Jag har en fusk 75D med ett mjukvaru strypt 85kWh batteri så jag ligger på 116kW ett bra tagVerdi skrev:chaffis75 skrev:Ja 90kWh batteriet begränsas väl dessutom ner till 95kW laddeffekt efter x antal laddcykler. Vår norska vän Tesla Björn har ju råkat du för detta och pratat en hel del om de.
Men vi får väl se, jag tror V3 kommer utnytjas mest av nya roadstern med dess feta batteri men kanske kan nytjas av andra modeller men gissningsvis bara under optimala förhållande en kort stund.
Största fördelen blir kanske att de där med att dela laddare inte blir så stor nackdel längre om de nu fortsätter med den designen.
95 kW är ju ungefär vad man får som max på en 75D.
I vilket fall. Tiden den laddar över 95 kW är ändå så pass kort att det inte gör så stor skillnad. Gör garanterat mindre än 5 minuter på en 0-100 laddning. (Men ändå hoppas jag såklart att jag inte råkar ut för en sån begränsning på min bil. )
Kineserna kommer med 900kW snabbladdning
Moderator: Redaktion
Re: Kineserna kommer med 900kW snabbladdning
Re: Kineserna kommer med 900kW snabbladdning
Kulingen skrev:Jag har en fusk 75D med ett mjukvaru strypt 85kWh batteri så jag ligger på 116kW ett bra tagVerdi skrev:chaffis75 skrev:Ja 90kWh batteriet begränsas väl dessutom ner till 95kW laddeffekt efter x antal laddcykler. Vår norska vän Tesla Björn har ju råkat du för detta och pratat en hel del om de.
Men vi får väl se, jag tror V3 kommer utnytjas mest av nya roadstern med dess feta batteri men kanske kan nytjas av andra modeller men gissningsvis bara under optimala förhållande en kort stund.
Största fördelen blir kanske att de där med att dela laddare inte blir så stor nackdel längre om de nu fortsätter med den designen.
95 kW är ju ungefär vad man får som max på en 75D.
I vilket fall. Tiden den laddar över 95 kW är ändå så pass kort att det inte gör så stor skillnad. Gör garanterat mindre än 5 minuter på en 0-100 laddning. (Men ändå hoppas jag såklart att jag inte råkar ut för en sån begränsning på min bil. )
Det finns ju grafer över detta i abetterrouteplanner-tråden.
Edit: Found 'em!
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2542587/
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2477995/
Liknande grafer för de flesta även om det också finns klara skillnader. 100-batteriet är klart bäst. Skillnaden mellan 85- och 90-packen är att 85 startar nära max och sjunker under 100 kW vid ~40% men 90 startar något lägre men håller sig över 100 kW till runt 55% istället.
Re: Kineserna kommer med 900kW snabbladdning
Men poängen här är väl att troligen kommer man inte spara jättemycket tid på mer effekt även om man säkert kan skapa en högra puckel i början på laddningen. Någon som är bra på detta kanske kan räkna på de, kurvan ser ju ganska linjär ut med ett tak för begränsningen i dagens laddare. Blir ju säkert inte hela sanningen men kanske någon slags teoretisk bild av vad som är möjligt.Verdi skrev:
Det finns ju grafer över detta i abetterrouteplanner-tråden.
Edit: Found 'em!
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2542587/
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2477995/
Liknande grafer för de flesta även om det också finns klara skillnader. 100-batteriet är klart bäst. Skillnaden mellan 85- och 90-packen är att 85 startar nära max och sjunker under 100 kW vid ~40% men 90 startar något lägre men håller sig över 100 kW till runt 55% istället.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Kineserna kommer med 900kW snabbladdning
Verdi skrev:Kulingen skrev:Jag har en fusk 75D med ett mjukvaru strypt 85kWh batteri så jag ligger på 116kW ett bra tagVerdi skrev:chaffis75 skrev:Ja 90kWh batteriet begränsas väl dessutom ner till 95kW laddeffekt efter x antal laddcykler. Vår norska vän Tesla Björn har ju råkat du för detta och pratat en hel del om de.
Men vi får väl se, jag tror V3 kommer utnytjas mest av nya roadstern med dess feta batteri men kanske kan nytjas av andra modeller men gissningsvis bara under optimala förhållande en kort stund.
Största fördelen blir kanske att de där med att dela laddare inte blir så stor nackdel längre om de nu fortsätter med den designen.
95 kW är ju ungefär vad man får som max på en 75D.
I vilket fall. Tiden den laddar över 95 kW är ändå så pass kort att det inte gör så stor skillnad. Gör garanterat mindre än 5 minuter på en 0-100 laddning. (Men ändå hoppas jag såklart att jag inte råkar ut för en sån begränsning på min bil. )
Det finns ju grafer över detta i abetterrouteplanner-tråden.
Edit: Found 'em!
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2542587/
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2477995/
Liknande grafer för de flesta även om det också finns klara skillnader. 100-batteriet är klart bäst. Skillnaden mellan 85- och 90-packen är att 85 startar nära max och sjunker under 100 kW vid ~40% men 90 startar något lägre men håller sig över 100 kW till runt 55% istället.
Japp jag var fört att ge honom min data på hur en laddning såg ut med ett varmt batteri ensam på SuC från 1% till 100%
Re: Kineserna kommer med 900kW snabbladdning
chaffis75 skrev:Men poängen här är väl att troligen kommer man inte spara jättemycket tid på mer effekt även om man säkert kan skapa en högra puckel i början på laddningen. Någon som är bra på detta kanske kan räkna på de, kurvan ser ju ganska linjär ut med ett tak för begränsningen i dagens laddare. Blir ju säkert inte hela sanningen men kanske någon slags teoretisk bild av vad som är möjligt.Verdi skrev:
Det finns ju grafer över detta i abetterrouteplanner-tråden.
Edit: Found 'em!
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2542587/
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2477995/
Liknande grafer för de flesta även om det också finns klara skillnader. 100-batteriet är klart bäst. Skillnaden mellan 85- och 90-packen är att 85 startar nära max och sjunker under 100 kW vid ~40% men 90 startar något lägre men håller sig över 100 kW till runt 55% istället.
Exakt. Därav min kommentar om att alla Tesla-batterier i praktiken är begränsade sett till vad SuC kan leverera. "SuC-max" ligger väl dessutom över de ~116 kW som verkar vara max för dagens bilar?
Re: Kineserna kommer med 900kW snabbladdning
Ja SuC max är väl 145 kW.Verdi skrev:chaffis75 skrev:Men poängen här är väl att troligen kommer man inte spara jättemycket tid på mer effekt även om man säkert kan skapa en högra puckel i början på laddningen. Någon som är bra på detta kanske kan räkna på de, kurvan ser ju ganska linjär ut med ett tak för begränsningen i dagens laddare. Blir ju säkert inte hela sanningen men kanske någon slags teoretisk bild av vad som är möjligt.Verdi skrev:
Det finns ju grafer över detta i abetterrouteplanner-tråden.
Edit: Found 'em!
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2542587/
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2477995/
Liknande grafer för de flesta även om det också finns klara skillnader. 100-batteriet är klart bäst. Skillnaden mellan 85- och 90-packen är att 85 startar nära max och sjunker under 100 kW vid ~40% men 90 startar något lägre men håller sig över 100 kW till runt 55% istället.
Exakt. Därav min kommentar om att alla Tesla-batterier i praktiken är begränsade sett till vad SuC kan leverera. "SuC-max" ligger väl dessutom över de ~116 kW som verkar vara max för dagens bilar?
Re: Kineserna kommer med 900kW snabbladdning
85-batteriet laddar dessutom som mest när det är nära 0%, medan 90-batteriet är nästintill stendött under 10%. Högst laddhastighet får man mellan 10 och 50%. Totalt sett laddade min gamla P85:a snabbare, med som mest 116kW ungefär, min nuvarande S90D kommer aldrig över 109kW. För någon sekund har jag vid nåt tillfälle sett 110kW, men mer går absolut inte.Verdi skrev:Liknande grafer för de flesta även om det också finns klara skillnader. 100-batteriet är klart bäst. Skillnaden mellan 85- och 90-packen är att 85 startar nära max och sjunker under 100 kW vid ~40% men 90 startar något lägre men håller sig över 100 kW till runt 55% istället.
Det känns inte som att den skulle klara av en högre hastighet även med en v3 SuC, för då hade den väl laddat betydligt snabbare redan nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kineserna kommer med 900kW snabbladdning
Beror på version av SuperCharger men 145 kW är väl max på SuperCharger och 120 kW är max för vad bilen kan laddas i vilket ger minst 25 kW, oftast mer till bil nummer 2 för samma laddpar.Geni87 skrev:Ja SuC max är väl 145 kW.Verdi skrev:
Exakt. Därav min kommentar om att alla Tesla-batterier i praktiken är begränsade sett till vad SuC kan leverera. "SuC-max" ligger väl dessutom över de ~116 kW som verkar vara max för dagens bilar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kineserna kommer med 900kW snabbladdning
Min har ju ett 75 kWh batteri men den ligger på 117 kW upp till någo stans mellan 50% - 60%. Vem vet den kanske klarar mer i början med v3?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.