Eco Driving

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1894
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Eco Driving

Inlägg av themax »

Jag har under några år roat mig med att försöka köra så energisnålt som möjligt. Om inte annat för att vara förberedd den dag jag kör elbil. Så i går provade jag tillämpa alla kunskaper på en resa till Linköping tur och retur för att äta glass på Bosses Glassbar (jodå, det är värt tid och diesel att göra resan dit).

Start i Spånga – genom Stockholm och raka spåret till Linköping. Tillbaka en avstickare i Nyköping och mindre vägar från Tystberga till Södertälje eftersom köerna efter MC-olyckan och branden gjorde att trafiken saktade ner betänkligt där. Följde rytmen på E4 och låg i 120 på mätaren (~114 km/h GPS) som mest.

Resultatet efter 45 mils bilkörning blev en genomsnittsförbrukning på 6,0 liter/100 km. NEDC deklarerat på vår Audi är 6,2 blandad körning och 5,5 vid landsväg. Bild

Det jag vill säga är att NEDC må vara utskällt och omöjligt att nå, men det går faktiskt att komma riktigt nära om man kör smart. Ser fram emot att kunna tillämpa eco driving med elbil också. Jag är gammal yrkeschaufför och har för länge sen insett hur lite man i praktiken tjänar på att köra över hastighetsgränserna, särskilt om det finns annan trafik på vägen.

Denna Audi är omprogrammerad efter dieselskandalen och drar mindre bränsle än innan omprogrammeringen. Med mitt körsätt har jag inte heller märkt någon försämrad körbarhet efter det, så jag har fortfarande en bränslekostnad på under 10 kronor milen (trots dagens bränslepriser).

Med lite tur i Elon-universum så kommer jag nästa år kunna jämföra resan med Model 3.

Här i forumet läser jag ofta att brutal fortkörning är legio, men det kanske även finns någon som roas av eco driving?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Eco Driving

Inlägg av OlleBack »

Är inte nedc mest problematisk vid elbilskörning? Trodde den var mer lik verkligheten än EPA vid fossilkörning?
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Eco Driving

Inlägg av TeslaX Anders »

themax skrev:
Jag har under några år roat mig med att försöka köra så energisnålt som möjligt. Om inte annat för att vara förberedd den dag jag kör elbil. Så i går provade jag tillämpa alla kunskaper på en resa till Linköping tur och retur för att äta glass på Bosses Glassbar (jodå, det är värt tid och diesel att göra resan dit).

Start i Spånga – genom Stockholm och raka spåret till Linköping. Tillbaka en avstickare i Nyköping och mindre vägar från Tystberga till Södertälje eftersom köerna efter MC-olyckan och branden gjorde att trafiken saktade ner betänkligt där. Följde rytmen på E4 och låg i 120 på mätaren (~114 km/h GPS) som mest.

Resultatet efter 45 mils bilkörning blev en genomsnittsförbrukning på 6,0 liter/100 km. NEDC deklarerat på vår Audi är 6,2 blandad körning och 5,5 vid landsväg. Bild

Det jag vill säga är att NEDC må vara utskällt och omöjligt att nå, men det går faktiskt att komma riktigt nära om man kör smart. Ser fram emot att kunna tillämpa eco driving med elbil också. Jag är gammal yrkeschaufför och har för länge sen insett hur lite man i praktiken tjänar på att köra över hastighetsgränserna, särskilt om det finns annan trafik på vägen.

Denna Audi är omprogrammerad efter dieselskandalen och drar mindre bränsle än innan omprogrammeringen. Med mitt körsätt har jag inte heller märkt någon försämrad körbarhet efter det, så jag har fortfarande en bränslekostnad på under 10 kronor milen (trots dagens bränslepriser).

Med lite tur i Elon-universum så kommer jag nästa år kunna jämföra resan med Model 3.

Här i forumet läser jag ofta att brutal fortkörning är legio, men det kanske även finns någon som roas av eco driving?
Tack för en trevlig rapport. Hoppas glassen var god!
Håller med dig helt om att det går bra att köra snålt om man bara tänker lite och inte stressar Tycker själv att jag kommer riktigt långt med min MX 90D jämfört med vad många andra berättar. Tyvärr har ju att köra (för) fort nästan blivit normen. Många ögontjänare ser man ju i trafiken. Bromsa in framför fartkameran och sedan gasa på igen. Respekten för trafikregler och andra trafikanter har sjunkit rejält under de 40 år jag haft körkort. Tyvärr har ju Polisens trafikövervakning i stort sett upphört. Antar att Poliserna är ute och jagar gängkriminella, stöldligor samt illegala flyktingar istället. Den sk 0-visionen i trafiken är nog bara att lägga på hyllan under rådande förhållanden.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Eco Driving

Inlägg av Teslaspolen »

EcoDriving tillämpade jag på Leafen alltid, och körde dessutom långsammare än vad hastighetsgränsen är om jag skulle långt (Typ 150 km med 24 kWh). Väldigt roligt att se hur vansinnigt mycket mindre den drar när man sänker hastigheten.

Ska tillägga för alla farttokar att jag ser till att aldrig vara ivägen. Är det någon bakom så ligger jag på hastighetsgränsen; aldrig över. Då får dom köra om på egen behag.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Eco Driving

Inlägg av kangru »

Att ligga på hastighetsgränsen vid 70 eller 90 väg gör att man helt klart inser värdet av lågt luftmotstånd. Att ligga med AP och njuta av livet och se löjligt låga förbrukningstal är glädjande!
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Eco Driving

Inlägg av TeslaX Anders »

kangru skrev:
Att ligga på hastighetsgränsen vid 70 eller 90 väg gör att man helt klart inser värdet av lågt luftmotstånd. Att ligga med AP och njuta av livet och se löjligt låga förbrukningstal är glädjande!
3+
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1894
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Eco Driving

Inlägg av themax »

TeslaX Anders skrev:

Tack för en trevlig rapport. Hoppas glassen var god!
Jodå, var ju tvungen att testa efter nya ägarna tagit över. Gammaldags våffla var borttagen, men banana split var som vanligt en hel lunch Bild
TeslaX Anders skrev:
Håller med dig helt om att det går bra att köra snålt om man bara tänker lite och inte stressar Tycker själv att jag kommer riktigt långt med min MX 90D jämfört med vad många andra berättar.
Ja, jag övar ju för att kunna köra non-stop Spånga-Norrbo (i Hälsingland) utan laddstopp med Model 3 (31 mil ska kunna gå även på vintern) och med lite reserv för oförutsedda omvägar! Jag tänker dock fortsätta hålla hastighetsbegränsningarna, och inte köra långsammare än dem. Det är så mycket annat som påverkar. En av de största vinsterna (åtminstone med fossilbil) är att aldrig trycka på bromsen. Du ska alltid köra så smart att det helst inte behövs. Det kräver träning och jag lär mig fortfarande.

Eco drivning innebär inte att man ska vara bromskloss i trafiken, även om jag förstår att det är ett måste med gamla Leaf och andra bilar med mindre batteri.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Eco Driving

Inlägg av danni »

Jag har andra erfarenheter av Audi. Jag hade en A6 3.0 TDI quattro som skulle dra 0,59 på pappret. I verkligheten drog den ca 0,9 så som jag körde den. Några gånger försökte jag mig på rätt extrem ecodriving, alltså verkligen få ner den så lågt som det någonsin gick. Det var på natten, helt tomt på trafik och jag körde enbart för att få en liten skrikig bebis att kunna sova en stund, dvs jag behövde inte ens ta mig nånstans utan behövde bara köra i en cirkel i nån timme, så jag höll 50-70 och rörde verkligen aldrig bromsen. Som allra lägst då fick jag ner den till 0,53 enligt den något optimistiska färddatorn, dvs jag kom precis under siffran för blandat. Siffran för landsväg var jag inte ens i närheten av.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Eco Driving

Inlägg av nek0 »

Det är precis som du skriver themax. Man behöver inte köra långsamt för att komma ner i förbrukningen . Det räcker att man planerar körningen och inte bromsar i onödan.
Så här såg det ut när jag testade eco körning med min Superb . Bilen är inte inkörd än så det kanske kan gå att köra snålare :)
4,1.png
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Eco Driving

Inlägg av danni »

Vilket bra minne jag har. Grävde fram bildbevis på min "ecodriving":

Bild

Extremt oimponerande, skulle jag påstå, när jag snittat 47 km/h utan att stanna en enda gång och knappt utan att använda bromsarna alls, med 17 grader yttertemp dessutom. Och dåligt fylld dieseltank = vikttrimmad!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Eco Driving

Inlägg av +46 »

182CFC62-404C-498E-ACB0-B197DA139423.jpeg
Jag har kört drygt 180 mil sedan jag bytte till sommardäck den 30 april.
Snittar under 170 Wh/km. Mest korta sträckor (till lantstället, drygt 40 km t.o.r)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1894
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Eco Driving

Inlägg av themax »

danni skrev:

Extremt oimponerande, skulle jag påstå, när jag snittat 47 km/h utan att stanna en enda gång och knappt utan att använda bromsarna alls, med 17 grader yttertemp dessutom. Och dåligt fylld dieseltank = vikttrimmad!
Jag skulle snarare säga imponerande. A6 med 3.0-motorn är både större och tyngre än vår A4 med 2.0.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Eco Driving

Inlägg av danni »

themax skrev:
danni skrev:

Extremt oimponerande, skulle jag påstå, när jag snittat 47 km/h utan att stanna en enda gång och knappt utan att använda bromsarna alls, med 17 grader yttertemp dessutom. Och dåligt fylld dieseltank = vikttrimmad!
Jag skulle snarare säga imponerande. A6 med 3.0-motorn är både större och tyngre än vår A4 med 2.0.
Klart den är större och tyngre. Men att en motor som uppges förbruka 0,59 på pappret inte ens under 100% superoptimala förhållanden i 47 km/h går att få ner under 0,53 (enligt den optimistiska färddatorn) tycker jag är pinsamt. Vårt snitt med den bilen var 0,9 liter per mil. På långresor på motorväg så drog den strax över 0,7.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1894
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Eco Driving

Inlägg av themax »

danni skrev:
Klart den är större och tyngre. Men att en motor som uppges förbruka 0,59 på pappret inte ens under 100% superoptimala förhållanden i 47 km/h går att få ner under 0,53 (enligt den optimistiska färddatorn) tycker jag är pinsamt. Vårt snitt med den bilen var 0,9 liter per mil. På långresor på motorväg så drog den strax över 0,7.
Det var ju också min poäng. NEDC är satt i labbmiljö, och det vet de flesta om att det är i stort sett omöjligt att nå. Men både du och jag har ändå lyckats framföra bilen utan att reta upp våra medmänniskor. Så det går att komma riktigt nära. När man åker till Linköping för att äta glass eller att få ett barn att somna.

Över HELA vårt ägande (fem och ett halvt år) så har vi en genomsnittsförbrukning på 6,82 (från deklarerade 6,2 alltså). Då drar vi husvagn ibland, kör korta sträckor i Stockholm flera gånger i veckan och åker till Hälsingland minst en gång i månaden. Jag kör bilen kanske 7 av tio gånger, hustrun 3. De senaste tre månaderna är medelförbrukningen 6,3 (eftersom vi blivit bättre på eco driving).

Min förra Audi (A6 med 2.4L bensinmotorn utan turbo) drog 10,1 i medel över hela vårt ägande (fyra år). Den hade en deklarerad genomsnittsförbrukning på 9,7. Och då hade vi inte börjat med ekonomisk körning, bara låtit bli att stressköra och syssla med fortkörning.

Så alla kan nog göra sitt för att i alla fall komma närmare den deklarerade förbrukningen. Det gäller bara att köra smart och öva. Fullärd blir man nog aldrig.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Eco Driving

Inlägg av danni »

Att NEDC är overklig och suger, det visste jag sen innan. Men att jag skulle ligga nästan 50% över, det hade jag inte kunnat ana, och att det skulle vara nästan omöjligt att nå siffran för blandad körning ens under 100% perfekta förhållanden, det var lite överdrivet. Vad jag försöker säga här är att nej, det går inte komma nära. Inte ens lite nära. Enda anledningen att jag kunde komma så lågt som jag gjorde var att det var på natten, utan annan trafik, men även då tycker jag faktiskt inte jag kom lågt. I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1894
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Eco Driving

Inlägg av themax »

danni skrev:
Att NEDC är overklig och suger, det visste jag sen innan. Men att jag skulle ligga nästan 50% över, det hade jag inte kunnat ana, och att det skulle vara nästan omöjligt att nå siffran för blandad körning ens under 100% perfekta förhållanden, det var lite överdrivet. Vad jag försöker säga här är att nej, det går inte komma nära. Inte ens lite nära. Enda anledningen att jag kunde komma så lågt som jag gjorde var att det var på natten, utan annan trafik, men även då tycker jag faktiskt inte jag kom lågt. I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Och ändå var det precis det jag gjorde i söndags.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Eco Driving

Inlägg av Henrik Torphammar »

themax skrev:
Jag har under några år roat mig med att försöka köra så energisnålt som möjligt. Om inte annat för att vara förberedd den dag jag kör elbil.
http://10300rpm.blogspot.com/2014/09/en ... bilen.html


Jag har kört min V70 diesel på 0.33 över 70mil. För att göra historian kort så fick jag trubbel med soppasystemet i Belgien och fick snigla i 85kph hela vägen till puttgarden. Detta var 2010 med min V70 -07 D5 på 250hk. Idag är ju vare sig 250hk eller 0.33/mil imponerande men då var det ingen som trodde på mig. Till saken hör att i Rödeby väntade kompisen med biltransporten och väl hemma monterade jag ner tanken, tömde denna och verifierade då att färddatorn stämde. (Tankade 70.0 liter på Volvo i Houthalen efter att tanken varit tömd)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Eco Driving

Inlägg av Foluke »

themax skrev:
danni skrev:
Att NEDC är overklig och suger, det visste jag sen innan. Men att jag skulle ligga nästan 50% över, det hade jag inte kunnat ana, och att det skulle vara nästan omöjligt att nå siffran för blandad körning ens under 100% perfekta förhållanden, det var lite överdrivet. Vad jag försöker säga här är att nej, det går inte komma nära. Inte ens lite nära. Enda anledningen att jag kunde komma så lågt som jag gjorde var att det var på natten, utan annan trafik, men även då tycker jag faktiskt inte jag kom lågt. I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Och ändå var det precis det jag gjorde i söndags.
Jag har 85kWh batteri. 100%laddning och 38 mil beräknat. Antag att jag använder 80 kWh. Då är förbrukningen 210w/km.
Just nu står det 35,2 mil på ena beräkningen men 43,9 mil på det mer optimistiska. Då handlar det om ca 74kWh. Att köra 43,9 mil på 74kWh gör åt ca 169 w/km.
Det drog min bil i lördags mellan Borås och Göteborg. Motorvägsfart, 24 grader varmt och fallhöjd ca 200 meter. (Fortsättningen till Varberg och åter till Borås med lite stadskörning i alla städerna, tog totalt 180 w/km).
Slutsatsen jag drar att den här optimistiska blekningen, om det nu är NECD, kan nog uppnås om allt annat är optimalt.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Eco Driving

Inlägg av danni »

themax skrev:
danni skrev:
Att NEDC är overklig och suger, det visste jag sen innan. Men att jag skulle ligga nästan 50% över, det hade jag inte kunnat ana, och att det skulle vara nästan omöjligt att nå siffran för blandad körning ens under 100% perfekta förhållanden, det var lite överdrivet. Vad jag försöker säga här är att nej, det går inte komma nära. Inte ens lite nära. Enda anledningen att jag kunde komma så lågt som jag gjorde var att det var på natten, utan annan trafik, men även då tycker jag faktiskt inte jag kom lågt. I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Och ändå var det precis det jag gjorde i söndags.
Kom du ner i uppgiven förbrukning med min gamla Audi i söndags? :shock:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1894
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Eco Driving

Inlägg av themax »

danni skrev:

Kom du ner i uppgiven förbrukning med min gamla Audi i söndags? :shock:
Tänker inte gå i polemik med dig. Du vet precis vad jag pratar om.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Eco Driving

Inlägg av danni »

themax skrev:
danni skrev:

Kom du ner i uppgiven förbrukning med min gamla Audi i söndags? :shock:
Tänker inte gå i polemik med dig. Du vet precis vad jag pratar om.
Jag tror du pratar om att DIN Audi gick att köra på uppgiven förbrukning med extrem ecodriving. Det har ju exakt noll och intet att göra med det jag skrev, vilket var att MIN Audi var helt stört omöjlig att få ens i närheten, och att de siffror jag kunde nå under rätt extrema förhållanden inte var det minsta imponerande.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1894
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Eco Driving

Inlägg av themax »

danni skrev:
Jag tror du pratar om att DIN Audi gick att köra på uppgiven förbrukning med extrem ecodriving. Det har ju exakt noll och intet att göra med det jag skrev, vilket var att MIN Audi var helt stört omöjlig att få ens i närheten, och att de siffror jag kunde nå under rätt extrema förhållanden inte var det minsta imponerande.
Från tidigare inlägg:
danni skrev:
I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Jo. Någon kunde uppenbarligen.

Läs första inlägget danni. Jag skriver där att det faktiskt går att köra nära NEDC om man kör smart, och flera andra har gjort detsamma. Att du inte klarade det med din Audi är inget jag kan kommentera, då jag inte vet om du övat i ekokörning eller ens är intresserad av det.

Du förstår fortfarande vad jag menar, men söker konflikt. Varför?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Eco Driving

Inlägg av Henrik Torphammar »

themax skrev:
Jo. Någon kunde uppenbarligen.
Min D5 är tvärt om snudd på omöjlig att kunna få UPP till NEDC. Landsväg i 140kph ger 0.49/mil. Stadskörning vet jag inte men det är inte över 0.65 samt blandat brukar den stå på 0.56 över typ ett år. Detta plus vad brännaren drar. (Mina 0.33/mil var inkl ev brännare)

Till och från jobbet där Leaf ligger på 1.75 i snitt så drar Volvon 0.45l/mil


Testcykel NEDC
Landsvägskörning
5,5 l/100km

Stadskörning
9 l/100km

Blandad körning
6,8 l/100km
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Eco Driving

Inlägg av danni »

themax skrev:
danni skrev:
Jag tror du pratar om att DIN Audi gick att köra på uppgiven förbrukning med extrem ecodriving. Det har ju exakt noll och intet att göra med det jag skrev, vilket var att MIN Audi var helt stört omöjlig att få ens i närheten, och att de siffror jag kunde nå under rätt extrema förhållanden inte var det minsta imponerande.
Från tidigare inlägg:
danni skrev:
I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Jo. Någon kunde uppenbarligen.

Läs första inlägget danni. Jag skriver där att det faktiskt går att köra nära NEDC om man kör smart, och flera andra har gjort detsamma. Att du inte klarade det med din Audi är inget jag kan kommentera, då jag inte vet om du övat i ekokörning eller ens är intresserad av det.

Du förstår fortfarande vad jag menar, men söker konflikt. Varför?
Jag söker ingen konflikt här. Du skapar konflikt med en massa konstiga antaganden. Läs det jag skriver istället, och sluta anta att det jag skriver gäller dig och din bil, eftersom det självklart enbart gäller mig och min bil.

Det du skrev gällde din bil, och jag har inte ifrågasatt något av det. Det jag skrev gällde min bil. Jag står fast vid det jag skrev: med den Audin jag hade så hade ingen någonsin kunnat komma ens nära NEDC-siffrorna. Det var inte fysiskt möjligt. Men självklart är jag inte så dum så att jag tror att bara för att det var omöjligt med just min Audi, så är det omöjligt med varenda bil i hela världen, för det hade ju varit en ganska befängd slutsats.

Hur mycket ekokörning jag övat är egentligen irrelevant eftersom jag körde helt ensam på vägarna i hyfsat konstant låg hastighet utan att överhuvudtaget röra bromsarna, med en automatlåda ställd i ecoläge. Det är inte svårt att ekoköra under de omständigheterna, det finns liksom inget man kan förbättra i en sån situation. I stadstrafik, med annan trafik omkring, varierande hastigheter, hinder, etc, så är det såklart viktigt att veta hur man ska köra snålt om man ska nå låga siffror. Men under de omständigheter jag beskrev så krävs liksom ingen skicklighet alls, bilen kördes så snålt det i stort sett överhuvudtaget är möjligt, och ändå så var den knappt under siffran för blandad förbrukning. Det berättar för mig att NEDC-siffrorna är helt omöjliga att nå i den bilen, åtminstone utan att stänga av AC, tejpa för alla luftintag, etc.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Eco Driving

Inlägg av zyax »

danni skrev:
themax skrev:
danni skrev:
Jag tror du pratar om att DIN Audi gick att köra på uppgiven förbrukning med extrem ecodriving. Det har ju exakt noll och intet att göra med det jag skrev, vilket var att MIN Audi var helt stört omöjlig att få ens i närheten, och att de siffror jag kunde nå under rätt extrema förhållanden inte var det minsta imponerande.
Från tidigare inlägg:
danni skrev:
I verkligheten kommer ingen någonsin att kunna ligga ens nära den uppgivna blandade förbrukningen. Ingen alls.
Jo. Någon kunde uppenbarligen.

Läs första inlägget danni. Jag skriver där att det faktiskt går att köra nära NEDC om man kör smart, och flera andra har gjort detsamma. Att du inte klarade det med din Audi är inget jag kan kommentera, då jag inte vet om du övat i ekokörning eller ens är intresserad av det.

Du förstår fortfarande vad jag menar, men söker konflikt. Varför?
Jag söker ingen konflikt här. Du skapar konflikt med en massa konstiga antaganden. Läs det jag skriver istället, och sluta anta att det jag skriver gäller dig och din bil, eftersom det självklart enbart gäller mig och min bil.

Det du skrev gällde din bil, och jag har inte ifrågasatt något av det. Det jag skrev gällde min bil. Jag står fast vid det jag skrev: med den Audin jag hade så hade ingen någonsin kunnat komma ens nära NEDC-siffrorna. Det var inte fysiskt möjligt. Men självklart är jag inte så dum så att jag tror att bara för att det var omöjligt med just min Audi, så är det omöjligt med varenda bil i hela världen, för det hade ju varit en ganska befängd slutsats.

Hur mycket ekokörning jag övat är egentligen irrelevant eftersom jag körde helt ensam på vägarna i hyfsat konstant låg hastighet utan att överhuvudtaget röra bromsarna, med en automatlåda ställd i ecoläge. Det är inte svårt att ekoköra under de omständigheterna, det finns liksom inget man kan förbättra i en sån situation. I stadstrafik, med annan trafik omkring, varierande hastigheter, hinder, etc, så är det såklart viktigt att veta hur man ska köra snålt om man ska nå låga siffror. Men under de omständigheter jag beskrev så krävs liksom ingen skicklighet alls, bilen kördes så snålt det i stort sett överhuvudtaget är möjligt, och ändå så var den knappt under siffran för blandad förbrukning. Det berättar för mig att NEDC-siffrorna är helt omöjliga att nå i den bilen, åtminstone utan att stänga av AC, tejpa för alla luftintag, etc.
Jag är inte ens med i debatten här men jag måste erkänna att jag tolkade ditt inlägg som themax gjorde. Eftersom båda är trevliga så behöver nog båda parter tagga ner lite här.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar