Tar hotellen betalt om ...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Tar hotellen betalt om ...

Inlägg av mgorgis »

man laddar utan att bo där? eller får man ladda där överhuvudtaget? Är mest intresserad av lite snabbare laddning, typ Teslas destination charger eller kanske 3-fas. Och frågan gäller utomlands (östra Polen, Litauen och Lettland). Jag hittar ingen bra täckning i östra polen utan omvägar från Gdansk till Kaunass
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tar hotellen betalt om ...

Inlägg av danni »

Det är upp till varje hotell om de vill tillåta det eller ta betalt. En del hotell tar betalt för laddningen även om du bor där!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Tar hotellen betalt om ...

Inlägg av Feddan »

mgorgis skrev:
man laddar utan att bo där? eller får man ladda där överhuvudtaget? Är mest intresserad av lite snabbare laddning, typ Teslas destination charger eller kanske 3-fas. Och frågan gäller utomlands (östra Polen, Litauen och Lettland). Jag hittar ingen bra täckning i östra polen utan omvägar från Gdansk till Kaunass
Can I use a destination charger when I’m low on energy?
Yes, but it’s advisable to check with the location as some will be only for paying guests/already reserved. A nearby paid CHAdeMO charge probably will be a better solution for you. Most destination chargers will allow you to charge in an emergency.

https://teslaownersgroup.co.uk/kb/tesla ... -explained
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tar hotellen betalt om ...

Inlägg av Svenssons »

Jag fick ladda på hotellet i Warzawa utan problem och behövde inte betala något extra för laddningen. Var dock bara schuko och 75% av uttagen var redan brända. Kan också vara bra att ha en "fasvändare" med sig för säkerhets skull.

Greenway Polska håller på att sätta upp lite snabbladdare och det är möjligt att några fungerar när du ska köra. I Ostróda finns en station med status "Station installed, before technical inspection" och i Suwałki kommer två upp snart, en med status "To be installed in 2nd half of 2018" och en med status "To be installed in 2019". Två kommer också upp i Elbląg med status "To be installed in 2nd half of 2018" men dessa ligger väl för nära Gdansk.
https://greenwaypolska.pl/en/nase-stanice/

Det finns väl ett antal Typ 2-stolpar nu men det kan ju vara lite slött om man inte ska stanna till längre stund. De är dock bättre än inget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tar hotellen betalt om ...

Inlägg av EnTraktor »

Greenway bygger ut snabbt, problemet är en ny lag i Polen som kom till för nån månad sedan som tvingar alla laddstationer och genomgå en teknisk inspektion innan driftsättning, men lagstiftaren har inte sagt vem som ska göra denna inspektion eller hur den ska göras. Så det står uppåt 10 st semi-snabbladdare installerade och klara och samlar damm. Tesla verkar ha skitit i lagen och driftsatte Ciechocinek bara veckor efter att lagen kom till. Greenway har sagt att dom hoppas ha laddarna igång nån gång i juli.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Tar hotellen betalt om ...

Inlägg av mgorgis »

Svenssons skrev:
Greenway Polska håller på att sätta upp lite snabbladdare och det är möjligt att några fungerar när du ska köra. I Ostróda finns en station med status "Station installed, before technical inspection" och i Suwałki kommer två upp snart, en med status "To be installed in 2nd half of 2018" och en med status "To be installed in 2019". Två kommer också upp i Elbląg med status "To be installed in 2nd half of 2018" men dessa ligger väl för nära Gdansk.
https://greenwaypolska.pl/en/nase-stanice/

Det finns väl ett antal Typ 2-stolpar nu men det kan ju vara lite slött om man inte ska stanna till längre stund. De är dock bättre än inget.
Ja jag har kollat upp dessa stationer på plugshare men jag kan inte lita på att info som "To be installed in 2nd half of 2018" av naturliga skäl :) och det finns säkert några stolpar här o där men på resande fot vill man ha lite snabbare laddare (man kan inte ta in på hotell eller äta så fort man behöver ladda bilen ;-) ) Jag får kolla med greenways kundservice om statusen där.

Hur är det med Litauen (vid gränsen till Polen)? Lettland ska inte vara något problem tror jag
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Tar hotellen betalt om ...

Inlägg av PoloPrinsen »

Min allmänna uppfattning om hur det funkar i östra europa säger mig att i denna sak så är det kanske smidigt att ha lite lagom sedelvalörer inväxlat så att du kan köpa strömmen, eller iaf en stunds parkering när det iaf inre är någon annan som laddar och sen en fuldragning av sladden.
Är man bara kvar i närheten och kan flytta bilen så är inparkering ingen fara, många hotell/motell har ju egen inhängnad gårdsparkering.
Ta med trefasförlängningssladden.
Ju mindre ställe ju mer påverkas den anställde och ägaren av att alla kunder är nöjda. En bastant lunch eller middag med tillhörande laddning plus några kronor extra i driks löser förmodligen allt. utom om platserna redan är upptagna av andra bilar som laddar och man inte KAN koppla ur deras sladdar en stund.

Att maila och framförallt ringa innan är nog en god ide för att kunna undvika onödiga problem.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Tar hotellen betalt om ...

Inlägg av mgorgis »

PoloPrinsen skrev:
Min allmänna uppfattning om hur det funkar i östra europa säger mig att i denna sak så är det kanske smidigt att ha lite lagom sedelvalörer inväxlat så att du kan köpa strömmen, eller iaf en stunds parkering när det iaf inre är någon annan som laddar och sen en fuldragning av sladden.
Är man bara kvar i närheten och kan flytta bilen så är inparkering ingen fara, många hotell/motell har ju egen inhängnad gårdsparkering.
Ta med trefasförlängningssladden.
Ju mindre ställe ju mer påverkas den anställde och ägaren av att alla kunder är nöjda. En bastant lunch eller middag med tillhörande laddning plus några kronor extra i driks löser förmodligen allt. utom om platserna redan är upptagna av andra bilar som laddar och man inte KAN koppla ur deras sladdar en stund.

Att maila och framförallt ringa innan är nog en god ide för att kunna undvika onödiga problem.
Mvh PP
Bra tips där! det ska jag komma ihåg!
Skriv svar