Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inläggav Skee » 13 jun 2018 20:54

Kom precis från mitt BRF årsmöte, av 30 möjliga röster röstade 27 NEJ, någon kom med ett spädbarn, fråga när det skulle röstas och kom in senare bara för att rösta nej, är folk så negativa?

Folk sade att dom inte har råd med någon elbil, vi är ju vanliga arbetare? tänker dom på Tesla endast då? jag vill ju ladda min Zoe just nu till min M3 kommer.

Vad kunde man gjort bättre?

Varsågod att läsa föreningens svar bifogat.

Så nu har jag fått skriva av mig.
elbilsmotion.pdf
(2.45 MiB) Nerladdad 282 gånger
Senast redigerad av Skee 13 jun 2018 22:12, redigerad totalt 1 gång.
Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar.
Användarvisningsbild
Skee

Re: Kraftig nedröstad i BRF, ingen laddning!

Inläggav Teslaägare OlleBack » 13 jun 2018 21:11

Tröttsamt :(
3kw!? Tokigt. Men dom verkade iaf ha en del bra poänger förrutom kanske det där men ventilationen...

Kanske om man flyttar att folk inser hur viktigt det är och stt det påverkar värdet men det är ju lite drastiskt :(
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Smutt » 13 jun 2018 21:14

Jag hade nöjt mig med att medlemmar som är intresserade av att ladda sin elbil har rätt att på egen bekostnad få el framdraget som sen betalas enligt föreningens självkostnadspris
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 13 jun 2018 21:27

De insåg i alla fall att en Tesla inte kan laddas 27 h/dygn. Alltid något!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav Mickep » 13 jun 2018 21:28

Inte för att vara negativ, men jag hade röstad ner en sådan motion. (även om jag är för laddplatser)
Problemet var att det var MINST 6 platser (a 20 000 - hittar bara på)det skall betalas av alla det är över 100 000. (och gynnar bara en bråkdel av delägarna). Det är liksom att säga att 6 av brf medlemmar skall få elen omdragen i bostaden.
Jag skulle börja mer försiktigt att man uppdrar att undersöka möjligheten att installera platser samtidigt som man besiktigar statusen på befintliga motorvärmare. För att göra en sådan investering (som påverkar allas avgift) måste den visa att man kan spara något (ex om man ändå MÅSTE byta ut motorvärmare). ex byta fönster gör man energibesparing men också boendemiljö förbättras.
Man skulle också kunna undersöka marknaden för att få fram beslutsunderlag (ex begära in offerter). Viktigast att man kan visa att det gynnar alla i föreningen.
Mickep

Inläggav Skee » 13 jun 2018 22:06

Mickep skrev:Inte för att vara negativ, men jag hade röstad ner en sådan motion. (även om jag är för laddplatser)
Problemet var att det var MINST 6 platser (a 20 000 - hittar bara på)det skall betalas av alla det är över 100 000. (och gynnar bara en bråkdel av delägarna). Det är liksom att säga att 6 av brf medlemmar skall få elen omdragen i bostaden.
Jag skulle börja mer försiktigt att man uppdrar att undersöka möjligheten att installera platser samtidigt som man besiktigar statusen på befintliga motorvärmare. För att göra en sådan investering (som påverkar allas avgift) måste den visa att man kan spara något (ex om man ändå MÅSTE byta ut motorvärmare). ex byta fönster gör man energibesparing men också boendemiljö förbättras.
Man skulle också kunna undersöka marknaden för att få fram beslutsunderlag (ex begära in offerter). Viktigast att man kan visa att det gynnar alla i föreningen.

Exakt, men inte ens det ville dom gå med på, i grund o botten blev investeringen för stor för att ens få fram ledningar till garagen som skulle stödja att kunna installera laddboxar, sedan fick jag inte svar på frågan att om 5 år kommer ni inte få halva betalt av staten som bidrag.

jag är helt enkelt för tidig ännu, men det vart rekord i närvarande, många som ville rösta nej.

Men som tur är får jag ju dra en "tillfällig" förlängningssladd från min egna lägenhet, då blir det ju iaf 3fas med 10A =) så länge propparna klarar det.

bylund skrev:De insåg i alla fall att en Tesla inte kan laddas 27 h/dygn. Alltid något!

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar.
Användarvisningsbild
Skee

Inläggav Teslaägare Legato » 13 jun 2018 23:34

Fantastiskt hur folk orkar lägga massor av timmar på en utredning utan att ens förstå det orimliga i att anta att varje bil ska laddas från tomt till fullt batteri en gång per dygn varje dygn...

Jag tror inte det finns en enda Teslaägare i hela världen som laddar 36 MWh hemma per år...
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
2 reservationer på Tesla Model 3
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare spacemoose » 13 jun 2018 23:53

En motion till en stämma behöver formellt vara utformad så att stämman kan säga ja eller nej till den. Sedan så blir det så klart mycket lättare för stämman att bifalla motionen om den är skriven så att du föreslår att låta styrelsen undersöka / utreda saken alternativt tillsätta en arbetsgrupp som gör det och som sedan rapporterar till styrelsen. Ungefär som mickep föreslog. Då blir tröskeln betydligt lägre för stämman och motionen går enklare igenom.

Underlaget som styrelsen har gett som svar inför stämman var ju rätt omfattande, men definierade ändå inte vilka ekonomiska konsekvenser som motionen innebar. Bara en massa spekulationer och halvfärdiga resonemang och det är rätt svårt att ta ett beslut baserat på det underlaget. Det enda riktiga var att stämman avslog motionen både med anledning till hur den var utformad men också baserat på styrelsens dåliga underlag vilket stämman också gjorde.

Eftersom det troligtvis är ett år till nästa årsstämma, så hade jag nog försökt att gå direkt till styrelsen nu och föreslå att en arbetsgrupp kan tillsättas och att du själv gärna är med i denna arbetsgrupp för att utreda saken närmare och med avsikt att ta fram ett konkret beslutsunderlag. Syrelsen kan så klart neka dig, men är det resonabelt folk så bör de vara positiva till en hjälpande hand från en medlem. Utredningen som sådan kan vi alla säkert hjälpa dig med här inne. :)
Skulle de ändå neka dig, så utforma en ny motion inför nästa stämma. Alternativt kalla till stämma själv kring denna punkt om du kan få med dig tillräckligt med medlemmar för ett sådant förfarande. Titta i stadgarna hur de är utformade kring att kalla till stämma.

Observera att beslutet som sådant inte nödvändigtvis behöver tas på en stämma utan det kan styrelsen mycket väl ta på egen hand om de finner beslutsunderlaget rimligt. Så klart lite beroende på hur era stadgar är utformade.
Model S 90D
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare

Inläggav Henrik Torphammar » 14 jun 2018 07:07

Skee skrev:Kom precis från mitt BRF årsmöte, av 30 möjliga röster röstade 27 NEJ, någon kom med ett spädbarn, fråga när det skulle röstas och kom in senare bara för att rösta nej, är folk så negativa?

Folk sade att dom inte har råd med någon elbil, vi är ju vanliga arbetare? tänker dom på Tesla endast då? jag vill ju ladda min Zoe just nu till min M3 kommer.

Vad kunde man gjort bättre?

Varsågod att läsa föreningens svar bifogat.

Så nu har jag fått skriva av mig.

Tillåter dom "vanliga bilar"? Tänk på om någon kör på gengas och står och eldar i garaget regelbundet? Eller ja, antagligen kör de flesta å gengas i den föreningen.
Henrik Torphammar

Inläggav LarsL » 14 jun 2018 07:08

Jag hade undersökt om jag inte kunnat dra fram el till min plats och då st för den kostnaden själv. Alternativ flyttat...
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Nästa

Återgå till Övrigt