Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av mati »

Från att ha varit en helt bortglömd stad har Kristinehamn uppenbarligen intagit första platsen när det gäller laddhastighet. Två stycken laddare med 175kW var. Tack Fortum :)
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... a7046fe27b
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av Remuz »

Får model 3 CCS så går vi nog en ljus framtid gill mötes
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av Bjelke »

Klart imponerande :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av Swede1 »

Ja, hoppas model 3 får ccs uttag. Tveksamt om jag köper en model 3 utan ccs. Kona mfl får ccs och har 64 kwh batteri.

Har inte model 3 ccs så tycker jag att Elon misdlyckats med att skapa en massmarknadsbil för Europa.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av JonasH »

Swede1 skrev:
Ja, hoppas model 3 får ccs uttag. Tveksamt om jag köper en model 3 utan ccs. Kona mfl får ccs och har 64 kwh batteri.

Har inte model 3 ccs så tycker jag att Elon misdlyckats med att skapa en massmarknadsbil för Europa.
Förstår inte varför CCS är så viktigt när Tesla redan har världens största laddnätverk.

Har kört Tesla i snart 3 år i stora delar av Europa (Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz och Italien) utan att någon gång haft brist på Superchargers. De finns typ över allt i Europa...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av Jerker »

JonasH skrev:
Förstår inte varför CCS är så viktigt när Tesla redan har världens största laddnätverk.
Efter de stora vägarna, ja. Men alla har inte det körmönstret. Man kan ju läsa hela tiden på det här forumet hur folk klagar över att det inte finns SuC där de bäst behöver dem.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av JonasH »

Och Tesla har sagt att nätverket ska dubblas inom ett år. Tror inte brist SuC är ett problem när M3 kommer till Europa.

Dessutom har de gödslat med destinationsladdare i Europa
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av PoloPrinsen »

JonasH skrev:
Swede1 skrev:
Ja, hoppas model 3 får ccs uttag. Tveksamt om jag köper en model 3 utan ccs. Kona mfl får ccs och har 64 kwh batteri.

Har inte model 3 ccs så tycker jag att Elon misdlyckats med att skapa en massmarknadsbil för Europa.
Förstår inte varför CCS är så viktigt när Tesla redan har världens största laddnätverk.

Har kört Tesla i snart 3 år i stora delar av Europa (Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz och Italien) utan att någon gång haft brist på Superchargers. De finns typ över allt i Europa...
Ja du har helt rätt i att det finns många Superchargers i stora delar av europa, men som sen påpekas så är det oftast längs de srörsta vägarna allena.

Men ännu värre (enligt mig) blir det om man tex kollar på europas näst största land, Ukraina. Inte en enda Supercharger på en yta STÖRRE än Danmarks,Tysklands, Österikes och Schweiz SAMMANLAGDA yta. Hmm ja egentligen får man in även in dryga fjärdedelen av Italien också i Ukrainas enorma vidder... men jag tänkte de andra borde räcka som jämförelse.. haha
. Och runt Ukraina har vi mer vita områden på Teslas karta.... Vitryssland, Rumänien, Ryssland, Bulgarien, Serbien, Moldavien, Turkiet, Grekland, Albanien, Makedonien och runt iaf halva Polen som är helt Superchargerlöst nu. Tydligen Baltikum med.

Inte för att jävlas med dig, men iaf skulle jag tro att marknaden för Tesla skulle se ännu bättre ut med dessa länder iaf laddningstäckta så man kan åka runt, om än med bara få laddsladdar per station. Det skulle kunna säljas in som äkta åk vart du vill, vi laddar bilen vart du än är på europeisk mark. Att de tokrika östeuropeerna inte köper fler tesla model s resp x beror nog (bland annat) på att man inte kan åka långt och snabbt nog i dagsläget i deras hemtrakter/besöksområden.
SkulleTesla komma med CCS kontakt på bilen så skulle det såklart öka flexibiliteten och minska laddningsproblematiken för många potentiella kunder.

MVH PP

Ps Europas största land är även det utan Teslas laddnätverk i daxlaget, men jag orkade inte ta det som exempel så det skulle bli så himla många andra länder at räkna upp storleksmässigt så det hade blivit löjligt. Typ. ;-)
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8566
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av Pontus »

Men en fråga blir väl om inte CCS kommer placeras ungefär på samma sätt som SuC idag. Sedan om fler stöder CCS kanske det blir bättre med tiden men det dröjer väl några år?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av Henrik Torphammar »

JonasH skrev:
Swede1 skrev:
Ja, hoppas model 3 får ccs uttag. Tveksamt om jag köper en model 3 utan ccs. Kona mfl får ccs och har 64 kwh batteri.

Har inte model 3 ccs så tycker jag att Elon misdlyckats med att skapa en massmarknadsbil för Europa.
Förstår inte varför CCS är så viktigt när Tesla redan har världens största laddnätverk.
Min mataffär erbjuder gratis CHAdeMO och gratis CCS..... Håller med om att Model 3 måste få CCS om Tesla skall bli en massmarknadsbil. Sen har ju Elon sagt att man skall kunna ladda över allt där det finns el. Det borde ju bygga på att bilen går att plugga in också.

Tesla må ha detstörsta laddnätverket, men det är faktiskt riktigt uselt för dagligt bruk! Clever, eon, fortum och allt vad dom heter är ju mycket mycket bättre än Tesla där, eftersom dom ligger i städerna, i stadskärnorna och Teslas laddare generellt i obygden.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av mati »

Visst har Tesla sitt SuC-nätverk. Fördelen är att det är många laddare som alltid fungerar och sällan är upptagna. Och det går hyfsat fort att ladda.
Men som så många påpekar ligger laddstationerna ganska glest och bara utmed stora vägar, och dessutom ganska ofta på ställen där jag i vanliga fall inte ens hade stannat för att slänga skräp.
Nu ligger inte alla CCS-laddare vid nöjesparker heller direkt, men det finns betydligt fler av dem och tycker man inte om den ena så åker man till nästa. När vi åker till Göteborg med e-Golfen har vi 7 CCS-laddare på vägen. Man stannar där det passar. Teslan måste jag ladda i tråkiga Jung.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av JonasH »

Nu vet jag ju inte vad ni har för körmönster/vanor men själv använder jag inte snabbladdning dagligen vid t.ex mataffären utan uteslutande vid långresor.
Dels för att jag inte behöver eftersom batteriet räcker både fram och tillbaka till mataffären och framför allt för att batterierna inte mår bra av att snabbladdas i tid och otid.
En CCS/Chademo vid mataffären fattar jag faktiskt inte vitsen med om man har en elbil med vettig storlek på batteriet om jag ska vara ärlig.
Men men, vi är ju alla olika.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4878
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av chaffis75 »

JonasH skrev:
Nu vet jag ju inte vad ni har för körmönster/vanor men själv använder jag inte snabbladdning dagligen vid t.ex mataffären utan uteslutande vid långresor.
Dels för att jag inte behöver eftersom batteriet räcker både fram och tillbaka till mataffären och framför allt för att batterierna inte mår bra av att snabbladdas i tid och otid.
En CCS/Chademo vid mataffären fattar jag faktiskt inte vitsen med om man har en elbil med vettig storlek på batteriet om jag ska vara ärlig.
Men men, vi är ju alla olika.
Jag kan helt klart se nyttan med de om man inte har laddmöjlighet hemma, då blir detta ett alternativ även om jag personligen troligen inte skulle utnyttja de så mycket själv då jag kan ladda hemma.

Sen vad de gäller CCS, ja varför inte säger jag. Så som laddluckan är utformad på modell 3 så känns de självklart med CCS i Europa då detta är en fastslagen standard inom EU och Tesla redan har typ2 kontakten, dvs de är väldigt enkelt att bara lägga till CCS utan att de borde vara någon jättestor kostnad per bil. De finns i EU bara fördelar både för Tesla och för oss som köper bilen, vet inte vad nackdelen skulle vara förutom att de väl såklart kostar några hundra till i material per bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av Limbster »

Men det räcker med en Chademo adapter för att kunna ladda där. Sen vet jag inte vilken hastighet Teslas adapter klarar. ALLA laddare i Sverige vad jag känner till stödjer CCS och Chademo, något Ionity med bara CCS lyser med sin frånvaro.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av erbo73 »

Perfekt placerad för övrigt för resande mellan Mora - Göteborg utan att behöva snålköra till Jung. Står att även Chademon ska vara på 175 kW, hur mycket effekt kan Teslan ta emot via adaptern?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av vigge50 »

erbo73 skrev:
Perfekt placerad för övrigt för resande mellan Mora - Göteborg utan att behöva snålköra till Jung. Står att även Chademon ska vara på 175 kW, hur mycket effekt kan Teslan ta emot via adaptern?
Tyvärr bara 50 kW vad jag vet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av Svenssons »

erbo73 skrev:
Perfekt placerad för övrigt för resande mellan Mora - Göteborg utan att behöva snålköra till Jung. Står att även Chademon ska vara på 175 kW, hur mycket effekt kan Teslan ta emot via adaptern?
Chademo-adaptern klarar inte mer än 50 kW.

Här är exempel varför det inte vore dumt med CCS-laddmöjlighet:

Superchargers i södra Sverige:
SuC-Sodra.PNG
CCS i södra Sverige:
CCS-Sodra.PNG
Laddaren i Karlskrona är inte heller någon SuperCharger utan en FastCharger på 60 kW.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av zyax »

Jag vill verkligen ha CCS som boende i Småland. SuCs ligger fel, hellre betala mer för att slippa köra en omväg till saker.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av Svenssons »

zyax skrev:
Jag vill verkligen ha CCS som boende i Småland. SuCs ligger fel, hellre betala mer för att slippa köra en omväg till saker.
Ja, kör man från Kalmar så ser Supercharger-kartan ut liknande denna:
SuC-Kalmar.PNG
Själv har jag använt snabbladdare i Vetlanda, Växjö, Värnamo, Landvetter, Skövde och Jönköping t.ex. pga brister för SuperCharger-nätverket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
zyax skrev:
Jag vill verkligen ha CCS som boende i Småland. SuCs ligger fel, hellre betala mer för att slippa köra en omväg till saker.
Ja, kör man från Kalmar så ser Supercharger-kartan ut liknande denna:
SuC-Kalmar.PNG
Själv har jag använt snabbladdare i Vetlanda, Växjö, Värnamo, Landvetter, Skövde och Jönköping t.ex. pga brister för SuperCharger-nätverket.
Blivit några kringlor och glassar på Lidl kan man tänka :D
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av mati »

JonasH skrev:
Nu vet jag ju inte vad ni har för körmönster/vanor men själv använder jag inte snabbladdning dagligen vid t.ex mataffären utan uteslutande vid långresor.
Vem har sagt att man behöver snabbladdning dagligen? Det gör man såklart inte, men när jag reser långt vill jag inte ta en jättestor omväg bara för att det inte finns någon supercharger längs vägen.
Om jag t ex ska upp mot Mora-hållet måste jag antingen ta en rejäl omväg via Karlstad SuC, eller snålköra så in i bänken för att klara den sträckan på 36 mil utan att behöva ladda. Nu när det äntligen finns snabbladdning i Mariestad, Kristinehamn, Filipstad och Vansbro är det inget problem längre. Synd bara att Teslan laddar så pass långsamt på Chademo.
Nu kan vi dessutom ta e-Golfen raka vägen upp utan att behöva åka sick-sack och utan att råka ut för elektrontorsk mitt i ödemarken.
Elbilar med mindre batteri blir allt mer användbara ju fler CCS-laddare vi får.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av Viper »

En fråga ... går det inte att ta fram en CCS-adapter till Tesla? Då vore ju problemet löst?
Model S 75D 2016 Midnight silver
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av Henrik Torphammar »

JonasH skrev:
Nu vet jag ju inte vad ni har för körmönster/vanor men själv använder jag inte snabbladdning dagligen vid t.ex mataffären utan uteslutande vid långresor.
Dels för att jag inte behöver eftersom batteriet räcker både fram och tillbaka till mataffären och framför allt för att batterierna inte mår bra av att snabbladdas i tid och otid.
En CCS/Chademo vid mataffären fattar jag faktiskt inte vitsen med om man har en elbil med vettig storlek på batteriet om jag ska vara ärlig.
Men men, vi är ju alla olika.
Nu pratar vi inte snabbladdning utan CCS på för närvarande 45kW ungefär. Det är absolut inte negativt för batteriet.

Sen är det ju praktiskt att ladda bilen när man stannar. Gratis är billigare än att betala för elen hemma. Dessutom så blir hemmaladdningen väldigt långsam eftersom min tanke inte är att säkra upp. Jag kan förtillfället ladda på jobbet med 7.2kW, men då måste jag vakna i tid så inte bensin-Passaterna blockerar platserna. Att kunna ladda med 45kW under 15-30minuter vid mataffären är alltså ingen dum idé. Vore som sagt otroligt konstigt om Tesla inte gjorde det möjligt.

Så som jag personligen kör och som jag känner just idag så kunde jag tvärt om tänka mig pruta bort Supercharger mot en CCS.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av vigge50 »

Viper skrev:
En fråga ... går det inte att ta fram en CCS-adapter till Tesla? Då vore ju problemet löst?
CCS protokollet tillåter inte adaptrar så tyvärr måste Tesla sätta en CCS kontakt på bilen för att ägarna ska kunna utnyttja CCS.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn

Inlägg av mati »

Henrik Torphammar skrev:

Så som jag personligen kör och som jag känner just idag så kunde jag tvärt om tänka mig pruta bort Supercharger mot en CCS.
Ja, det vore inte helt fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar