Tänk om...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tänk om...

Inlägg av mati »

Henrik Torphammar skrev:
olza skrev:
Ja, tänk om...
Jag tror att med generationen bilar som kommer så blir behovet av supersnabb snabbladdning mycket mindre. Tänk på att detta forum främst befolkas av early adopters med stor plånbok. Ofta vana vid andra snabba bilar och rejäla farter på motorvägarna.
...
*duckar*
Jag håller faktiskt med dig. Vi har haft vår e-Golf ett tag nu, och den laddar ju bara med ungefär 40kW. Räckvidden vid normal motorvägs- och landsvägskörning är kanske 20 mil eller så. Och det är faktiskt ungefär det vi behöver. Vi har tagit oss till Göteborg med e-Golfen tre gånger, det är knappt 35 mil. Två korta laddstopp gjorde färden inte sämre. Med Teslan hade jag behövt ladda en gång isf två. De flesta skulle klara sig med detta påstår jag. En bil som kan ladda med 350kW känns overkill för mina behov.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Tänk om...

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
olza skrev:
Ja, tänk om...
Jag tror att med generationen bilar som kommer så blir behovet av supersnabb snabbladdning mycket mindre. Tänk på att detta forum främst befolkas av early adopters med stor plånbok. Ofta vana vid andra snabba bilar och rejäla farter på motorvägarna.
...
*duckar*
Jag håller faktiskt med dig. Vi har haft vår e-Golf ett tag nu, och den laddar ju bara med ungefär 40kW. Räckvidden vid normal motorvägs- och landsvägskörning är kanske 20 mil eller så. Och det är faktiskt ungefär det vi behöver. Vi har tagit oss till Göteborg med e-Golfen tre gånger, det är knappt 35 mil. Två korta laddstopp gjorde färden inte sämre. Med Teslan hade jag behövt ladda en gång isf två. De flesta skulle klara sig med detta påstår jag. En bil som kan ladda med 350kW känns overkill för mina behov.

Det är ju tvärtom. Det är de som skaffat elbil tidigt som står ut med problem och väntetider. Tror inte den stora massan är lika förlåtande.

Jag tycker det är någorlunda ok med Teslan idag. Den laddar 10->80% under tiden man äter lunch och liknande. 350kW skulle göra samma laddning på den tid som ett normalt tankstopp tar. Visst, det tar mer än 2-3 minuter men om man räknar med att man går och köper nåt i butiken, går på toaletten och lite sånt så är man snart nog uppe i 15 minuter.

Att ladda med 40-50kW skulle innebära ca 1,5 timme. Det är lunch OCH 30-40 minuters regelrätt väntande. Visst, en gång per dag är det ok. Men när man kör långt så kan man komma upp i 4-5 laddstopp på en dag. Då är det fasiken inte roligt att vänta 1,5 timme varje gång alltså... Det är inte roligt med 40 minuter heller då men det funkar.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Tänk om...

Inlägg av MangeT »

Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verdi

Re: Tänk om...

Inlägg av Verdi »

MangeT skrev:
Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.

Alternativet är att ha 200 kWh-batterier så att det i princip aldrig händer att ett fulladdat batteri behöver laddas under färd utan det räcker då med destinationsladdare. Detta alternativ är dock mycket sämre enligt mig. Framförallt två avgörande nackdelar.

1. De ggr man inte får tag i destinationsladdning så är man rökt. Spelar ingen roll om man så har 500 kWh batteri om det är tomt och det saknas vettiga snabbladdare. Har man ett mindre batteri och ett väl utbyggt snabbladdarnät så är man alltid safe.

2. Alltför stora batterier skulle för det mesta aldrig utnyttjas fullt ut och därmed slöseri med resurser. Är det nåt vi borde lärt oss så är det att jordens resurser är ändliga. Oavsett vad det gäller.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Tänk om...

Inlägg av Toja »

MangeT skrev:
Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.
Det är en balansgång mellan att batterierna inte ska ta stryk och laddtid.
Jag tror man måste att i att bilen tar 800 Volt för att minska laddtiden till hälften av vad Tesla gör idag. Dvs ladda till 80% på 15 min istället för 30 min.
Dock ser jag inte det som något problem. En halvtimme går fort om man ska på toa + fika. Problemet ligger nog mer att många vill toppa laddningen och då tar det tid
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tänk om...

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
MangeT skrev:
Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.

Alternativet är att ha 200 kWh-batterier så att det i princip aldrig händer att ett fulladdat batteri behöver laddas under färd utan det räcker då med destinationsladdare. Detta alternativ är dock mycket sämre enligt mig. Framförallt två avgörande nackdelar.

1. De ggr man inte får tag i destinationsladdning så är man rökt. Spelar ingen roll om man så har 500 kWh batteri om det är tomt och det saknas vettiga snabbladdare. Har man ett mindre batteri och ett väl utbyggt snabbladdarnät så är man alltid safe.

2. Alltför stora batterier skulle för det mesta aldrig utnyttjas fullt ut och därmed slöseri med resurser. Är det nåt vi borde lärt oss så är det att jordens resurser är ändliga. Oavsett vad det gäller.
Frågan är hur man definierar vanliga bilister. Jag anser att definitionen som detta forum målar upp inte är representativ för gemene man. För er här kommer det alltid behövas en premiumbil till över miljonpris med extrem prestanda. Porsche, Tesla P eller så. Diskussionerna är ju 35mil 5ggr på raken gärna i 160kph,vilket väldigt få gör.

Toja skrev:
MangeT skrev:
Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.
Det är en balansgång mellan att batterierna inte ska ta stryk och laddtid.
Jag tror man måste att i att bilen tar 800 Volt för att minska laddtiden till hälften av vad Tesla gör idag. Dvs ladda till 80% på 15 min istället för 30 min.
Dock ser jag inte det som något problem. En halvtimme går fort om man ska på toa + fika. Problemet ligger nog mer att många vill toppa laddningen och då tar det tid
800V gör ju ingen skillnad, det är ju kWh du skall ploppa in på en viss tid. Varje cell är på 3.7volt så vad du laddar med kvittar.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: Tänk om...

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
MangeT skrev:
Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.

Alternativet är att ha 200 kWh-batterier så att det i princip aldrig händer att ett fulladdat batteri behöver laddas under färd utan det räcker då med destinationsladdare. Detta alternativ är dock mycket sämre enligt mig. Framförallt två avgörande nackdelar.

1. De ggr man inte får tag i destinationsladdning så är man rökt. Spelar ingen roll om man så har 500 kWh batteri om det är tomt och det saknas vettiga snabbladdare. Har man ett mindre batteri och ett väl utbyggt snabbladdarnät så är man alltid safe.

2. Alltför stora batterier skulle för det mesta aldrig utnyttjas fullt ut och därmed slöseri med resurser. Är det nåt vi borde lärt oss så är det att jordens resurser är ändliga. Oavsett vad det gäller.
Frågan är hur man definierar vanliga bilister. Jag anser att definitionen som detta forum målar upp inte är representativ för gemene man. För er här kommer det alltid behövas en premiumbil till över miljonpris med extrem prestanda. Porsche, Tesla P eller så. Diskussionerna är ju 35mil 5ggr på raken gärna i 160kph,vilket väldigt få gör.
Trams! När jag körde Esbjerg-Uppsala ifjol sommar och hade takbox fick jag stanna och ladda 5 ggr på 102 mil. Slagelse, Lödde, Toftaholm, Ödeshög och Arboga. En ettåring och en femåring i bilen. Resan tog 14 timmar. Hade det varit 40kW-laddning hade det inte gått. Laddarna står nämligen inte på perfekt plats hela tiden...

Vi hade en Volvo XC70 Classic som familjebil före Teslan. Knappast en lyxbil även om den köptes ny och var nästan fullutrustad.

Henrik Torphammar skrev:
Toja skrev:
MangeT skrev:
Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.
Det är en balansgång mellan att batterierna inte ska ta stryk och laddtid.
Jag tror man måste att i att bilen tar 800 Volt för att minska laddtiden till hälften av vad Tesla gör idag. Dvs ladda till 80% på 15 min istället för 30 min.
Dock ser jag inte det som något problem. En halvtimme går fort om man ska på toa + fika. Problemet ligger nog mer att många vill toppa laddningen och då tar det tid
800V gör ju ingen skillnad, det är ju kWh du skall ploppa in på en viss tid. Varje cell är på 3.7volt så vad du laddar med kvittar.

Tesla har väl 400V och 300A i sina laddare? Porsches 350kW-laddare kräver "bara" 437,5A vilket är mycket, men det är inte lika mycket som 600A. :) Och som jag förstått det så är det strömstyrkan som bestämmer hur tjocka kablarna behöver vara osv?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tänk om...

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:
800V gör ju ingen skillnad, det är ju kWh du skall ploppa in på en viss tid. Varje cell är på 3.7volt så vad du laddar med kvittar.
Tjockleken på laddkabeln blir orimligt grov om det inte är 800V och man ska ladda 350 kW.

Själv anser jag att behovet att ladda snabbare än ca 150 kW är mycket litet. När jag laddar via superchargers så är det väldigt sällan jag behöver vänta på laddningen. På långresor sker det väldigt ofta att jag behöver stanna och sträcka på benen oftare än vad bilen behöver laddas.

Jag skulle dock vilja ha lite längre räckvidd än vad jag har idag. 35 mil i motorvägsfart (100-110 km/h) vore fullt tillräckligt. Sedan önskar jag att det alltid fanns destinationsladdning på hotell, sportarenor och andra platser där man stannar mer än 1-2 timmar. Lite bättre täckning av Superchargers vore också roligt så att vägvalen kunde bli lite mer flexibla.

Vad jag inte behöver är 350 kW laddning, bil som kommer 70 mil i motorvägsfart på en laddning eller snabbladdare på varenda parkering.

PS. Min förra bil var en standardutrustad diesel Kia Ceed och det var nog den snabbaste bil som jag ägt innan min Model X...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tänk om...

Inlägg av EnTraktor »

Jag håller med att över 150 kW blir behovet ganska begränsat. Visst skulle man vilja ha fullt på 5 minuter som det tar med bensin, men när man går över ca 150 kW så kommer en hel del utmaningar som elnät/elmatning, värme och problem med batterier som slitage. Dessutom så kan man inte ladda hela batteriet med full kraft utan styrkan avtar snabbt så även med 350 kW kommer det ta tid att ladda fullt. Med 150 kW kan man ladda 20-30 mil på ca 15-20 minuter, vilket faktiskt är fullt acceptabelt nästan oavsett hur bråttom man har.

Jag har precis kört ner min S100D till Spanien och stopp var 2,5-3 h (ca 24-34 mil) känns lagom. Man vill inte köra längre och det tar 15-20 minuter att sträcka på benen, gå på toa, köpa en dricka eller korv och hälsa på dom andra bilarna som laddar. Det jag saknade absolut mest under resan var inte snabbare superchargers utan bättre destinationsladdning. Visst får man upp massa hotell med destinationsladdare men dom flesta har bara en eller i undantagsfall två laddare. Inte kul att boka och komma fram så visar det sig att nån redan laddar, eller ännu värre, laddaren är blockad, som i mitt fall i ett hotell i Tyskland där jag fick parkera framför dom andra bilarna för att komma åt sladden.

Bild

Inte en enda gång under resan var jag det minsta orolig över snabbladdningen eller att batteriet inte skulle räcka, men hela dagarna funderade jag på var jag skulle ladda över natten. Så i min mening är det destinationsladdningen det som behöver byggas ut ordentligt nu, så att man kan lita på att man har en fulladdad bil på morgonen oavsett var man hamnar. Med 40-50 mil i batteriet på morgonen, minskar även behovet för snabbladdning på vägen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tänk om...

Inlägg av nek0 »

EnTraktor skrev:
Jag håller med att över 150 kW blir behovet ganska begränsat. Visst skulle man vilja ha fullt på 5 minuter som det tar med bensin, men när man går över ca 150 kW så kommer en hel del utmaningar som elnät/elmatning, värme och problem med batterier som slitage. Dessutom så kan man inte ladda hela batteriet med full kraft utan styrkan avtar snabbt så även med 350 kW kommer det ta tid att ladda fullt. Med 150 kW kan man ladda 20-30 mil på ca 15-20 minuter, vilket faktiskt är fullt acceptabelt nästan oavsett hur bråttom man har.
Om jag fattat rätt så blir inte Teslas snabbladdare jättesnabb om 2 bilar laddar samtidigt vid samma laddare. Om det är sant så är det inte så tokigt med 350kW snabbladdare.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tänk om...

Inlägg av Gustafsson »

nek0 skrev:
EnTraktor skrev:
Jag håller med att över 150 kW blir behovet ganska begränsat. Visst skulle man vilja ha fullt på 5 minuter som det tar med bensin, men när man går över ca 150 kW så kommer en hel del utmaningar som elnät/elmatning, värme och problem med batterier som slitage. Dessutom så kan man inte ladda hela batteriet med full kraft utan styrkan avtar snabbt så även med 350 kW kommer det ta tid att ladda fullt. Med 150 kW kan man ladda 20-30 mil på ca 15-20 minuter, vilket faktiskt är fullt acceptabelt nästan oavsett hur bråttom man har.
Om jag fattat rätt så blir inte Teslas snabbladdare jättesnabb om 2 bilar laddar samtidigt vid samma laddare. Om det är sant så är det inte så tokigt med 350kW snabbladdare.
Det är en bra poäng, jag har varit tvungen att byta laddare ett antal gånger för att den andra laddaren i paret ger så mycket effekt (till en annan nyanländ bil) att jag bara får drygt 35 kW istället för 115.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tänk om...

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
EnTraktor skrev:
Jag håller med att över 150 kW blir behovet ganska begränsat. Visst skulle man vilja ha fullt på 5 minuter som det tar med bensin, men när man går över ca 150 kW så kommer en hel del utmaningar som elnät/elmatning, värme och problem med batterier som slitage. Dessutom så kan man inte ladda hela batteriet med full kraft utan styrkan avtar snabbt så även med 350 kW kommer det ta tid att ladda fullt. Med 150 kW kan man ladda 20-30 mil på ca 15-20 minuter, vilket faktiskt är fullt acceptabelt nästan oavsett hur bråttom man har.
Om jag fattat rätt så blir inte Teslas snabbladdare jättesnabb om 2 bilar laddar samtidigt vid samma laddare. Om det är sant så är det inte så tokigt med 350kW snabbladdare.
Det är inte så att man laddar med toppeffekt hela tiden så att mata på max är slöseri med resurser
Jag ser problematiken om två bilar anländer samtidigt eller tätt inpå varandra men annars om det står en bil redan och du kommer så får du det som blir över och den stående bilen har börjat gå ner i effekt redan efter 5 min
Kommer vara icke problem speciellt när effekten skruvas upp ytligare per SuC par
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tänk om...

Inlägg av joel80 »

Skulle bli ännu bättre om man kan öka antalet platser per laddare. Om det nu är 2st per 150kw skulle det bli bättre med 4st per 300kw. Måste vara väldigt sällar 4st skulle komma och börja ladda samtidigt... på just de 4 platserna till samma laddare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tänk om...

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Skulle bli ännu bättre om man kan öka antalet platser per laddare. Om det nu är 2st per 150kw skulle det bli bättre med 4st per 300kw. Måste vara väldigt sällar 4st skulle komma och börja ladda samtidigt... på just de 4 platserna till samma laddare.
Det kan mycket väl vara någon liknande lösning som Tesla har på gång nu, då kan man visa upp fina siffror på max kapacitet även om det inte finns bilar som kan ta emot det ännu :)
I princip skulle dom kunna byta kablage på ett fåtal platser bara om det behövs (och det lär det göra) tex genom att sätta upp en ny stolpe med värstingkablage per grupp om fyra gamla eller liknande.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tänk om...

Inlägg av 12man »

Elon gillade denna tweet i natt



Rahul Sood (@rahulsood) tweetade 11:58 em on fre, maj 25, 2018:
Superchargers are amazing @elonmusk ... What happens when your haters figure out you've built the most amazing energy infrastructure on earth? @Google will probably acquire @tesla and make you CEO.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tänk om...

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
olza skrev:
Ja, tänk om...
Jag tror att med generationen bilar som kommer så blir behovet av supersnabb snabbladdning mycket mindre. Tänk på att detta forum främst befolkas av early adopters med stor plånbok. Ofta vana vid andra snabba bilar och rejäla farter på motorvägarna.
...
*duckar*
Jag håller faktiskt med dig. Vi har haft vår e-Golf ett tag nu, och den laddar ju bara med ungefär 40kW. Räckvidden vid normal motorvägs- och landsvägskörning är kanske 20 mil eller så. Och det är faktiskt ungefär det vi behöver. Vi har tagit oss till Göteborg med e-Golfen tre gånger, det är knappt 35 mil. Två korta laddstopp gjorde färden inte sämre. Med Teslan hade jag behövt ladda en gång isf två. De flesta skulle klara sig med detta påstår jag. En bil som kan ladda med 350kW känns overkill för mina behov.
Helt sant! De flesta vanliga människor kommer klara sig utmärkt med 40-60kWh batteri och 50kw. Det viktiga är att det finns laddare och att man kan lita på dem. Täckningen med 50kW laddare är redan idag hygglig i södra Sverige så här åker man obehindrat. Men tillförlitligheten måste upp, gör som i Norge och England ha minst TVÅ!!! laddare per site.

Och ja på detta forum finns en liten klick som aldrig kommer acceptera detta. Men ni är en liten minoritet av bilägarna. Väldigt få kan få för sig att köpa en bil för 1 miljon, väldigt få åker 5000mil per år eller drar ner på en Europatripp över påsken. Att denna lilla grupp aldrig kommer greppa att det går att åka långt med en 50kWh bil på 50kW laddare förstår jag, särskilt efter att ha läst denna tråd. Men som sagt ni är en minoritet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tänk om...

Inlägg av Bjelke »

Står tex just nu i Hudik och laddar med typ 45kW och det funkar bra det oxo :)
Som sagt, viktigt att det finns laddning som man kan lita på även om högre effekt är najs såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tänk om...

Inlägg av Vasp »

Jag laddar hellre på en laddstation på 50kw som jag vet fungerar hela tiden än en på 150kw som funkar hälften av gångerna. Tillförlitlighet över laddhastighet. Men helst både och:D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tänk om...

Inlägg av Legato »

Fast det fina är ju att vi får allt (hastighet och tillförlitlighet samt billiga bilar)... Detta är ju en ickefråga. Den enda osäkerheten är hur lång tid det tar. Sen kan man ju stanna länge ändå om man vill det.

Jag prioriterar dock annorlunda. Jag har inget behov av stort batteri, jag vill däremot ha snabba laddare "överallt". Tycker det är ett stort slöseri att köra omkring med stora batterier man nästan aldrig behöver...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar