Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av ochso »

Ok, jag har gått och grubblat på detta ett tag nu, varför finns det inget företag som köper in begagnade Volvo V70 med drag, plockar ur motor och allt sånt krimskrams, sätter i en elmotor och batterier och säljer till en glad villaägare?

Främsta frågan/klagomålet på elbilar som man stöter på är ju varför de inte är utrustade med drag. En Volvo V70 med stort bagageutrymme som är utrustad med drag måste ju passa perfekt som elbil för alla villaägare/hemmapysslare som efterfrågar detta.

En fullt fungerande Volvo V70 från 2008 går att hitta på blocket för 38 000 kr (som gått 29 000 mil, se exempel på annons nedan).

Privatpersoner med tillgång till verkstad eller något företag som jobbar med service/reparationer av bilar borde kunna köpa en sådan bil begagnad, riva ur motor, växellåda, avgassystem, bensintank och allt sånt krimskrams och istället sätta i elmotor + batterier. Allt man plockar ur bilen måste ju dessutom ha ett andrahandsvärde, finns ju en hel del V70 som rullar på vägarna som behöver reservdelar. 60 kWh batteri borde räcka, snabbladdning är ju inte ett måste, syftet är ju att ha bilen som andrabil, kunna köra den i stan, till ICA, till återvinning, soptipp, byggvaruhandeln mm.

Vad kan själva konverteringen kosta?
5 kWh batteripack (begagnat från krockad Tesla) verkar kosta ca 12 000 kr (ebay). 12 sådana går alltså på 144 000 kr.
Vad kostar en elmotor, laddare, kylning, arbetet mm?
Går det att lösa hela konverteringen för 300 000 kr?

Kommer någon att vara beredd att betala det priset för en sådan bil?

Hm, jag är inte lika positiv till denna idé längre, nu förstår jag varför ingen kanske gör detta arbete, det blir lite för dyrt. Det tillkommer ju dessutom lite praktiska problem med att få plats med batterierna någonstans så att vikten blir rätt fördelad osv.

Jag ville ändå dela med mig av själva idén. Någon här som kan se att det över huvud taget finns någon vinning med detta? Skulle denna idé gå att genomföra om Tesla kommer med nyheten att Model 3 INTE får något drag?

Hur många kWh krävs i en konverterad V70 för att just du ska bli intresserad? (jag tänker 3 kWh förbrukning/mil ger då 20 mil räckvidd).
Vilket pris skulle du vara intresserad av att betala för en 10 år gammal bil, men som blivit konverterad till helelektrisk?

https://www.blocket.se/helsingborg/Volv ... ?ca=11&w=3
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av zyax »

Köp paketet i http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 22&t=12392 och kolla in videon jag länkade till där, där de byggt om en Range Rover.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Mickep »

För att arbetet skulle bli hiskeligt dyrt.(baseras enbart på egen inskränkt uppfattning om vad verkstadsbesök och hantverkare har för inställning till att ta betalt)
om vi vänder på det vad skulle folk vara villiga att betala för en begagnad bil. Säg att man har en egen bil som man kan tänka sig att konvertera. vad skulle folk vara villiga att betala där? vi måste ta i beaktan att det skall vara lönsamt (eller iallfall gått + - noll för kunden). risken med den är att man måste designa för varje bil, så att begränsa sig till en model , säg v70 (som är populär) tycker jag är rimligt.
200 k men skulle nog hellre se 100 k + bilen.
om några är kommer man kunna köpa nya elbilar för 300 k.(så den egentliga enda fördelen är dragkrok, och jag vet inte hur långt en sådan konvertering räcker i form av dragkraft och räckvidd)
Bra ide annars, om den är genomförbar och ekonomisk låter jag vara därhän.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av ochso »

zyax skrev:
Köp paketet i http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 22&t=12392 och kolla in videon jag länkade till där, där de byggt om en Range Rover.
Tack, jag satt faktiskt och letade efter det inlägget, men hittade inte, så trodde att det var i någon facebookgrupp jag sett de batterierna till salu. 7000 kr är ju galet billigt. 11 sådana skulle ge 58 kWh och kosta 77 000 kr. Hm, nu börjar jag tycka att någon ändå borde kunna genomföra min idé med Volvobilar!
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av ochso »

Mickep skrev:
så att begränsa sig till en model , säg v70 (som är populär) tycker jag är rimligt.
Precis, man behöver hitta en modell att arbeta med, så att man kan "massproducera" sin lösning, blir nog en hel del problemlösning på första bilen man tar sig an, men sedan borde man ha kunnat ha en standardiserad lösning.

Tänk också alla bilar med rasad motor/växellåda som man borde komma över galet billigt, de delarna behövs ju ändå inte efter konverteringen!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Mickep »

För att minska risken, så skulle man kunna erbjuda själva konverteringsarbetet till kunders säg v70 av spec årsmodell.
Vet inte om summan av delarna man plockar ut och säljer är mer värdefullt än att riskera att stå med bilar. också att man vet att man har en betalande kund.
men enda risken är att man står med batterier (men de har andra användningsområden)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Svenssons »

Misstänker att en konvertering skulle kosta kring 200-250 tkr och uppåt för batteri, elmotorer, växelriktare, fjädring, arbete m.m. Pappa har en Amazon och en PV 544 som skulle vara intressanta att konvertera. Amazonen har dock pappa fått igång motorn på nu efter kanske 20 års stillastående så den vill han nog inte konvertera i första taget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av lem »

Vi byggde fyra MB A klass. Jättekul men knappastsS lönsamt. Den har likartad prestanda som Leaf. Jag fick dragkroken direkt godkänd för 500 kg. Vi fixar mer om Du visar att den orkar sa besiktningsmannen.

Tesla S med dragkrok fungerar jättebra, jag skall dra elen också (hann inte när jag monterade den förra våren .

Glöm ombygge!!!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Henrik Torphammar »

ochso skrev:
Hur många kWh krävs i en konverterad V70 för att just du ska bli intresserad? (jag tänker 3 kWh förbrukning/mil ger då 20 mil räckvidd).
Vilket pris skulle du vara intresserad av att betala för en 10 år gammal bil, men som blivit konverterad till helelektrisk?
Halvt ironiskt men samtidigt kan jag backa upp detta från forumet. Du behöver minst 200kWh i en bil med dragkrok. Du kan inte ta dig fram utan fyrhjulsdrift. Utan superchargers så är bilen oanvändbar. Luftfjädring krävs för att inte slå sönder undersidan av bilen. 3.5sekunder till 100 är så slött att köpintresset försvinner.


Prislappen på även en "normal" konvertering tror jag dock blir så hög att produkten inte är säljbar.

Alternativt titta på Renault kangoo med dragkrok(elbil som har drag original), addera en JdeMO snabbladdning till den och ev lite fler kWh på flaket. Den kommer inte uppfylla grundkraven från detta forumet men ändå bli hyfsat praktisk.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Jerker »

Jag tror ju att det kommer att utvecklas en sidogren inom klassiskt bilmekande där man konverterar gamla bilar till eldrift. Problemen blir att få plats med batterierna om man ska ha nån räckvidd att tala om.

Undrar vad en komplett eldrivlina från Bosch eller Continental kostar? Till Sono Sion köper man ju färdiga komponenter och kan man sälja en hel bil med vattenkylda batterier med minst 35 kWh för SEK ~200000 inkl moms så borde man kunna köpa grejerna väldigt billigt och rent ekonomiskt borde det inte vara nån sak att konvertera en gammal bil.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Stefan T »

jag kommer nog få för mig göra något i den stilen, göra om något gammalt till el
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Elbilisten »

På ett par mässor har jag sett E-Drive Retro med deras ombyggda klassiska elbilar. De visade en Triumph GT6 -72 och en MGA-EV Roadster Limited Edition 1959. Dyrt men KUL. De har inte dragkrok så det var kanske lite OT. I andra ändan av skalan finns batteri och motor från en trasig gaffeltruck transplanterat över i någon pick-up med plats för batteri på flaket och med bra fjädring för den extra vikten. Detta spår hade jag själv fantasier om för 15-20 år sen. Jag tror dock att konvertering är mer att se som ett hobbyprojekt om man har väldigt mycket fritid. Det blir alldeles för mycket arbetstimmar för kommersialisering.

http://e-driveretro.com
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Ric »

Hur går det till att registreringsbesikta en elkonverterad gammal bil?
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av PoloPrinsen »

Borde detbinte kunna gå att få volvo att släppa loss en serie gslvklars bilar direkt från bandet istället? Allt vitalt utom drivlinan o tanken redsn klart o fabriksnytt.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av ochso »

Kul med så många svar och idéer.

Jo, jag delar nog er slutsats att det blir svårt att få ekonomi i det hela. Nu när man räknar på vad batterier, motor och allt annat kostar så börjar man ju undra hur tusan elbilar ändå kan vara så billiga att köpa nya som de är... Typ Ioniq, Leaf m.fl.

Ang snabbladdning osv så blir ju detta lite av en andrabil, och behöver alltså inte ha något i den stilen, avsikten blir ju bara en bruksbil för kortare distanser, i alla fall är det så jag ser på saken. Ska man ha 4-hjulsdrift, lång räckvidd, snabbladdning osv så tror jag nog att det är en ny bil man är ute efter. Syftet här var att tillgodose alla som saknar en oöm bruksbil.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Svenssons »

ochso skrev:
Kul med så många svar och idéer.

Jo, jag delar nog er slutsats att det blir svårt att få ekonomi i det hela. Nu när man räknar på vad batterier, motor och allt annat kostar så börjar man ju undra hur tusan elbilar ändå kan vara så billiga att köpa nya som de är... Typ Ioniq, Leaf m.fl.
Kostnader för förbränningsmotor, bränsletank, avgassystem m.m. slipper ju biltillverkaren och det är inte direkt gratis heller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Henrik Torphammar »

ochso skrev:
Kul med så många svar och idéer.

Jo, jag delar nog er slutsats att det blir svårt att få ekonomi i det hela. Nu när man räknar på vad batterier, motor och allt annat kostar så börjar man ju undra hur tusan elbilar ändå kan vara så billiga att köpa nya som de är... Typ Ioniq, Leaf m.fl.

Ang snabbladdning osv så blir ju detta lite av en andrabil, och behöver alltså inte ha något i den stilen, avsikten blir ju bara en bruksbil för kortare distanser, i alla fall är det så jag ser på saken. Ska man ha 4-hjulsdrift, lång räckvidd, snabbladdning osv så tror jag nog att det är en ny bil man är ute efter. Syftet här var att tillgodose alla som saknar en oöm bruksbil.
Dyrt som andrabil, kanske okej som första.

En idé till...

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about8038.html
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av ochso »

Henrik Torphammar skrev:
Ja jäklar, tack för länken. Det var några månader sedan jag var inne på det forumet och läste, ser nu att det är dags att ta upp vanan att läsa där också, finns ju massor med intressant som jag har hunnit missa!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av dstr »

Absolut bland entusiaster - men det går aldrig att få ekonomi i det.

"Snart" får du en begagnad Tesla för 250k. Vem vill då köpa en V70 i samma skick för 50k och lägga 200k på att byta drivlina?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Mickep »

Tror man måste ned i slängarna runt 100k för att det skall vara intressant. (nu pratar vi om 10 år gamla beg bilars skal)
Så slutpriset blir något runt 100 +50 =150 k SEK. (obestämd räckvidd)
kanske om man anställer folk med extremt låga löner och får ett guldkantat avtal med en batterileverantör som i princip skänker sakerna.
(tanken var kanske att ta krockade elbil och plocka ur delarna ur dessa) carguru eller rich rebuild har fått en fungerande tesla som den skrivat ihop för 6k dollar. Så de funkar så länge ingen annan får samma ide och börjar buda mot en.
Verdi

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Verdi »

Vad ska man ha bilen till? Så gamla bilar är ju inget vidare att åka runt med. Inredningen lär ju vara ofräsch och förarmiljön daterad. Dålig krocksäkerhet också och med frågetecken kring installationen av batteripacken och säkerheten kring det. Inte heller lär bilarna klara några husvagnssemestrar utan det lär väl vara nån vända till byggvaruhuset, plantskolan eller återvinningen som gäller. Och inte vill man vill sitta i en gammal bil fram och tillbaka till jobbet heller? Dåligt fungerande AC, byten av hjullager, länkarmar osv osv och annat som hör gamla bilar till försvinner ju inte bara för att man konverterar till eldrift.

Ska man ha den ENBART för kortare körningar med släp så kan man väl lika gärna köpa en gammal V70 och låta den vara som den är? Lär inte bli många mil per år och kanske till och med mer miljövänligt än att ha batterier som används till max 100 mils körning per år.

Jag tror tyvärr alltså inte på idén. ;)
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Jerka »

En annan idé - skulle man kunna modifiera en Model S med en rejäl och trafiksäker dragkrok och få den typgodkänd som ett eget slags fordon? Jag inser att det skulle bli mycket pappersjobb eftersom personbilar verkar godkännas på EU-nivå men är det över huvud taget möjligt?

Tänker att om man väl gör om ”Model S med dragkrok” till en typgodkänd fordonstyp så skulle man kunna sälja lagliga konverteringskit med installation och omreggning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av LarsL »

Tänkte först att det bästa hade varit att slakta en Nissan Leaf och sätta in i en mer arbetsvänligt fordon typ Nissan Navara. Men det blir nog fortfarande både dyrt och dåligt.

Att ha en gammal V70 eller annat kommer kosta skjortan i vägskatt för några få mil per år. Jag har seriöst funderat på en ordentlig arbetsbil, typ pickup, och sedan två mindre elbilar med skatten är redan nu ganska påtaglig.

Vet inte hur svårt/omöjligt det är att bygga om en Model S så att det blir ett ombyggtfordon med drag? Det tror jag ändå är den enklaste och billigaste lösningen... förutom att köpa en Model X då.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
..
Ska man ha den ENBART för kortare körningar med släp så kan man väl lika gärna köpa en gammal V70 och låta den vara som den är? Lär inte bli många mil per år och kanske till och med mer miljövänligt än att ha batterier som används till max 100 mils körning per år.

Jag tror tyvärr alltså inte på idén. ;)
Håller med. Det kanske kan fungera på entusiastbilar som Porsche, Jaguar osv men knappast en gammal V 70.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Mickep »

Laban skrev:

Håller med. Det kanske kan fungera på entusiastbilar som Porsche, Jaguar osv men knappast en gammal V 70.
Här är du inne på något. bröllopet i england hade ju en gammal ombyggd jaguar som de åkte iväg på. Dessa bilar (klassiker) har ett sådant högt värde redan innan att en extra arbete på 300k kan göra att värdet ökar istället för minskar. (som en bruksbil gör). Det är också positivt för även om de är vackra (vilket jag villigt erkänner) så är klassiker bilarna extremt illaluktande. (och knappast miljövänliga)
Skriv svar