Jag håller med att över 150 kW blir behovet ganska begränsat. Visst skulle man vilja ha fullt på 5 minuter som det tar med bensin, men när man går över ca 150 kW så kommer en hel del utmaningar som elnät/elmatning, värme och problem med batterier som slitage. Dessutom så kan man inte ladda hela batteriet med full kraft utan styrkan avtar snabbt så även med 350 kW kommer det ta tid att ladda fullt. Med 150 kW kan man ladda 20-30 mil på ca 15-20 minuter, vilket faktiskt är fullt acceptabelt nästan oavsett hur bråttom man har.
Jag har precis kört ner min S100D till Spanien och stopp var 2,5-3 h (ca 24-34 mil) känns lagom. Man vill inte köra längre och det tar 15-20 minuter att sträcka på benen, gå på toa, köpa en dricka eller korv och hälsa på dom andra bilarna som laddar. Det jag saknade absolut mest under resan var inte snabbare superchargers utan bättre destinationsladdning. Visst får man upp massa hotell med destinationsladdare men dom flesta har bara en eller i undantagsfall två laddare. Inte kul att boka och komma fram så visar det sig att nån redan laddar, eller ännu värre, laddaren är blockad, som i mitt fall i ett hotell i Tyskland där jag fick parkera framför dom andra bilarna för att komma åt sladden.
Inte en enda gång under resan var jag det minsta orolig över snabbladdningen eller att batteriet inte skulle räcka, men hela dagarna funderade jag på var jag skulle ladda över natten. Så i min mening är det destinationsladdningen det som behöver byggas ut ordentligt nu, så att man kan lita på att man har en fulladdad bil på morgonen oavsett var man hamnar. Med 40-50 mil i batteriet på morgonen, minskar även behovet för snabbladdning på vägen.