Sida 1 av 3

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 11 jun 2018 22:04
av danni
Alfred skrev:
Jo, vi kom fram till att vi hellre körde runt landvägen via Danmark än att shoppa rosa pass. :)
Det är fortfarande gränskontroller landvägen. Förstärkta kontroller just nu, till och med. Regeringen skriver på sin hemsida att de flesta fordon kontrolleras på väg in i Sverige: https://www.regeringen.se/artiklar/2017 ... ontroller/

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 11 jun 2018 22:15
av bylund
danni skrev:
Det är fortfarande gränskontroller landvägen. Förstärkta kontroller just nu, till och med. Regeringen skriver på sin hemsida att de flesta fordon kontrolleras på väg in i Sverige: https://www.regeringen.se/artiklar/2017 ... ontroller/
Fast som svensk medborgare duger då t ex körkort, eller att kunna sitt personnummer och svara på lite frågor så att de kan fastställa att man är medborgare (fast då tar det nog lite längre tid om de måste kolla mot register o s v).

Länken är ett år gammal, men den kanske fortfarande är aktuell?

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 11 jun 2018 23:24
av danni
Hmmm, trodde jag länkade till en artikel från 2018. Hade flera sidor uppe. Här framgår det att kontrollerna är förlängda till i höst: http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... -forlangs/

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 12 jun 2018 10:01
av ellerstrom
Jepp, kontrollerna på Öresundsbron när man kommer från Danmark är fortfarande igång. Är typ bara en av tio dagar som de inte står där (jag pendlar över bron till vardags). Det räcker med körkort, och jag är tror definitivt att om en i bilen kan styrka sin identitet med exempelvis körkort så borde det vara lugnt.

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 12 jun 2018 12:31
av HelectriC
ellerstrom skrev:
Jepp, kontrollerna på Öresundsbron när man kommer från Danmark är fortfarande igång. Är typ bara en av tio dagar som de inte står där (jag pendlar över bron till vardags). Det räcker med körkort, och jag är tror definitivt att om en i bilen kan styrka sin identitet med exempelvis körkort så borde det vara lugnt.
annars får man väl helt enkelt söka asyl för sina barn ;)

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 12 jun 2018 20:10
av Grammi
Vi åkte Trelleborg Rostock inga bekymmer med körkortet.
Men hem samma väg grymtar han om att datorn inte kunde läsa körkortet men vi fick åka med hem i alla fall.


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 10 jul 2018 11:17
av Alfred
Nu är vi hemkomna från trippen som föranledde denna fråga. Kan rapportera att vi fick visa de splitternya passen när vi skulle köra ombord på färjan mellan Kiel och Göteborg. Oklart om vi skulle fått åka med utan.

Kan även rapportera att Stena Line inte vill låna ut sina kontaktuttag till elbilar. Frågade gubben på bildäck som var mycket trevlig och först trodde att han inte hade något uttag som passade. När jag pekade på 400V-uttagen som sitter typ var femte meter och sa att de passade utmärkt blev han förvånad och var på väg att säga ja, men bestämde sig för att fråga chefen via walkie-talkie.

– Hur gör vi, är det okej att koppla in en elbil på 400V-uttagen?

Chefens svar hördes högt och tydligt.

– Nej, vi laddar inte Teslor.

Verkar alltså som att Stena Line har tillräcklig koll för att veta vilka elbilar som kan tänkas ladda på deras bildäck. Och valt att aktivt neka alla. Riktigt synd, hade gladeligen betalat extra för att få ladda under färd. Nu blev vi tvungna att ta en omväg via nya SuC i Kungälv istället.

Den trevliga gubben på bildäck tyckte också att det var konstigt att Stena Line inte ville hjälpa till. Han tyckte att de ju borde uppmuntra folk att byta till el och förenkla för dem som går före.

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 10 jul 2018 11:47
av bullen
Kanske läge att kontakta Stena på hemmaplan för en diskussion? Gissar att dom hänvisar till brandrisken

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 10 jul 2018 12:05
av mati
Scandlines har samma policy, och där fick jag svaret att de är rädda att bilen kan börja brinna. Enligt gubben jag frågade har det nämligen hänt en gång att en Leaf har brunnit på deras bildäck. Oklart om det stämmer och när och var det skulle ha inträffat i så fall. För det borde man ju ha läst om tycker jag. Och dessutom är det ju bara Teslor som kan brinna.

Å andra sidan tycker jag inte att man ska ladda på en färja som genererar sin el med en skitig dieselmotor. Såvida man inte är i extremt akut behov av laddning vill säga.

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 10 jul 2018 12:46
av lator
mati skrev:
Scandlines har samma policy, och där fick jag svaret att de är rädda att bilen kan börja brinna. Enligt gubben jag frågade har det nämligen hänt en gång att en Leaf har brunnit på deras bildäck. Oklart om det stämmer och när och var det skulle ha inträffat i så fall. För det borde man ju ha läst om tycker jag. Och dessutom är det ju bara Teslor som kan brinna.

Å andra sidan tycker jag inte att man ska ladda på en färja som genererar sin el med en skitig dieselmotor. Såvida man inte är i extremt akut behov av laddning vill säga.
Vi väntar tills de är eldrivna...! :D

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 10 jul 2018 13:05
av mati
lator skrev:
mati skrev:
Scandlines har samma policy, och där fick jag svaret att de är rädda att bilen kan börja brinna. Enligt gubben jag frågade har det nämligen hänt en gång att en Leaf har brunnit på deras bildäck. Oklart om det stämmer och när och var det skulle ha inträffat i så fall. För det borde man ju ha läst om tycker jag. Och dessutom är det ju bara Teslor som kan brinna.

Å andra sidan tycker jag inte att man ska ladda på en färja som genererar sin el med en skitig dieselmotor. Såvida man inte är i extremt akut behov av laddning vill säga.
Vi väntar tills de är eldrivna...! :D
Mellan Helsingborg och Helsingör är de ju eldrivna numera. Helt magiskt att glida iväg nästan helt ljudlöst. Fast den känslan känner man ju igen iofs. ;)
Senaste nummer av Elbilen har ett litet reportage om det.

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 10 jul 2018 13:59
av bylund
2010 brann en bil konverterad till elbil på en av DFDS färjor i Danmark, och det är väl vad rederierna hänvisar till.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=4189981

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 12 jul 2018 11:47
av jpetters
Finns tydligen undantag.
Bild

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 12 jul 2018 13:34
av Svenssons
jpetters skrev:
Finns tydligen undantag.
Det är Typ 2-uttag speciellt för laddning av elbilar. Det är schuko och CEE-uttagen som redan finns på alla färjor som inte får användas till laddning. Har man installerat ladduttag för elbilar så vore det konstigt om de inte får ancändas. Just nu finns det nog inte många färjor med dessa uttag dock.

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 12 jul 2018 15:00
av jpetters
Det stämmer såklart. Men om man var rädd för att bilen ska börja brinna under laddning spelar ju uttaget mindre roll.

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 04 jun 2020 13:18
av Visa1133
Jag planerar att resa till Tyskland i Augusti om möjligt. Har ni erfarenhet av en båtresa till Tyskland?

Till exempel erbjuder Finnlines resor till Tyskland https://www.finnlines.com/sv/batresor/e ... l-tyskland. När ska jag boka en resa för att få det bästa erbjudandet?

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 04 jun 2020 14:12
av jpetters
Jag har åka med Finnlines och Stena Line ett flertal gånger senaste åren.
Boka tidigt har varit billigast vad jag sett. På Med Finnlines är det bäst att boka retur samtidigt då man får 20% på den i så fall.

Jag såg att TTline har rätt bra priser nu och bättre villkor för ombokning. Deras färjor är trevligare än Finnlines skulle jag säga.

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 04 jun 2020 14:19
av taliz
Varför färja? För att slippa köra?
Annars är det väl billigare, snabbare och mer miljövänligt att ta broarna?

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 04 jun 2020 14:33
av fth
taliz skrev:
Varför färja? För att slippa köra?
Annars är det väl billigare, snabbare och mer miljövänligt att ta broarna?
Billigare och mer miljövänligt, ja, snabbare, kanske inte, beroende på vart man skall i Tyskland.

Jag kör alltid broarna själv, men planeringsverktygen, inklusive ABRP, rekommenderar oftast färjorna.

Stockholm - Berlin tar t.ex. enligt ABRP 16h via Gedser-Rostock och 17.5h via broarna.

Hur bra ABRP modellerar väntetider, köer etc vet jag dock inte, jag kör som sagt alltid broarna. :)

/fth

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 04 jun 2020 14:42
av ellerstrom
fth skrev:
taliz skrev:
Varför färja? För att slippa köra?
Annars är det väl billigare, snabbare och mer miljövänligt att ta broarna?
Billigare och mer miljövänligt, ja, snabbare, kanske inte, beroende på vart man skall i Tyskland.

Jag kör alltid broarna själv, men planeringsverktygen, inklusive ABRP, rekommenderar oftast färjorna.

Stockholm - Berlin tar t.ex. enligt ABRP 16h via Gedser-Rostock och 17.5h via broarna.

Hur bra ABRP modellerar väntetider, köer etc vet jag dock inte, jag kör som sagt alltid broarna. :)

/fth
Om man ska ta färjan till Tyskland, så tycker jag att man ska ta den på kvällen/natten. Då rör man sig när man sover och startar längre ned i Europa dagen därpå. Annars hade jag nog valt att köra över broarna.

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 04 jun 2020 14:53
av fth
ellerstrom skrev:
Om man ska ta färjan till Tyskland, så tycker jag att man ska ta den på kvällen/natten. Då rör man sig när man sover och startar längre ned i Europa dagen därpå. Annars hade jag nog valt att köra över broarna.
Exakt så, innan elbilen så tog vi kvällsturen Travemünde-Trelleborg några gånger som avslutning på bilsemestern, då slapp man ju en bra bit körning och ungarna tyckte det var kul med båtfärd.

Sen jag köpte Teslan så har jag kört broarna varje gång.

/fth

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 04 jun 2020 15:15
av jpetters
I mitt fall är det för att kombinera sova och transport. Jag har 100 mil till Travemünde och då passar det perfekt att köra ombord på en färja och sova på vägen till Skåne.
Kostnaden är ungefär den samma vs broavgifter/kort färja.

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 04 jun 2020 15:31
av fth
jpetters skrev:
I mitt fall är det för att kombinera sova och transport. Jag har 100 mil till Travemünde och då passar det perfekt att köra ombord på en färja och sova på vägen till Skåne.
Kostnaden är ungefär den samma vs broavgifter/kort färja.
En annan aspekt är hur fullbokade färjorna är, Travemünde-Trelleborg brukar (brukade?) vara väldigt fullbokad, iaf map hytter, och eftersom vi inte brukar detaljplanera vår bilsemester så har det varit svårt att boka i förväg.

Dom gånger vi har åkt den färjan så har vi lyckats hitta en hytt i sista minuten, ett tips är att ringa och kolla, varje gång vi har lyckats komma med så har det varit knökfullt enligt web-bokningen, men via telefonbokning lyckades dom pressa in oss.

Edit: vad jag menar är alltså att man är lite mer flexibel om man tar broarna, där behöver man aldrig boka något :)

/fth

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 04 jun 2020 16:00
av jpetters
fth skrev:
jpetters skrev:
I mitt fall är det för att kombinera sova och transport. Jag har 100 mil till Travemünde och då passar det perfekt att köra ombord på en färja och sova på vägen till Skåne.
Kostnaden är ungefär den samma vs broavgifter/kort färja.
En annan aspekt är hur fullbokade färjorna är, Travemünde-Trelleborg brukar (brukade?) vara väldigt fullbokad, iaf map hytter, och eftersom vi inte brukar detaljplanera vår bilsemester så har det varit svårt att boka i förväg.

Dom gånger vi har åkt den färjan så har vi lyckats hitta en hytt i sista minuten, ett tips är att ringa och kolla, varje gång vi har lyckats komma med så har det varit knökfullt enligt web-bokningen, men via telefonbokning lyckades dom pressa in oss.

Edit: vad jag menar är alltså att man är lite mer flexibel om man tar broarna, där behöver man aldrig boka något :)

/fth
Absolut, flexibiliteten är en klar fördel med broarna.

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Postat: 04 jun 2020 16:11
av Jojo
Just tillbaka från en sådan resa. Ingen passkontroll i Tyskland alls. Man behöver dock visa ID-handling vid incheckning i färjeterminalen. På hemresan (då via Danmark) kollade både dansk och svensk polis dokumenten, men inget mer. De bara hälsade och så gick resan vidare.