Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Verdi »

Vad ska man ha bilen till? Så gamla bilar är ju inget vidare att åka runt med. Inredningen lär ju vara ofräsch och förarmiljön daterad. Dålig krocksäkerhet också och med frågetecken kring installationen av batteripacken och säkerheten kring det. Inte heller lär bilarna klara några husvagnssemestrar utan det lär väl vara nån vända till byggvaruhuset, plantskolan eller återvinningen som gäller. Och inte vill man vill sitta i en gammal bil fram och tillbaka till jobbet heller? Dåligt fungerande AC, byten av hjullager, länkarmar osv osv och annat som hör gamla bilar till försvinner ju inte bara för att man konverterar till eldrift.

Ska man ha den ENBART för kortare körningar med släp så kan man väl lika gärna köpa en gammal V70 och låta den vara som den är? Lär inte bli många mil per år och kanske till och med mer miljövänligt än att ha batterier som används till max 100 mils körning per år.

Jag tror tyvärr alltså inte på idén. ;)
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Jerka »

En annan idé - skulle man kunna modifiera en Model S med en rejäl och trafiksäker dragkrok och få den typgodkänd som ett eget slags fordon? Jag inser att det skulle bli mycket pappersjobb eftersom personbilar verkar godkännas på EU-nivå men är det över huvud taget möjligt?

Tänker att om man väl gör om ”Model S med dragkrok” till en typgodkänd fordonstyp så skulle man kunna sälja lagliga konverteringskit med installation och omreggning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av LarsL »

Tänkte först att det bästa hade varit att slakta en Nissan Leaf och sätta in i en mer arbetsvänligt fordon typ Nissan Navara. Men det blir nog fortfarande både dyrt och dåligt.

Att ha en gammal V70 eller annat kommer kosta skjortan i vägskatt för några få mil per år. Jag har seriöst funderat på en ordentlig arbetsbil, typ pickup, och sedan två mindre elbilar med skatten är redan nu ganska påtaglig.

Vet inte hur svårt/omöjligt det är att bygga om en Model S så att det blir ett ombyggtfordon med drag? Det tror jag ändå är den enklaste och billigaste lösningen... förutom att köpa en Model X då.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
..
Ska man ha den ENBART för kortare körningar med släp så kan man väl lika gärna köpa en gammal V70 och låta den vara som den är? Lär inte bli många mil per år och kanske till och med mer miljövänligt än att ha batterier som används till max 100 mils körning per år.

Jag tror tyvärr alltså inte på idén. ;)
Håller med. Det kanske kan fungera på entusiastbilar som Porsche, Jaguar osv men knappast en gammal V 70.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Affärsidé: Konvertera bilar med drag till heleletriska

Inlägg av Mickep »

Laban skrev:

Håller med. Det kanske kan fungera på entusiastbilar som Porsche, Jaguar osv men knappast en gammal V 70.
Här är du inne på något. bröllopet i england hade ju en gammal ombyggd jaguar som de åkte iväg på. Dessa bilar (klassiker) har ett sådant högt värde redan innan att en extra arbete på 300k kan göra att värdet ökar istället för minskar. (som en bruksbil gör). Det är också positivt för även om de är vackra (vilket jag villigt erkänner) så är klassiker bilarna extremt illaluktande. (och knappast miljövänliga)
Skriv svar