Långresa i ny fossilbil

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Jag tycker du ska tycka synd om oss som inte kan skaffa elbil än... Jag bara väntar och väntar på en elbil som jag har råd med för fortfarande så är de ju så att Tesla modell s och x är de enda som riktigt uppfyller mina krav på range och som går att köpa idag.
Sedan låter de som din kollega kanske skulle kunna ha råd med en Tesla men framförallt kunde ni ju valt att åkt dina Tesla istället för Volvon på just denna resan.

Hoppas min väntan inte blir för lång på elbil för vår Volvo från 2011 börja kännas gammal och sliten på många sätt, när jag reserverade min modell 3 så trodde jag att Volvon skulle vara historia vid denna tidpunkt men de var visst för många som tänkta samma sak utan att någon tillverkar går något åt de, ja förutom då Tesla.
Jag tycker synd om alla som vill ha en elbil men inte har råd, eller som inte hittar en elbil som passar deras behov. Men han köpte ju den här Volvon högst medvetet. När han funderade på att skaffa ny tjänstebil försökte jag övertyga honom att åtminstone ta en laddhybrid, typ Passat GTE. I synnerhet med tanke på att han hade en Passat som tjänstebil innan. Men den tyckte han tydligen var för dyr eller nåt. Hur en dieselvolvo som är ännu dyrare i inköp och som kostar skjortan i förmånsvärde kan bli billigare är inte helt uppenbart för mig, men det stämmer säkert. Det är nog jag som inte kan räkna. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av Haglund »

Jag kan bekräfta att en V90 är betydligt mindre än en Model S. Har provat en hel del...
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Niklas Z skrev:
Vad hade ni för snittfart med den förbrukningen?
Ingen aning. Vi körde 30 mil landsväg till och från Göteborg, det är 80 och 100-väg. Sen E6:an söderut och det är ca 40 mil motorväg t o r. Han körde väl med lite moms på motorvägen, kanske 130 som mest. Snittförbrukningen ökade något under färden. Den låg på 6,1 i början och jag antar att han aldrig hade nollställt den.
Hursomhelst så tänkte jag hela tiden på hur mycket det måste kosta. Det är ju minst 10kr/mil bara för bränslet. Han hade sig och fotade mätarståndet och sparade tankkvitton och grejade. Jag frågade honom vad han höll på med och han sa att det var för att sedan kunna fakturera bränslekostnaderna och för att slippa betala förmån på bränslet osv. Gör inte du det, frågade han mig.
Nej, verkligen inte. De få ören elen kostar mig tar jag på nöjeskontot, svarade jag. :lol:
Anledningen till att jag frågade om förbrukningen och snittfarten var att de här anpassningarna tillverkarna gör för att få ner förbrukningen i alltför stor grad i slutänden blir en pappersprodukt. När jag körde min bil den nämnda resan drog den 7,3 l/100 km. Det gjorde den även hem genom Sverige, då jag körde 130 km/h. Det är inte någon stor skillnad mot dieseln du nämnde och om minskningen i förbrukning har tillkommit till priset av en okomfortabel motorgång så skulle jag tacka nej. För min del ser jag det som ännu ett tecken på att ICE har nått vägs ände.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev:
Anledningen till att jag frågade om förbrukningen och snittfarten var att de här anpassningarna tillverkarna gör för att få ner förbrukningen i alltför stor grad i slutänden blir en pappersprodukt. När jag körde min bil den nämnda resan drog den 7,3 l/100 km. Det gjorde den även hem genom Sverige, då jag körde 130 km/h. Det är inte någon stor skillnad mot dieseln du nämnde och om minskningen i förbrukning har tillkommit till priset av en okomfortabel motorgång så skulle jag tacka nej. För min del ser jag det som ännu ett tecken på att ICE har nått vägs ände.
Ja, det är ju så att man inte kan trolla. En förbränningsmotor är en kompromiss mellan förbrukning, utsläpp och komfort. Man kan inte ha allt samtidigt. Tidigare gällde detta framförallt dieslar, men nu verkar det ju som att även bensinmotorerna får problem med partikelutsläpp och så. Så de går väl så småningom samma öde till mötes som dieslarna.
Jag fick ju en massa frågor igår, t ex vad jag tror om andrahandsvärdet på mina elbilar om några år. De går ju inte att sälja bla bla bla. Frågan är snarare vad som händer med andrahandsvärdet på en dieselbil, var mitt svar. Men det var tydligen inget stort problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av Bjorn N »

Otroligt hög förbrukning på en ny bil måste jag säga. Vi körde från Umeå till Strängnäs igår med vår Kia Carens 2013 och snittade 5,5. Det är ändå en rätt hög bil med 5+2 sits. För övrigt blev vi stående i 50 minuter på högakustenbron för att en bil stod och brann vid södra brofästet. Det var en... wait for it... Te... nej skojade bara, det var en Mazda. Ingen krock, verkade bara ha börjat spontanbrinna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av LarsL »

Med tanke på hur svårt tillverkarna har att få ut elbilar så kommer det vara en bristvara de närmaste åren och enligt marknadsreglerna kommer då priset att stiga. Även om det kommer nya bättre bilar som tillverkas i tillräcklig volym så kommer bristen på begagnat kvarstå.

Diesel är ju bara dumt att tro att de kommer hålla sig i värde. Dels kommer bränslepriserna fortsätta uppåt och sedan kommer det komma restriktioner för var man får köra med en avgasbil. Restriktionerna kommer också bli hårdare och hårdare ju vanligare elbilar blir, jämför rökning.

Sen kan man ju undra hur länge konsumenten accepterar brandrisken. Det är ju typ 20ggr högre risk att en fossilbil börjar brinna än att en elbil brinner. Vilket iofs inte är så förvånande eftersom en brandfarlig vätska hanteras under högt tryck runt heta ytor. Det är ju som gjort för att starta en brand.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av Teslaspolen »

chpaulin skrev:
Har kollegan skaffat en Dieselbil 2018??? :o :shock:
Vissa har inte råd med annat... Andra har bara otur när dom tänker. :?

Har börjat kalla sådana där bilar som mati beskriver för traktorer. För det är exakt vad det är.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av EnTraktor »

Teslaspolen skrev:
Har börjat kalla sådana där bilar som mati beskriver för traktorer. För det är exakt vad det är.
Kan avslöja att mitt användarnamn relaterar till den XC60 Diesel jag körde när jag signade upp på forumet :D
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av Jerker »

Volvo har ju kallats för traktor så länge jag kan minnas, och det är tillbaka till början av 70-talet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Teslaspolen skrev:
Har börjat kalla sådana där bilar som mati beskriver för traktorer. För det är exakt vad det är.
Kan avslöja att mitt användarnamn relaterar till den XC60 Diesel jag körde när jag signade upp på forumet :D
Jag trodde det var denna:

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av Remuz »

Ang förbrukning så visade färddatorn i min Toyota Verso 7sits diesel på 4.5l/100km, men när man mätte tankning och körsträcka var det runt 6.7l/100km. Spexad förbrukning var 4.2
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av danni »

Jag förstår att det var ett stort lidande, och jag är glad att du överlevde. Meeeeen... Tycker du verkligen interiören var så hemsk? Jag tycker Volvos interiörer i de nya bilarna är fantastiska. Smakfulla, sparsmakade, eleganta. Jag älskar dem. Kanske de bästa interiörerna på marknaden just nu.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av Bjorn N »

Remuz skrev:
Ang förbrukning så visade färddatorn i min Toyota Verso 7sits diesel på 4.5l/100km, men när man mätte tankning och körsträcka var det runt 6.7l/100km. Spexad förbrukning var 4.2
Illa, ja jag måste nog ta och kolla kiand förbrukning lite ordentligare vid tillfälle. Med lite tur drar den tillräckligt mycket för att jag ska kunna kollra bort hustrun med siffrorna tillräckligt för att hon ska gå med på en begad 85:a. ;-)
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av JonasAnd »

danni skrev:
Jag förstår att det var ett stort lidande, och jag är glad att du överlevde. Meeeeen... Tycker du verkligen interiören var så hemsk? Jag tycker Volvos interiörer i de nya bilarna är fantastiska. Smakfulla, sparsmakade, eleganta. Jag älskar dem. Kanske de bästa interiörerna på marknaden just nu.
Ja, jag tycker nog också att de är riktigt, riktigt fina.

Väldigt få bilar slår dem på fingrarna vad gäller inredning just nu, både vad gäller kvalitetskänsla och design.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av mati »

danni skrev:
Jag förstår att det var ett stort lidande, och jag är glad att du överlevde. Meeeeen... Tycker du verkligen interiören var så hemsk? Jag tycker Volvos interiörer i de nya bilarna är fantastiska. Smakfulla, sparsmakade, eleganta. Jag älskar dem. Kanske de bästa interiörerna på marknaden just nu.
Som sagt, en smaksak. Jag tyckte inte alls om designen. V90 faller mig både in- och utvändigt inte alls i smaken. Designen är i mina ögon liksom oharmonisk. Svårt att förklara.
Kvalitestskänslan däremot är det inget fel på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av Hedman »

Håller med dig Mati,
Känner också mig mycket mer utvilad i teslan än i tidigare fossilbilar. Körde senast på skidsemester 100 mil själv utan att känna mig speciellt trött, nu senast 58 mil det också utan bekymmer. Tidigare delade vi chaufförskapet, men nu behövs det knappt nu iom alla små laddpauser efter vägen.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av Kriper »

Har tillbringat större delen av våren med att handleda döttrarna vid deras övningskörning i en Audi A4 1,8t -04. Alltså, känslan när man sveper iväg i Teslan är ju magisk efter många timmar i en ICE-hink.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av Simon »

mati skrev:
Jag kan väl börja med det som var bra, nämligen Volvos stolar.
JA! Min rumpa längtar tills Volvo börjar göra vettiga elbilar.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av Remuz »

Jag lyckades övertyga en kollega att köpa en xc60 laddhybrid. Han hade nog fixat tesla om vi inte var låsta till BMW och Volvo på jobbet. Kändes mycket bra ändå...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av leiflodde »

Igår var det nära att jag krockade i en rondell och lyckades precis bromsa för tanten som körde rakt ut framför mig :twisted:

Tänkte då på om sommarens Europa resa skulle bli i en ICE vilket skulle kännts otänkbart.

Så skadad har man blivit med åren och tänkte t o m på att boka ett flyg istället :o
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av mati »

leiflodde skrev:
Igår var det nära att jag krockade i en rondell och lyckades precis bromsa för tanten som körde rakt ut framför mig :twisted:

Tänkte då på om sommarens Europa resa skulle bli i en ICE vilket skulle kännts otänkbart.

Så skadad har man blivit med åren och tänkte t o m på att boka ett flyg istället :o
Nä, jag hade nog avstått helt och hållet om alternativen hade varit ice-bil eller flyg. Tur att du lyckades att inte köra in i tanten. Jag har blivit extremt överförsiktig med tanke på att minsta plåtskada skulle kunna innebära att bilen är borta i flera månader. Visserligen använder vi nästan alltid e-Golfen men när den är upptagen vill jag absolut inte köra brumbrum-pött-pött-bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av chpaulin »

Teslaspolen skrev:
chpaulin skrev:
Har kollegan skaffat en Dieselbil 2018??? :o :shock:
Vissa har inte råd med annat... Andra har bara otur när dom tänker. :?

Har börjat kalla sådana där bilar som mati beskriver för traktorer. För det är exakt vad det är.
Jo det är klart att plånboken sätter stopp för de flesta att köpa en elbil men måste man välja en motor som inte har någon framtid alls.

Mitt tips till dem som skall köpa ny bil är att följa nedan prioordning:
  1. Kolla om du hittar en elbil som passar både plånbok och ditt körmönster
  2. Kolla om du hittar en laddhybrid som passar både plånbok och miljön (alltså inte maskerade miljömonster som Volvo XC90 T8)
  3. Köp en begagnad bensinare, de kommer åtminstone få rulla lite längre än dieslarna och stor del av miljöskadan är redan skedd
  4. Köp en ny snål bensinare
  5. Ta bussen, cykla eller gå
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av Niklas Z »

Den prioriteringsordningen håller jag verkligen med om.
Min bensinbil är snart sex år gammal och det får gå åtminstone tills Model 3 finns tillgänglig i Sverige. Att köpa en ny dieselbil finns inte på kartan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av mati »

Det finns en punkt till, nånstans mitt emellan 1 och 3. Och det är att man kanske ska fundera på att behålla den befintliga bilen ett tag till. Om något år eller två lär punkt 1 bli lättare att uppnå. Om man däremot idag bestämmer sig för punkt 2 eller sämre kan det bli jobbigt om några år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Långresa i ny fossilbil

Inlägg av lator »

Remuz skrev:
Jag lyckades övertyga en kollega att köpa en xc60 laddhybrid. Han hade nog fixat tesla om vi inte var låsta till BMW och Volvo på jobbet. Kändes mycket bra ändå...
Hmm... Du verkar inte så låst till BMW och Volvo... 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar