på detta också.

https://www.plugshare.com/

Visst är det bara en bråkdel som är på mer än 50 kW men nätverken finns där idag. När jag lade reservation på min Model X 2014 så fanns det i princip inga snabbladdare (DC-laddare på minst 22 kW). När jag fick min bil levererad 2016 så fanns det ett fåtal och man över varje Typ 2-laddplats. Idag finns det många 50 kW DC-laddare och inga jätteproblem med dessa även ifall det oftast bara finns en laddare per plats. Om ett par år, alltså 2020, kan det nog finnas flertalet 150 kW-laddare och 50 kW kan vara undantaget för laddare man väljer längs vägen. Schuko finns inte på kartan och Typ 2 är standard på de flesta parkeringar. Det är i alla fall vad jag hoppas men tror inte det är så långt från verkligheten heller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tänk om...

Inlägg av Henrik Torphammar »

olza skrev:
Ja, tänk om...
Jag tror att med generationen bilar som kommer så blir behovet av supersnabb snabbladdning mycket mindre. Tänk på att detta forum främst befolkas av early adopters med stor plånbok. Ofta vana vid andra snabba bilar och rejäla farter på motorvägarna.

Kommer du från en normal bensin eller dieselbil så är även instegsmodellen av Tesla Model 3 extremt snabb och med suverän räckvidd. Att bara kunna ladda en sådan med 50kW hade varit bra nog för alla utom de som huserar på detta forum. Det är oerhört få som kör så långt så ofta att det skulle bli ett problem.

Jag har under årens gång svängt fram och tillbaka i takt med att bilar kommer, laddare dyker upp, laddare som inte dyker upp osv. Men idag känner jag att bilar med 25 vintermil som räckvidd och 50kW laddning är det som kommer räcka bra. Då bygger det på att det finns 50kW laddare på många ställen och att bilarna är anpassade att ta 50kW gång på gång. Även då att 3fas 16A blir en slags standard och att denna typ av stolpar dyker upp på köpcentra mm.

Klicken som suktar efter 350kW laddning är nog mest dom som inte är pålästa och förstår vad en elbil är och hur den fungerar.

*duckar*
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tänk om...

Inlägg av Teslaspolen »

Håller med faktiskt. Hellre sju 50 kW (även om jag kanske hellre sett 100 kW) laddare på ett ställe än en enda på 350 kW.

Och ja, mer trefas! Tänk va mycket mer man kunde få ut av t.ex en Ioniq då. Eller för den delen, en bil med stort batteri (t.ex i-Pace, Leaf 2018 med flera) som är handikappade då dom laddar såååå lååångsaaaamt på AC.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tänk om...

Inlägg av mans71 »

Svenssons skrev:
När jag lade reservation på min Model X 2014 så fanns det i princip inga snabbladdare (DC-laddare på minst 22 kW). När jag fick min bil levererad 2016 så fanns det ett fåtal och man över varje Typ 2-laddplats. Idag finns det många 50 kW DC-laddare och inga jätteproblem med dessa även ifall det oftast bara finns en laddare per plats.
Respekt! Visste faktiskt inte att du var så tidig.
Model S P85DL+
Verdi

Re: Tänk om...

Inlägg av Verdi »

Jag tycker 50 kW är för lite. 1,5 timme istället för 40 min är stooooor skillnad för oss. 350 kW skulle innebära 15 min vilket vore fantastiskt.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tänk om...

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Jag tycker 50 kW är för lite. 1,5 timme istället för 40 min är stooooor skillnad för oss. 350 kW skulle innebära 15 min vilket vore fantastiskt.
Ja Tesla är det enda som funkar som första bil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tänk om...

Inlägg av joel80 »

Jag vill ha 350kw-laddare med 6 CSS-anslutningar per laddare! Är det helt fullt och alla (rätt orimligt) laddar med max dom kan får man knappt 60kw.. Men är det tre som nästan är klara får de övriga tre kanske upp mot 100kw var.

Vet inte varför man inte tänker på nått liknande sätt.. Tesla har två "bås" per laddare men säg att man kunde dubbla laddarens effekt och ha 4 anslutningar, det hade ju varit bättre och då haft mindre betydelse om man fick dela då det säkert är nån av de andra som snart ändå är klara.. Plus att den som verkligen behöver ladda nära fullt inte sabbar lika mycket i tillgången till laddare.

Tar man det ett steg längre kör man med prioritering.. Den som kom först får högre prioritet och alltså högre fart om andra kommer och också laddar snabbt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tänk om...

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Jag vill ha 350kw-laddare med 6 CSS-anslutningar per laddare! Är det helt fullt och alla (rätt orimligt) laddar med max dom kan får man knappt 60kw.. Men är det tre som nästan är klara får de övriga tre kanske upp mot 100kw var.

Vet inte varför man inte tänker på nått liknande sätt.. Tesla har två "bås" per laddare men säg att man kunde dubbla laddarens effekt och ha 4 anslutningar, det hade ju varit bättre och då haft mindre betydelse om man fick dela då det säkert är nån av de andra som snart ändå är klara.. Plus att den som verkligen behöver ladda nära fullt inte sabbar lika mycket i tillgången till laddare.

Tar man det ett steg längre kör man med prioritering.. Den som kom först får högre prioritet och alltså högre fart om andra kommer och också laddar snabbt.
Eller att man får effekt baserat på vilket pris man betalar, pluskunder för högre effekt än budgetkunder osv, inte alla som kanske "måste" eller kan ladda med hög effekt skulle kunna tänka sig ett lite
billigare abonnemang medans andra kanske är beredda att betala mer för högre sannolikhet till hög effekt osv :)
Fast det skapar ju ev en lite obehaglig situation vid laddarna såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tänk om...

Inlägg av mati »

Henrik Torphammar skrev:
olza skrev:
Ja, tänk om...
Jag tror att med generationen bilar som kommer så blir behovet av supersnabb snabbladdning mycket mindre. Tänk på att detta forum främst befolkas av early adopters med stor plånbok. Ofta vana vid andra snabba bilar och rejäla farter på motorvägarna.
...
*duckar*
Jag håller faktiskt med dig. Vi har haft vår e-Golf ett tag nu, och den laddar ju bara med ungefär 40kW. Räckvidden vid normal motorvägs- och landsvägskörning är kanske 20 mil eller så. Och det är faktiskt ungefär det vi behöver. Vi har tagit oss till Göteborg med e-Golfen tre gånger, det är knappt 35 mil. Två korta laddstopp gjorde färden inte sämre. Med Teslan hade jag behövt ladda en gång isf två. De flesta skulle klara sig med detta påstår jag. En bil som kan ladda med 350kW känns overkill för mina behov.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Tänk om...

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
olza skrev:
Ja, tänk om...
Jag tror att med generationen bilar som kommer så blir behovet av supersnabb snabbladdning mycket mindre. Tänk på att detta forum främst befolkas av early adopters med stor plånbok. Ofta vana vid andra snabba bilar och rejäla farter på motorvägarna.
...
*duckar*
Jag håller faktiskt med dig. Vi har haft vår e-Golf ett tag nu, och den laddar ju bara med ungefär 40kW. Räckvidden vid normal motorvägs- och landsvägskörning är kanske 20 mil eller så. Och det är faktiskt ungefär det vi behöver. Vi har tagit oss till Göteborg med e-Golfen tre gånger, det är knappt 35 mil. Två korta laddstopp gjorde färden inte sämre. Med Teslan hade jag behövt ladda en gång isf två. De flesta skulle klara sig med detta påstår jag. En bil som kan ladda med 350kW känns overkill för mina behov.

Det är ju tvärtom. Det är de som skaffat elbil tidigt som står ut med problem och väntetider. Tror inte den stora massan är lika förlåtande.

Jag tycker det är någorlunda ok med Teslan idag. Den laddar 10->80% under tiden man äter lunch och liknande. 350kW skulle göra samma laddning på den tid som ett normalt tankstopp tar. Visst, det tar mer än 2-3 minuter men om man räknar med att man går och köper nåt i butiken, går på toaletten och lite sånt så är man snart nog uppe i 15 minuter.

Att ladda med 40-50kW skulle innebära ca 1,5 timme. Det är lunch OCH 30-40 minuters regelrätt väntande. Visst, en gång per dag är det ok. Men när man kör långt så kan man komma upp i 4-5 laddstopp på en dag. Då är det fasiken inte roligt att vänta 1,5 timme varje gång alltså... Det är inte roligt med 40 minuter heller då men det funkar.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Tänk om...

Inlägg av MangeT »

Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verdi

Re: Tänk om...

Inlägg av Verdi »

MangeT skrev:
Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.

Alternativet är att ha 200 kWh-batterier så att det i princip aldrig händer att ett fulladdat batteri behöver laddas under färd utan det räcker då med destinationsladdare. Detta alternativ är dock mycket sämre enligt mig. Framförallt två avgörande nackdelar.

1. De ggr man inte får tag i destinationsladdning så är man rökt. Spelar ingen roll om man så har 500 kWh batteri om det är tomt och det saknas vettiga snabbladdare. Har man ett mindre batteri och ett väl utbyggt snabbladdarnät så är man alltid safe.

2. Alltför stora batterier skulle för det mesta aldrig utnyttjas fullt ut och därmed slöseri med resurser. Är det nåt vi borde lärt oss så är det att jordens resurser är ändliga. Oavsett vad det gäller.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Tänk om...

Inlägg av Toja »

MangeT skrev:
Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.
Det är en balansgång mellan att batterierna inte ska ta stryk och laddtid.
Jag tror man måste att i att bilen tar 800 Volt för att minska laddtiden till hälften av vad Tesla gör idag. Dvs ladda till 80% på 15 min istället för 30 min.
Dock ser jag inte det som något problem. En halvtimme går fort om man ska på toa + fika. Problemet ligger nog mer att många vill toppa laddningen och då tar det tid
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Skriv svar