Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Stefan T »

jag kommer nog få för mig göra något i den stilen, göra om något gammalt till el
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Elbilisten »

På ett par mässor har jag sett E-Drive Retro med deras ombyggda klassiska elbilar. De visade en Triumph GT6 -72 och en MGA-EV Roadster Limited Edition 1959. Dyrt men KUL. De har inte dragkrok så det var kanske lite OT. I andra ändan av skalan finns batteri och motor från en trasig gaffeltruck transplanterat över i någon pick-up med plats för batteri på flaket och med bra fjädring för den extra vikten. Detta spår hade jag själv fantasier om för 15-20 år sen. Jag tror dock att konvertering är mer att se som ett hobbyprojekt om man har väldigt mycket fritid. Det blir alldeles för mycket arbetstimmar för kommersialisering.

http://e-driveretro.com
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Ric »

Hur går det till att registreringsbesikta en elkonverterad gammal bil?
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av PoloPrinsen »

Borde detbinte kunna gå att få volvo att släppa loss en serie gslvklars bilar direkt från bandet istället? Allt vitalt utom drivlinan o tanken redsn klart o fabriksnytt.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av ochso »

Kul med så många svar och idéer.

Jo, jag delar nog er slutsats att det blir svårt att få ekonomi i det hela. Nu när man räknar på vad batterier, motor och allt annat kostar så börjar man ju undra hur tusan elbilar ändå kan vara så billiga att köpa nya som de är... Typ Ioniq, Leaf m.fl.

Ang snabbladdning osv så blir ju detta lite av en andrabil, och behöver alltså inte ha något i den stilen, avsikten blir ju bara en bruksbil för kortare distanser, i alla fall är det så jag ser på saken. Ska man ha 4-hjulsdrift, lång räckvidd, snabbladdning osv så tror jag nog att det är en ny bil man är ute efter. Syftet här var att tillgodose alla som saknar en oöm bruksbil.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Svenssons »

ochso skrev:
Kul med så många svar och idéer.

Jo, jag delar nog er slutsats att det blir svårt att få ekonomi i det hela. Nu när man räknar på vad batterier, motor och allt annat kostar så börjar man ju undra hur tusan elbilar ändå kan vara så billiga att köpa nya som de är... Typ Ioniq, Leaf m.fl.
Kostnader för förbränningsmotor, bränsletank, avgassystem m.m. slipper ju biltillverkaren och det är inte direkt gratis heller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Henrik Torphammar »

ochso skrev:
Kul med så många svar och idéer.

Jo, jag delar nog er slutsats att det blir svårt att få ekonomi i det hela. Nu när man räknar på vad batterier, motor och allt annat kostar så börjar man ju undra hur tusan elbilar ändå kan vara så billiga att köpa nya som de är... Typ Ioniq, Leaf m.fl.

Ang snabbladdning osv så blir ju detta lite av en andrabil, och behöver alltså inte ha något i den stilen, avsikten blir ju bara en bruksbil för kortare distanser, i alla fall är det så jag ser på saken. Ska man ha 4-hjulsdrift, lång räckvidd, snabbladdning osv så tror jag nog att det är en ny bil man är ute efter. Syftet här var att tillgodose alla som saknar en oöm bruksbil.
Dyrt som andrabil, kanske okej som första.

En idé till...

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about8038.html
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av ochso »

Henrik Torphammar skrev:
Ja jäklar, tack för länken. Det var några månader sedan jag var inne på det forumet och läste, ser nu att det är dags att ta upp vanan att läsa där också, finns ju massor med intressant som jag har hunnit missa!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av dstr »

Absolut bland entusiaster - men det går aldrig att få ekonomi i det.

"Snart" får du en begagnad Tesla för 250k. Vem vill då köpa en V70 i samma skick för 50k och lägga 200k på att byta drivlina?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Mickep »

Tror man måste ned i slängarna runt 100k för att det skall vara intressant. (nu pratar vi om 10 år gamla beg bilars skal)
Så slutpriset blir något runt 100 +50 =150 k SEK. (obestämd räckvidd)
kanske om man anställer folk med extremt låga löner och får ett guldkantat avtal med en batterileverantör som i princip skänker sakerna.
(tanken var kanske att ta krockade elbil och plocka ur delarna ur dessa) carguru eller rich rebuild har fått en fungerande tesla som den skrivat ihop för 6k dollar. Så de funkar så länge ingen annan får samma ide och börjar buda mot en.
Verdi

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Verdi »

Vad ska man ha bilen till? Så gamla bilar är ju inget vidare att åka runt med. Inredningen lär ju vara ofräsch och förarmiljön daterad. Dålig krocksäkerhet också och med frågetecken kring installationen av batteripacken och säkerheten kring det. Inte heller lär bilarna klara några husvagnssemestrar utan det lär väl vara nån vända till byggvaruhuset, plantskolan eller återvinningen som gäller. Och inte vill man vill sitta i en gammal bil fram och tillbaka till jobbet heller? Dåligt fungerande AC, byten av hjullager, länkarmar osv osv och annat som hör gamla bilar till försvinner ju inte bara för att man konverterar till eldrift.

Ska man ha den ENBART för kortare körningar med släp så kan man väl lika gärna köpa en gammal V70 och låta den vara som den är? Lär inte bli många mil per år och kanske till och med mer miljövänligt än att ha batterier som används till max 100 mils körning per år.

Jag tror tyvärr alltså inte på idén. ;)
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Jerka »

En annan idé - skulle man kunna modifiera en Model S med en rejäl och trafiksäker dragkrok och få den typgodkänd som ett eget slags fordon? Jag inser att det skulle bli mycket pappersjobb eftersom personbilar verkar godkännas på EU-nivå men är det över huvud taget möjligt?

Tänker att om man väl gör om ”Model S med dragkrok” till en typgodkänd fordonstyp så skulle man kunna sälja lagliga konverteringskit med installation och omreggning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av LarsL »

Tänkte först att det bästa hade varit att slakta en Nissan Leaf och sätta in i en mer arbetsvänligt fordon typ Nissan Navara. Men det blir nog fortfarande både dyrt och dåligt.

Att ha en gammal V70 eller annat kommer kosta skjortan i vägskatt för några få mil per år. Jag har seriöst funderat på en ordentlig arbetsbil, typ pickup, och sedan två mindre elbilar med skatten är redan nu ganska påtaglig.

Vet inte hur svårt/omöjligt det är att bygga om en Model S så att det blir ett ombyggtfordon med drag? Det tror jag ändå är den enklaste och billigaste lösningen... förutom att köpa en Model X då.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
..
Ska man ha den ENBART för kortare körningar med släp så kan man väl lika gärna köpa en gammal V70 och låta den vara som den är? Lär inte bli många mil per år och kanske till och med mer miljövänligt än att ha batterier som används till max 100 mils körning per år.

Jag tror tyvärr alltså inte på idén. ;)
Håller med. Det kanske kan fungera på entusiastbilar som Porsche, Jaguar osv men knappast en gammal V 70.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Mickep »

Laban skrev:

Håller med. Det kanske kan fungera på entusiastbilar som Porsche, Jaguar osv men knappast en gammal V 70.
Här är du inne på något. bröllopet i england hade ju en gammal ombyggd jaguar som de åkte iväg på. Dessa bilar (klassiker) har ett sådant högt värde redan innan att en extra arbete på 300k kan göra att värdet ökar istället för minskar. (som en bruksbil gör). Det är också positivt för även om de är vackra (vilket jag villigt erkänner) så är klassiker bilarna extremt illaluktande. (och knappast miljövänliga)
Skriv svar