Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:

Så som jag personligen kör och som jag känner just idag så kunde jag tvärt om tänka mig pruta bort Supercharger mot en CCS.
Ja, det vore inte helt fel.
Har inte tänkt de innan men ja sålänge man kör i Sverige hade de nog funkat bra men kör man ner i Europa som vi göra ibland så gillar jag SUC, framförallt eftersom de inte strular med hur man ska betala och de är väl utbyggt för den typen av långresor...
Men de fina är att Tesla i Europa inte behöver välja egentligen utan de kan lätt ha stöd för både SUC och CCS vilket gör de till den perfekt elbilen i Europa.

Inser efter att ha skrivit meningen ovan att detta syftar på Modell 3 framförallt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Viper skrev:
En fråga ... går det inte att ta fram en CCS-adapter till Tesla? Då vore ju problemet löst?
CCS protokollet tillåter inte adaptrar så tyvärr måste Tesla sätta en CCS kontakt på bilen för att ägarna ska kunna utnyttja CCS.
Är inte meningen med en adapter att det ska bli som om bilen hade uttaget självt? Den ska inte säga hej jag är en adapter får jag vara med här.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av DSV »

mati skrev:
JonasH skrev:
Nu vet jag ju inte vad ni har för körmönster/vanor men själv använder jag inte snabbladdning dagligen vid t.ex mataffären utan uteslutande vid långresor.
Vem har sagt att man behöver snabbladdning dagligen? Det gör man såklart inte, men när jag reser långt vill jag inte ta en jättestor omväg bara för att det inte finns någon supercharger längs vägen.
Om jag t ex ska upp mot Mora-hållet måste jag antingen ta en rejäl omväg via Karlstad SuC, eller snålköra så in i bänken för att klara den sträckan på 36 mil utan att behöva ladda. Nu när det äntligen finns snabbladdning i Mariestad, Kristinehamn, Filipstad och Vansbro är det inget problem längre. Synd bara att Teslan laddar så pass långsamt på Chademo.
Nu kan vi dessutom ta e-Golfen raka vägen upp utan att behöva åka sick-sack och utan att råka ut för elektrontorsk mitt i ödemarken.
Elbilar med mindre batteri blir allt mer användbara ju fler CCS-laddare vi får.
Ja det har verkligen hänt en hel del längs den vägen. Har en årligt återkommande destination utanför mora där destinationsladdning saknas helt (mora blir t.o.r sju mil omväg) och förra året var blev det flera krystade omvägar för att kunna ladda. I år kan vi i princip ta vilken väg som helst. Kristinehamn är ett synnerligen välkommet tillskott.

Kört rätt många vägar där jag behövt olika aktörers chademo men var och en av dem blir bara ett par gånger per år vilket gör att det alltid blir någon som krånglar pga glömda lösenord, utgångna brickor, byte av kreditkort uppdatering av betallösning etc. Bekymmersfriheten med SuC är verkligen en större styrka än priset.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av mati »

Jag har skrivit det tidigare, men där jag brukar vara i Tyskland finns det gott om snabbladdare, runt 30 stycken, som enbart har CCS. Det finns bara en enda fungerande Chademo-laddare i hela regionen, och den är av begripliga skäl ganska ofta upptagen. Det är alltså inte så att alla snabbladdare har både CCS och Chademo.
Jag får alltid trixa med vägguttag/typ2 nånstans för att slippa vara beroende av just den laddaren. Destinations- och hemmaladdning kan man i princip glömma. På grund av alla olika laddkort som inte är kompatibla med varandra kan man dessutom inte ladda var man vill, såvida man inte har en hel samling med olika kort och brickor på sig.
Då är det extra retligt när de få laddare som man har abonnemang för bara stödjer CCS.
Vi har denna gången faktiskt funderat om vi skulle ta e-Golfen till Tyskland. Det är lite som pest och kolera. Teslan är såklart bättre för själva resan ner, det skulle säkert ta 3 timmar extra med Golfen. Men väl på plats hade e-Golfen varit bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av chaffis75 »

Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Viper skrev:
En fråga ... går det inte att ta fram en CCS-adapter till Tesla? Då vore ju problemet löst?
CCS protokollet tillåter inte adaptrar så tyvärr måste Tesla sätta en CCS kontakt på bilen för att ägarna ska kunna utnyttja CCS.
Är inte meningen med en adapter att det ska bli som om bilen hade uttaget självt? Den ska inte säga hej jag är en adapter får jag vara med här.
Vissa produkter är inte tillåtna att säja, detta är en som jag förstått de... skulle Tesla börja sälja de så går de inte obemärkt förbi skulle jag tro... Tekniskt, ja säkert inget problem möjligen finns några säkerhets risker..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av Svenssons »

zyax skrev:
Blivit några kringlor och glassar på Lidl kan man tänka :D
Nope, kaffe på BK... Känns visserligen lite dumt att inte gynna de som satt upp stolpen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av Henrik Torphammar »

zyax skrev:
Blivit några kringlor och glassar på Lidl kan man tänka :D
Dom säljer de randiga glassarna i bulk. 19spänn för 7st, (16kr för 1st mitt över gatan på Willys) :lol:

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av chaffis75 »

Henrik Torphammar skrev:
zyax skrev:
Blivit några kringlor och glassar på Lidl kan man tänka :D
Dom säljer de randiga glassarna i bulk. 19spänn för 7st, (16kr för 1st mitt över gatan på Willys) :lol:

Bild
Klämmer ni i er alla eller de blir utdelning till allmänheten... :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av zyax »

Tar nog alltid hellre pretzel från Lidl än en glass trots värmen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar