uppladdning.nu

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

uppladdning.nu

Inlägg av nek0 »

La in filer från uppladdning.nu i min GPS och testade igår att navigera till Resecentrum i Aneby. Körde som GPS-en ville för att se hur illa det blir :( . Jo som jag misstänkte så hamnade jag ganska mycket fel. Först blev resan 3 km längre till laddaren och sedan så var inte laddaren där utan på andra sidan järnvägen. Ok jag som vet var den är ser den från platsen dit GPS-en visade men för att komma till laddaren får man köra runt halva Aneby. En resa på nästan 1,5 km . Det mest konstiga var att nu när jag kollar på uppladdning.nu så visar den helt rätt i webbläsaren. Hoppas att det inte är så illa på alla laddare i filerna för då blir det ganska jobbigt .
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: uppladdning.nu

Inlägg av Henrik Torphammar »

Va? Låter som jag gjorde för 15 år sedan när GPS var nytt. Jag installerade en PC i bilen med 7" touchskärm och brakade in microsofts navigeringsprogram. Sedan slog jag in min rutt och följde blint anvisningarna. Aldrig har jag haft så kort väg Växjö-Göteborg, men det gick ju på skogsvägar hela tiden.

Nu för tiden finns ju all möjlighet i världen att zooma in och ut på kartan, titta var laddaren, tom se den på satellitfoto. Sedan helt enkelt titta ut genom fönstret på bilen och läsa lite skyltar. Jag svänger ju inte vänster när GPS säger till utan när vägen kommer.

Har alltså aldrig haft några som helst problem att hitta laddare med hjälp av uppladdning. Det är ett utmärkt verktyg faktiskt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: uppladdning.nu

Inlägg av LarsL »

Jag använder PlugShare när jag ska hitta laddare. Men bägge är användar uppdaterade så man måste hjälpas åt. Sitter en nål fel så flyttar jag den till rätt ställe så att nästa elbilist hittar den. Här har PlugShare fördelen att den uppdateras direkt, uppladdning.nu går genom ett mänskligt filter och kan därför ta lång tid om någonsin.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: uppladdning.nu

Inlägg av nek0 »

Henrik Torphammar skrev:
Va? Låter som jag gjorde för 15 år sedan när GPS var nytt. Jag installerade en PC i bilen med 7" touchskärm och brakade in microsofts navigeringsprogram. Sedan slog jag in min rutt och följde blint anvisningarna. Aldrig har jag haft så kort väg Växjö-Göteborg, men det gick ju på skogsvägar hela tiden.

Nu för tiden finns ju all möjlighet i världen att zooma in och ut på kartan, titta var laddaren, tom se den på satellitfoto. Sedan helt enkelt titta ut genom fönstret på bilen och läsa lite skyltar. Jag svänger ju inte vänster när GPS säger till utan när vägen kommer.

Har alltså aldrig haft några som helst problem att hitta laddare med hjälp av uppladdning. Det är ett utmärkt verktyg faktiskt.
För att hitta en laddare i Aneby behöver inte jag en karta eller GPS . Har bott där i 25 år.
Vad jag ville se var om filen som man kan ladda ner från uppladdning.nu fungerar i GPS-en och hur bra den var så att jag kan lita på den den dag jag skaffar elbil.
Nu har det visat sig att kartan på webben är helt ok men filen visar fel. Därför skrev jag om det på forumet så folk inte blir ledsna om de inte hittar laddaren och batteriet är slut.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: uppladdning.nu

Inlägg av Teslaspolen »

Vad är det för filer som ni laddar in?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: uppladdning.nu

Inlägg av danni »

Teslaspolen skrev:
Vad är det för filer som ni laddar in?
Du kan ladda ner POI-filer här: http://uppladdning.nu/Download2.aspx

Herregud, sist jag meckade med POI-filer för en bil-GPS var 2012, och även då kändes det helt arkaiskt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: uppladdning.nu

Inlägg av Svenssons »

Punkten i POI-filen och punkten på kartan i Uppladdning.nu pekar på samma sak. Utifrån den så är det sedan upp till navigeringssystemet som man använder för att tolka vägen till positionen.

Lär vara extremt dåligt planerat om man åker på eltorsk för att man behöver köra ett par km extra i stadstrafik för att hitta laddaren. Det är ju inte mycket energi extra som det kommer kräva.

Kod: Markera allt

  <wpt lat="57.837053" lon="14.811212">
    <name>Aneby Resecentrum</name>
    <link href="http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=f635d3f8-f6fe-4e3b-9084-9a1d7968ed9b">
      <text>Aneby Resecentrum</text>
      <type>text/html</type>
    </link>
    <type>Public</type>
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: uppladdning.nu

Inlägg av Hammar »

nek0 skrev:
La in filer från uppladdning.nu i min GPS och testade igår att navigera till Resecentrum i Aneby. Körde som GPS-en ville för att se hur illa det blir :( . Jo som jag misstänkte så hamnade jag ganska mycket fel. Först blev resan 3 km längre till laddaren och sedan så var inte laddaren där utan på andra sidan järnvägen. Ok jag som vet var den är ser den från platsen dit GPS-en visade men för att komma till laddaren får man köra runt halva Aneby. En resa på nästan 1,5 km . Det mest konstiga var att nu när jag kollar på uppladdning.nu så visar den helt rätt i webbläsaren. Hoppas att det inte är så illa på alla laddare i filerna för då blir det ganska jobbigt .
Navigerar den till gps-positionen eller till adressen?
Troligen så navigerade den till adressen, och uppladdning.nu tar och lägger in den adress som är närmast närma gps-punkten, om du inte matar in adressen själv, när man registrerar laddplatsen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: uppladdning.nu

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
Punkten i POI-filen och punkten på kartan i Uppladdning.nu pekar på samma sak. Utifrån den så är det sedan upp till navigeringssystemet som man använder för att tolka vägen till positionen.

Lär vara extremt dåligt planerat om man åker på eltorsk för att man behöver köra ett par km extra i stadstrafik för att hitta laddaren. Det är ju inte mycket energi extra som det kommer kräva.

Kod: Markera allt

  <wpt lat="57.837053" lon="14.811212">
    <name>Aneby Resecentrum</name>
    <link href="http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=f635d3f8-f6fe-4e3b-9084-9a1d7968ed9b">
      <text>Aneby Resecentrum</text>
      <type>text/html</type>
    </link>
    <type>Public</type>
Vet ej vart felet ligger men så här visar den . Det är knappt 60m fågelväg fel men det blir en hel del att köra :)
aneby.png
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: uppladdning.nu

Inlägg av nek0 »

Hammar skrev:
nek0 skrev:
La in filer från uppladdning.nu i min GPS och testade igår att navigera till Resecentrum i Aneby. Körde som GPS-en ville för att se hur illa det blir :( . Jo som jag misstänkte så hamnade jag ganska mycket fel. Först blev resan 3 km längre till laddaren och sedan så var inte laddaren där utan på andra sidan järnvägen. Ok jag som vet var den är ser den från platsen dit GPS-en visade men för att komma till laddaren får man köra runt halva Aneby. En resa på nästan 1,5 km . Det mest konstiga var att nu när jag kollar på uppladdning.nu så visar den helt rätt i webbläsaren. Hoppas att det inte är så illa på alla laddare i filerna för då blir det ganska jobbigt .
Navigerar den till gps-positionen eller till adressen?
Troligen så navigerade den till adressen, och uppladdning.nu tar och lägger in den adress som är närmast närma gps-punkten, om du inte matar in adressen själv, när man registrerar laddplatsen.
I GPS-en får man sök väg Mina platser-uppladdning och när man söker närmaste laddaren får man en lista med namn på platserna
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: uppladdning.nu

Inlägg av Svenssons »

I filen finns inte adressen sparad utan endast positionen. Positionen ligger på mark som inte ligger precis vid en väg. Navigationssystemet i bilen verkar då plocka en gata i närheten av positionen och i detta fall blir det den på andra sidan järnvägen vilket blir fel. Verkar alltså som brist i navigationssystemet för POI som inte ligger vid väg. Ett bättre navigationssystem hade föreslagit olika vägar utifrån GPS-positionen och så hade du själv fått göra valet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: uppladdning.nu

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
I filen finns inte adressen sparad utan endast positionen. Positionen ligger på mark som inte ligger precis vid en väg. Navigationssystemet i bilen verkar då plocka en gata i närheten av positionen och i detta fall blir det den på andra sidan järnvägen vilket blir fel. Verkar alltså som brist i navigationssystemet för POI som inte ligger vid väg. Ett bättre navigationssystem hade föreslagit olika vägar utifrån GPS-positionen och så hade du själv fått göra valet.
Möjligt att det är så men konstigt att den då väljer Järnvägsgatan istället för Industrigatan som är närmare.Helt fel blev det i alla fall.
Mati kanske kan kolla om hans golf visar rätt. Vad jag tror använder han samma fil i golfen
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: uppladdning.nu

Inlägg av Elbilisten »

Tänkte bara uppmärksamma att sajten nu har passerat 100 000 uttag. Hjälp gärna till med uppdateringar genom att klicka på knappen "Redigera". Man kan även bidra med en bild eller kommentar på någon laddplats.

https://uppladdning.nu
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: uppladdning.nu

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag träffade en äldre man som berättade att när denna webbplats skapades på 90-talet så var det en del entusiaster.

Dåtidens elbilar hade ju endast 2-5 mil räckvidd, och inga laddplatser existerade.

Entusiasterna hängde ut en skarvsladd vid sin garageinfart, och registrerade den på Uppladdning.nu

Då blev det möjligt med lite längre elbilsresor.

Tyvärr tog jag inte namn och telefonnummer, hade ju kunnat bli en intressant artikel i tidningen.
Användarvisningsbild
Orpon
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 mar 2023 22:36

Re: uppladdning.nu

Inlägg av Orpon »

Jo, på den tiden var vi endast entusiaster som körde elbil.
Nu blev man ju nyfiken på vem den äldre mannen kan tänkas vara. :)
(Har själv kört elbil sedan mitten av 90-talet.)
Tesla Model Y RWD 23
Nissan Leaf Tekna 14 (såld)
Nissan Leaf Acenta 14 (såld)
Renault Clio Electrique 97 (såld)
Renault Clio Electrique 96 (såld)
VW Golf Citystromer 92 (såld)
Reliant Fox 87 Elbil (såld)
VW Polo 92 Elbil (såld)
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: uppladdning.nu

Inlägg av agehall »

Off Grid Byggaren skrev: 16 nov 2023 20:06
Jag träffade en äldre man som berättade att när denna webbplats skapades på 90-talet så var det en del entusiaster.
Inte för att vara den, men uppladdning.nu registrerades 2008 och de uppger själva att grundaren (som började köra elbil 2007) skapade sidan för att ”enkelt kartlägga laddplatser och få bättre användning för sin elbil.” Är ganska skeptisk till att den skulle ha grundats på 90-talet…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: uppladdning.nu

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det var en man i 75 års åldern jag träffade i Kista utanför Stockholm.

Det kanske fanns någon annan webbplats på den tiden, eller de tidigare diskussionslistorna (Newsgroup discussion) som fanns i mailklienterna.

Uppenbarligen hade han lyckats ladda på några ställen ivarjefall. Det var dock rätt så tidsödande nämnde han.
kewet.jpg
Clio.PNG
Användarvisningsbild
Orpon
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 mar 2023 22:36

Re: uppladdning.nu

Inlägg av Orpon »

Det här väcker gamla minnen nu. :D
Hade 2st El-Clio.
Och det fanns ett forum där vi mest pratade just El-Clio men det är stängt nu.
Sen fanns denna sidan: www.evguide.nu som också väcker trevliga minnen med bilder från gamla träffar i början på 2000-talet.

Här finns några av entusiasterna:
http://evguide.nu/privatram.html
http://evguide.nu/langkj.html
Tesla Model Y RWD 23
Nissan Leaf Tekna 14 (såld)
Nissan Leaf Acenta 14 (såld)
Renault Clio Electrique 97 (såld)
Renault Clio Electrique 96 (såld)
VW Golf Citystromer 92 (såld)
Reliant Fox 87 Elbil (såld)
VW Polo 92 Elbil (såld)
Skriv svar