Billån, flytta till nytt objekt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Billån, flytta till nytt objekt

Inlägg av Remuz »

Jag funderar på att uppgradera till en P100DL men vill behålla mitt nuvarande lån hos DnB. Är det normalt möjligt att byta objekt (Dvs säkerhet) och sedan kastar jag bara in mellanskillnaden kontant?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Billån, flytta till nytt objekt

Inlägg av Hyted »

Remuz skrev:
Jag funderar på att uppgradera till en P100DL men vill behålla mitt nuvarande lån hos DnB. Är det normalt möjligt att byta objekt (Dvs säkerhet) och sedan kastar jag bara in mellanskillnaden kontant?
Har ställt frågan men fått nej.

Måste lösa gamla och lägga upp nytt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Billån, flytta till nytt objekt

Inlägg av Remuz »

Det känns värdelöst att gå från 0.25% till 1.95% med minskad risk för kreditgivaren :(
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Billån, flytta till nytt objekt

Inlägg av Bjelke »

Ja, typ 25 tusen kr sämre :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Billån, flytta till nytt objekt

Inlägg av Hyted »

Antar att på P100 är inte tesla med och sänker räntan heller. Den har länge om inte alltid legat högre än 75 och 100.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Billån, flytta till nytt objekt

Inlägg av mans71 »

Tänkt samma sak flera gånger men har inte kunnat motivera kostnadsskillnaden som ju blir brutal om man inte kör via Tesla för det "lilla" (inte så litet iofs) mervärde P-modellen ger. Tänker att X:en får bli familjebil och roadstern får bli sportbilen framöver :twisted:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Billån, flytta till nytt objekt

Inlägg av Remuz »

Ränta är ju priset på risk, minskad risk borde ge lägre ränta. Tänkte gå från en X90D till en XP100D och behålla lånet på 800k. Det är typ restvärdet om 2-3år, men jag kommer amortera 10k/mån fortsatt som nu, Dvs om 2år när lånet går ut kommer jag ha en bil för runt miljonen och ett lån på 550k.

Får väl ta ett lån på huset istället då...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Billån, flytta till nytt objekt

Inlägg av bylund »

Remuz skrev:
Ränta är ju priset på risk, minskad risk borde ge lägre ränta. Tänkte gå från en X90D till en XP100D och behålla lånet på 800k. Det är typ restvärdet om 2-3år, men jag kommer amortera 10k/mån fortsatt som nu, Dvs om 2år när lånet går ut kommer jag ha en bil för runt miljonen och ett lån på 550k.

Får väl ta ett lån på huset istället då...
Fast i fallet 0,25 % är väl räntan som sägs ovan sponsrad av Tesla, d v s den egentliga räntan är högre, men det ser inte du, och är det upplagt på det sättet lär ju inte Tesla gå med att fortsätta sponsra du byter objekt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar