Ny på forumet och beställt en elbil...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av Erxon »

Hej

Vet inte riktigt vart man skulle lägga denna tråd, men har idag beställt en elbil!!
Har faktiskt under det senaste dryga året läst väldigt mycket här på TCS om elbilar mm.
Vart väldigt nära några gånger att registrera sig, men till slut gjorde man det. Så här är första inlägget också.
Sugen på elbil har man också varit ett tag också just för att man alltid åker hemifrån med "fulltankad" bil.

Nu blev det ingen Tesla (har inte hittat någon som finansierar denna...) så man har fått se sig om efter något annat.
Det blev en helt ny Renault Zoe Bose 41 kWh som kommer att rulla som vår 2:a bil. Leverans i första veckan av juli också.
Hoppas att man kommer att bli nöjd med denna. Det som man fick med i priset är V-hjul, laddbox till garageväggen, 220V laddkabel samt fri service i 3 år. Kommer även att hyra batteriet.

Vi får se hur detta äventyr slutar?

// E
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av hed »

Grattis och välkommen :)
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av ovelundkvist »

Välkommen!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av e5m1r »

Välkommen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av evilirish »

Finnes viss risk att det slutar som med mig. Blev en Tesla till slut. Och inkörsporten (Leaf i mitt fall) stannade kvar som 2:a bil. När man väl fått smak för elbil är det svårt att hålla sig borta :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av mati »

Kul och välkommen till elbilsträsket. Zoe är en bra bil. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av tomla »

Tänk på att elbils mil är bara hälften mot fossilbil mil.
Du kommer att köra dubbelt så mycket med elbilen än vad du tror.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av HerrNilsson »

Nice! Välkommen.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av Bjelke »

evilirish skrev:
Finnes viss risk att det slutar som med mig. Blev en Tesla till slut. Och inkörsporten (Leaf i mitt fall) stannade kvar som 2:a bil. När man väl fått smak för elbil är det svårt att hålla sig borta :D
Samma här :)
Först en Leaf och sedan en Tesla...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av Zalman3 »

Kan du köpa loss batteriet för 50.000kr?

For example, in France you can buy an used Zoe for little more than 7.000 €, if you pay 5.000 € for the battery you get a nice affordable electric car.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av Zoidberg »

Valkommen!
Kul med en Zoe! Det är fullt av dom i vår kommun! Mycket röckvidd per krona där!

Och varning!! provkör inte eller låna inte en Tesla.
Då kommer du kommer köpa en.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av Jerker »

Välkommen! Kör själv Zoe sedan 2½ år, en 22 kWh. Funkar bra men jag har lärt mig att sakna vissa saker eftersom det är min förstabil. Har du några frågor om bilen kanske jag kan svara på dem!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av Teslaspolen »

Erxon skrev:
Hej

Vet inte riktigt vart man skulle lägga denna tråd, men har idag beställt en elbil!!
Har faktiskt under det senaste dryga året läst väldigt mycket här på TCS om elbilar mm.
Vart väldigt nära några gånger att registrera sig, men till slut gjorde man det. Så här är första inlägget också.
Sugen på elbil har man också varit ett tag också just för att man alltid åker hemifrån med "fulltankad" bil.

Nu blev det ingen Tesla (har inte hittat någon som finansierar denna...) så man har fått se sig om efter något annat.
Det blev en helt ny Renault Zoe Bose 41 kWh som kommer att rulla som vår 2:a bil. Leverans i första veckan av juli också.
Hoppas att man kommer att bli nöjd med denna. Det som man fick med i priset är V-hjul, laddbox till garageväggen, 220V laddkabel samt fri service i 3 år. Kommer även att hyra batteriet.

Vi får se hur detta äventyr slutar?

// E
Välkommen!

Du kommer upptäcka att Zoe:n blir förstabilen; vad du än har i dagens läge kommer bli andrahandsvalet som du tar när du bara absolut måste. Vi gjorde samma sak för två år sedan med en Leaf 2016, det var nästan bara den som rullade fram tills det blev en Model X också. :D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av chaffis75 »

Håller med, vår såkallade andra bil (Leaf) är alltid den vi tar först med undantag för lång resor...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av Tars »

Välkommen till sekten.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av Kulingen »

Välkommen till oss som har bilar med sladd :roll:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av Erxon »

Tackar för välkomnandet.
Vem vet hur det blir, har bara kört demobilen ca 10 minuter och när frun gav klartecken så slog vi till.

Däremot har jag redan bokat tid för lackbehandling för bilen.
Vill att det skall vara lättvättat...

Kommer säkert återkomma med frågor mm när bilen är hemma.
Skall prata med grannen snart också (pensionerad elektriker) för installationen av laddboxen. Han var bara för ett par veckor sedan hos oss och uppdaterade motorvärmaruttaget med tidur bl.a.

Som en del skriver, finns nog stora möjligheter att det blir Zoe'n som kommer rulla när man skall någonstans i närområdet.

Dagligen för min del kommer man harva vidare i V70'n och frun ta nya, till att börja med...

//E
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av mati »

Du kommer ganska omgående att inse hur oerhört dyrt det är och hur fel det känns att puttra omkring i en V70. Så fort du har Zoen i garaget kommer du inte vilja använda fossilbilen längre. Vi "klarade" oss ca 1,5 år med en fossilbil vid sidan av Teslan. Det var plågsamt. Det kändes fel. Men den var ganska ny och att sälja den så tidigt var inte planerat egentligen. Men vi hade inget val. Vi satt redan alldeles för djupt i elbilsträsket. Förra hösten beställde vi vår e-Golf som numera har ersatt Teslan som förstabil.
Det är bara inse att det är kört. Lägg ut fossilvolvon på blocket. Du kommer inte vilja köra den ändå. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av Smutt »

Välkommen

Och det är inte bara V70 som kommer ryka utan allt fosilt trimmer motorsåg osv,har själv en fosil kvar ingen i familjen vill köra den :(
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av Tars »

Erxon skrev:
Tackar för välkomnandet.
Vem vet hur det blir, har bara kört demobilen ca 10 minuter och när frun gav klartecken så slog vi till.

Däremot har jag redan bokat tid för lackbehandling för bilen.
Vill att det skall vara lättvättat...

Kommer säkert återkomma med frågor mm när bilen är hemma.
Skall prata med grannen snart också (pensionerad elektriker) för installationen av laddboxen. Han var bara för ett par veckor sedan hos oss och uppdaterade motorvärmaruttaget med tidur bl.a.

Som en del skriver, finns nog stora möjligheter att det blir Zoe'n som kommer rulla när man skall någonstans i närområdet.

Dagligen för min del kommer man harva vidare i V70'n och frun ta nya, till att börja med...

//E
Som du skrev på sista raden, så kommer det ”tyvärr” bli så att du kommer köpa en till Zoe. Eller annan elbil.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av Erxon »

Som ni skriver lär det bli att när man åker lokalt och båda bilarna står på uppfarten kommer Zoe'n bli förstavalet.
Har även kommit fram till att även jag till 85% skulle klara mig med 30 mils räckvidd.

MEN, vi behöver en bil med drag. Vilken elbil förutom en X klarar ett släp som väger 1350 kg? Vi åker även 2-3 ggr/år till fjällen med släpet bakom, törs dock inte skriva vad som är lastat...

Däremot såg jag på Teslas sida att SUC finns i Uppsala (som vi bor utanför), sen att det blir nya i Hudiksvall och Sveg som är vår väg till stugan. Så har man bara en möjlighet med en X så finns det hopp...

Tillbaka till Zoe'n, laddboxen som ingick är monterad på garageväggen.
Har även införskaffat stänkskydd till bilen, förhoppningsvis kommer de att hjälpa så det inte blir så mycket stänk upp på sidorna. Vill ha det så lättvättat som möjligt.

Nu är det bara att invänta fredag e-m då vi får hämta den.

Hur går det förresten till med bidraget på 60K?
Förmodar att man på något sätt måste söka detta för inte kommer det automatiskt?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av mati »

Hittills har supermiljöbilspremien faktiskt kommit automatiskt, men det dröjer några månader. Jag väntar fortfarande på mina 40k för e-Golfen som vi har fått i april.
Nya bonusen fungerar ju lite annorlunda, den fås inte förrän du har ägt bilen ett antal månader. Men troligen behöver du inte göra nånting.

Att elbilar inte har drag är ett återkommande ämne här. Fråga t. ex. Jerker eller mig. Det är ett elände som gör elbilsägandet betydligt krångligare än vad man gärna vill erkänna. Och det är enligt mig ett stort hinder för folk som bor på landsbygden att skaffa elbil.
Och då handlar det oftast inte ens om att dra ett tungt släp till fjällen, utan bara vardagliga saker som att köra till tippen eller hämta brädor etc.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av Sofie »

mati skrev:
Hittills har supermiljöbilspremien faktiskt kommit automatiskt, men det dröjer några månader. Jag väntar fortfarande på mina 40k för e-Golfen som vi har fått i april.
Nya bonusen fungerar ju lite annorlunda, den fås inte förrän du har ägt bilen ett antal månader. Men troligen behöver du inte göra nånting.

Att elbilar inte har drag är ett återkommande ämne här. Fråga t. ex. Jerker eller mig. Det är ett elände som gör elbilsägandet betydligt krångligare än vad man gärna vill erkänna. Och det är enligt mig ett stort hinder för folk som bor på landsbygden att skaffa elbil.
Och då handlar det oftast inte ens om att dra ett tungt släp till fjällen, utan bara vardagliga saker som att köra till tippen eller hämta brädor etc.
Ja drag är oerhört viktigt, som du säger!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Nya bonusen fungerar ju lite annorlunda, den fås inte förrän du har ägt bilen ett antal månader.
6 månaders fördröjning enligt de nya reglerna.

Edit:
mati skrev:
Men troligen behöver du inte göra nånting.
Enligt Tibors artikel idag: "För att få pengarna måste du inom sex månader från köpet lämna in en försäkran till Transportstyrelsen skriver de på sin hemsida."
End Edit
mati skrev:
Att elbilar inte har drag är ett återkommande ämne här. Fråga t. ex. Jerker eller mig.
Vadå, jag har väl aldrig tjatat om det? :roll: :oops:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny på forumet och beställt en elbil...

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Vadå, jag har väl aldrig tjatat om det? :roll: :oops:
Ja nä visst inte :D :) :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar