Tesla ruttplanerare.

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Tesla ruttplanerare.

Inlägg av Grammi »

De flesta vet nog att den inte är optimal men detta kunde blivit lite jobbigt om jag inte känt till området och åkt en annan väg.
För vem vill ta bilen på en sådan väg?BildBildBild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: Tesla ruttplanerare.

Inlägg av Grammi »

Eller denna tokiga omväg.Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla ruttplanerare.

Inlägg av leiflodde »

Jag har 2 gamla bilder där navigatorn är helt "lost" tror det var sommaren 2016 :o
3777.jpg
2547.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla ruttplanerare.

Inlägg av Bjelke »

Det störigaste tycker jag är att den mitt under planerad rutt kan ändra sig och välja en helt annan sinnessjuk väg, helt utan att säga till, så
även om man när man in början ser på den stora översiktsbilden att vägen verkar rimlig så kan man bli lurad medans man kör om man har på det inzoomade
läget (vilket är default när man startar själva navigeringen).
Så numera kör jag alltid med översiktsläget hela tiden och har bara detaljkörningen på lilla skärmen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla ruttplanerare.

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Det störigaste tycker jag är att den mitt under planerad rutt kan ändra sig och välja en helt annan sinnessjuk väg, helt utan att säga till, så
även om man när man in början ser på den stora översiktsbilden att vägen verkar rimlig så kan man bli lurad medans man kör om man har på det inzoomade
läget (vilket är default när man startar själva navigeringen).
Så numera kör jag alltid med översiktsläget hela tiden och har bara detaljkörningen på lilla skärmen.
Det var jag med om i Berlin när bilen ville att jag skulle köra runt samma kvarter om och om igen när jag ville ut från staden... Körde även på en liten lerväg förbi mindre hus på landet i Polen när jag var påväg mot Gdansk på natten. Förvirringen vid Herzsprung känner jag till också, när vi körde söderut så testade jag bilens alternativ men den vägen var ju avstängd vid Neuruppin så det var bara att vända tillbaka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Tesla ruttplanerare.

Inlägg av blincoln »

Jag lever som jag lär och kör faktiskt ABRPs navigering i bilbrowsern. Man klickar igång den med navigeringsikonen i raden av knappar till höger.

Nackdelarna är uppenbara, mycket på grund av att browsern fortfarande är långsam.

Den stora fördelen är att kartorna uppdateras varje vecka och att OpenStreetMaps kartor är förvånansvärt up-to-date tack vare att folk går in och lägger till vägarbeten osv. Dock finns ingen trafikbaserad routing.

Jag litar helt enkelt mer på rutten i ABRP än i Teslans navigator även om den senare har ett mycket mer integrerat användargränssnitt.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Skriv svar