Man kör nedför en 24% utförsbacke i alperna och motorbromsen ”slutar” att bromsa för batteriet är fulladdat...
Backarna är helt enkelt för långa i alperna...
Årets i-landsproblem
Moderator: Redaktion
Årets i-landsproblem
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Årets i-landsproblem
På med sätesvärme och full AC!
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Årets i-landsproblem
Du skulle alltså ha laddat lite mindre på senaste stoppet (såvida inte den behövdes och sedan var utförskörningen till en punkt som låg väsentligt mkt lägre än laddpunkten osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Årets i-landsproblem
Stackars dig, vi sörjer med digJonasH skrev:Man kör nedför en 24% utförsbacke i alperna och motorbromsen ”slutar” att bromsa för batteriet är fulladdat...
Backarna är helt enkelt för långa i alperna...
Re: Årets i-landsproblem
Får vända och köra snabbt uppför ett tag. Är ju faktiskt en säkerhetsrisk att ligga på bromsarna länge, skulle verkligen inte rekommendera det.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Årets i-landsproblem
Nej, det är faktiskt ett ganska stort problem att plötsligt inte kunna motorbromsa.
Tesla kan man i alla fall sätta en laddgräns på för att planera; på väldigt många andra elbilar så laddar den alltid fullt. Sover man då över på en berg/fjällopp någonstans så blir det strul att åka nedför.
Tesla kan man i alla fall sätta en laddgräns på för att planera; på väldigt många andra elbilar så laddar den alltid fullt. Sover man då över på en berg/fjällopp någonstans så blir det strul att åka nedför.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Årets i-landsproblem
Man skulle haft nått sätt att dumpa överskottsenergin på. Spjälka vätgas i frunken
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Årets i-landsproblem
Ja det är inte lätt när hotellen har destinationsladdare så bilen är fullladdad när man åker på morgonen.Kulingen skrev:Stackars dig, vi sörjer med digJonasH skrev:Man kör nedför en 24% utförsbacke i alperna och motorbromsen ”slutar” att bromsa för batteriet är fulladdat...
Backarna är helt enkelt för långa i alperna...
Saken är den att jag startade med 90% SoC och åkte uppför ett berg. Åkte sen ner och bilen drog ner på motorbromsen. Hade räknat med att uppfarten skulle bränna av så många elektroner att nerfarten inte skulle vara ett problem...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket