Pass på Tysklandsfärjorna?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Pass på Tysklandsfärjorna?

Inläggav Teslaägare Alfred » 10 jun 2018 21:27

Hej hopp,

Vi planerar en tur ner på kontinenten med avfärd om en dryg vecka och insåg nu att barnens pass löpt ut. Största orosmomentet verkar vara den planerade turen hem med Stena Line från Tyskland till Trelleborg. Är det någon som har erfarenhet av hur nitiska de är med passkontrollen där? Kan det funka att dyka upp med ett år för gamla pass på ungarna?
Model X90D | Midnight Silver | Ultra White | 7 stolar | Självkörande | Köldpaket/drag | 20" | XPEL Stealth
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inläggav Teslaägare HelectriC » 10 jun 2018 21:28

Alfred skrev:Hej hopp,

Vi planerar en tur ner på kontinenten med avfärd om en dryg vecka och insåg nu att barnens pass löpt ut. Största orosmomentet verkar vara den planerade turen hem med Stena Line från Tyskland till Trelleborg. Är det någon som har erfarenhet av hur nitiska de är med passkontrollen där? Kan det funka att dyka upp med ett år för gamla pass på ungarna?

Åkte till Spanien i påskas med utgångna barnpass, gick bra det, men så hade vi ingen kontroll heller :D
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Köplats Model 3, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav bonath » 10 jun 2018 21:30

Var på bordershop och dansken i Rödby blev sur...
Ska va pass, sa han...

Skickat från min moto g(6) plus via Tapatalk
Bokat två Model 3, kör Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath

Inläggav Teslaägare danni » 10 jun 2018 21:31

Vi har åkt färja från Fredrikshamn till Göteborg med barnen och då ville de bara titta på de vuxnas pass, och struntade i barnens. Men det är väl kanske inget man ska chansa på.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Min rabattlänk: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Inläggav Teslaägare jpetters » 10 jun 2018 21:33

Vi åkte med Stenaline Kiel-Göteborg t.o.r förra året och de frågade inte efter pass. Men det kan ju såklart ha ändrats.
Model S (1): P90D, 21" Arachnid satin black, folierad mörkblå + chrome delete.
Model X (2): 100D, Silver Metallic, 7-sits, all inclusive.
Såld: P85+ classic
Såld: P85+ med AP1
Referral link: http://ts.la/johan1662
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inläggav Niklas Z » 10 jun 2018 21:36

Jag fick visa pass på vägen hem från Tyskland under påsken, både när jag körde av färjan Puttgarden – Rödby och Helsingör – Helsingborg. Behövde inte visa pass på väg söderut.
Niklas Z

Inläggav Teslaägare Alfred » 10 jun 2018 21:37

På hemsidan står det att mellan nordiska länderna är det bara vuxna som måste ha giltiga pass, till/från Tyskland gäller det även barn under 16 år. Men det är ju en sak vad det står och en annan sak vad som händer i praktiken om passen på barnen gått ut. Vi försöker fixa nya pass men det är precis på håret att vi hinner få dem innan avfärd.
Model X90D | Midnight Silver | Ultra White | 7 stolar | Självkörande | Köldpaket/drag | 20" | XPEL Stealth
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 10 jun 2018 21:59

Jag har aldrig behövt visa pass, varken i Danmark eller i Tyskland. Det är bara svenskarna som ibland ha velat se nån form av leg. Eller så är de bara nyfikna. Senast var det en skånsk tulltjej som kommenterade min "staura gej-pej-ess i bejlen" eller vad hon nu sa. :lol:
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare jpetters » 10 jun 2018 22:02

Alfred skrev:På hemsidan står det att mellan nordiska länderna är det bara vuxna som måste ha giltiga pass, till/från Tyskland gäller det även barn under 16 år. Men det är ju en sak vad det står och en annan sak vad som händer i praktiken om passen på barnen gått ut. Vi försöker fixa nya pass men det är precis på håret att vi hinner få dem innan avfärd.

Ja, det stod väldigt strikt att man måste ha det. Men det var ingen som frågade när vi väl skulle köra på och av.
Model S (1): P90D, 21" Arachnid satin black, folierad mörkblå + chrome delete.
Model X (2): 100D, Silver Metallic, 7-sits, all inclusive.
Såld: P85+ classic
Såld: P85+ med AP1
Referral link: http://ts.la/johan1662
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inläggav frippan » 10 jun 2018 22:08

Är så olika, ibland har jag fått visa pass när jag åkt bil till Tyskland. Ibland inte. Sist flög jag till Schweiz och bilade upp till Tyskland. Visade inte passet en ända gång på resan, varken på flygplatsen eller gränsen.
Reserverat en Model 3. Kör VW ICE idag :(
frippan

Nästa

Återgå till Övrigt