Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Kulingen »

Folk är inte emot de är rädda för allt nytt även den farliga elbilen. När Volvo har börjat med enbart elbilar/laddhybrider så kommer medelsvensson att klämma och känna på grannens Volvo eller besöka dom för köpa ny bil. Då kommer rädslan att gå över till nyfikenhet och sedan när flera grannar har köpt en elbil först då släpper rädslan för den farliga elbilen och de köper en också. Alltså nästa omröstning för dig 2023

Förlåt alla Svensson, speciellt Svensson här inne
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av LarsL »

Ja, det är lätt att glömma att de flesta är några år efter mig/oss. När man lyssnar på folk på jobbet så har de ungefär samma funderingar som jag hade för kanske 5-10 år sedan. Många tror forfarande att man måste/kan ha ett reservbatteri tex på en släpkärra. Andra funderar på att odla eget bränsle, precis som jag gjorde för 10 år sedan (nej, det går inte ihop om någon undrar).
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Kulingen »

Man blir mörkrädd när man diskuterar med elbilshatare suck

Batterierna är tillverkade på de allra smutsigaste sättet någon tidning har skrivit om
Allt kobolt grävs upp av barn
Man måste kunna köra 150 mil om frugan ska ha barn
Den måste kunna ha en husvagn på 5000 kg och kunna åka i 150km/h i 200 mil
Batteriet håller endast 12000 mil och ett sådant släpper utblicka mycket som 2vst golf
Mm mm mm, har ont i öronen
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Jerka »

Det där med jämförelsen av olika batteristorlekar tar verkligen priset. Ju större batteri desto mer drar bilen! :D

Någon som vet om det ligger något i det där med ventilation? Är det någon grej som bygger på laddning av blysyrabatterier där det bildas explosiv vätgas vid laddning eller vad? Känns helt vansinnigt att man har ett garage fullt med rullande bensinbomber men är rädd för att ladda en elbil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Bjelke »

Jerka skrev:
Det där med jämförelsen av olika batteristorlekar tar verkligen priset. Ju större batteri desto mer drar bilen! :D

Någon som vet om det ligger något i det där med ventilation? Är det någon grej som bygger på laddning av blysyrabatterier där det bildas explosiv vätgas vid laddning eller vad? Känns helt vansinnigt att man har ett garage fullt med rullande bensinbomber men är rädd för att ladda en elbil.
Jag är helt övertygad om att du gissar rätt när det kommer till ventilation, det var en 100%-ig rekommendation förr just pgav knallgasen som bildas vid laddning av den sortens batteri och som
dessutom var det enda som användes på bilarna förr.
Det finns (inte många nu längre) ju tom elbilar som har/haft blysyra-batterier, vilket säkert förstärker denna "myt".
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av spacemoose »

Vilken del av landet befinner sig denna förening? Så många laddare och elbilar som det är kors och tvärs över hela Skåne numera, så kan det inte vara här i söder tänker jag... Det bör vara någonstans där elbilar och laddar fortfarande är mycket exotisk företeelse.
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Skee »

spacemoose skrev:
Vilken del av landet befinner sig denna förening? Så många laddare och elbilar som det är kors och tvärs över hela Skåne numera, så kan det inte vara här i söder tänker jag... Det bör vara någonstans där elbilar och laddar fortfarande är mycket exotisk företeelse.
Knivsta, mellan Uppsala och Sthlm, typ vid arlanda.
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Tars »

Skee skrev:
spacemoose skrev:
Vilken del av landet befinner sig denna förening? Så många laddare och elbilar som det är kors och tvärs över hela Skåne numera, så kan det inte vara här i söder tänker jag... Det bör vara någonstans där elbilar och laddar fortfarande är mycket exotisk företeelse.
Knivsta, mellan Uppsala och Sthlm, typ vid arlanda.
Underligt.
Finns mycket elbilar häromkring
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Lofet2
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 03 mar 2016 01:02

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Lofet2 »

Väldigt intressant tråd detta. Jag bor själv i Knivsta och sitter i styrelsen i en brf och fick precis in förslaget av en medlem. Jag ställer mig själv positiv till det då min model 3 kommer väl inom ett år (reserverad 31 Mars).

Hur borde jag gå tillväga för att övertyga resten av styrelsen i fördelarna? Jag vet iof inte möjligheterna än heller :?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av themax »

Lofet2 skrev:
Väldigt intressant tråd detta. Jag bor själv i Knivsta och sitter i styrelsen i en brf och fick precis in förslaget av en medlem. Jag ställer mig själv positiv till det då min model 3 kommer väl inom ett år (reserverad 31 Mars).

Hur borde jag gå tillväga för att övertyga resten av styrelsen i fördelarna? Jag vet iof inte möjligheterna än heller :?
Jag har hjälpt ett antal BRF och Samfälligheter att utreda (och byggt i vår förening). Skicka PM på eventuella frågor så hjälper jag till med det jag kan.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Elbilisten »

I Norge har de ju kommit längre i omställningen...

https://e24.no/bil/stroem/borettslag-in ... t/24367494
pell0
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 apr 2019 20:49

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av pell0 »

Står inför samma utmaning nu när det är dags att skriva motion för att övertyga BRF om nyttan av laddplatser vid kommande föreningsstämma.

Alla tips på framgångsrika strategier tas tacksamt emot..
Malleru
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 mar 2019 10:30

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Malleru »

Visste inte att sånna problem finns.

Min förening har installerat 3 laddstolpar sedan flera år tillbaka. Kostar mig exakt lika mycket som en vanlig garageplats och jag betalar inget för elen.

Föreningen har även sagt att dem kommer bygga ut laddstolpar efter behov.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av nek0 »

Malleru skrev:
Visste inte att sånna problem finns.

Min förening har installerat 3 laddstolpar sedan flera år tillbaka. Kostar mig exakt lika mycket som en vanlig garageplats och jag betalar inget för elen.

Föreningen har även sagt att dem kommer bygga ut laddstolpar efter behov.
Oj,oj,oj om du bara visste vilka problem vi har. Här i Småland frågar man om det kostar något och inte vad det kostar. Blir svaret att det kostar är det kört :( , då blir svaret kort. NEJ !
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Hertsh »

themax skrev:
Jag har hjälpt ett antal BRF och Samfälligheter att utreda (och byggt i vår förening). Skicka PM på eventuella frågor så hjälper jag till med det jag kan.
Har du lyckats få någon samfällighet att med rätt argument installera laddstolpar?

Jag sitter själv i styrelsen för en samfällighet och vi svarade negativt på en motion om laddstolpar efter kontroll av regler. Vår slutsats var att det skulle krävas ett nytt anläggningsbeslut från Lantmäteriet för att laddstolpar ska anses vara gemensamhetsanläggning som skulle ligga inom Samfällighetsföreningens mandat att förvalta.

För att laddstolpar ska kunna införas i nytt anläggningsbeslut, så måste några kriterier uppfyllas.
1) Väsentlig betydelse för fastigheterna och deras ändamål
2) Nyttan måte överväga kostnader/oangelägenheter
3) Ha stadigvarande betydelse för föreningen och dess ändamål
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av themax »

Hertsh skrev:
themax skrev:
Jag har hjälpt ett antal BRF och Samfälligheter att utreda (och byggt i vår förening). Skicka PM på eventuella frågor så hjälper jag till med det jag kan.
Har du lyckats få någon samfällighet att med rätt argument installera laddstolpar?

Jag sitter själv i styrelsen för en samfällighet och vi svarade negativt på en motion om laddstolpar efter kontroll av regler. Vår slutsats var att det skulle krävas ett nytt anläggningsbeslut från Lantmäteriet för att laddstolpar ska anses vara gemensamhetsanläggning som skulle ligga inom Samfällighetsföreningens mandat att förvalta.

För att laddstolpar ska kunna införas i nytt anläggningsbeslut, så måste några kriterier uppfyllas.
1) Väsentlig betydelse för fastigheterna och deras ändamål
2) Nyttan måte överväga kostnader/oangelägenheter
3) Ha stadigvarande betydelse för föreningen och dess ändamål
Vi hade gamla motorvärmaruttag och bytte till nya (med framtidssäkrad kontakt). Den kontakten kan också användas för att ladda batterierna i moderna elbilar (och starta värmaren)...

Jag förstår att anläggningsbeslutet kan ställa till det men vi har gjort en modernisering av befintlig anläggning. Det får man göra enligt domstolsbeslut (Högsta domstolen – NJA 1989 s 291). I övrigt har samfälligheten inte tagit på sig ytterligare verksamhet enligt vår uppfattning.

Men vi hade alltså motorvärmaruttag på alla platser. För en samfällighet som inte har det går det inte att göra på samma sätt. Anläggningsbeslutet måste följas eller ändras. (Om man har enhällig stämma går det lättare att göra ändringar men det kostar naturligtvis pengar).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Alx »

Hertsh skrev:
themax skrev:
Jag har hjälpt ett antal BRF och Samfälligheter att utreda (och byggt i vår förening). Skicka PM på eventuella frågor så hjälper jag till med det jag kan.
Har du lyckats få någon samfällighet att med rätt argument installera laddstolpar?

Jag sitter själv i styrelsen för en samfällighet och vi svarade negativt på en motion om laddstolpar efter kontroll av regler. Vår slutsats var att det skulle krävas ett nytt anläggningsbeslut från Lantmäteriet för att laddstolpar ska anses vara gemensamhetsanläggning som skulle ligga inom Samfällighetsföreningens mandat att förvalta.

För att laddstolpar ska kunna införas i nytt anläggningsbeslut, så måste några kriterier uppfyllas.
1) Väsentlig betydelse för fastigheterna och deras ändamål
2) Nyttan måte överväga kostnader/oangelägenheter
3) Ha stadigvarande betydelse för föreningen och dess ändamål
Herregud vilka pragrafryttare. Tror knappast någon börjar bråka om en sådan teknikalitet från mynighetshåll.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Hertsh »

Sitter man i en styrelse måste man tyvärr vara paragrafryttare. Det handlar om mycket pengar och personligt ansvar.

Att gå på det som är logiskt och rimligt hjälper inte när någon som sedan Inte gillar ditt beslut klagar. Och det finns alltid några som inte gillar ditt beslut.

Jag har inte hört talas om en enda samfällighet som godkänt laddstolpar. Därför jag ärligt frågade om det gjorts.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av JonasH »

Värdet på bostadsrätterna kommer med stor sannolikhet öka vilket borde vara i föreningens intresse.
I föreningar som i snar framtid inte har laddmöjlighet kommer lägenheterna garanterat bli svårsålda.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Walker »

JonasH skrev:
Värdet på bostadsrätterna kommer med stor sannolikhet öka vilket borde vara i föreningens intresse.
I föreningar som i snar framtid inte har laddmöjlighet kommer lägenheterna garanterat bli svårsålda.
Tyvärr är väl den struts-mentaliteten ganska vanlig. Man utger sig för att vara öppen och resonlig, men i slutänden är man en mycket konservativ grottmänniska. Resultatet är att framtiden kommer ifatt (och om) en och då står man där med både brallorna nere och skägget i brevlådan. Hur många gånger har vi inte refererat till Facit, Nokia mm...
I början av 1900-talet trodde man inte på bilar, elektricitet eller telefoni = grattis. ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Hertsh »

themax skrev:
Men vi hade alltså motorvärmaruttag på alla platser. För en samfällighet som inte har det går det inte att göra på samma sätt. Anläggningsbeslutet måste följas eller ändras. (Om man har enhällig stämma går det lättare att göra ändringar men det kostar naturligtvis pengar).
Tack.

Ja det är en viktig poäng. Man kan utnyttja nuvarande motorvärmaruttag. Vi har inga.

Och Ja, problemet är att det krävs en enhällig stämma för att få igenom det. I en samfällighet som vår kommer det tyvärr inte hända. Vi har 50% hus med äganderätt och egen tomt (som jag) som själva sätter upp laddare vid husen och 50% BRF'er som inte kan ladda om inte parkeringarna som är på samfällighetens mark kan ha laddstolpar. Flertal boende som har egen tomt är emot investeringen för att de själva inte behöver uttagen.

Samfälligheter är av ondo och endast ett verktyg för kommuner att slippa undan ansvar de redan beskattar oss för. :(
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av themax »

Hertsh skrev:
Vi har 50% hus med äganderätt och egen tomt (som jag) som själva sätter upp laddare vid husen och 50% BRF'er som inte kan ladda om inte parkeringarna som är på samfällighetens mark kan ha laddstolpar. Flertal boende som har egen tomt är emot investeringen för att de själva inte behöver uttagen.
Utan att veta allt för mycket om era förutsättningar måste ni väl ändå ha i anläggningsbeslutet att erbjuda vissa saker till Bostadsrättsföreningen (BRF)? En BRF kan ju ta beslut att installera vad de vill i sin stämma, på det de äger. Men hos er äger alltså samfälligheten (SMF) ytor som BRF nyttjar? Hur ser det avtalet ut? Det verkar skumt att BRF skulle vara beroende av en SMF och inte få utveckla sin förening för sina boende. Men intressant ifall det är på det viset. Då skulle jag säga att ni inte kan göra ett dugg utan att uppdatera anläggningsbeslutet.

Men samtidigt borde ju SMF kunna besluta att uppdatera anläggningsbeslutet utan att ta på sig nya uppgifter (genom att lägga ansvaret på byggnationer på BRF). Om BRF (som drar nytta av ändringen) kan står för denna förändring och dess kostnader borde det väl vara en möjlig väg framåt?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inlägg av Hertsh »

BRF utnyttjar mark av samfälligheten (har nyttjanderätt men inget ägande) så det är samfälligheten som har parkeringsplatserna. En investering skulle därför också gå på samfällighetens ena gemensamhetsanläggning (vägar och belysning) vilket därför rent ekonomiskt "drabbar" alla boende.

Göra om anläggningsbeslutet är nog enda chansen men det kräver att alla medlemmar på en stämma ställer sig positiva. I vår förening högst tveksamt.
MX LR (Raven) 2019
Skriv svar