Tänk om...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tänk om...

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Jerker skrev:
olza skrev:
50 kW räknas inte. Hur många 150 kW CCS-laddare finns det?
Clever har för länge sedan börjat bygga 150 kW-laddstationer:

http://www.elbilen.org/eon-och-clever-b ... w-natverk/
Gör det de nu eller planerar de? Jag har tidigare läst artiklar om att Clever skulle börja bygga 150 kW laddare under 2017 men har inte hittat någon info om att de faktiskt har börjat bygga dessa än.
Det börjar tydligen i sommar:
https://clever.nu/framtidens-laddstation-ar-har/
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Tänk om...

Inlägg av OlleBack »

Saknas enligt mig en sista komponent för att elbilar ska kunna slå på bred front. Långsamtladdning på alla parkeringar i städer.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tänk om...

Inlägg av Svenssons »

Delta skrev:

Imponerande karta. Hur vet man var de ligger exakt och hur vet man att de fungerar overhuvudtaget. Är alla tillgängliga 24/7 och hur betalar man? Med andra ord: Går det att lita på att man får ladda när man hittat fram till stationen klockan 2 på natten med tomt batteri? Teslas superchargers fungerar alltid. :)
Det är bara att gå in på PlugShare för att se exakt var de ligger och hur tillförlitliga de är visar sig nog på betyget de får. Det går att filtrera på detta också.

https://www.plugshare.com/

Visst är det bara en bråkdel som är på mer än 50 kW men nätverken finns där idag. När jag lade reservation på min Model X 2014 så fanns det i princip inga snabbladdare (DC-laddare på minst 22 kW). När jag fick min bil levererad 2016 så fanns det ett fåtal och man över varje Typ 2-laddplats. Idag finns det många 50 kW DC-laddare och inga jätteproblem med dessa även ifall det oftast bara finns en laddare per plats. Om ett par år, alltså 2020, kan det nog finnas flertalet 150 kW-laddare och 50 kW kan vara undantaget för laddare man väljer längs vägen. Schuko finns inte på kartan och Typ 2 är standard på de flesta parkeringar. Det är i alla fall vad jag hoppas men tror inte det är så långt från verkligheten heller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tänk om...

Inlägg av Henrik Torphammar »

olza skrev:
Ja, tänk om...
Jag tror att med generationen bilar som kommer så blir behovet av supersnabb snabbladdning mycket mindre. Tänk på att detta forum främst befolkas av early adopters med stor plånbok. Ofta vana vid andra snabba bilar och rejäla farter på motorvägarna.

Kommer du från en normal bensin eller dieselbil så är även instegsmodellen av Tesla Model 3 extremt snabb och med suverän räckvidd. Att bara kunna ladda en sådan med 50kW hade varit bra nog för alla utom de som huserar på detta forum. Det är oerhört få som kör så långt så ofta att det skulle bli ett problem.

Jag har under årens gång svängt fram och tillbaka i takt med att bilar kommer, laddare dyker upp, laddare som inte dyker upp osv. Men idag känner jag att bilar med 25 vintermil som räckvidd och 50kW laddning är det som kommer räcka bra. Då bygger det på att det finns 50kW laddare på många ställen och att bilarna är anpassade att ta 50kW gång på gång. Även då att 3fas 16A blir en slags standard och att denna typ av stolpar dyker upp på köpcentra mm.

Klicken som suktar efter 350kW laddning är nog mest dom som inte är pålästa och förstår vad en elbil är och hur den fungerar.

*duckar*
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tänk om...

Inlägg av Teslaspolen »

Håller med faktiskt. Hellre sju 50 kW (även om jag kanske hellre sett 100 kW) laddare på ett ställe än en enda på 350 kW.

Och ja, mer trefas! Tänk va mycket mer man kunde få ut av t.ex en Ioniq då. Eller för den delen, en bil med stort batteri (t.ex i-Pace, Leaf 2018 med flera) som är handikappade då dom laddar såååå lååångsaaaamt på AC.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tänk om...

Inlägg av mans71 »

Svenssons skrev:
När jag lade reservation på min Model X 2014 så fanns det i princip inga snabbladdare (DC-laddare på minst 22 kW). När jag fick min bil levererad 2016 så fanns det ett fåtal och man över varje Typ 2-laddplats. Idag finns det många 50 kW DC-laddare och inga jätteproblem med dessa även ifall det oftast bara finns en laddare per plats.
Respekt! Visste faktiskt inte att du var så tidig.
Model S P85DL+
Verdi

Re: Tänk om...

Inlägg av Verdi »

Jag tycker 50 kW är för lite. 1,5 timme istället för 40 min är stooooor skillnad för oss. 350 kW skulle innebära 15 min vilket vore fantastiskt.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tänk om...

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Jag tycker 50 kW är för lite. 1,5 timme istället för 40 min är stooooor skillnad för oss. 350 kW skulle innebära 15 min vilket vore fantastiskt.
Ja Tesla är det enda som funkar som första bil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tänk om...

Inlägg av joel80 »

Jag vill ha 350kw-laddare med 6 CSS-anslutningar per laddare! Är det helt fullt och alla (rätt orimligt) laddar med max dom kan får man knappt 60kw.. Men är det tre som nästan är klara får de övriga tre kanske upp mot 100kw var.

Vet inte varför man inte tänker på nått liknande sätt.. Tesla har två "bås" per laddare men säg att man kunde dubbla laddarens effekt och ha 4 anslutningar, det hade ju varit bättre och då haft mindre betydelse om man fick dela då det säkert är nån av de andra som snart ändå är klara.. Plus att den som verkligen behöver ladda nära fullt inte sabbar lika mycket i tillgången till laddare.

Tar man det ett steg längre kör man med prioritering.. Den som kom först får högre prioritet och alltså högre fart om andra kommer och också laddar snabbt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tänk om...

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Jag vill ha 350kw-laddare med 6 CSS-anslutningar per laddare! Är det helt fullt och alla (rätt orimligt) laddar med max dom kan får man knappt 60kw.. Men är det tre som nästan är klara får de övriga tre kanske upp mot 100kw var.

Vet inte varför man inte tänker på nått liknande sätt.. Tesla har två "bås" per laddare men säg att man kunde dubbla laddarens effekt och ha 4 anslutningar, det hade ju varit bättre och då haft mindre betydelse om man fick dela då det säkert är nån av de andra som snart ändå är klara.. Plus att den som verkligen behöver ladda nära fullt inte sabbar lika mycket i tillgången till laddare.

Tar man det ett steg längre kör man med prioritering.. Den som kom först får högre prioritet och alltså högre fart om andra kommer och också laddar snabbt.
Eller att man får effekt baserat på vilket pris man betalar, pluskunder för högre effekt än budgetkunder osv, inte alla som kanske "måste" eller kan ladda med hög effekt skulle kunna tänka sig ett lite
billigare abonnemang medans andra kanske är beredda att betala mer för högre sannolikhet till hög effekt osv :)
Fast det skapar ju ev en lite obehaglig situation vid laddarna såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tänk om...

Inlägg av mati »

Henrik Torphammar skrev:
olza skrev:
Ja, tänk om...
Jag tror att med generationen bilar som kommer så blir behovet av supersnabb snabbladdning mycket mindre. Tänk på att detta forum främst befolkas av early adopters med stor plånbok. Ofta vana vid andra snabba bilar och rejäla farter på motorvägarna.
...
*duckar*
Jag håller faktiskt med dig. Vi har haft vår e-Golf ett tag nu, och den laddar ju bara med ungefär 40kW. Räckvidden vid normal motorvägs- och landsvägskörning är kanske 20 mil eller så. Och det är faktiskt ungefär det vi behöver. Vi har tagit oss till Göteborg med e-Golfen tre gånger, det är knappt 35 mil. Två korta laddstopp gjorde färden inte sämre. Med Teslan hade jag behövt ladda en gång isf två. De flesta skulle klara sig med detta påstår jag. En bil som kan ladda med 350kW känns overkill för mina behov.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Tänk om...

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
olza skrev:
Ja, tänk om...
Jag tror att med generationen bilar som kommer så blir behovet av supersnabb snabbladdning mycket mindre. Tänk på att detta forum främst befolkas av early adopters med stor plånbok. Ofta vana vid andra snabba bilar och rejäla farter på motorvägarna.
...
*duckar*
Jag håller faktiskt med dig. Vi har haft vår e-Golf ett tag nu, och den laddar ju bara med ungefär 40kW. Räckvidden vid normal motorvägs- och landsvägskörning är kanske 20 mil eller så. Och det är faktiskt ungefär det vi behöver. Vi har tagit oss till Göteborg med e-Golfen tre gånger, det är knappt 35 mil. Två korta laddstopp gjorde färden inte sämre. Med Teslan hade jag behövt ladda en gång isf två. De flesta skulle klara sig med detta påstår jag. En bil som kan ladda med 350kW känns overkill för mina behov.

Det är ju tvärtom. Det är de som skaffat elbil tidigt som står ut med problem och väntetider. Tror inte den stora massan är lika förlåtande.

Jag tycker det är någorlunda ok med Teslan idag. Den laddar 10->80% under tiden man äter lunch och liknande. 350kW skulle göra samma laddning på den tid som ett normalt tankstopp tar. Visst, det tar mer än 2-3 minuter men om man räknar med att man går och köper nåt i butiken, går på toaletten och lite sånt så är man snart nog uppe i 15 minuter.

Att ladda med 40-50kW skulle innebära ca 1,5 timme. Det är lunch OCH 30-40 minuters regelrätt väntande. Visst, en gång per dag är det ok. Men när man kör långt så kan man komma upp i 4-5 laddstopp på en dag. Då är det fasiken inte roligt att vänta 1,5 timme varje gång alltså... Det är inte roligt med 40 minuter heller då men det funkar.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Tänk om...

Inlägg av MangeT »

Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verdi

Re: Tänk om...

Inlägg av Verdi »

MangeT skrev:
Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.

Alternativet är att ha 200 kWh-batterier så att det i princip aldrig händer att ett fulladdat batteri behöver laddas under färd utan det räcker då med destinationsladdare. Detta alternativ är dock mycket sämre enligt mig. Framförallt två avgörande nackdelar.

1. De ggr man inte får tag i destinationsladdning så är man rökt. Spelar ingen roll om man så har 500 kWh batteri om det är tomt och det saknas vettiga snabbladdare. Har man ett mindre batteri och ett väl utbyggt snabbladdarnät så är man alltid safe.

2. Alltför stora batterier skulle för det mesta aldrig utnyttjas fullt ut och därmed slöseri med resurser. Är det nåt vi borde lärt oss så är det att jordens resurser är ändliga. Oavsett vad det gäller.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Tänk om...

Inlägg av Toja »

MangeT skrev:
Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.
Det är en balansgång mellan att batterierna inte ska ta stryk och laddtid.
Jag tror man måste att i att bilen tar 800 Volt för att minska laddtiden till hälften av vad Tesla gör idag. Dvs ladda till 80% på 15 min istället för 30 min.
Dock ser jag inte det som något problem. En halvtimme går fort om man ska på toa + fika. Problemet ligger nog mer att många vill toppa laddningen och då tar det tid
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tänk om...

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
MangeT skrev:
Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.

Alternativet är att ha 200 kWh-batterier så att det i princip aldrig händer att ett fulladdat batteri behöver laddas under färd utan det räcker då med destinationsladdare. Detta alternativ är dock mycket sämre enligt mig. Framförallt två avgörande nackdelar.

1. De ggr man inte får tag i destinationsladdning så är man rökt. Spelar ingen roll om man så har 500 kWh batteri om det är tomt och det saknas vettiga snabbladdare. Har man ett mindre batteri och ett väl utbyggt snabbladdarnät så är man alltid safe.

2. Alltför stora batterier skulle för det mesta aldrig utnyttjas fullt ut och därmed slöseri med resurser. Är det nåt vi borde lärt oss så är det att jordens resurser är ändliga. Oavsett vad det gäller.
Frågan är hur man definierar vanliga bilister. Jag anser att definitionen som detta forum målar upp inte är representativ för gemene man. För er här kommer det alltid behövas en premiumbil till över miljonpris med extrem prestanda. Porsche, Tesla P eller så. Diskussionerna är ju 35mil 5ggr på raken gärna i 160kph,vilket väldigt få gör.

Toja skrev:
MangeT skrev:
Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.
Det är en balansgång mellan att batterierna inte ska ta stryk och laddtid.
Jag tror man måste att i att bilen tar 800 Volt för att minska laddtiden till hälften av vad Tesla gör idag. Dvs ladda till 80% på 15 min istället för 30 min.
Dock ser jag inte det som något problem. En halvtimme går fort om man ska på toa + fika. Problemet ligger nog mer att många vill toppa laddningen och då tar det tid
800V gör ju ingen skillnad, det är ju kWh du skall ploppa in på en viss tid. Varje cell är på 3.7volt så vad du laddar med kvittar.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: Tänk om...

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
MangeT skrev:
Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.

Alternativet är att ha 200 kWh-batterier så att det i princip aldrig händer att ett fulladdat batteri behöver laddas under färd utan det räcker då med destinationsladdare. Detta alternativ är dock mycket sämre enligt mig. Framförallt två avgörande nackdelar.

1. De ggr man inte får tag i destinationsladdning så är man rökt. Spelar ingen roll om man så har 500 kWh batteri om det är tomt och det saknas vettiga snabbladdare. Har man ett mindre batteri och ett väl utbyggt snabbladdarnät så är man alltid safe.

2. Alltför stora batterier skulle för det mesta aldrig utnyttjas fullt ut och därmed slöseri med resurser. Är det nåt vi borde lärt oss så är det att jordens resurser är ändliga. Oavsett vad det gäller.
Frågan är hur man definierar vanliga bilister. Jag anser att definitionen som detta forum målar upp inte är representativ för gemene man. För er här kommer det alltid behövas en premiumbil till över miljonpris med extrem prestanda. Porsche, Tesla P eller så. Diskussionerna är ju 35mil 5ggr på raken gärna i 160kph,vilket väldigt få gör.
Trams! När jag körde Esbjerg-Uppsala ifjol sommar och hade takbox fick jag stanna och ladda 5 ggr på 102 mil. Slagelse, Lödde, Toftaholm, Ödeshög och Arboga. En ettåring och en femåring i bilen. Resan tog 14 timmar. Hade det varit 40kW-laddning hade det inte gått. Laddarna står nämligen inte på perfekt plats hela tiden...

Vi hade en Volvo XC70 Classic som familjebil före Teslan. Knappast en lyxbil även om den köptes ny och var nästan fullutrustad.

Henrik Torphammar skrev:
Toja skrev:
MangeT skrev:
Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.
Det är en balansgång mellan att batterierna inte ska ta stryk och laddtid.
Jag tror man måste att i att bilen tar 800 Volt för att minska laddtiden till hälften av vad Tesla gör idag. Dvs ladda till 80% på 15 min istället för 30 min.
Dock ser jag inte det som något problem. En halvtimme går fort om man ska på toa + fika. Problemet ligger nog mer att många vill toppa laddningen och då tar det tid
800V gör ju ingen skillnad, det är ju kWh du skall ploppa in på en viss tid. Varje cell är på 3.7volt så vad du laddar med kvittar.

Tesla har väl 400V och 300A i sina laddare? Porsches 350kW-laddare kräver "bara" 437,5A vilket är mycket, men det är inte lika mycket som 600A. :) Och som jag förstått det så är det strömstyrkan som bestämmer hur tjocka kablarna behöver vara osv?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tänk om...

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:
800V gör ju ingen skillnad, det är ju kWh du skall ploppa in på en viss tid. Varje cell är på 3.7volt så vad du laddar med kvittar.
Tjockleken på laddkabeln blir orimligt grov om det inte är 800V och man ska ladda 350 kW.

Själv anser jag att behovet att ladda snabbare än ca 150 kW är mycket litet. När jag laddar via superchargers så är det väldigt sällan jag behöver vänta på laddningen. På långresor sker det väldigt ofta att jag behöver stanna och sträcka på benen oftare än vad bilen behöver laddas.

Jag skulle dock vilja ha lite längre räckvidd än vad jag har idag. 35 mil i motorvägsfart (100-110 km/h) vore fullt tillräckligt. Sedan önskar jag att det alltid fanns destinationsladdning på hotell, sportarenor och andra platser där man stannar mer än 1-2 timmar. Lite bättre täckning av Superchargers vore också roligt så att vägvalen kunde bli lite mer flexibla.

Vad jag inte behöver är 350 kW laddning, bil som kommer 70 mil i motorvägsfart på en laddning eller snabbladdare på varenda parkering.

PS. Min förra bil var en standardutrustad diesel Kia Ceed och det var nog den snabbaste bil som jag ägt innan min Model X...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tänk om...

Inlägg av EnTraktor »

Jag håller med att över 150 kW blir behovet ganska begränsat. Visst skulle man vilja ha fullt på 5 minuter som det tar med bensin, men när man går över ca 150 kW så kommer en hel del utmaningar som elnät/elmatning, värme och problem med batterier som slitage. Dessutom så kan man inte ladda hela batteriet med full kraft utan styrkan avtar snabbt så även med 350 kW kommer det ta tid att ladda fullt. Med 150 kW kan man ladda 20-30 mil på ca 15-20 minuter, vilket faktiskt är fullt acceptabelt nästan oavsett hur bråttom man har.

Jag har precis kört ner min S100D till Spanien och stopp var 2,5-3 h (ca 24-34 mil) känns lagom. Man vill inte köra längre och det tar 15-20 minuter att sträcka på benen, gå på toa, köpa en dricka eller korv och hälsa på dom andra bilarna som laddar. Det jag saknade absolut mest under resan var inte snabbare superchargers utan bättre destinationsladdning. Visst får man upp massa hotell med destinationsladdare men dom flesta har bara en eller i undantagsfall två laddare. Inte kul att boka och komma fram så visar det sig att nån redan laddar, eller ännu värre, laddaren är blockad, som i mitt fall i ett hotell i Tyskland där jag fick parkera framför dom andra bilarna för att komma åt sladden.

Bild

Inte en enda gång under resan var jag det minsta orolig över snabbladdningen eller att batteriet inte skulle räcka, men hela dagarna funderade jag på var jag skulle ladda över natten. Så i min mening är det destinationsladdningen det som behöver byggas ut ordentligt nu, så att man kan lita på att man har en fulladdad bil på morgonen oavsett var man hamnar. Med 40-50 mil i batteriet på morgonen, minskar även behovet för snabbladdning på vägen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tänk om...

Inlägg av nek0 »

EnTraktor skrev:
Jag håller med att över 150 kW blir behovet ganska begränsat. Visst skulle man vilja ha fullt på 5 minuter som det tar med bensin, men när man går över ca 150 kW så kommer en hel del utmaningar som elnät/elmatning, värme och problem med batterier som slitage. Dessutom så kan man inte ladda hela batteriet med full kraft utan styrkan avtar snabbt så även med 350 kW kommer det ta tid att ladda fullt. Med 150 kW kan man ladda 20-30 mil på ca 15-20 minuter, vilket faktiskt är fullt acceptabelt nästan oavsett hur bråttom man har.
Om jag fattat rätt så blir inte Teslas snabbladdare jättesnabb om 2 bilar laddar samtidigt vid samma laddare. Om det är sant så är det inte så tokigt med 350kW snabbladdare.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tänk om...

Inlägg av Gustafsson »

nek0 skrev:
EnTraktor skrev:
Jag håller med att över 150 kW blir behovet ganska begränsat. Visst skulle man vilja ha fullt på 5 minuter som det tar med bensin, men när man går över ca 150 kW så kommer en hel del utmaningar som elnät/elmatning, värme och problem med batterier som slitage. Dessutom så kan man inte ladda hela batteriet med full kraft utan styrkan avtar snabbt så även med 350 kW kommer det ta tid att ladda fullt. Med 150 kW kan man ladda 20-30 mil på ca 15-20 minuter, vilket faktiskt är fullt acceptabelt nästan oavsett hur bråttom man har.
Om jag fattat rätt så blir inte Teslas snabbladdare jättesnabb om 2 bilar laddar samtidigt vid samma laddare. Om det är sant så är det inte så tokigt med 350kW snabbladdare.
Det är en bra poäng, jag har varit tvungen att byta laddare ett antal gånger för att den andra laddaren i paret ger så mycket effekt (till en annan nyanländ bil) att jag bara får drygt 35 kW istället för 115.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tänk om...

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
EnTraktor skrev:
Jag håller med att över 150 kW blir behovet ganska begränsat. Visst skulle man vilja ha fullt på 5 minuter som det tar med bensin, men när man går över ca 150 kW så kommer en hel del utmaningar som elnät/elmatning, värme och problem med batterier som slitage. Dessutom så kan man inte ladda hela batteriet med full kraft utan styrkan avtar snabbt så även med 350 kW kommer det ta tid att ladda fullt. Med 150 kW kan man ladda 20-30 mil på ca 15-20 minuter, vilket faktiskt är fullt acceptabelt nästan oavsett hur bråttom man har.
Om jag fattat rätt så blir inte Teslas snabbladdare jättesnabb om 2 bilar laddar samtidigt vid samma laddare. Om det är sant så är det inte så tokigt med 350kW snabbladdare.
Det är inte så att man laddar med toppeffekt hela tiden så att mata på max är slöseri med resurser
Jag ser problematiken om två bilar anländer samtidigt eller tätt inpå varandra men annars om det står en bil redan och du kommer så får du det som blir över och den stående bilen har börjat gå ner i effekt redan efter 5 min
Kommer vara icke problem speciellt när effekten skruvas upp ytligare per SuC par
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tänk om...

Inlägg av joel80 »

Skulle bli ännu bättre om man kan öka antalet platser per laddare. Om det nu är 2st per 150kw skulle det bli bättre med 4st per 300kw. Måste vara väldigt sällar 4st skulle komma och börja ladda samtidigt... på just de 4 platserna till samma laddare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tänk om...

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Skulle bli ännu bättre om man kan öka antalet platser per laddare. Om det nu är 2st per 150kw skulle det bli bättre med 4st per 300kw. Måste vara väldigt sällar 4st skulle komma och börja ladda samtidigt... på just de 4 platserna till samma laddare.
Det kan mycket väl vara någon liknande lösning som Tesla har på gång nu, då kan man visa upp fina siffror på max kapacitet även om det inte finns bilar som kan ta emot det ännu :)
I princip skulle dom kunna byta kablage på ett fåtal platser bara om det behövs (och det lär det göra) tex genom att sätta upp en ny stolpe med värstingkablage per grupp om fyra gamla eller liknande.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tänk om...

Inlägg av 12man »

Elon gillade denna tweet i natt



Rahul Sood (@rahulsood) tweetade 11:58 em on fre, maj 25, 2018:
Superchargers are amazing @elonmusk ... What happens when your haters figure out you've built the most amazing energy infrastructure on earth? @Google will probably acquire @tesla and make you CEO.
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar