Pop up-laddstolpar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Pop up-laddstolpar

Inlägg av Elbilisten »

Pop up-laddstolpar har jag inte sett förut. De påminner lite om de höj- och sänkbara pollare som finns på vissa ställen för att t ex bara bussar i linjetrafik kan passera. Själv föredrar jag enkel driftsäker teknik med så få rörliga delar (=felkällor) som möjligt. Men om det finns gatuparkering på en gata med 150-200 år gamla hus vill man kanske ha så lite moderna grejer som möjligt synliga. Men det borde gå att göra en lyktstolpe med gammaldags design med ett diskret uttag för laddning.

https://www.nyteknik.se/fordon/pop-up-l ... or-6919983
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Pop up-laddstolpar

Inlägg av Bjelke »

Min första tanke var att det underlättar för snöröjning/sopning/varuleveranser/ambulanstillträde och stör blinda/cyklister/fyllon mm mindre :)
Men att integrera i andra befintliga/naturliga saker vore ju oxo bra (tex lyktstolpar osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Pop up-laddstolpar

Inlägg av Teslaspolen »

Det finns faktiskt ett antal olika gatubelysningsladdpunkter (nu har jag hittat på ett nytt ord igen..) av lite olika tillverkare som är gjorda för att vara diskreta och fungera på även mycket gamla stolpar. Hittar dock inte länken just nu...

Men att dom skulle sänkas ned i marken? Nja... Jag tänker på all smuts, sand, grus som kanske hamnar mellan laddstolpen och väggen i marken till den och skulle kärva ihop allt. Nu tror jag väl i och för sig att ingenjörerna tänkt på den biten med... Hoppas jag.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Pop up-laddstolpar

Inlägg av _TonyV »

Laddning vid gator är något som måste lösas. Men mer stolpar (pop-up eller ej) och sladdar längst gator är inte en bra lösning enligt mig.
Nersänkt induktiv laddning på p-platsen är rätt väg att gå, och ja det blir mer förluster men ändå fler plus än minus med sån lösning.
Men det är inte så många här som tycker samma som jag. ;)
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Skriv svar