Pass på Tysklandsfärjorna?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av danni »

Alfred skrev:
Jo, vi kom fram till att vi hellre körde runt landvägen via Danmark än att shoppa rosa pass. :)
Det är fortfarande gränskontroller landvägen. Förstärkta kontroller just nu, till och med. Regeringen skriver på sin hemsida att de flesta fordon kontrolleras på väg in i Sverige: https://www.regeringen.se/artiklar/2017 ... ontroller/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av bylund »

danni skrev:
Det är fortfarande gränskontroller landvägen. Förstärkta kontroller just nu, till och med. Regeringen skriver på sin hemsida att de flesta fordon kontrolleras på väg in i Sverige: https://www.regeringen.se/artiklar/2017 ... ontroller/
Fast som svensk medborgare duger då t ex körkort, eller att kunna sitt personnummer och svara på lite frågor så att de kan fastställa att man är medborgare (fast då tar det nog lite längre tid om de måste kolla mot register o s v).

Länken är ett år gammal, men den kanske fortfarande är aktuell?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av danni »

Hmmm, trodde jag länkade till en artikel från 2018. Hade flera sidor uppe. Här framgår det att kontrollerna är förlängda till i höst: http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... -forlangs/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av ellerstrom »

Jepp, kontrollerna på Öresundsbron när man kommer från Danmark är fortfarande igång. Är typ bara en av tio dagar som de inte står där (jag pendlar över bron till vardags). Det räcker med körkort, och jag är tror definitivt att om en i bilen kan styrka sin identitet med exempelvis körkort så borde det vara lugnt.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av HelectriC »

ellerstrom skrev:
Jepp, kontrollerna på Öresundsbron när man kommer från Danmark är fortfarande igång. Är typ bara en av tio dagar som de inte står där (jag pendlar över bron till vardags). Det räcker med körkort, och jag är tror definitivt att om en i bilen kan styrka sin identitet med exempelvis körkort så borde det vara lugnt.
annars får man väl helt enkelt söka asyl för sina barn ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av Grammi »

Vi åkte Trelleborg Rostock inga bekymmer med körkortet.
Men hem samma väg grymtar han om att datorn inte kunde läsa körkortet men vi fick åka med hem i alla fall.


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av Alfred »

Nu är vi hemkomna från trippen som föranledde denna fråga. Kan rapportera att vi fick visa de splitternya passen när vi skulle köra ombord på färjan mellan Kiel och Göteborg. Oklart om vi skulle fått åka med utan.

Kan även rapportera att Stena Line inte vill låna ut sina kontaktuttag till elbilar. Frågade gubben på bildäck som var mycket trevlig och först trodde att han inte hade något uttag som passade. När jag pekade på 400V-uttagen som sitter typ var femte meter och sa att de passade utmärkt blev han förvånad och var på väg att säga ja, men bestämde sig för att fråga chefen via walkie-talkie.

– Hur gör vi, är det okej att koppla in en elbil på 400V-uttagen?

Chefens svar hördes högt och tydligt.

– Nej, vi laddar inte Teslor.

Verkar alltså som att Stena Line har tillräcklig koll för att veta vilka elbilar som kan tänkas ladda på deras bildäck. Och valt att aktivt neka alla. Riktigt synd, hade gladeligen betalat extra för att få ladda under färd. Nu blev vi tvungna att ta en omväg via nya SuC i Kungälv istället.

Den trevliga gubben på bildäck tyckte också att det var konstigt att Stena Line inte ville hjälpa till. Han tyckte att de ju borde uppmuntra folk att byta till el och förenkla för dem som går före.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av bullen »

Kanske läge att kontakta Stena på hemmaplan för en diskussion? Gissar att dom hänvisar till brandrisken
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av mati »

Scandlines har samma policy, och där fick jag svaret att de är rädda att bilen kan börja brinna. Enligt gubben jag frågade har det nämligen hänt en gång att en Leaf har brunnit på deras bildäck. Oklart om det stämmer och när och var det skulle ha inträffat i så fall. För det borde man ju ha läst om tycker jag. Och dessutom är det ju bara Teslor som kan brinna.

Å andra sidan tycker jag inte att man ska ladda på en färja som genererar sin el med en skitig dieselmotor. Såvida man inte är i extremt akut behov av laddning vill säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av lator »

mati skrev:
Scandlines har samma policy, och där fick jag svaret att de är rädda att bilen kan börja brinna. Enligt gubben jag frågade har det nämligen hänt en gång att en Leaf har brunnit på deras bildäck. Oklart om det stämmer och när och var det skulle ha inträffat i så fall. För det borde man ju ha läst om tycker jag. Och dessutom är det ju bara Teslor som kan brinna.

Å andra sidan tycker jag inte att man ska ladda på en färja som genererar sin el med en skitig dieselmotor. Såvida man inte är i extremt akut behov av laddning vill säga.
Vi väntar tills de är eldrivna...! :D
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av mati »

lator skrev:
mati skrev:
Scandlines har samma policy, och där fick jag svaret att de är rädda att bilen kan börja brinna. Enligt gubben jag frågade har det nämligen hänt en gång att en Leaf har brunnit på deras bildäck. Oklart om det stämmer och när och var det skulle ha inträffat i så fall. För det borde man ju ha läst om tycker jag. Och dessutom är det ju bara Teslor som kan brinna.

Å andra sidan tycker jag inte att man ska ladda på en färja som genererar sin el med en skitig dieselmotor. Såvida man inte är i extremt akut behov av laddning vill säga.
Vi väntar tills de är eldrivna...! :D
Mellan Helsingborg och Helsingör är de ju eldrivna numera. Helt magiskt att glida iväg nästan helt ljudlöst. Fast den känslan känner man ju igen iofs. ;)
Senaste nummer av Elbilen har ett litet reportage om det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av bylund »

2010 brann en bil konverterad till elbil på en av DFDS färjor i Danmark, och det är väl vad rederierna hänvisar till.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=4189981
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av jpetters »

Finns tydligen undantag.
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av Svenssons »

jpetters skrev:
Finns tydligen undantag.
Det är Typ 2-uttag speciellt för laddning av elbilar. Det är schuko och CEE-uttagen som redan finns på alla färjor som inte får användas till laddning. Har man installerat ladduttag för elbilar så vore det konstigt om de inte får ancändas. Just nu finns det nog inte många färjor med dessa uttag dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av jpetters »

Det stämmer såklart. Men om man var rädd för att bilen ska börja brinna under laddning spelar ju uttaget mindre roll.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Visa1133
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 jun 2020 11:27

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av Visa1133 »

Jag planerar att resa till Tyskland i Augusti om möjligt. Har ni erfarenhet av en båtresa till Tyskland?

Till exempel erbjuder Finnlines resor till Tyskland https://www.finnlines.com/sv/batresor/e ... l-tyskland. När ska jag boka en resa för att få det bästa erbjudandet?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av jpetters »

Jag har åka med Finnlines och Stena Line ett flertal gånger senaste åren.
Boka tidigt har varit billigast vad jag sett. På Med Finnlines är det bäst att boka retur samtidigt då man får 20% på den i så fall.

Jag såg att TTline har rätt bra priser nu och bättre villkor för ombokning. Deras färjor är trevligare än Finnlines skulle jag säga.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av taliz »

Varför färja? För att slippa köra?
Annars är det väl billigare, snabbare och mer miljövänligt att ta broarna?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Varför färja? För att slippa köra?
Annars är det väl billigare, snabbare och mer miljövänligt att ta broarna?
Billigare och mer miljövänligt, ja, snabbare, kanske inte, beroende på vart man skall i Tyskland.

Jag kör alltid broarna själv, men planeringsverktygen, inklusive ABRP, rekommenderar oftast färjorna.

Stockholm - Berlin tar t.ex. enligt ABRP 16h via Gedser-Rostock och 17.5h via broarna.

Hur bra ABRP modellerar väntetider, köer etc vet jag dock inte, jag kör som sagt alltid broarna. :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av ellerstrom »

fth skrev:
taliz skrev:
Varför färja? För att slippa köra?
Annars är det väl billigare, snabbare och mer miljövänligt att ta broarna?
Billigare och mer miljövänligt, ja, snabbare, kanske inte, beroende på vart man skall i Tyskland.

Jag kör alltid broarna själv, men planeringsverktygen, inklusive ABRP, rekommenderar oftast färjorna.

Stockholm - Berlin tar t.ex. enligt ABRP 16h via Gedser-Rostock och 17.5h via broarna.

Hur bra ABRP modellerar väntetider, köer etc vet jag dock inte, jag kör som sagt alltid broarna. :)

/fth
Om man ska ta färjan till Tyskland, så tycker jag att man ska ta den på kvällen/natten. Då rör man sig när man sover och startar längre ned i Europa dagen därpå. Annars hade jag nog valt att köra över broarna.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av fth »

ellerstrom skrev:
Om man ska ta färjan till Tyskland, så tycker jag att man ska ta den på kvällen/natten. Då rör man sig när man sover och startar längre ned i Europa dagen därpå. Annars hade jag nog valt att köra över broarna.
Exakt så, innan elbilen så tog vi kvällsturen Travemünde-Trelleborg några gånger som avslutning på bilsemestern, då slapp man ju en bra bit körning och ungarna tyckte det var kul med båtfärd.

Sen jag köpte Teslan så har jag kört broarna varje gång.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av jpetters »

I mitt fall är det för att kombinera sova och transport. Jag har 100 mil till Travemünde och då passar det perfekt att köra ombord på en färja och sova på vägen till Skåne.
Kostnaden är ungefär den samma vs broavgifter/kort färja.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av fth »

jpetters skrev:
I mitt fall är det för att kombinera sova och transport. Jag har 100 mil till Travemünde och då passar det perfekt att köra ombord på en färja och sova på vägen till Skåne.
Kostnaden är ungefär den samma vs broavgifter/kort färja.
En annan aspekt är hur fullbokade färjorna är, Travemünde-Trelleborg brukar (brukade?) vara väldigt fullbokad, iaf map hytter, och eftersom vi inte brukar detaljplanera vår bilsemester så har det varit svårt att boka i förväg.

Dom gånger vi har åkt den färjan så har vi lyckats hitta en hytt i sista minuten, ett tips är att ringa och kolla, varje gång vi har lyckats komma med så har det varit knökfullt enligt web-bokningen, men via telefonbokning lyckades dom pressa in oss.

Edit: vad jag menar är alltså att man är lite mer flexibel om man tar broarna, där behöver man aldrig boka något :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av jpetters »

fth skrev:
jpetters skrev:
I mitt fall är det för att kombinera sova och transport. Jag har 100 mil till Travemünde och då passar det perfekt att köra ombord på en färja och sova på vägen till Skåne.
Kostnaden är ungefär den samma vs broavgifter/kort färja.
En annan aspekt är hur fullbokade färjorna är, Travemünde-Trelleborg brukar (brukade?) vara väldigt fullbokad, iaf map hytter, och eftersom vi inte brukar detaljplanera vår bilsemester så har det varit svårt att boka i förväg.

Dom gånger vi har åkt den färjan så har vi lyckats hitta en hytt i sista minuten, ett tips är att ringa och kolla, varje gång vi har lyckats komma med så har det varit knökfullt enligt web-bokningen, men via telefonbokning lyckades dom pressa in oss.

Edit: vad jag menar är alltså att man är lite mer flexibel om man tar broarna, där behöver man aldrig boka något :)

/fth
Absolut, flexibiliteten är en klar fördel med broarna.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av Jojo »

Just tillbaka från en sådan resa. Ingen passkontroll i Tyskland alls. Man behöver dock visa ID-handling vid incheckning i färjeterminalen. På hemresan (då via Danmark) kollade både dansk och svensk polis dokumenten, men inget mer. De bara hälsade och så gick resan vidare.
Skriv svar