Jag tror du pratar om att DIN Audi gick att köra på uppgiven förbrukning med extrem ecodriving. Det har ju exakt noll och intet att göra med det jag skrev, vilket var att MIN Audi var helt stört omöjlig att få ens i närheten, och att de siffror jag kunde nå under rätt extrema förhållanden inte var det minsta imponerande.themax skrev:Tänker inte gå i polemik med dig. Du vet precis vad jag pratar om.danni skrev:
Kom du ner i uppgiven förbrukning med min gamla Audi i söndags?
Eco Driving
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Eco Driving
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Eco Driving
Från tidigare inlägg:danni skrev:Jag tror du pratar om att DIN Audi gick att köra på uppgiven förbrukning med extrem ecodriving. Det har ju exakt noll och intet att göra med det jag skrev, vilket var att MIN Audi var helt stört omöjlig att få ens i närheten, och att de siffror jag kunde nå under rätt extrema förhållanden inte var det minsta imponerande.
Jo. Någon kunde uppenbarligen.danni skrev:I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Läs första inlägget danni. Jag skriver där att det faktiskt går att köra nära NEDC om man kör smart, och flera andra har gjort detsamma. Att du inte klarade det med din Audi är inget jag kan kommentera, då jag inte vet om du övat i ekokörning eller ens är intresserad av det.
Du förstår fortfarande vad jag menar, men söker konflikt. Varför?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Eco Driving
Min D5 är tvärt om snudd på omöjlig att kunna få UPP till NEDC. Landsväg i 140kph ger 0.49/mil. Stadskörning vet jag inte men det är inte över 0.65 samt blandat brukar den stå på 0.56 över typ ett år. Detta plus vad brännaren drar. (Mina 0.33/mil var inkl ev brännare)themax skrev:Jo. Någon kunde uppenbarligen.
Till och från jobbet där Leaf ligger på 1.75 i snitt så drar Volvon 0.45l/mil
Testcykel NEDC
Landsvägskörning
5,5 l/100km
Stadskörning
9 l/100km
Blandad körning
6,8 l/100km
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Eco Driving
Jag söker ingen konflikt här. Du skapar konflikt med en massa konstiga antaganden. Läs det jag skriver istället, och sluta anta att det jag skriver gäller dig och din bil, eftersom det självklart enbart gäller mig och min bil.themax skrev:Från tidigare inlägg:danni skrev:Jag tror du pratar om att DIN Audi gick att köra på uppgiven förbrukning med extrem ecodriving. Det har ju exakt noll och intet att göra med det jag skrev, vilket var att MIN Audi var helt stört omöjlig att få ens i närheten, och att de siffror jag kunde nå under rätt extrema förhållanden inte var det minsta imponerande.
Jo. Någon kunde uppenbarligen.danni skrev:I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Läs första inlägget danni. Jag skriver där att det faktiskt går att köra nära NEDC om man kör smart, och flera andra har gjort detsamma. Att du inte klarade det med din Audi är inget jag kan kommentera, då jag inte vet om du övat i ekokörning eller ens är intresserad av det.
Du förstår fortfarande vad jag menar, men söker konflikt. Varför?
Det du skrev gällde din bil, och jag har inte ifrågasatt något av det. Det jag skrev gällde min bil. Jag står fast vid det jag skrev: med den Audin jag hade så hade ingen någonsin kunnat komma ens nära NEDC-siffrorna. Det var inte fysiskt möjligt. Men självklart är jag inte så dum så att jag tror att bara för att det var omöjligt med just min Audi, så är det omöjligt med varenda bil i hela världen, för det hade ju varit en ganska befängd slutsats.
Hur mycket ekokörning jag övat är egentligen irrelevant eftersom jag körde helt ensam på vägarna i hyfsat konstant låg hastighet utan att överhuvudtaget röra bromsarna, med en automatlåda ställd i ecoläge. Det är inte svårt att ekoköra under de omständigheterna, det finns liksom inget man kan förbättra i en sån situation. I stadstrafik, med annan trafik omkring, varierande hastigheter, hinder, etc, så är det såklart viktigt att veta hur man ska köra snålt om man ska nå låga siffror. Men under de omständigheter jag beskrev så krävs liksom ingen skicklighet alls, bilen kördes så snålt det i stort sett överhuvudtaget är möjligt, och ändå så var den knappt under siffran för blandad förbrukning. Det berättar för mig att NEDC-siffrorna är helt omöjliga att nå i den bilen, åtminstone utan att stänga av AC, tejpa för alla luftintag, etc.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Eco Driving
Jag är inte ens med i debatten här men jag måste erkänna att jag tolkade ditt inlägg som themax gjorde. Eftersom båda är trevliga så behöver nog båda parter tagga ner lite här.danni skrev:Jag söker ingen konflikt här. Du skapar konflikt med en massa konstiga antaganden. Läs det jag skriver istället, och sluta anta att det jag skriver gäller dig och din bil, eftersom det självklart enbart gäller mig och min bil.themax skrev:Från tidigare inlägg:danni skrev:Jag tror du pratar om att DIN Audi gick att köra på uppgiven förbrukning med extrem ecodriving. Det har ju exakt noll och intet att göra med det jag skrev, vilket var att MIN Audi var helt stört omöjlig att få ens i närheten, och att de siffror jag kunde nå under rätt extrema förhållanden inte var det minsta imponerande.
Jo. Någon kunde uppenbarligen.danni skrev:I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Läs första inlägget danni. Jag skriver där att det faktiskt går att köra nära NEDC om man kör smart, och flera andra har gjort detsamma. Att du inte klarade det med din Audi är inget jag kan kommentera, då jag inte vet om du övat i ekokörning eller ens är intresserad av det.
Du förstår fortfarande vad jag menar, men söker konflikt. Varför?
Det du skrev gällde din bil, och jag har inte ifrågasatt något av det. Det jag skrev gällde min bil. Jag står fast vid det jag skrev: med den Audin jag hade så hade ingen någonsin kunnat komma ens nära NEDC-siffrorna. Det var inte fysiskt möjligt. Men självklart är jag inte så dum så att jag tror att bara för att det var omöjligt med just min Audi, så är det omöjligt med varenda bil i hela världen, för det hade ju varit en ganska befängd slutsats.
Hur mycket ekokörning jag övat är egentligen irrelevant eftersom jag körde helt ensam på vägarna i hyfsat konstant låg hastighet utan att överhuvudtaget röra bromsarna, med en automatlåda ställd i ecoläge. Det är inte svårt att ekoköra under de omständigheterna, det finns liksom inget man kan förbättra i en sån situation. I stadstrafik, med annan trafik omkring, varierande hastigheter, hinder, etc, så är det såklart viktigt att veta hur man ska köra snålt om man ska nå låga siffror. Men under de omständigheter jag beskrev så krävs liksom ingen skicklighet alls, bilen kördes så snålt det i stort sett överhuvudtaget är möjligt, och ändå så var den knappt under siffran för blandad förbrukning. Det berättar för mig att NEDC-siffrorna är helt omöjliga att nå i den bilen, åtminstone utan att stänga av AC, tejpa för alla luftintag, etc.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Eco Driving
Jag vet inte hur du tittar på siffrorna eller vilken bil du har. Dock så säger 1200 personer på spritmonitor att:Henrik Torphammar skrev:Min D5 är tvärt om snudd på omöjlig att kunna få UPP till NEDC. Landsväg i 140kph ger 0.49/mil. Stadskörning vet jag inte men det är inte över 0.65 samt blandat brukar den stå på 0.56 över typ ett år. Detta plus vad brännaren drar. (Mina 0.33/mil var inkl ev brännare)themax skrev:Jo. Någon kunde uppenbarligen.
Till och från jobbet där Leaf ligger på 1.75 i snitt så drar Volvon 0.45l/mil
Testcykel NEDC
Landsvägskörning
5,5 l/100km
Stadskörning
9 l/100km
Blandad körning
6,8 l/100km
Volvo V70 D5 drar: 7,5l / 100km i snitt
Volvo (alla modeller med D5 drar: 7,88l / 100km i snitt
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... ctmodel=D5
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... ctmodel=D5
theicct.org har tittat djupare på detta och säger att det avviker med hela 42% mellan tillverkarens siffror och verklig körning: https://www.theicct.org/news/EU-real-wo ... -time-high vilket brukar stämma ganska bra med spritmonitor.de
Model 3 LR AWD 19"
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Eco Driving
Jag vet att det är svårt att tro på mig här, men det är till facto sant. Jag har verifierat färddatorn mot att faktiskt skruva ner soppatanken. Det är inget jag hittar på, det är så min bil fungerar det är så det är, Vilket i sig gör det extremt svårt för mig att räkna hem en elbil.... en avskriven V70 som jag servar själv... Jag jobbar hårt med att hitta på andra anledningar till elbilsköpTeslalink skrev:Jag vet inte hur du tittar på siffrorna eller vilken bil du har. Dock så säger 1200 personer på spritmonitor att:Henrik Torphammar skrev:Min D5 är tvärt om snudd på omöjlig att kunna få UPP till NEDC. Landsväg i 140kph ger 0.49/mil. Stadskörning vet jag inte men det är inte över 0.65 samt blandat brukar den stå på 0.56 över typ ett år. Detta plus vad brännaren drar. (Mina 0.33/mil var inkl ev brännare)themax skrev:Jo. Någon kunde uppenbarligen.
Till och från jobbet där Leaf ligger på 1.75 i snitt så drar Volvon 0.45l/mil
Testcykel NEDC
Landsvägskörning
5,5 l/100km
Stadskörning
9 l/100km
Blandad körning
6,8 l/100km
Volvo V70 D5 drar: 7,5l / 100km i snitt
Volvo (alla modeller med D5 drar: 7,88l / 100km i snitt
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... ctmodel=D5
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... ctmodel=D5
theicct.org har tittat djupare på detta och säger att det avviker med hela 42% mellan tillverkarens siffror och verklig körning: https://www.theicct.org/news/EU-real-wo ... -time-high vilket brukar stämma ganska bra med spritmonitor.de
Jag vet också att filmen bara ger en liten kort snutt av förbrukning, men jag har som sagt kört 70mil på 0.33 i den farten så jag VET att det stämmer. Mitt specifika exemplar med mig bakom ratten, ingen tysk databas.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Eco Driving
Inte alls svårt att tro dig. Dock lurar man ju bara sig själv om man kör upp i 90 och resettar bränslemätaren.
Återkom när du delat antal km med antal tankade liter över ett helt år.
Återkom när du delat antal km med antal tankade liter över ett helt år.
Model 3 LR AWD 19"
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Eco Driving
Ja, 0.56/mil + brännaren. Jag har koll vettu. Tyvärr få som har det, men jag är en av dom. Sen är jag oduglig på mycket annat istället.Teslalink skrev:Inte alls svårt att tro dig. Dock lurar man ju bara sig själv om man kör upp i 90 och resettar bränslemätaren.
Återkom när du delat antal km med antal tankade liter över ett helt år.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Eco Driving
Jag hade en V70 D2 med PowerShift i ett par månader våren 2014. Den drog runt 0,7 blandat för mig. På landsväg gick det få ner den under 0,5 dock. Men jag kände att den nog led en del av att vara alldeles för svag, den hade nog varit snålare i verkligheten (till skillnad från i körcykeln) med lite mer kraft.
Jo, jag förstår att mitt påstående lät väldigt brett och kunde tolkas så. Men jag tycker det är onödigt att insistera på att fortsätta tolka det så efter att jag förklarat hur jag menade.zyax skrev:Jag är inte ens med i debatten här men jag måste erkänna att jag tolkade ditt inlägg som themax gjorde. Eftersom båda är trevliga så behöver nog båda parter tagga ner lite här.danni skrev:Jag söker ingen konflikt här. Du skapar konflikt med en massa konstiga antaganden. Läs det jag skriver istället, och sluta anta att det jag skriver gäller dig och din bil, eftersom det självklart enbart gäller mig och min bil.themax skrev:Från tidigare inlägg:danni skrev:Jag tror du pratar om att DIN Audi gick att köra på uppgiven förbrukning med extrem ecodriving. Det har ju exakt noll och intet att göra med det jag skrev, vilket var att MIN Audi var helt stört omöjlig att få ens i närheten, och att de siffror jag kunde nå under rätt extrema förhållanden inte var det minsta imponerande.
Jo. Någon kunde uppenbarligen.danni skrev:I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Läs första inlägget danni. Jag skriver där att det faktiskt går att köra nära NEDC om man kör smart, och flera andra har gjort detsamma. Att du inte klarade det med din Audi är inget jag kan kommentera, då jag inte vet om du övat i ekokörning eller ens är intresserad av det.
Du förstår fortfarande vad jag menar, men söker konflikt. Varför?
Det du skrev gällde din bil, och jag har inte ifrågasatt något av det. Det jag skrev gällde min bil. Jag står fast vid det jag skrev: med den Audin jag hade så hade ingen någonsin kunnat komma ens nära NEDC-siffrorna. Det var inte fysiskt möjligt. Men självklart är jag inte så dum så att jag tror att bara för att det var omöjligt med just min Audi, så är det omöjligt med varenda bil i hela världen, för det hade ju varit en ganska befängd slutsats.
Hur mycket ekokörning jag övat är egentligen irrelevant eftersom jag körde helt ensam på vägarna i hyfsat konstant låg hastighet utan att överhuvudtaget röra bromsarna, med en automatlåda ställd i ecoläge. Det är inte svårt att ekoköra under de omständigheterna, det finns liksom inget man kan förbättra i en sån situation. I stadstrafik, med annan trafik omkring, varierande hastigheter, hinder, etc, så är det såklart viktigt att veta hur man ska köra snålt om man ska nå låga siffror. Men under de omständigheter jag beskrev så krävs liksom ingen skicklighet alls, bilen kördes så snålt det i stort sett överhuvudtaget är möjligt, och ändå så var den knappt under siffran för blandad förbrukning. Det berättar för mig att NEDC-siffrorna är helt omöjliga att nå i den bilen, åtminstone utan att stänga av AC, tejpa för alla luftintag, etc.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 24 apr 2017 19:17
Re: Eco Driving
Jag har en BMW 320d F31, som mestadels går till o från jobbet, 5mil tur retur. Ca 75% landsväg.
1/4 del av de resorna går långt över tillåten hastighet, runt 120 i snitt på 90 väg.
Snittar 0,55 enligt datorn, deklarerad förbrukning är 0,48. Om jag snålkör går det att få ned den till runt 0,4 till 0,45
1/4 del av de resorna går långt över tillåten hastighet, runt 120 i snitt på 90 väg.
Snittar 0,55 enligt datorn, deklarerad förbrukning är 0,48. Om jag snålkör går det att få ned den till runt 0,4 till 0,45
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Eco Driving
Jag fick en V40 D2 ett par dagar medan min bil var inne på en försäkringsåtgärd. Den mindre bilen med halva effekten drog mer soppa (och var ohygglig slö)danni skrev:Jag hade en V70 D2 med PowerShift i ett par månader våren 2014. Den drog runt 0,7 blandat för mig. På landsväg gick det få ner den under 0,5 dock. Men jag kände att den nog led en del av att vara alldeles för svag, den hade nog varit snålare i verkligheten
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Eco Driving
Vi kanske är inne i den välkända missförståndsbubblan som lätt uppstår på sociala medier. Vi misstolkade nog båda och gick åt varandra lite för hårt.zyax skrev:Jo, jag förstår att mitt påstående lät väldigt brett och kunde tolkas så. Men jag tycker det är onödigt att insistera på att fortsätta tolka det så efter att jag förklarat hur jag menade.danni skrev:Jag är inte ens med i debatten här men jag måste erkänna att jag tolkade ditt inlägg som themax gjorde. Eftersom båda är trevliga så behöver nog båda parter tagga ner lite här.
Min poäng är (och var) att jag kunde köra blandad körning i 45 mil med en medelförbrukning om 6.0 L/100 km. Med min bil. Och jag var nyfiken på om det var fler som roades av att testa dessa gränser snarare än att köra så snabbt som möjligt (som jag ser allt för ofta beskrivas här på forumet).
Jag gräver ner stridsyxan jag aldrig hade för avsikt att plocka upp och hoppas diskussionen kan fortsätta kring begreppet eco drivning. Jag är nyfiken på hur snålt ni kan köra era elbilar. Inte bara på en resa, utan över längre period. Vecka? Månad? År?
Jag loggar varenda droppe diesel jag tankar och har sedan jag köpte bilen för fem och ett halvt år sedan kört NEDC + 10% sett över hela tiden (inklusive minst en husvagnsresa per år), och NEDC + 2% de senaste tre månaderna.
Jag hoppas ju att min kunskap att köra snålt även går att tillämpa när jag får min Model 3. Och inspirera andra att försöka.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Eco Driving
Jamen visst går det att få ner konsumtionen om man anstränger sig. Det är väl inger konstigt. Jag var ju på 180 wh/km härom dagen. Igår körde jag tor Borås -Landvetter med start 03:15. Då hamnade snittet på 300 wh/km. Jämn fart! S.k. "icke Eco driving"!
Model S P85D,
Re: Eco Driving
Lite off topic men jag körde samma sträcka idag som härom dagen med 169 i snittförbrukning, Borås Göteborg, samma fart. 13 grader kallare än förra gången och REGN hela vägen. 28% högre förbrukning!!! Det var mer än jag trodde!Foluke skrev:Jamen visst går det att få ner konsumtionen om man anstränger sig. Det är väl inger konstigt. Jag var ju på 180 wh/km härom dagen. Igår körde jag tor Borås -Landvetter med start 03:15. Då hamnade snittet på 300 wh/km. Jämn fart! S.k. "icke Eco driving"!
Model S P85D,
Re: Eco Driving
Ja, regn vet vi ju påverkar en hel del. Det upplever även jag med Audin (~10-15% om jag får gissa).Foluke skrev:Lite off topic men jag körde samma sträcka idag som härom dagen med 169 i snittförbrukning, Borås Göteborg, samma fart. 13 grader kallare än förra gången och REGN hela vägen. 28% högre förbrukning!!! Det var mer än jag trodde!
Jag skulle vilja se om någon konsekvent sysslar med eco driving i sin elbil. Varje tur, varje dag över längre period. Hur ser siffrorna ut?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Eco Driving
Nu minns jag inte vad han hette här men han som var bland dom första i Sverige skrev ju om hur sjukt snåltthemax skrev:Ja, regn vet vi ju påverkar en hel del. Det upplever även jag med Audin (~10-15% om jag får gissa).Foluke skrev:Lite off topic men jag körde samma sträcka idag som härom dagen med 169 i snittförbrukning, Borås Göteborg, samma fart. 13 grader kallare än förra gången och REGN hela vägen. 28% högre förbrukning!!! Det var mer än jag trodde!
Jag skulle vilja se om någon konsekvent sysslar med eco driving i sin elbil. Varje tur, varje dag över längre period. Hur ser siffrorna ut?
han kört (och alltid kör)... Ska se om jag hittar tråden (eller någon annan som minns bättre)...
Söka på pulse and glide kanske...
Edit: typ här...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... +and+glide
Och han heter Robert Von Bahr
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 3 gång.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Eco Driving
Ja, så är det. Jag åkte ner till Skåne i veckan. På vägen ner var det torrt och lätt motvind. Snittförbrukningen hamnade runt 190Wh/km. På hemvägen regnade det helvetiskt på sysvenska höglandet. Trots medvind rusade förbrukningen iväg och jag trodde att jag inte skulle klara mig hem. Bilen hade initialt räknat ut att jag skulle ha 18% kvar vid ankomst. Men jag toppade 10% extra i Toftaholm och det var tur det. Jag hade 9% kvar när jag var hemma, förbrukningen hamnade i snitt på 230Wh/km, men den var stundvis uppe i 250Wh/km. Bara pga regnet. Tack och lov slutade det regna vid Jönköping, annars hade det kanske inte gått så bra.Foluke skrev:Lite off topic men jag körde samma sträcka idag som härom dagen med 169 i snittförbrukning, Borås Göteborg, samma fart. 13 grader kallare än förra gången och REGN hela vägen. 28% högre förbrukning!!! Det var mer än jag trodde!Foluke skrev:Jamen visst går det att få ner konsumtionen om man anstränger sig. Det är väl inger konstigt. Jag var ju på 180 wh/km härom dagen. Igår körde jag tor Borås -Landvetter med start 03:15. Då hamnade snittet på 300 wh/km. Jämn fart! S.k. "icke Eco driving"!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Eco Driving
Och där fick jag rostbröd i näsanOfarligTesla skrev:Jag kör Eco Driving i formen av att jag sparar på det dyraste vi har, tid.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Eco Driving
Nä orkar inte köra Eco med elbil, snarare att jag gasar på extra. Drygt 4 år med P85 och 12500mil har gett 207W/km.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Eco Driving
Helrätt tänk enligt mig.Sofie skrev:Nä orkar inte köra Eco med elbil, snarare att jag gasar på extra. Drygt 4 år med P85 och 12500mil har gett 207W/km.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Eco Driving
Köra elbil är väl att köra ecoSofie skrev:Nä orkar inte köra Eco med elbil, snarare att jag gasar på extra. Drygt 4 år med P85 och 12500mil har gett 207W/km.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Eco Driving
Det var snålt tyckte jag - vår 85D låg på 240 i snitt när den såldes!Sofie skrev:Nä orkar inte köra Eco med elbil, snarare att jag gasar på extra. Drygt 4 år med P85 och 12500mil har gett 207W/km.
Själv hade jag en V60 D3 automat i två dagar i veckan. Jag körde 50% anti-ecodriving och 50% evodriving. Eftersom motorn var bedrövlig så gasade jag väldigt hårt så fort jag behövde accelerera. Men den hade i stort sett noll motorbroms, snarare någon form av coasting, så jag släppte gasen helt så fort accelerationen var klar och gled långa sträckor. Resultatet:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com