Varberg - Nice. Förslag på färdväg och sevärdheter?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Varberg - Nice. Förslag på färdväg och sevärdheter?

Inlägg av Gretsch »

Hej alla på forumet! Nu är det dax igen att åka på en roadtrip med bil och tält genom Europa. Ville kolla med alla beresta Tesla fans om några fina vägar och sevärdheter. Vi åker från Varberg till Nice, Frankrike.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varberg - Nice. Förslag på färdväg och sevärdheter?

Inlägg av Bjelke »

Vi hade tänkt att lämna tillbaks det tält vi lånat för det låter ju som att man ändå inte får tälta fritt där nere,
utan bara på campingar typ, men det kanske är precis vad ni hade tänkt göra?
Jag tänkt mest på att tälta ganska nära fina berg att cykla i mm...
Förresten, får man sova i bilen på rastplatser o dyl.?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Varberg - Nice. Förslag på färdväg och sevärdheter?

Inlägg av Gretsch »

Vi tänkte campa på camping platser och åka runt lite och titta på naturen och lite fina sevärdheter. Sova i bilen på rastplatser vet jag ej om man får, men det kan väl inte vara förbjudet? Men det är inget jag har lust med heller , Jag gjorde det förra resan till Frankrike , vi kom försent till en camping som hade stängt för dagen så vi fick bädda fint i Teslan och sova i den men det är inget jag känner mig helt bekväm med.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Varberg - Nice. Förslag på färdväg och sevärdheter?

Inlägg av Jwe »

Förslag är att åka förbi http://www.neuschwanstein.de/deutsch/schloss/index.htm (obs väldig turistindustri, förboka eller kom mycket tidigt på dagen!). Kanske dessförinnan svänga inom Rothenburg och titta på butikerna med julprydnader och förfäras eller köpa loss?
Fortsätta över Fenpass Landek och om man håller sig till landsvägen och ej tar tunneln där klarar man sig utan vinjett i Österrike och fortsätter man på den vackra landsvägen i Schweiz till St Moritz behöver man ej heller vinjett i det landet. Nedför den branta serpentinvägen söder om St Moritz som i sig är en upplevelse, kommer man in i Italien och kör längs Comosjön. På östsidan finns en smidig väg som passerar sjön men man får förståss mer upplevelse via de mer sjönära vägarna men de tar tid.

Route Napoleon som startar vid Grenoble och går till Cannes lär vara en upplevelse som jag dock ej har personlig erfarenhet av.
Jag tror att den bör upplevas i nord-sydlig färdriktning med en tesla för räckviddens skull.

Så kanske route Napoleon på ditfärden och via St Moritz på hemfärden kan vara något??
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Varberg - Nice. Förslag på färdväg och sevärdheter?

Inlägg av Gretsch »

Tack för förslagen, alltid bra att ha till hands när man inte vet själv vilken väg man ska åka.
Skriv svar