Det är en bra poäng, jag har varit tvungen att byta laddare ett antal gånger för att den andra laddaren i paret ger så mycket effekt (till en annan nyanländ bil) att jag bara får drygt 35 kW istället för 115.nek0 skrev:Om jag fattat rätt så blir inte Teslas snabbladdare jättesnabb om 2 bilar laddar samtidigt vid samma laddare. Om det är sant så är det inte så tokigt med 350kW snabbladdare.EnTraktor skrev:Jag håller med att över 150 kW blir behovet ganska begränsat. Visst skulle man vilja ha fullt på 5 minuter som det tar med bensin, men när man går över ca 150 kW så kommer en hel del utmaningar som elnät/elmatning, värme och problem med batterier som slitage. Dessutom så kan man inte ladda hela batteriet med full kraft utan styrkan avtar snabbt så även med 350 kW kommer det ta tid att ladda fullt. Med 150 kW kan man ladda 20-30 mil på ca 15-20 minuter, vilket faktiskt är fullt acceptabelt nästan oavsett hur bråttom man har.
Tänk om...
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tänk om...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tänk om...
Det är inte så att man laddar med toppeffekt hela tiden så att mata på max är slöseri med resursernek0 skrev:Om jag fattat rätt så blir inte Teslas snabbladdare jättesnabb om 2 bilar laddar samtidigt vid samma laddare. Om det är sant så är det inte så tokigt med 350kW snabbladdare.EnTraktor skrev:Jag håller med att över 150 kW blir behovet ganska begränsat. Visst skulle man vilja ha fullt på 5 minuter som det tar med bensin, men när man går över ca 150 kW så kommer en hel del utmaningar som elnät/elmatning, värme och problem med batterier som slitage. Dessutom så kan man inte ladda hela batteriet med full kraft utan styrkan avtar snabbt så även med 350 kW kommer det ta tid att ladda fullt. Med 150 kW kan man ladda 20-30 mil på ca 15-20 minuter, vilket faktiskt är fullt acceptabelt nästan oavsett hur bråttom man har.
Jag ser problematiken om två bilar anländer samtidigt eller tätt inpå varandra men annars om det står en bil redan och du kommer så får du det som blir över och den stående bilen har börjat gå ner i effekt redan efter 5 min
Kommer vara icke problem speciellt när effekten skruvas upp ytligare per SuC par
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Tänk om...
Skulle bli ännu bättre om man kan öka antalet platser per laddare. Om det nu är 2st per 150kw skulle det bli bättre med 4st per 300kw. Måste vara väldigt sällar 4st skulle komma och börja ladda samtidigt... på just de 4 platserna till samma laddare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tänk om...
Det kan mycket väl vara någon liknande lösning som Tesla har på gång nu, då kan man visa upp fina siffror på max kapacitet även om det inte finns bilar som kan ta emot det ännujoel80 skrev:Skulle bli ännu bättre om man kan öka antalet platser per laddare. Om det nu är 2st per 150kw skulle det bli bättre med 4st per 300kw. Måste vara väldigt sällar 4st skulle komma och börja ladda samtidigt... på just de 4 platserna till samma laddare.
I princip skulle dom kunna byta kablage på ett fåtal platser bara om det behövs (och det lär det göra) tex genom att sätta upp en ny stolpe med värstingkablage per grupp om fyra gamla eller liknande.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tänk om...
Elon gillade denna tweet i natt
Rahul Sood (@rahulsood) tweetade 11:58 em on fre, maj 25, 2018:
Superchargers are amazing @elonmusk ... What happens when your haters figure out you've built the most amazing energy infrastructure on earth? @Google will probably acquire @tesla and make you CEO.
Rahul Sood (@rahulsood) tweetade 11:58 em on fre, maj 25, 2018:
Superchargers are amazing @elonmusk ... What happens when your haters figure out you've built the most amazing energy infrastructure on earth? @Google will probably acquire @tesla and make you CEO.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Tänk om...
Helt sant! De flesta vanliga människor kommer klara sig utmärkt med 40-60kWh batteri och 50kw. Det viktiga är att det finns laddare och att man kan lita på dem. Täckningen med 50kW laddare är redan idag hygglig i södra Sverige så här åker man obehindrat. Men tillförlitligheten måste upp, gör som i Norge och England ha minst TVÅ!!! laddare per site.mati skrev:Jag håller faktiskt med dig. Vi har haft vår e-Golf ett tag nu, och den laddar ju bara med ungefär 40kW. Räckvidden vid normal motorvägs- och landsvägskörning är kanske 20 mil eller så. Och det är faktiskt ungefär det vi behöver. Vi har tagit oss till Göteborg med e-Golfen tre gånger, det är knappt 35 mil. Två korta laddstopp gjorde färden inte sämre. Med Teslan hade jag behövt ladda en gång isf två. De flesta skulle klara sig med detta påstår jag. En bil som kan ladda med 350kW känns overkill för mina behov.Henrik Torphammar skrev:Jag tror att med generationen bilar som kommer så blir behovet av supersnabb snabbladdning mycket mindre. Tänk på att detta forum främst befolkas av early adopters med stor plånbok. Ofta vana vid andra snabba bilar och rejäla farter på motorvägarna.olza skrev:Ja, tänk om...
...
*duckar*
Och ja på detta forum finns en liten klick som aldrig kommer acceptera detta. Men ni är en liten minoritet av bilägarna. Väldigt få kan få för sig att köpa en bil för 1 miljon, väldigt få åker 5000mil per år eller drar ner på en Europatripp över påsken. Att denna lilla grupp aldrig kommer greppa att det går att åka långt med en 50kWh bil på 50kW laddare förstår jag, särskilt efter att ha läst denna tråd. Men som sagt ni är en minoritet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tänk om...
Står tex just nu i Hudik och laddar med typ 45kW och det funkar bra det oxo
Som sagt, viktigt att det finns laddning som man kan lita på även om högre effekt är najs såklart
Som sagt, viktigt att det finns laddning som man kan lita på även om högre effekt är najs såklart
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tänk om...
Jag laddar hellre på en laddstation på 50kw som jag vet fungerar hela tiden än en på 150kw som funkar hälften av gångerna. Tillförlitlighet över laddhastighet. Men helst både och:D
Re: Tänk om...
Fast det fina är ju att vi får allt (hastighet och tillförlitlighet samt billiga bilar)... Detta är ju en ickefråga. Den enda osäkerheten är hur lång tid det tar. Sen kan man ju stanna länge ändå om man vill det.
Jag prioriterar dock annorlunda. Jag har inget behov av stort batteri, jag vill däremot ha snabba laddare "överallt". Tycker det är ett stort slöseri att köra omkring med stora batterier man nästan aldrig behöver...
Jag prioriterar dock annorlunda. Jag har inget behov av stort batteri, jag vill däremot ha snabba laddare "överallt". Tycker det är ett stort slöseri att köra omkring med stora batterier man nästan aldrig behöver...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021