Moms på solelsförsäljning?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Moms på solelsförsäljning?

Inlägg av flaco »

Jag har en fråga om moms på min solelsförsäljning som jag inte lyckats hitta ett entydigt svar till på webben. Vet inte riktigt vart jag ska söka och kom på att det är en himla massa kunniga människor som är på detta forum … varför inte ställa frågan rakt ut här och se om någon vet?

Reglerna för försäljning av solel ändrades förra året. Innan 1/1 2017 var man tvungen att vara momsregistrerad och betala in den moms till skatteverket som man fick för sin solelförsäljning. Därför var det naturligt att elhandelsföretaget betalade ersättning + moms för varje kWh de köpte.

När reglerna ändrades, slapp man som mikroproducent betala moms om ersättningen man får från elhandelsföretaget understiger 30.000kr/år.

So far so good … efter 1/1 2017, fick jag fortfarande ersättningen utbetald från elhandelsföretaget (Elverket i Vallentuna) inklusive moms.
I år köptes Elverket i Vallentuna upp av Skellefteå Kraft och då ändrades det. De betalar bara ersättningen exklusive moms! Självklart har jag påpekat detta och vill få momsen utbetald också.

Men, jag undrar, vilket är rätt? Ska man få momsen utbetald, som mikroproducent, eller inte?
Ni som har solceller och säljer er överskottsel, får ni betalt inklusive eller exklusive moms?
En annan intressant fråga är hur mycket ni får betalt per kWh och från vilken elhandelsföretag?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Moms på solelsförsäljning?

Inlägg av zyax »

Numera får du skattereduktion, det är väl där kvittningen av momsen ska ske. 60 öre i skattereduktion per tillverkad kWh är ju pga energiskatt och moms så att det ska gå jämt upp.

Själv har jag ett lite annorlunda upplägg då jag säljer till vindkraftsandelsbolaget Utellus för spotpris så jag får inte så bra betalt som vissa andra, å andra sidan så köper jag elen för ett förutbestämt rörligt pris på 28 öre, vilket varit bra nu i vinter när elen ibland varit dyr.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Moms på solelsförsäljning?

Inlägg av flaco »

zyax skrev:
Numera får du skattereduktion, det är väl där kvittningen av momsen ska ske. 60 öre i skattereduktion per tillverkad kWh är ju pga energiskatt och moms så att det ska gå jämt upp.

Själv har jag ett lite annorlunda upplägg då jag säljer till vindkraftsandelsbolaget Utellus för spotpris så jag får inte så bra betalt som vissa andra, å andra sidan så köper jag elen för ett förutbestämt rörligt pris på 28 öre, vilket varit bra nu i vinter när elen ibland varit dyr.
Ja, det stämmer ... och det slog mig att man kanske måste vara momsregistrerad för att få betalt inklusive moms ...
jag är inte ekonom, tyvärr, och fattar inte sånt :mrgreen:
Skriv svar