Eco Driving

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Eco Driving

Inlägg av +46 »

182CFC62-404C-498E-ACB0-B197DA139423.jpeg
Jag har kört drygt 180 mil sedan jag bytte till sommardäck den 30 april.
Snittar under 170 Wh/km. Mest korta sträckor (till lantstället, drygt 40 km t.o.r)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Eco Driving

Inlägg av themax »

danni skrev:

Extremt oimponerande, skulle jag påstå, när jag snittat 47 km/h utan att stanna en enda gång och knappt utan att använda bromsarna alls, med 17 grader yttertemp dessutom. Och dåligt fylld dieseltank = vikttrimmad!
Jag skulle snarare säga imponerande. A6 med 3.0-motorn är både större och tyngre än vår A4 med 2.0.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Eco Driving

Inlägg av danni »

themax skrev:
danni skrev:

Extremt oimponerande, skulle jag påstå, när jag snittat 47 km/h utan att stanna en enda gång och knappt utan att använda bromsarna alls, med 17 grader yttertemp dessutom. Och dåligt fylld dieseltank = vikttrimmad!
Jag skulle snarare säga imponerande. A6 med 3.0-motorn är både större och tyngre än vår A4 med 2.0.
Klart den är större och tyngre. Men att en motor som uppges förbruka 0,59 på pappret inte ens under 100% superoptimala förhållanden i 47 km/h går att få ner under 0,53 (enligt den optimistiska färddatorn) tycker jag är pinsamt. Vårt snitt med den bilen var 0,9 liter per mil. På långresor på motorväg så drog den strax över 0,7.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Eco Driving

Inlägg av themax »

danni skrev:
Klart den är större och tyngre. Men att en motor som uppges förbruka 0,59 på pappret inte ens under 100% superoptimala förhållanden i 47 km/h går att få ner under 0,53 (enligt den optimistiska färddatorn) tycker jag är pinsamt. Vårt snitt med den bilen var 0,9 liter per mil. På långresor på motorväg så drog den strax över 0,7.
Det var ju också min poäng. NEDC är satt i labbmiljö, och det vet de flesta om att det är i stort sett omöjligt att nå. Men både du och jag har ändå lyckats framföra bilen utan att reta upp våra medmänniskor. Så det går att komma riktigt nära. När man åker till Linköping för att äta glass eller att få ett barn att somna.

Över HELA vårt ägande (fem och ett halvt år) så har vi en genomsnittsförbrukning på 6,82 (från deklarerade 6,2 alltså). Då drar vi husvagn ibland, kör korta sträckor i Stockholm flera gånger i veckan och åker till Hälsingland minst en gång i månaden. Jag kör bilen kanske 7 av tio gånger, hustrun 3. De senaste tre månaderna är medelförbrukningen 6,3 (eftersom vi blivit bättre på eco driving).

Min förra Audi (A6 med 2.4L bensinmotorn utan turbo) drog 10,1 i medel över hela vårt ägande (fyra år). Den hade en deklarerad genomsnittsförbrukning på 9,7. Och då hade vi inte börjat med ekonomisk körning, bara låtit bli att stressköra och syssla med fortkörning.

Så alla kan nog göra sitt för att i alla fall komma närmare den deklarerade förbrukningen. Det gäller bara att köra smart och öva. Fullärd blir man nog aldrig.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Eco Driving

Inlägg av danni »

Att NEDC är overklig och suger, det visste jag sen innan. Men att jag skulle ligga nästan 50% över, det hade jag inte kunnat ana, och att det skulle vara nästan omöjligt att nå siffran för blandad körning ens under 100% perfekta förhållanden, det var lite överdrivet. Vad jag försöker säga här är att nej, det går inte komma nära. Inte ens lite nära. Enda anledningen att jag kunde komma så lågt som jag gjorde var att det var på natten, utan annan trafik, men även då tycker jag faktiskt inte jag kom lågt. I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Eco Driving

Inlägg av themax »

danni skrev:
Att NEDC är overklig och suger, det visste jag sen innan. Men att jag skulle ligga nästan 50% över, det hade jag inte kunnat ana, och att det skulle vara nästan omöjligt att nå siffran för blandad körning ens under 100% perfekta förhållanden, det var lite överdrivet. Vad jag försöker säga här är att nej, det går inte komma nära. Inte ens lite nära. Enda anledningen att jag kunde komma så lågt som jag gjorde var att det var på natten, utan annan trafik, men även då tycker jag faktiskt inte jag kom lågt. I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Och ändå var det precis det jag gjorde i söndags.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Eco Driving

Inlägg av Henrik Torphammar »

themax skrev:
Jag har under några år roat mig med att försöka köra så energisnålt som möjligt. Om inte annat för att vara förberedd den dag jag kör elbil.
http://10300rpm.blogspot.com/2014/09/en ... bilen.html


Jag har kört min V70 diesel på 0.33 över 70mil. För att göra historian kort så fick jag trubbel med soppasystemet i Belgien och fick snigla i 85kph hela vägen till puttgarden. Detta var 2010 med min V70 -07 D5 på 250hk. Idag är ju vare sig 250hk eller 0.33/mil imponerande men då var det ingen som trodde på mig. Till saken hör att i Rödeby väntade kompisen med biltransporten och väl hemma monterade jag ner tanken, tömde denna och verifierade då att färddatorn stämde. (Tankade 70.0 liter på Volvo i Houthalen efter att tanken varit tömd)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Eco Driving

Inlägg av Foluke »

themax skrev:
danni skrev:
Att NEDC är overklig och suger, det visste jag sen innan. Men att jag skulle ligga nästan 50% över, det hade jag inte kunnat ana, och att det skulle vara nästan omöjligt att nå siffran för blandad körning ens under 100% perfekta förhållanden, det var lite överdrivet. Vad jag försöker säga här är att nej, det går inte komma nära. Inte ens lite nära. Enda anledningen att jag kunde komma så lågt som jag gjorde var att det var på natten, utan annan trafik, men även då tycker jag faktiskt inte jag kom lågt. I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Och ändå var det precis det jag gjorde i söndags.
Jag har 85kWh batteri. 100%laddning och 38 mil beräknat. Antag att jag använder 80 kWh. Då är förbrukningen 210w/km.
Just nu står det 35,2 mil på ena beräkningen men 43,9 mil på det mer optimistiska. Då handlar det om ca 74kWh. Att köra 43,9 mil på 74kWh gör åt ca 169 w/km.
Det drog min bil i lördags mellan Borås och Göteborg. Motorvägsfart, 24 grader varmt och fallhöjd ca 200 meter. (Fortsättningen till Varberg och åter till Borås med lite stadskörning i alla städerna, tog totalt 180 w/km).
Slutsatsen jag drar att den här optimistiska blekningen, om det nu är NECD, kan nog uppnås om allt annat är optimalt.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Eco Driving

Inlägg av danni »

themax skrev:
danni skrev:
Att NEDC är overklig och suger, det visste jag sen innan. Men att jag skulle ligga nästan 50% över, det hade jag inte kunnat ana, och att det skulle vara nästan omöjligt att nå siffran för blandad körning ens under 100% perfekta förhållanden, det var lite överdrivet. Vad jag försöker säga här är att nej, det går inte komma nära. Inte ens lite nära. Enda anledningen att jag kunde komma så lågt som jag gjorde var att det var på natten, utan annan trafik, men även då tycker jag faktiskt inte jag kom lågt. I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Och ändå var det precis det jag gjorde i söndags.
Kom du ner i uppgiven förbrukning med min gamla Audi i söndags? :shock:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Eco Driving

Inlägg av themax »

danni skrev:

Kom du ner i uppgiven förbrukning med min gamla Audi i söndags? :shock:
Tänker inte gå i polemik med dig. Du vet precis vad jag pratar om.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Eco Driving

Inlägg av danni »

themax skrev:
danni skrev:

Kom du ner i uppgiven förbrukning med min gamla Audi i söndags? :shock:
Tänker inte gå i polemik med dig. Du vet precis vad jag pratar om.
Jag tror du pratar om att DIN Audi gick att köra på uppgiven förbrukning med extrem ecodriving. Det har ju exakt noll och intet att göra med det jag skrev, vilket var att MIN Audi var helt stört omöjlig att få ens i närheten, och att de siffror jag kunde nå under rätt extrema förhållanden inte var det minsta imponerande.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Eco Driving

Inlägg av themax »

danni skrev:
Jag tror du pratar om att DIN Audi gick att köra på uppgiven förbrukning med extrem ecodriving. Det har ju exakt noll och intet att göra med det jag skrev, vilket var att MIN Audi var helt stört omöjlig att få ens i närheten, och att de siffror jag kunde nå under rätt extrema förhållanden inte var det minsta imponerande.
Från tidigare inlägg:
danni skrev:
I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Jo. Någon kunde uppenbarligen.

Läs första inlägget danni. Jag skriver där att det faktiskt går att köra nära NEDC om man kör smart, och flera andra har gjort detsamma. Att du inte klarade det med din Audi är inget jag kan kommentera, då jag inte vet om du övat i ekokörning eller ens är intresserad av det.

Du förstår fortfarande vad jag menar, men söker konflikt. Varför?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Eco Driving

Inlägg av Henrik Torphammar »

themax skrev:
Jo. Någon kunde uppenbarligen.
Min D5 är tvärt om snudd på omöjlig att kunna få UPP till NEDC. Landsväg i 140kph ger 0.49/mil. Stadskörning vet jag inte men det är inte över 0.65 samt blandat brukar den stå på 0.56 över typ ett år. Detta plus vad brännaren drar. (Mina 0.33/mil var inkl ev brännare)

Till och från jobbet där Leaf ligger på 1.75 i snitt så drar Volvon 0.45l/mil


Testcykel NEDC
Landsvägskörning
5,5 l/100km

Stadskörning
9 l/100km

Blandad körning
6,8 l/100km
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Eco Driving

Inlägg av danni »

themax skrev:
danni skrev:
Jag tror du pratar om att DIN Audi gick att köra på uppgiven förbrukning med extrem ecodriving. Det har ju exakt noll och intet att göra med det jag skrev, vilket var att MIN Audi var helt stört omöjlig att få ens i närheten, och att de siffror jag kunde nå under rätt extrema förhållanden inte var det minsta imponerande.
Från tidigare inlägg:
danni skrev:
I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Jo. Någon kunde uppenbarligen.

Läs första inlägget danni. Jag skriver där att det faktiskt går att köra nära NEDC om man kör smart, och flera andra har gjort detsamma. Att du inte klarade det med din Audi är inget jag kan kommentera, då jag inte vet om du övat i ekokörning eller ens är intresserad av det.

Du förstår fortfarande vad jag menar, men söker konflikt. Varför?
Jag söker ingen konflikt här. Du skapar konflikt med en massa konstiga antaganden. Läs det jag skriver istället, och sluta anta att det jag skriver gäller dig och din bil, eftersom det självklart enbart gäller mig och min bil.

Det du skrev gällde din bil, och jag har inte ifrågasatt något av det. Det jag skrev gällde min bil. Jag står fast vid det jag skrev: med den Audin jag hade så hade ingen någonsin kunnat komma ens nära NEDC-siffrorna. Det var inte fysiskt möjligt. Men självklart är jag inte så dum så att jag tror att bara för att det var omöjligt med just min Audi, så är det omöjligt med varenda bil i hela världen, för det hade ju varit en ganska befängd slutsats.

Hur mycket ekokörning jag övat är egentligen irrelevant eftersom jag körde helt ensam på vägarna i hyfsat konstant låg hastighet utan att överhuvudtaget röra bromsarna, med en automatlåda ställd i ecoläge. Det är inte svårt att ekoköra under de omständigheterna, det finns liksom inget man kan förbättra i en sån situation. I stadstrafik, med annan trafik omkring, varierande hastigheter, hinder, etc, så är det såklart viktigt att veta hur man ska köra snålt om man ska nå låga siffror. Men under de omständigheter jag beskrev så krävs liksom ingen skicklighet alls, bilen kördes så snålt det i stort sett överhuvudtaget är möjligt, och ändå så var den knappt under siffran för blandad förbrukning. Det berättar för mig att NEDC-siffrorna är helt omöjliga att nå i den bilen, åtminstone utan att stänga av AC, tejpa för alla luftintag, etc.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Eco Driving

Inlägg av zyax »

danni skrev:
themax skrev:
danni skrev:
Jag tror du pratar om att DIN Audi gick att köra på uppgiven förbrukning med extrem ecodriving. Det har ju exakt noll och intet att göra med det jag skrev, vilket var att MIN Audi var helt stört omöjlig att få ens i närheten, och att de siffror jag kunde nå under rätt extrema förhållanden inte var det minsta imponerande.
Från tidigare inlägg:
danni skrev:
I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Jo. Någon kunde uppenbarligen.

Läs första inlägget danni. Jag skriver där att det faktiskt går att köra nära NEDC om man kör smart, och flera andra har gjort detsamma. Att du inte klarade det med din Audi är inget jag kan kommentera, då jag inte vet om du övat i ekokörning eller ens är intresserad av det.

Du förstår fortfarande vad jag menar, men söker konflikt. Varför?
Jag söker ingen konflikt här. Du skapar konflikt med en massa konstiga antaganden. Läs det jag skriver istället, och sluta anta att det jag skriver gäller dig och din bil, eftersom det självklart enbart gäller mig och min bil.

Det du skrev gällde din bil, och jag har inte ifrågasatt något av det. Det jag skrev gällde min bil. Jag står fast vid det jag skrev: med den Audin jag hade så hade ingen någonsin kunnat komma ens nära NEDC-siffrorna. Det var inte fysiskt möjligt. Men självklart är jag inte så dum så att jag tror att bara för att det var omöjligt med just min Audi, så är det omöjligt med varenda bil i hela världen, för det hade ju varit en ganska befängd slutsats.

Hur mycket ekokörning jag övat är egentligen irrelevant eftersom jag körde helt ensam på vägarna i hyfsat konstant låg hastighet utan att överhuvudtaget röra bromsarna, med en automatlåda ställd i ecoläge. Det är inte svårt att ekoköra under de omständigheterna, det finns liksom inget man kan förbättra i en sån situation. I stadstrafik, med annan trafik omkring, varierande hastigheter, hinder, etc, så är det såklart viktigt att veta hur man ska köra snålt om man ska nå låga siffror. Men under de omständigheter jag beskrev så krävs liksom ingen skicklighet alls, bilen kördes så snålt det i stort sett överhuvudtaget är möjligt, och ändå så var den knappt under siffran för blandad förbrukning. Det berättar för mig att NEDC-siffrorna är helt omöjliga att nå i den bilen, åtminstone utan att stänga av AC, tejpa för alla luftintag, etc.
Jag är inte ens med i debatten här men jag måste erkänna att jag tolkade ditt inlägg som themax gjorde. Eftersom båda är trevliga så behöver nog båda parter tagga ner lite här.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Eco Driving

Inlägg av Teslalink »

Henrik Torphammar skrev:
themax skrev:
Jo. Någon kunde uppenbarligen.
Min D5 är tvärt om snudd på omöjlig att kunna få UPP till NEDC. Landsväg i 140kph ger 0.49/mil. Stadskörning vet jag inte men det är inte över 0.65 samt blandat brukar den stå på 0.56 över typ ett år. Detta plus vad brännaren drar. (Mina 0.33/mil var inkl ev brännare)

Till och från jobbet där Leaf ligger på 1.75 i snitt så drar Volvon 0.45l/mil


Testcykel NEDC
Landsvägskörning
5,5 l/100km

Stadskörning
9 l/100km

Blandad körning
6,8 l/100km
Jag vet inte hur du tittar på siffrorna eller vilken bil du har. Dock så säger 1200 personer på spritmonitor att:
Volvo V70 D5 drar: 7,5l / 100km i snitt
Volvo (alla modeller med D5 drar: 7,88l / 100km i snitt

https://www.spritmonitor.de/en/overview ... ctmodel=D5
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... ctmodel=D5

theicct.org har tittat djupare på detta och säger att det avviker med hela 42% mellan tillverkarens siffror och verklig körning: https://www.theicct.org/news/EU-real-wo ... -time-high vilket brukar stämma ganska bra med spritmonitor.de
Model 3 LR AWD 19"
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Eco Driving

Inlägg av Henrik Torphammar »

Teslalink skrev:
Henrik Torphammar skrev:
themax skrev:
Jo. Någon kunde uppenbarligen.
Min D5 är tvärt om snudd på omöjlig att kunna få UPP till NEDC. Landsväg i 140kph ger 0.49/mil. Stadskörning vet jag inte men det är inte över 0.65 samt blandat brukar den stå på 0.56 över typ ett år. Detta plus vad brännaren drar. (Mina 0.33/mil var inkl ev brännare)

Till och från jobbet där Leaf ligger på 1.75 i snitt så drar Volvon 0.45l/mil


Testcykel NEDC
Landsvägskörning
5,5 l/100km

Stadskörning
9 l/100km

Blandad körning
6,8 l/100km
Jag vet inte hur du tittar på siffrorna eller vilken bil du har. Dock så säger 1200 personer på spritmonitor att:
Volvo V70 D5 drar: 7,5l / 100km i snitt
Volvo (alla modeller med D5 drar: 7,88l / 100km i snitt

https://www.spritmonitor.de/en/overview ... ctmodel=D5
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... ctmodel=D5

theicct.org har tittat djupare på detta och säger att det avviker med hela 42% mellan tillverkarens siffror och verklig körning: https://www.theicct.org/news/EU-real-wo ... -time-high vilket brukar stämma ganska bra med spritmonitor.de
Jag vet att det är svårt att tro på mig här, men det är till facto sant. Jag har verifierat färddatorn mot att faktiskt skruva ner soppatanken. Det är inget jag hittar på, det är så min bil fungerar det är så det är, Vilket i sig gör det extremt svårt för mig att räkna hem en elbil.... en avskriven V70 som jag servar själv... Jag jobbar hårt med att hitta på andra anledningar till elbilsköp :mrgreen: :mrgreen:

Jag vet också att filmen bara ger en liten kort snutt av förbrukning, men jag har som sagt kört 70mil på 0.33 i den farten så jag VET att det stämmer. Mitt specifika exemplar med mig bakom ratten, ingen tysk databas.

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Eco Driving

Inlägg av Teslalink »

Inte alls svårt att tro dig. Dock lurar man ju bara sig själv om man kör upp i 90 och resettar bränslemätaren.
Återkom när du delat antal km med antal tankade liter över ett helt år.
Model 3 LR AWD 19"
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Eco Driving

Inlägg av Henrik Torphammar »

Teslalink skrev:
Inte alls svårt att tro dig. Dock lurar man ju bara sig själv om man kör upp i 90 och resettar bränslemätaren.
Återkom när du delat antal km med antal tankade liter över ett helt år.
Ja, 0.56/mil + brännaren. Jag har koll vettu. Tyvärr få som har det, men jag är en av dom. Sen är jag oduglig på mycket annat istället.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Eco Driving

Inlägg av danni »

Jag hade en V70 D2 med PowerShift i ett par månader våren 2014. Den drog runt 0,7 blandat för mig. På landsväg gick det få ner den under 0,5 dock. Men jag kände att den nog led en del av att vara alldeles för svag, den hade nog varit snålare i verkligheten (till skillnad från i körcykeln) med lite mer kraft.
zyax skrev:
danni skrev:
themax skrev:
danni skrev:
Jag tror du pratar om att DIN Audi gick att köra på uppgiven förbrukning med extrem ecodriving. Det har ju exakt noll och intet att göra med det jag skrev, vilket var att MIN Audi var helt stört omöjlig att få ens i närheten, och att de siffror jag kunde nå under rätt extrema förhållanden inte var det minsta imponerande.
Från tidigare inlägg:
danni skrev:
I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Jo. Någon kunde uppenbarligen.

Läs första inlägget danni. Jag skriver där att det faktiskt går att köra nära NEDC om man kör smart, och flera andra har gjort detsamma. Att du inte klarade det med din Audi är inget jag kan kommentera, då jag inte vet om du övat i ekokörning eller ens är intresserad av det.

Du förstår fortfarande vad jag menar, men söker konflikt. Varför?
Jag söker ingen konflikt här. Du skapar konflikt med en massa konstiga antaganden. Läs det jag skriver istället, och sluta anta att det jag skriver gäller dig och din bil, eftersom det självklart enbart gäller mig och min bil.

Det du skrev gällde din bil, och jag har inte ifrågasatt något av det. Det jag skrev gällde min bil. Jag står fast vid det jag skrev: med den Audin jag hade så hade ingen någonsin kunnat komma ens nära NEDC-siffrorna. Det var inte fysiskt möjligt. Men självklart är jag inte så dum så att jag tror att bara för att det var omöjligt med just min Audi, så är det omöjligt med varenda bil i hela världen, för det hade ju varit en ganska befängd slutsats.

Hur mycket ekokörning jag övat är egentligen irrelevant eftersom jag körde helt ensam på vägarna i hyfsat konstant låg hastighet utan att överhuvudtaget röra bromsarna, med en automatlåda ställd i ecoläge. Det är inte svårt att ekoköra under de omständigheterna, det finns liksom inget man kan förbättra i en sån situation. I stadstrafik, med annan trafik omkring, varierande hastigheter, hinder, etc, så är det såklart viktigt att veta hur man ska köra snålt om man ska nå låga siffror. Men under de omständigheter jag beskrev så krävs liksom ingen skicklighet alls, bilen kördes så snålt det i stort sett överhuvudtaget är möjligt, och ändå så var den knappt under siffran för blandad förbrukning. Det berättar för mig att NEDC-siffrorna är helt omöjliga att nå i den bilen, åtminstone utan att stänga av AC, tejpa för alla luftintag, etc.
Jag är inte ens med i debatten här men jag måste erkänna att jag tolkade ditt inlägg som themax gjorde. Eftersom båda är trevliga så behöver nog båda parter tagga ner lite här.
Jo, jag förstår att mitt påstående lät väldigt brett och kunde tolkas så. Men jag tycker det är onödigt att insistera på att fortsätta tolka det så efter att jag förklarat hur jag menade.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
jespersundqvist
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 apr 2017 19:17

Re: Eco Driving

Inlägg av jespersundqvist »

Jag har en BMW 320d F31, som mestadels går till o från jobbet, 5mil tur retur. Ca 75% landsväg.
1/4 del av de resorna går långt över tillåten hastighet, runt 120 i snitt på 90 väg.
Snittar 0,55 enligt datorn, deklarerad förbrukning är 0,48. Om jag snålkör går det att få ned den till runt 0,4 till 0,45
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Eco Driving

Inlägg av Henrik Torphammar »

danni skrev:
Jag hade en V70 D2 med PowerShift i ett par månader våren 2014. Den drog runt 0,7 blandat för mig. På landsväg gick det få ner den under 0,5 dock. Men jag kände att den nog led en del av att vara alldeles för svag, den hade nog varit snålare i verkligheten
Jag fick en V40 D2 ett par dagar medan min bil var inne på en försäkringsåtgärd. Den mindre bilen med halva effekten drog mer soppa (och var ohygglig slö)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Eco Driving

Inlägg av themax »

zyax skrev:
danni skrev:
Jag är inte ens med i debatten här men jag måste erkänna att jag tolkade ditt inlägg som themax gjorde. Eftersom båda är trevliga så behöver nog båda parter tagga ner lite här.
Jo, jag förstår att mitt påstående lät väldigt brett och kunde tolkas så. Men jag tycker det är onödigt att insistera på att fortsätta tolka det så efter att jag förklarat hur jag menade.
Vi kanske är inne i den välkända missförståndsbubblan som lätt uppstår på sociala medier. Vi misstolkade nog båda och gick åt varandra lite för hårt.

Min poäng är (och var) att jag kunde köra blandad körning i 45 mil med en medelförbrukning om 6.0 L/100 km. Med min bil. Och jag var nyfiken på om det var fler som roades av att testa dessa gränser snarare än att köra så snabbt som möjligt (som jag ser allt för ofta beskrivas här på forumet).

Jag gräver ner stridsyxan jag aldrig hade för avsikt att plocka upp och hoppas diskussionen kan fortsätta kring begreppet eco drivning. Jag är nyfiken på hur snålt ni kan köra era elbilar. Inte bara på en resa, utan över längre period. Vecka? Månad? År?

Jag loggar varenda droppe diesel jag tankar och har sedan jag köpte bilen för fem och ett halvt år sedan kört NEDC + 10% sett över hela tiden (inklusive minst en husvagnsresa per år), och NEDC + 2% de senaste tre månaderna.

Jag hoppas ju att min kunskap att köra snålt även går att tillämpa när jag får min Model 3. Och inspirera andra att försöka.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Eco Driving

Inlägg av Foluke »

Jamen visst går det att få ner konsumtionen om man anstränger sig. Det är väl inger konstigt. Jag var ju på 180 wh/km härom dagen. Igår körde jag tor Borås -Landvetter med start 03:15. Då hamnade snittet på 300 wh/km. Jämn fart! :D S.k. "icke Eco driving"!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Eco Driving

Inlägg av Foluke »

Foluke skrev:
Jamen visst går det att få ner konsumtionen om man anstränger sig. Det är väl inger konstigt. Jag var ju på 180 wh/km härom dagen. Igår körde jag tor Borås -Landvetter med start 03:15. Då hamnade snittet på 300 wh/km. Jämn fart! :D S.k. "icke Eco driving"!
Lite off topic men jag körde samma sträcka idag som härom dagen med 169 i snittförbrukning, Borås Göteborg, samma fart. 13 grader kallare än förra gången och REGN hela vägen. 28% högre förbrukning!!! Det var mer än jag trodde!
Model S P85D,
Skriv svar